Hallo forummers,
ik heb via (natuurlijk) google een fm radio schemaatje gevonden.
Nou heb ik er aleen een paar vraagjes over.
HIer het schema:
http://www.vk2zay.net/article/129
Als eerste:
1 Werkt het schema zo en heeft er iemand ervaring mee?
2 De torretjes. welke "nederlandse"transistorren kan ik hier het beste voor gebruiken. dus welke voor Q1 en welke voor Q2?
3 de spoeltjes: L1 is 5wndgn om 7mm kern en 7mm lang.
L2 is 13wndgn om ferriek kraaltje.
Mag dit ook gewoon een staafje zijn?
Klopt dit en zijn er nog draaddiktes waar ik me aan moet houden?
Of het ook maar iets werkt zal moeten blijken, maar vraag je eens af waarom fabrikanten MF filters en speciale ic's (of vroeger een zooi torren) in een radiootje zetten als het zo eenvoudig kon. 
Waarom nu de droom kapotslaan terwijl je dit ontvangertje niet gemaakt heb?
Ik heb twee soortgelijke gemaakt en die werkte wel!
Die J310 kun je of op het net en anders in een beetje winkel wel krijgen.
En anders een Q1 BF256 of MPF102 Q2 BC109 of BC108....107.
Het trimmertje kan ook een grijze zijn (4/40pF)
Voor L2 had ik een 100K koolweerstandje vol gewikkeld met 0,3MM draad.
Het spoeltje is denk ik ongeveer:
5 windingen - diameter 7MM - draad 1MM verzilverd koperdraad.
Spoeltje uitgerekt tot 7MM lang
Gewoon koper draad mag ook!
(mensen verbeter me als ik het mis heb?)
Ik denk trouwens dat als je op het kruispunt R3 R4 Q2 een elco zet van rond de -
1.....10uF je de boxen set van de PC er op kan aansluiten.
Maar das een experimentje voor later!
Succes er mee!
RadioRob.
Op 11 maart 2010 11:06:34 schreef BartS:
1 Werkt het schema zo en heeft er iemand ervaring mee?
Dat moet je je niet afvragen, gewoon bouwen 
J310 is normaal te krijgen, Q2 kan wel een BC547C worden.
(@Rob: BC10x is wel erg gedateerd
)
L1 is niet op een kern, gebruik een 7mm boortje (ID=inner diameter) voor het wikkelen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Maar als dit je eerste RF project is dan lijkt me dit niet de makkelijkste. Dan is iets voor de middengolf of met een IC wel wat makkelijker. Daar spelen paracitaire elementen niet zo'n rol als hier.
Het heeft ook een piezo oortelefoontje nodig.
hallo allemaal,
bedankt voor de antwoorden.
Fred101: T leek me een leuk dingetje om zo maar een keer te bouwen
omdat er niet zo veel componenten in zaten leek het me niet al te moeilijk dus vandaar...
Ik heb zowiezo een beetje een hekel aan ic tjes want ik vind er niets aan een zwart plakkie in een radio. doe mij maar weerstndjes ed.
Als u trouwens nog een mooi middengolf schemaatje hebt mt makkelijk verkrijgbare componenten zou u mij deze dan willen mailen?
voor de rest,
vanmiddag ff onderdeetjes halen en bouwen maar.
voor L 2 heb ik trouwens ferrietstaafje met stuk of 17 wndg. gaat dit genoeg zijn ?
RadioRob: kunt u misschien een ietsje duidelijkere beschrijving geven van de versterking voor computer boxjes?
(waar precies de elko tussen zetten)en hoe de polen?
Groeten, BS
Dit is trouwens helemaal geen FM ontvanger; er zit geen FM demodulator in. Het is gewoon een AM ontvanger.
Als je precies op het signaal afstemt hoor je dan ook niets, of alleen zwak en erg vervormd.
Je moet iets náást het signaal afstemmen voor het beste geluid - erboven of eronder, dat maakt niet uit. Ieder station hoor je dus twee keer vlak naast elkaar.
Het artikel is vrij specifiek over welke componenten je kunt vervangen door welke, en wat je mag verwachten, dus misschien kun je die tekst gebruiken.
Als je andere onderdelen gaat gebruiken moet je wel weer opnieuw 'rommelen' met de waarden voor het weer werkt. Dat is nu eenmaal het moeilijke aan deze 'makkelijke' ontvangertjes.
Hallo BartS.
Het is inderdaad zoals de mensen hier voor allemaal tikken,
Eigenlijk is dit een beetje een moeilijk schema.
Ik dacht eerst even dat je al wel eens het een en ander in elkaar had gemaakt.
Maar niet dus!(het is wat je wilt! We kunnen eens een gokje wagen?)
Nee heb je en ja kun je misschien krijgen, zo veel kost het nu ook weer niet.
