Hallo, ik ben van plan een lambda sonde te plaatsen in mijn vw kever met 2 liter moter , zodat ik de carbu's beter kan afregelen .
Nu heb ik een lambda sonde bemachtigd van bosch een lsm 11 en deze levert een uitgangsspanning tussen de 3.5 en 68 mV.
Nu zou ik graag een uitlezing maken met een led bar met 10 leds ofzo waarbij de 1ste led mag branden bij een spanning van 10 mv en dan de 10de led bij 100 mv zodat ik ergens middenin kan streven naar een goede lambda waarde voor mijn wagen.
Wie kan mij helpen aan een schema voor deze opstelling want heb zelf geen genoeg kennis om dit te doen , met schema en de juiste componenten is het geen probleem om het te solderen enzo.
De schakeling zou moetn werken tussen de 11 en 15 volt ( voedingsspanning)

alvast bedankt

3.5 T/M 68 mV is niet echt veel, wat je zou kunnen doen is het signaal versterken met een opamp zodat je aan de +/- 5VDC komt. Dit kan je aanbieden aan een microcontroller, en zo de led's aansturen.
De voedingsspanning is geen probleem daar kan je een spannings regelaar voor gebruiken bvb een 7805 (5VDC).

hmm intressant , zou je mij een schema kunnen tekenen hoe ik mijn schakeling kan realiseren ?
mvg

Op 29 december 2009 17:22:37 schreef Vwkever:
hmm intressant , zou je mij een schema kunnen tekenen hoe ik mijn schakeling kan realiseren ?
mvg

Datasheet LM3914 en http://www.circuitsonline.net/download/view/82

bedankt voor die link , kan ik met dat schema mijn opstelling doen werken , staat wel van 0 tot 1 volt maar bij mij is het van 0 tot 100mV en hoe regel je de schaalverdeling van je leds ?

zag ook deze bij de schakelingen staan hier op de site , misschien is dat iets ? http://www.circuitsonline.net/schakelingen/60/meten-en-testen/3-digit-…

Ik verwacht dat de 'waarde' zo erg schommeld dat je op zo'n display niet veel kunt zien.

Als je de uitlezen met een uc maakt, dan zou de waarde (software matig) afgevlakt kunnen worden, zodat je wel een waarde kunt aflezen.

hmm dat zou ik raar vinden aangezien er nog zoveel andere mensen zijn die al zo eenzelfde schakeling hebben gemaakt met succes , het enige anders is mijn uitgangsspanning van mijn lambdasonde ...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (46%)]

Als al zoveel mensen het gemaakt hebben, waarom benader je die dan niet, misschien kunnen die je aan een schema helpen.
Ben het trouwens wel met MMSOFT eens.

Het is niet dat we niet willen helpen hé.

ja weet ik wel dat jullie willen helpen , er staan schema's genoeg op internet van zulke schakelingen , net zoals in de link die ik kreeg van teunhaperen , maar die hun lambdasondes geven een waarde tussen 0.1 en 1 volt . Nu is mijn vraag geld dezelfde schakeling voor mijn waardes ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]

Heb het al eerder aangehaald, ik denk dat je eerst je signaal op moet krikken met een opamp, wat er nu uitkomt is niet zo veel.

en wat voor opamp moet ik gebruiken dan , type ? Ik ken eerlijk gezegd niks van opamp's .
Deze plaats ik dan op mijn uitgangsignaal van mijn lambda sonde ?
als ik mijn uitgangsspanning van mijn lambdasonde met een opamp hoger maak en dan via spanningdelers naar dezelfde spanning breng als de andere lambda sensor van een al bestaande schakeling met een lm 3914 moet het lukken of niet ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]

Op 29 december 2009 17:42:10 schreef Vwkever:
zag ook deze bij de schakelingen staan hier op de site , misschien is dat iets ? http://www.circuitsonline.net/schakelingen/60/meten-en-testen/3-digit-…

Dat kan je ook proberen, bouw het op een breadboard en probeer het uit, de kosten zijn het niet. Heb je geen multimeter met MV erop, daar kan je ook mee testen kan je gelijk zien of het stabiel is zo.

Wat denk je van mijn vorige post lambiek ? met die spanningsdelers op dit schakelingetje http://www.futurolab.be/LUCHT_BENZINE_METER1.htm

alvast bedankt

Dat kan je wel gebruiken, als je eerst het signaal versterkt. Of een andere sonde zoeken die meer spanning afgeeft.

oke nu geraak ik er dus bijna , is een lm 741 een goede opamp voor mijn toepassing ? http://www.elektronica-onderdelen.nl/index.php?page=product&id=116…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (42%)]

Je moet een opamp hebben die op 5VDC werkt, dat doet de LM741 niet. Is dus niet geschikt.

EDIT:
Denk dat deze beter is.
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/ne5534.pdf

[Bericht gewijzigd door Lambiek op (31%)]

LM358 nemen, tweede opamp even stilleggen. NE5534 is niet geschikt. Maar waarom 5V voeding?

