Antenne locatie

pa3gws

Golden Member

Hoi Allemaal

Agentschap telecom heeft bedacht dat je als zendamateur de locatie van je antenne instalatie moet melden.
Allemaal leuk en aardig maar hoe de f... kom ik aan de coordinaten die zij wensen.
Het moet in WGS84 zijn met de schrijfwijze gg.mmsss dus zoiets als 50,40599.
Google earth geeft een ander formaat, en op mij gps kan ik dat volgens mij niet instellen.
Iemand enig idee?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Frederick E. Terman

Honourable Member

1) gewoon omrekenen (hopelijk weet je hoe dat zit met die graden en minuten enzo... :+ ), òf:
2) handiger: gewoon afwachten. Ze komen nog met een point-and-click tooltje, dus we hoeven nog helemaal niet iets te doen.

/e: ff geprobeerd. Standaard staat Google Earth in graden, minuten, seconden (wat ze willen, dus eigenlijk). En anders in Extra, Opties dat kiezen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

wat noemen ze een antenne instalatie? Valt een sprietje daar ook onder?

Hugo Welther

Moderator

Het AT heeft dat niet bedacht maar het Binnenhof. AT voert alleen maar uit. Het Nationale Antenne Register.

Er zijn toch van die leuke apps die een gridlocator omzetten in gg.mm.ss. Overigens mag de afwijking 15x5 meter zijn.

Ik heb de brief ook gehad. Eerst maar een kijken of ik nog kan inloggen bij die club, het is lang geleden daar geweest ben.

Mijn antenne locatie, via Google maps
long: 4° 29' 51" = 4.49762 E
lat: 52° 2' 29" = 52.04131 N

http://f6fvy.free.fr/qthLocator/fullScreen.php

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
pa3gws

Golden Member

Omrekenen zit ik niet op te wachten.:-)
Dan maar wachten op het tooltje.
Vind het wel een beetje krom om een niet gangbaar formaat te nemen maar ja.
Edit
@Pientertje
Als je een amateur licentie hebt ja.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op dinsdag 9 maart 2010 21:42:54 (16%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Heb je echt geen GPS ontvanger in de buurt? Die dingen zijn toch zo gemeengoed tegenwoordig. Ik denk zelfs dat TomTom wel coordinaten kan aangeven.

Of gewoon hier: http://www.gpscoordinaten.nl/bepaal-gps-coordinaten.php

[Bericht gewijzigd door flipflop op dinsdag 9 maart 2010 21:49:47 (20%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

Afwachten is het gemakkelijkst, zoals ik al zei.

Maar Google Earth staat na installatie op graden, minuten, seconden (wat ze vragen, dus).

Een grid locator is een paar kilometer groot, dus een beetje te grof voor dit doel.
Eén seconde noord-zuid is ruim 30 meter; één seconde oost-west op onze breedten krap 19 meter.

Je hoeft alleen antennes op te geven die bij een zendinstallatie horen; dus waarmee je kunt zenden.
En piraten zijn uiteraard vrijgesteld. :+

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 9 maart 2010 21:48:27 (18%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hugo Welther

Moderator

Op 9 maart 2010 21:45:57 schreef Frederick E. Terman:
....
Een grid locator is een paar kilometer groot, dus een beetje te grof voor dit doel.
...

Via de link die ik gaf kan je gewoon op je QTH klikken. Je krijgt dan beide formaten.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Schimanski

Golden Member

Vind het wel een beetje krom om een niet gangbaar formaat te nemen maar ja.

De World Geodetic System notatie die AT verwacht is de standaard.

Tooltje van flipflop is een goeie. Komt krek overeen met wat de nav. in mijn auto laat zien.

(52.09369 - 4.40849)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Waarom houden jullie je daar nu mee bezig... Spendeer die tijd liever aan het optimaliseren van je circuits zodat je naburige banden niet stoort :)

Schimanski

Golden Member

't is net als de belasting. onzinnig tijdsverdrijf, maar je moet 't toch doen.

Blijkbaar zitten alle amateurs hun gegevens in te voeren en is systeem overbelast ;) Ik krijg "Algemene Storing" na inloggen op AT site. LOL

[Bericht gewijzigd door Schimanski op dinsdag 9 maart 2010 22:09:54 (48%)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Op 9 maart 2010 21:38:23 schreef Hugo Welther:
Het AT heeft dat niet bedacht maar het Binnenhof. AT voert alleen maar uit. Het Nationale Antenne Register.