PC boxjes:
Op het kruispunt waar Q2, R3, R4, met de pootjes aan elkaar zitten,
Daar soldeer je een elcotje vast met het + pootje (van tussen de 1 en 10uF ongeveer 25V).
Het min pootje van de elco moet naar de versterker ingang(kerntjes)
Dat zijn de twee draadjes links en rechts (vaak rood en wit)
De andere aansluiting(de mantel) moet aan de min.
Dat zijn de draadjes die rond om die witte en rode draadjes zitten.
http://www.allekabels.nl/product_images/TAS-C121.JPG
Succes!
RRob.
Hallo,
Ik begrijp hier dus uit dat het een am ontvanger is voor fm frequenties.
Rob007: je hebt gelijk, ik heb nog niet zoveel bouwervaring. maar met zo'n duidelijke uitleg moet het volgens mij wel lukken.
weten jullie (alle forummers) ook of dit schema nog te verbeteren is?
er is slechts een voorwaarde: hij moet op batterijen doen.
Ik zou graag dit radiootje op een 8 of 4 Ω 0,5W luidsprekertje laten spelen. hoe dit te doen?
Ik heb voor L2 gewoon een ferrietkraaltje gepakt en daar 13 windingen op gedaan. zoals op de foto.
groeten,
Barts
Op 13 maart 2010 19:54:34 schreef BartS:
weten jullie (alle forummers) ook of dit schema nog te verbeteren is?
er is slechts een voorwaarde: hij moet op batterijen doen.
Zo houden, dit moet werken, maar vraagt wat mazzel (en kennis).
Dit verbeteren betekent meer onderdelen, meer kans op iets dat het niet doet.
Dat is het grote nadeel van eenvoudig lijkende schakelingen, die zijn het moeilijkst.
hallo,
Net even gebouwd. morgen alleen nog even de elco er tussen en dan testen maar met een paar computer boxjes.
heb het geheel op een plankje gemaakt met messing spijkertjes. dan kun je wat makkelijker overal bij.
Henry S: is bij deze radio geen antenne nodig? en:
Zo houden, dit moet werken, maar vraagt wat mazzel (en kennis).
Dit verbeteren betekent meer onderdelen, meer kans op iets dat het niet doet.
Meer onderdelen zijn nooit een probleem. maar ik ga eerst morgen maar eens eventjes testen.
groeten BartS
Grappig, het woord 'antenne' komt in het hele artikel inderdaad niet voor. Hij woont zeker dicht bij een zender. 
Je kunt een korte sprietantenne aansluiten op de source van Q1. Voor de zekerheid (er staat daar wat gelijkspanning) via een koppelcondensatortje.
Een langere antenne kan ook, tot een kwartgolf aan toe. De koppelcondensator moet dan niet te groot; probeer 10 pF of zoiets.
Allerlei andere punten in het schema rond Q1 zijn ook 'antennegevoelig', probeer maar eens wat. Stuk gaat er niets.
Om met TS mee te doen, heb ik het ding maar eens gemaakt, nog niet helemaal, alleen de superreg. trap. De audio trap maak ik later wel.
Het werkt, natuurlijk ... Yates is geen domme jongen.
Het grootste probleem bij superregs is het afdoende wegfilteren van de quenchfrequentie, deze ligt hier rond de 20 kHz en ondanks het filter, dramt dat aardig door: Een dikke 200mV over C2! Daar val het gewenste audio signaal bij in het niet ...
Even op zoek gaan naar een transistor met een Hfe van ~500 ...
Later meer. 
@Rob007,
Je had gelijk, niet mauwen maar bouwen! 
Op 13 maart 2010 23:50:35 schreef BartS:
Meer onderdelen zijn nooit een probleem.
Maar geven wel meer problemen, in het kwadraat zelfs. 
Hallo allemaal,
Ik heb net getest.
Je raad het natuurlijk al... geen geluid uit te krijgen.
Er komt uit de computerboxjes een brom die niet veranderd als ik aan het groene verstelbare trimmertje draai.
Als ik alleen de plus op de schakeling zet is de brom zachter, met de min erbij wordt deze veel duidelijker hoorbaar.
Waar zit hier het probleem?
TL verlichting?
of toch een verkeerde L2. Ik heb hier 17 wndgn op ferriet staafje, afgaand op dit stukje tekst leek me dat geen probleem:
L2 is not especially critical, it is just an RFC to isolate the RF signal at the source from being shunted by the quench oscillation capacitor. Anything that gives > j1 kΩ of reactance should be fine, so 1.6 uH or more is sufficient, perhaps a little less would still work. The 10 pF feedback capacitor is about -j160 Ω at 100 MHz, anything at least 5-10 times larger in magnitude than that should be fine. The RFC specified has about j15 kΩ of reactance. A few turns on a ferrite bead will work, as will an RFC wound on a high-value resistor. Just make sure the inductor's self-resonant frequency is far above the frequency of interest so it is still inductive. It is difficult to make an inductor too large at VHF that would upset the circuit that isn't already looking very capacitive.