@Vwkever: http://www.circuitsonline.net/forum/faq/1#replys even lezen, bijna alle posts van je zijn gewijzigd.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]

Ja dat kan ook, hier de datasheet. Staan ook wat applicaties bij.
http://courses.cit.cornell.edu/ee476/labs/s2009/LM358.pdf

oke bedankt , ik weet nu wat te doen .

@ Henry s. mijn excuses over de reply's

kun je zo niet uitlezen vlg mij, je moet die dingen ook goed aansturen.

daar zijn kant en klaare chips voor, dat zet je zelf niet 1 2 3 in elkaar . zal eens kijken of ik nog een type nr kan vinden HMH tovert hem zo uit z'n mouw, maar de hebben we een tijdje al niet meer gezien, ben bang dat hij het te druk heeft om hier rond te lanterfanterren :)

Volgens mijn datasheets is een LSMII een smallband sensor met als uitgangs spanning 100mV voor Lambda groter dan 1 en 900mV Lambda kleiner dan 1. MAW met deze sensor kan je geen auto afstellen deze zijn bedoeld voor een Lambda regeling met stochiometrisch 1 = Lambda 1 dan geeft hij 500mV. Alleen met een wideband sensor kun je een auto afstellen. Je moet dan een LSU4.2 of 4.9 of NTK UEGO sensor hebben. Zoek even op JAW deploy voor 50euri heb je een kompleet setje.

Paul , ik denk dat je in een verkeerde datasheet gesnuffeld hebt
Dit is het datasheet waar ik mijn info haal : http://www.bosch-motorsport.de/pdf/sensors/lambda/LSM_11.pdf

deze meter kan je er op aansluiten : http://www.futurolab.be/LUCHT_BENZINE_METER1.htm

http://www.futurolab.be/Foto%20electronics/airfuel.jpg

schema : http://www.futurolab.be/Schematics/LUCHT_3.gif

als het copyright schend sorry !

PS, die datasheet die je gevonden hebt deugt niet, en Paul heeft het bij het rechte eind, gewoon een standaard smalband lambda sonde , zorg wel dat je de 4-draads verzie hebt met de grijze massa draad, voer de referentie. liest voeden vanuit een sterpunt.
zeker niet koppelen met de massa van de verwarming. stevige voeding leggen, verwarming kan flink stroom trekken.

zuiver afstellen is bijna niet te doen met deze sensor, maar je kunt in ieder geval zien wat je doed en welke kan je opgaat, maar je gaat maar 2 dingen kunnen zien, te ARM of te RIJK maar niet hoeveel.

het gebied is zo klein, dat hem never op 500 mV krijgt !

Wat voor aftellen nog veel beter werkt is gewoon een volt meter, veel nauwkeuriger, istellen in 2V range, en het lijfts een verzie met een bargrapH, een simpele voltmeter met een 1V schaal zou ook super moet gaan, mits deze wel een hele lage ingangs impedantie hebben, je mag het signaal niet belasten !

en voor je aan dit project begint moet je toch een voltmeterhebben om de boel te kalibreren.

je LED meter kan je calibreren als je geen volt meter hebt, met een auto ECU, de meeste (niet alle) ECU's geven zelf een spanning af van Lamba =1 op het moment dat de ingang niet is aangesloten, zorg dan dat de middelste LED brand.

met een weerstand en een condensato aan de ingan kan je hem wat minder "zenuwachtig" maken, voor de waarden met je wat expirimenteren, tis langeleden dat ik hem gemaakt heb. neem bv een Elko van 1uF 50V en een potmeter van 1K of 10K , kun je hem zelfs afstellen op gevoeligheid.

is zeker erg handig bij een proefrit, voor een eerste indicatie

beetje lees voer : http://www.elektronicaforum.nl/viewtopic.php?t=3380

voor de rest staat het hele internet wel volgeschreven over dit type, is de meestgebruikte standaard sensor, niets bijzonders aan.

alleen die vage datasheet van je gooit roet in het eten :)

Op 29 december 2009 17:42:10 schreef Vwkever:
bedankt voor die link , kan ik met dat schema mijn opstelling doen werken , staat wel van 0 tot 1 volt maar bij mij is het van 0 tot 100mV en hoe regel je de schaalverdeling van je leds ?

zag ook deze bij de schakelingen staan hier op de site , misschien is dat iets ? http://www.circuitsonline.net/schakelingen/60/meten-en-testen/3-digit-…

Nee je moet meten van 0 tot 1000 mV,

net nog wat aan het snuffellen op die site, en bedank daar stond wat ik zocht : http://www.bosch-motorsport.de/content/language1/html/3562.htm#a_E143A…

en bij verder zoeken begin is toch te twijfelen of dee sonde wel zo standaard is, de prijs die ervoor staat is absurt, 250€ ??? een wide band is goedkoper ???

prijzen : http://www.bosch-motorsport.de/content/language1/html/2886.htm

dit is wel de goede data sheet : http://www.bosch.se/content/language1/downloads/Sensorkatalog_sidor_58…

Het blijkt dus een Lean burn uitvoering te zijn, gewoon te gebruiken.
is het lean gedeelte kan je ietje beter bepalen hoe lean, al is dit ook beperkt.

mocht ik er toch helemaal naast zitten ; Shoot me ;)