Hallo,

Al jaren heb ik een kleine afstemcondensator liggen. Er staat helemaal niks op. Ik heb geen idee hoe ik eraan kom. Weet iemand wat voor waarde hij heeft?

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/variable%20condensator%201.gif
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/variable%20condensator%202.gif

Wil het exact weten zal je capaciteit moeten meten. Geschat rond de 0-15pF of 0-20pF.
Lijkt een afstem-C uit een FM-band radio/tunerblikje.

Ik denk rond de 20pF per sectie.

Heej leuk!
Dit lijkt op een spelletje raad de waarde!

Ik schat hem rond de drie keer 3 tot 45pF

Want de plaatjes van een 2/22pF trimmer zijn kleiner.
Maar ik zie ook de afstand van de plaatjes zijn ietsje groter(lucht)
MAAR deze afstem-C heeft meer plaatjes!!!(misschien wel 60pF)

Voor hoeveel spelen we?

RRob.

In ieder geval was het een duur tunertje, want
1) echte afstemcondensator
2) twee afgestemde RF kringen

Jongens, er ligt een bekend voorwerp bij ter vergelijking. Met een meetlat over het scherm of uitdraai moet hier uit te komen zijn. :)
(Ja, de C ligt iets verder naar achteren, maar die verkleining van het beeld verwaarlozen we eerst even.)

e: ik denk achteraf dat het ding toch niet uit/voor een gewone FM radio was. Ziet er veel te mooi uit. Meer iets uit VHF dump spulletje, of hier ooit voor bedoeld?

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (19%)]

Lijkt mij op een afstemcondensator van het FM gedeelte van een buizenradio.

Dat zal het zijn. Want de vertraging (hoewel mèt verspand tandwieltje) is weer te simpel voor iets com-achtigs.

Ik schat, rekening houdend met de asruimte, de werkzame grootte van de plaatjes op 100 mm2. Er zijn per sectie steeds 8 tussenruimten.
Maar ik vind het moeilijk de dikte van de plaatjes te schatten. Ze nemen een vrij groot gedeelte van de tussenruimte in beslag. Stel: de helft, dan zou de plaatafstand ongeveer 0,3mm worden, en de capaciteit per sectie dus ongeveer 20 à 25 pF.
Maar als de plaatjes toch dunner zijn dan ik schat, kom je eerder op 15 pF of zoiets.

Ik heb vroeger wel eens buizenradio's uit elkaar gesloopt (sorry als ik iemand boos maak). Ik heb trouwens 2 van die dingen, zitten er ook wel eens 2 identieke afstemcondensatoren in een radio? Ik dacht toch van niet.

Ik heb effe voorzichtig zitten meten met m'n schuifmaat.
De dikte van de plaatjes is 0.5 mm
De diameter van de plaatjes is 13 mm
De dikte van 1 sectie (de 5 plaatjes) is 6 mm
De dikte van het asje is ongeveer 4 mm

Dan kom ik uit op 0.1875 mm ruimte tussen de plaatjes. Het oppervlak van 1 half plaatje is dan 66 mm2, laten we uitgaan van 60 mm2 vanwege de as.

Op 7 december 2009 09:17:52 schreef rbeckers:
Lijkt mij op een afstemcondensator van het FM gedeelte van een buizenradio.

Die heeft toch geen 3 maar slechts 2 secties ?

Met twee RF kringen heb je drie secties. Een duurdere tuner dus.

@flagada: Toch iets kleinere plaatjes nog dan ik dacht, dus.
Met 60mm2 plaatoppervlakte, 0,18mm uit elkaar en dat 8x, kom je op 22 pF.
(dus alsnog tussen de 20 en 25 pF :))

Ik dacht dat ik hem gevonden had:

http://users.telenet.be/on6hn/forumar10.JPG

Wie kent er nog de 'AR10'? maar neen dus, komt wel aardig in de buurt.

Deze komt aardig in de buurt:

http://www.nl10609.nl/W.E.%20Tuner%20type%20WT10.JPG

Bron: http://www.nl10609.nl/menu.html

(Leuke site trouwens)
Die WT converters hadden een lage middenfrequent, rond de 1,5 MHz, zo kon je met een middengolf radio b.v. naar de 11/10m band luisteren.
Later kwam Wolffers met converters met 10,7 MHz uit.

Als je een scoop en een functiegenerator hebt kun je de capaciteit toch ook opmeten=

Op 7 december 2009 16:12:10 schreef murphy:
Wie kent er nog de 'AR10'? ...