Er zijn toch van die leuke apps die een gridlocator omzetten in gg.mm.ss. Overigens mag de afwijking 15x5 meter zijn.

Ik heb de brief ook gehad. Eerst maar een kijken of ik nog kan inloggen bij die club, het is lang geleden daar geweest ben.

Mijn antenne locatie, via Google maps
long: 4° 29' 51" = 4.49762 E
lat: 52° 2' 29" = 52.04131 N

http://f6fvy.free.fr/qthLocator/fullScreen.php

[off-topic] Mooi huis hugo :) zo te zien is Google streed vieuw al bij jou langs geweest :D
[on-topic]

Maar geld dit ook voor een Kleine dipool die hier op de gevel hangt?

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Schimanski

Golden Member

[...]Maar geld dit ook voor een Kleine dipool die hier op de gevel hangt?

Volgens de brief geldt het voor alle antenne's die een vermogen groter dan 10 dBW uitstralen. Maar voor amateurs is er geen grens gesteld omdat hun vermogen regelmatig wijzigt.
Alleen de overheid (no offense hardwerkende ambtenaren) kan zo'n zinsnede bedenken :(. In iedergeval, als je alleen luistert hoef je niets te registreren. Quote uit de brief: "Het uitgangspunt van de registratie is dat u de antenne wilt gebruiken om te zenden"

Trouwens wel grappig idee van tinus. Met het openbare antenneregister en streetview kunnen we zo zien hoe de CO amateurs wonen. Soort "Cribs" als aanvulling op het "Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer" topic. 't moet niet gekker worden :)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Hugo Welther

Moderator

Heeft het bestuur van de Veron en VRZA hier zitten slapen?
Zo is het wel een erge aantasting van de privacy en heren/dames inbrekers hebben het zo voor het uitzoeken.

Ik heb het bordje "hier waak ik" al voor het raam gezet.
http://cane-corso-dog-breed-store.com/images/large/cane-corso-attack-leather-dog-harness_LRG.jpg
Niet proberen, hier woont echt een Cane Corso.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Schimanski

Golden Member

Mooi portret. Woef, Ik ben erg waaks (vraag maar aan schimanski)

Wat zou er gebeuren als je niets registreerd... "sorry vergeten" of "Maar meneer, ik ontvang er alleen mee".

/e: Ik wacht nog wel een paar dagen, eerst maar eens kijken wie/wat er allemaal in dat register staat.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op dinsdag 9 maart 2010 23:07:39 (23%)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Op 9 maart 2010 22:39:38 schreef Hugo Welther:
Heeft het bestuur van de Veron en VRZA hier zitten slapen?
Zo is het wel een erge aantasting van de privacy en heren/dames inbrekers hebben het zo voor het uitzoeken.

Ik heb het bordje "hier waak ik" al voor het raam gezet.
[afbeelding]
Niet proberen, hier woont echt een Cane Corso.

Goed punt

[Bericht gewijzigd door jovak op dinsdag 9 maart 2010 23:03:16 (97%)

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
fred101

Golden Member

Ik heb een probleem. Ik moet de locatie opgeven binnen 15 meter. Maar 15 meter vanaf wat. De shack. De dipool bestrijkt al 51 meter. De verical staat 25 meter verder op en de VHF/UHF antennes staan zo'n 12 meter uit elkaar. Moet ik het gemiddelde berekenen ?

Hugo bedankt voor die link. Die gebruikte ik altijd tot ik een crash had en ik mijn bookmarks kwijt was.

Moet ik nu N 51.84642 en E 5.26671 of N51 50.785 en E5 15,997 of N51 50 47.1 en E5 15 59.8 aanhouden.
http://www.uploadarchief.net/files/download/poolwolf.jpg

Goed idee Hugo, ik vraag op Lupie komt logeren (een goede vriend van mij, Jos hier op de foto, heeft een wolvenopvang in Duitsland)

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 9 maart 2010 23:22:32 (18%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Schimanski

Golden Member

Ik zou gewoon de dichtsbijzijnde GSM mast opgeven ;)

Kun je niet met googlemaps inzoomen tot je de antenne ziet en dan de coord. uitlezen. Sorry, domme opmerking...

Uitgangspunt is dat burgers beter geinformeerd worden over antenne-installaties in hun buurt. De enige reden die ik kan bedenken waarom burgers dat gaan nakijken is als ze bang zijn voor of last hebben van straling/storing.

Geef dus de antenne op die het minste vermogen uitstraalt (die GSM mast is achteraf dus niet zo slim).