Ik heb het geheel dus op een plakje gezet met spijkertjes. voor de makkelijkheid heb ik maar even veel ruimte tussen de verschillende componenten gelaten(voor eventuele veranderingen).
Is dit goed of moet ik het even opnieuw maken maar dan met zo min mogelijk ruimte tussen de componenten?
Ik kan dus drie mogelijke oorzaken bedenken. misschien dat het hier aan ligt maar het kan natuurlijk ook wat anders zijn. Q1 en Q2 zijn trouwens gewoon origineel.
Graag jullie visie op dit probleempje.
groeten BartS
Hoewel je vaak zult lezen dat alles zo dicht mogelijk op elkaar moet, is een centimeter geen probleem. De golflengte is tenslotte wel 3 meter!
Op afstand is natuurlijk niet te zien wat er fout gaat.
Misschien kun je zorgen dat source, gate en drain van Q1 niet aan koperen spijkertjes zitten, maar dat hun solderingen 'zweven'.
In ieder geval, als het ding zou werken, moet je een duidelijke ruis hebben, maar vooral: een fikse zaagtandspanning van ettelijke volts en een paar tientallen kHz over R1.
e: daar heb je natuurlijk ook weer niets voor. Eh.. houd er een middengolfradio'tje bij. De harmonischen van de zaagtand moeten luid en duidelijk te horen zijn.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (14%)]
Op 13 maart 2010 23:50:35 schreef BartS:
Henry S: is bij deze radio geen antenne nodig?
Op 14 maart 2010 10:55:39 schreef Frederick E. Terman:
Grappig, het woord 'antenne' komt in het hele artikel inderdaad niet voor. Hij woont zeker dicht bij een zender.
Oh wacht, het staat er wel. Overheen gekeken.
The circuit has such high gain that it doesn't need much signal to produce a reasonable signal to noise ratio. That said, I live in a strong signal area, and an antenna will be needed in fringe areas. You can feed RF into the circuit from an antenna through a small capacitor, say 1p2, tapped down on L1 towards the +ve rail. Alternatively you can couple a signal into the source at L2 (or at the drain too, but stability may become worse with more significant hand capacitance).
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zal hem ook eens proberen. Van de zomer, op vakantie heb ik ook een superreg gemaakt maar dan voor de MG. Maar dat was geen echt succes dacht ik. Hij squence'te wel weet ik nog maar ik hoorde niet veel als ik het goed herinner. Het moet toch een keer lukken.
Ik heb trouwens toen ik net begon ook ruzie met zo'n ding gehad. Toen hebben FET en (Z) nog pagina's lang geprobeerd uit te leggen hoe zo'n ding werkt 
Hallo,
Ik heb de schakeling heel uitgebreid gebouwsd.
veel ruimte tussen de verschillende onderdelen.
K ga hem in de loop vabn de week even aanpassen en dan maar weer proberen.
zal nog eventjes proberen een fototje te uploaden.
@Frederick E. Terman: ik heb er zelf ook overheen gelezen.
Jullie horen er meer van. op naar het vervorg met kortere verbindingen.
WEET TROUWENS IEMAND HOEVEEL RUIMTE ER MAXIMAAL ONGEVEER MAG ZIJN? TUSSEN DE ONDERDELEN TOTAAL.
GRoeten BS
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Een centimeter is echt de limiet. Voor sommige onderdelen tenminste. Bij anderen komt het minder kritisch.
fred101
Golden Member
Als de ontwerper het heeft gemaakt met steeds een tussen ruimte van 10cm en werkend heeft gekregen en jij het dan heel netjes bouwt met een paar mm ruimte dan zal het met precies de zelfde onderdelen best wel eens niet kunnen werken en omgekeerd ook zo.
In mijn knutselvertrek natuurlijk geen BC550c meer gevonden... Maar wel een stuk of twintig BC560c! Natuurlijk is dat een PNP tor, geen nood, de hele versterker omdraaien: Emitter aan + en de collector weerstand aan grond en werken.
Omdat ik niet in het bezit ben van zo een vleeskleurige Oorsmeerverzamelaar, Oortetteraar AKA kristaltelefoon, heb ik via een condensator van 220n een gewoon hoofdtelefoontje aangesloten met de spreekspoeltjes in serie impedantie ca. 64ohm.
Dat gaat wonderwel! De hele FM band zit vol met zenders, welke prima te ontvangen zijn en dat zonder antenne (hoewel ik vermoed dat het hoofdtelefoonsnoer ook als antenne fungeert).
Zoals Yates al op zijn site vermeldt, is er veel storing door de piloottonen en stereo zijbanden die meegezonden worden met de zenders, hier is natuurlijk niets aan te doen ... Er zijn nu eenmaal geen monouitzendingen meer en anders is er nog wel RDS. Deze storing is vooral irritant bij muziekuitzendingen.
Door de kring wat aan te passen (ceetje van 10p weg) kon ik het ding op 144 MHz afstemmen. Even een test gedaan met een AM signaal op 144MHz en dat klinkt dus wel als een klok! 
Het vermelden waard:
Afstembereik loopt van 88MHz-112MHz.
Problemen/wijzigingen:
Bij mij wilde het ook niet gelijk werken, je kan proberen de aftakking op de spoel, wat hoger in het schema te plaatsen, wat meer naar de plus. Dat was voor mij de oplossing.
Het ding wil niet op 5V, wel op12V, dat heb ik zo maar gelaten. Bij 5V voedingsspanning werd de quench frequentie wel heel erg hoorbaar.
C1 heb ik kleiner gemaakt: Van 6n8 naar 4n7, het leek aanvankelijk ook iets te helpen tegen het stereo getjilp. Misschien beter maar zo laten, want een echte verbetering is het niet.
Ik had ook geen 8M2 liggen, wel een 4M7 (R3), tevens heb ik R4 verlaagd naar 33k.
LBNL Het smoorspoeltje, ik heb een L2 van Voti gebruikt, een klein, groen, varkensneusje met 10 wdg 0,2mm CuLak draad, geeft ongeveer 22uH.
Volgens de tekst van Yates is deze spoel niet zo heel kritisch en dat geloof ik!
Mogelijke verbetering:
Plaats na de laatste transistor een emittervolger, deze kan nog meer vermogen leveren aan de hoofdtelefoon.
Conclusie:
Dit superregje is niet echt moeilijk na te maken, dat vind ik eigenlijk van de meeste superregs, ik heb er vroeger vele gemaakt voor modelbouw doeleinden.
Leuk ding om te maken!

Echt zo'n schakeling waar je HF-kriebels van krijgt.
Dus ook even aan het bouwen, maar nog niet met succes.
Ik zit te laag (±80MHz), ik zal de spoel nog even wat inkorten.
Ook slaat Q1 af als de trimmer C7 te groot wordt, en op minimale capaciteit haal ik de FM band nog niet.
En dat kan bij BartS ook het probleem zijn.
De versterker rond Q2 is snel te testen, leg je vinger op C8 of R2 en je moet een luide brom horen.
Als Q1 werkt dan hoor je het meteen, ruis met fluitjes. Beiden varieeren met het afstemmen van C7, en als Q1 afslaat dan wordt het doodstil.
Op 15 maart 2010 19:52:18 schreef Rd12tf:
In mijn knutselvertrek natuurlijk geen BC550c meer gevonden...
Miljaar! Bestel je die niet per 50? 
Bij mij wilde het ook niet gelijk werken, je kan proberen de aftakking op de spoel, wat hoger in het schema te plaatsen, wat meer naar de plus. Dat was voor mij de oplossing.
Daar zal ik ook naar kijken.
Het ding wil niet op 5V, wel op12V, dat heb ik zo maar gelaten. Bij 5V voedingsspanning werd de quench frequentie wel heel erg hoorbaar.
Op 5V idd geen actie, pas rond de 6V. Dan liever voeden met een 9V batterij.
C1 heb ik kleiner gemaakt: Van 6n8 naar 4n7,
Heb me rot gezocht om 6n8, keramisch dan wel folie. Uiteindelijk is het 3n3+3n9 (7n2) geworden.
Ik had ook geen 8M2 liggen, wel een 4M7 (R3), tevens heb ik R4 verlaagd naar 33k.
Hier ook geen 8M2, rotwaarde, daarom 3M3+4M7 (8M) gebruikt.
LBNL Het smoorspoeltje, ik heb een L2 van Voti gebruikt, een klein, groen, varkensneusje met 10 wdg 0,2mm CuLak draad, geeft ongeveer 22uH.
Ik heb een 22uH smoorspoeltje in weerstandsvorm gebruikt.
Mogelijke verbetering:
Plaats na de laatste transistor een emittervolger, deze kan nog meer vermogen leveren aan de hoofdtelefoon.
Met een kristaltelefoontje is volumeregeling dan wel een aanrader. Het oorsmeer komt al los...
Conclusie:
Dit superregje is niet echt moeilijk na te maken, dat vind ik eigenlijk van de meeste superregs
Deze mening deel ik met je, een probleem is soms wel het op frequentie zetten.
Uit ervaring weet je dan wat je moet doen, in het begin is het wat frustrerend.
foto vk2zay