Ik! Prima achterzet voor een 2m of 70cm convertor. TBA120S erachter voor smalband FM. Was mijn tweede 2m zelfbouwproject. Staat nog steeds operationeel op de plank, maar is nauwelijks in gebruik. Meer nostalgie uit de jaren '70 geworden.

Parallel zetten aan een spoel met bekende waarde en even dippen op max/min capaciteit van de afstem-C. Dan even "zak-Japanneren".

[Bericht gewijzigd door Carel M. op (15%)]

Op 7 december 2009 17:04:06 schreef Hagdos:
Als je een scoop en een functiegenerator hebt kun je de capaciteit toch ook opmeten=

Ik heb helaas geen scoop. Lukt het ook met Winscope? Vooralsnog geloof ik FET, dus 22 pF per sectie. Komt ook overeen met de eerdere schattingen.

Als die net zo nauwkeurig is als een gewone scoop wel denk ik...

Als je belooft het niet verder te vertellen:

• neem een gewone moderne universeelmeter en zet hem op wisselspanning.
  • zet een condensator van 22nF plus eentje van 1nF samen over de ingang
  • zet de te meten condensator in serie met de ingang
  • sluit op het geheel een snoer met stekker aan
  • sluit het geheel nu aan op het stopcontact. Verder nergens aankomen!
  • 10pF is 100mV, 30pF is 300mV, etc.

Ten overvloede: EERST condensator instellen, DAN overal verder afblijven en meten, DAN meteen de stekker er weer uit.
De methode is praktisch, goedkoop en naar verhouding tamelijk nauwkeurig.

Geniaal en toch zo simpel! Nog even geheel ten overvloede: probeer dat niet met (afstem)condensatoren die een spanningsvastheid van minder dan 400 volt hebben ;)

Of sluiting tussen de plaatjes. Nu je het zegt. :+
Maar dat laatste kan je van te voren met de ohmmeter testen.

In plaats van 22n+1n kun je ook weerstanden nemen van 2M2 en 150k (ook parallel). Het hoeven geen grote te zijn; de spanningen zijn daar laag (tenzij dus de Prüfling doorslaat, gna gna).

monteer over de 22n en de 1n nog een weerstandje van 1 megaohm, anders kunnen die condensatoren bijten als je de stekker uit het stopcontact trekt.
(en je moet er van uit gaan dat je wel 230V netspanning hebt, bij 220v kun je die 1n extra weglaten.)

Wat een goeie truck!
http://www.uploadarchief.net/files/download/condensator-meten.gif
Zoiets? Ik vraag het maar voordat ik straks de plaatjes uit het plafond moet peuteren. De condensator maakt geen sluiting. En die weerstanden mogen gewoon 0.25 watt zijn? Ik heb ook wel kleine schijfcondensatortjes maar ik ben een beetje huiverig om die te gebruiken.

Ja, zo bedoel ik het. De waarden gaan uit van een voltmeter met een ingangsweerstand van 11MΩ. Mocht het 10 zijn, maakt het bijna niets uit.

Ik heb het geprobeerd en ik meet ongeveer 415 mV voor 1 sectie die helemaal dichtgedraaid is. Als ik hem dan helemaal opendraai (ja, eerst de stekker eruit) kom ik op ongeveer 290 mV. De overige 2 secties geven soortgelijke waarden. Klopt dat dan wel? Als ie helemaal openstaat moet ie toch richting de 0 gaan?

Dit zijn maar kleine waarden, en de nulcapaciteit is in verhouding dus vrij groot (ook door de aanhangende draden).
In ieder geval weet je nu dat de variatie ongeveer 13 pF is.
De nulcapaciteit van de C zelf weten we nu nog niet, maar zou bv. 5 pF kunnen zijn, dan zou je op 5..18 pF komen.

Probeer nog eens te meten met alles precies zo (dus net zo op tafel liggend), alleen de condensator zelf er niet tussen. Wat zie je dan?

Er is toch iets raars aan de hand. Ik meet nu (alles is nog aangesloten) ongeveer 375 mV. Als ik met m´n hand dicht in de buurt komt loopt het op tot 395 mV. Als ik nu de stekker omdraai in het stopcontact (ompolen) meet ik slechts 290 mV. Als ik dan met m´n hand in de buurt kom daalt ie tot 285mV. Wat doe ik fout?