Transistor testen

Hey,

ik weet niet zeker als ik in sectie post,moest ik fout zitten mijn excuses daarvoor.
Ik zou willen weten hoe je een transistor test, m.a.w hoe je kan nagaan als het een PNP of NPN is en waar de basis,collector en emitor zich bevinden.
Ik beschik over een digitale multimeter,die over een voetje beschikt om transistoren mee door te meten.
Het probleem is nu dat ik zowel bij pnp als bij npn een waarde krijg,de b,c en e liggen dan wel anders maar er is een waarde.
Hoe weet ik nu als het pnp of npn is en welke b,c en e zijn?

Greetz

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De waarde die je krijgt is de gelijkstroomversterking.

Waar rook is is er.......geen componentje meer

het testen van een transistor is vrij eenvoudig:

je zet je multimeter op het diode teken,

daarna pak je de plus pool, rode draad van je multimeter en je zet deze op de basis van de transistor,

tussen basis en emitter en tussen basis en collector meet je nu de spanning van de PN overgang,(+-0.6v)

draai de klemmen om en je mag geen spanning meten,

tussen collector en emmitter mag je nooit spanning meten

met + aan de basis heb je met een NPN te doen, met de min aan de basis heb je met een PNP te doen....

of nog makkelijker, neem er een waarvan je weet welke type het is en doe de bovenstaande test...

als je weet dat je transistor goed is kan je de versterking meten door hem correct aan te sluiten aan de drie puntjes van je multimeter, je krijg normaal maar op 1 manier een correcte waarde..

knommelen is mijn motto

of start google op, typ het type in. en je hebt al vrij snel of het npn of pnp is.

stefan.

ik heb hier ook eens een vraag gesteld, om een transistor tester
toen maar tester van deze site gebouwd,die met het 4027 ic'tje.
maar...................als de emitter aansluitng los is, dan tog een groen of rood ledje dat oplicht!!!!
fijn zo'n diode testertje!!! als er transitor tester boven schema staat

bij een npn transistor moet je meten met multimeter op diodetester : + pool aan basis, tussen basis en emmitter 0.7volt en tussen basis en collector 0.7 volt

bij pnp transistor, - pool aan basis en tussen basis en emmitter 0.7v en basis - collector ook 0.7 volt

Of je kan het met de tortester van op deze website proberen: www.circuitsonline.net/circuits/view/24
succes

Waar rook is is er.......geen componentje meer

ik ga ook deze schakeling proberen,
je begrijpt dat ik een 100% tester wil hebben

zoiets als de dca55 componenten tester ,maar ja 100euro ex is beetje veel voor die paar twijfelachtige transistoren, dan kan ik beter direct nieuwe inzetten