hallo
ik ben aan een projecje begonnen en ben in een electronica winkel geweest om een TIP31 te gaan halen maar die had hij niet maar hij had mij een ander komponet gegeven maar na googlen vind ik niets
het gaat om een texas instruments ik zal is zeggen wat er op staat
MALAYSIA
BD24IC
40I
dat is wat op dit voor mij onbekent komponent staat kan iemand mij duidelijkheid geven hier over
alvast bedankt
MVG
DenTillozie
Hugo Welther
Moderator
Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Een BD241C is een zeer gangbare transistor.
Datasheet: http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/stmicroelectronics/4192.pdf
en om je antwoord af te maken die zijn heel gelijkwaardig aan elkaar: hoewel ik weinig over de gain kan vinden zo 1,2,3
maar let wel op of je aan letterloze, een A, B of C variant hebt. Dat kan wel uitmaken. een TIP31A past bij een BD241A enz. enz.
het verschil zit hem in de spanningen.. Normaal kom je misschien niet boven die 40 V, maar als je dat wel komt... dan maakt het dus ineens wel uit.
nee ik zou maar op 9v werken maar ik krijg mijn schakeling maar niet in werking met deze transistor
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (72%)]
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Pinnen wel goed om aangesloten? (je weet maar nooit)
[Bericht gewijzigd door McDuff op (26%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De BD241 is niet eens zomaar een vervangingstype voor de TIP31, het is gewoon een volkomen identieke transistor met een ander stempeltje erop. Dat zou het probleem dus niet mogen zijn.
Op 29 mei 2010 23:30:47 schreef McDuff:
Pinnen wel goed om aangesloten? (je weet maar nooit)
ja normaal wel
Hugo Welther
Moderator
Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Misschien kan een link naar dat projectje of een stel goed scherpe foto's helpen? Nu wordt het wel erg koffiedik kijken.
Je had al een waarschuwing: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1113351#1113351
Nu nog eentje: Stoppen met al die quotes. Waar denk je dat 'Beantwoorden' voor bedoelt is?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik heb gekeken in een bijlage van een catalogus van coditronix en bij de bd241 staat "voor specs zie de tip31" ( dus een broertje wat niet de familienaam mocht dragen )
Op 30 mei 2010 01:05:10 schreef DenTillozie:
http://i32.tinypic.com/2rw54l0.jpg
Hmja ... verbaast me helemaal niets dat dat zo niet werkt, welke dodo heeft dat "schema" getekend ?
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Op 30 mei 2010 01:50:42 schreef Sine:
[...]Hmja ... verbaast me helemaal niets dat dat zo niet werkt, welke dodo heeft dat "schema" getekend ?
Gezien een andere topic denk ik deze: http://hacknmod.com/hack/led-light-box-thumps-to-your-music/
edit; beter lezen, zie hierboven 
je hebt toch zeker gele draad gebruikt om de leds aan te sluiten zoals in het "schema" staat hé? 
Misschien kan je eens zeggen wat er niet werkt... als je helemaal geen licht hebt: leds zijn gepolariseed, dat wil zeggen dat het uitmaakt waar je de "+" en de "-" aan hangt...
inderdaad
en ik mis wat voorschakelweerstanden. de stroom door ledjes moet beperkt worden dmv een weerstand. en de basisstroom door de tor ook. De muziekspeler zal dit niet zo leuk vinden. (en de leds ook niet)
Op 30 mei 2010 14:00:03 schreef Stefaan Van Slycken:
je hebt toch zeker gele draad gebruikt om de leds aan te sluiten zoals in het "schema" staat hé?Misschien kan je eens zeggen wat er niet werkt... als je helemaal geen licht hebt: leds zijn gepolariseed, dat wil zeggen dat het uitmaakt waar je de "+" en de "-" aan hangt...
wel ik krijg mijn leds maar niet aan in deze schakeling en ik heb de polaritijd ook al nagekeken maar niets blijkt te werken
Op 30 mei 2010 14:16:47 schreef timberleek:
inderdaaden ik mis wat voorschakelweerstanden. de stroom door ledjes moet beperkt worden dmv een weerstand. en de basisstroom door de tor ook. De muziekspeler zal dit niet zo leuk vinden. (en de leds ook niet)
aan de weerstand had ik al gedacht enkel maar voor de zekerheid;)
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]
het is niet alleen voor de veiligheid
de leds branden binnen de kortste keren door (misschien direct) en het audio apparaat gaat dit ook niet leuk vinden. De gemiddelde tor heeft zo'n beetje een kortsluiting van de basis naar de emitter. dus je sluit in weze je audioapparaat kort. dat zal niet heel lang goed gaan vermoed ik.
met een beetje geluk blijft het dan bij doorgebrande ledjes. met wat pech sloop je je audio uitgang van je computer/mp3 speler etc.
en gebruik de edit functie als je wat toevoegt aan je laatste comment (zeker zo kort na elkaar). dan houdt je de mod's te vriend 
[Bericht gewijzigd door timberleek op (13%)]
Hugo Welther
Moderator
9V voedingsspanning en 4 LED's met een Vf van 3V.
Niemand enig idee waar het mis gaat? Behoudens een drol van een schakeling.
daar had ik nog niet eens naar gekeken.
Maar al is er genoeg spanning dan wordt het nog niks zonder voorschakelweestanden