Fred, als je Lupie laat overkomen dan krijg je met een ander ministerie te maken ;)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Ik moet eerst die brief maar eens krijgen, ik heb hem namelijk nog niet gehad.

Maar waarom wil het AT weten waar mijn antennes zich bevinden?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je bang bent voor inbraak doordat de antenne in een register staat, heb je wel een èrg vreemd idee van wat mensen tegenwoordig graag willen stelen. Een amateurzender is nou niet bepaald "cool" meer.

Los daarvan, je kunt dan misschien beter de antenne zelf weghalen. Die is wel erg zichtbaar, nietwaar? Een stuk beter dan via een of ander antenneregister tenminste... :+

Fred, omdat je erom vraagt (eigen schuld dus): je moet het fasecentrum van de antenne opgeven.
Heb je meer antennes, dan moet je er ook gewoon meer opgeven - tenzij ze dicht genoeg bij elkaar staan om als één te tellen.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 9 maart 2010 23:30:51 (30%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Henry S.

Moderator

Op 9 maart 2010 21:38:23 schreef Hugo Welther:
Het AT heeft dat niet bedacht maar het Binnenhof. AT voert alleen maar uit. Het Nationale Antenne Register.

Een hofNAR, hoe verzinnen ze het.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

net brief gevonden, wat een onzin. En dat allemaal in het kader van de elektrosmog natuurlijk.

...om onze burgers beter te kunnen informeren over antenneinstallaties in hun omgeving.

Shiptronic

Overleden

Tja dan weet je ook wat de volgende stap is, als het eenmaal geregistreed staat kan je betalen !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

och arme, er moet weer eens geklaagd worden. In Duitsland is de 'Standortbescheinigung' nach BEMFV al meer dan 10 jaar verplicht.
http://www.bundesnetzagentur.de/enid/Elektromagnetische_Felder__EMF_/S…

Voor de Amateurs wordt daar een uitzondering gemaakt, daar mogen de Amateurs een 'selbsterklärung' afgeven, zodat er geen 'standortbescheingung' noodzakelijk is.

Ik kan je vertellen dat het neederlandsche systeem in vergelijking een stuk eenvoudiger is. in Duitsland ben je wel een avondje zoet met het invullen en doorrekenen van alle papieren. Je moet nl. niet alleen de antennelocatie aangeven, maar ook per band de maximale veldsterkte en zelfs bepaalde afstanden, waar die veldsterkte een grenswaarde niet meer overschrijdt.

fred101

Golden Member

Ik dacht dat je in belgie ook zoiets moet doen, met berekeningen enzo.

FET, ik snap wel dat ze het feedpunt van de antenne willen en het niet specifiek op ons is afgestemd want 99% van de professionele antennes zijn waarschijnlijk vertikaal. Wij gebruiken ook grote horizontale antennes. Als ik een 50 meter lange trap dipool zou gebruiken dan ligt het werkende antenne deel voor de ene frequentie fysiek op een andere plaats als voor andere. Bij een vertikale ligt dat geografische punt voor alle antenne delen op een X,Y punt, alleen de Z varieert. Bij de trapdipool varieert de X of Y en blijft de Z (meestal) gelijk. Mijn opmerking was semi-serieus bedoeld.

Maar dat over het fase centrum is een hele gemene opmerking ;-) Ik ga op zoek naar fase centrum en daarbij kom ik terecht in een soort "verborgen" antenne wetenschap. Eerst dacht ik dat ik in iets als bioresonantie terecht kwam. Fractal multi-band antennes, geo-nogwat dingen. Maar het is wel degelijk echt. Alleen kom ik steeds weer bij GPS systemen en de calibratie van ontvangst-antennes tegen. Per satelliet ligt het fase centrum van de antenne op een ander punt. Het AT wil in ons geval dan het ARP van de antennen weten. The definition of the Antenna Reference Point (ARP) is determined by an actual external point that can be physically measured to. Most commonly this point will be the Bottom of Antenna (BA) and also commonly referred to as the Bottom of Pre-amplifier. An example of the Antenna Reference Point is where the tribrach and antenna mount coincide.
Bij een 4 bands trapdipool heb je dan eigenlijk 4 ARP's en als die antenne groter dan 15 meter is dan moet je dus eigenlijk theoretisch meerdere antennes opgeven als er traps verder dan 15 meter uit elkaar liggen :-) Of heb je een ARP en 4 fase centrums ? Ik krijg Brewster-flashbacks met fresnel-rillingen geloof ik.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs