Hallo,
Laatst was onze digitenne kapot.
Het begon met meldingen van een softwarefout en enkele weken later boote hij helemaal niet meer. Vandaag een nieuwe gekocht.
Ik was benieuwd naar de ingewanden van de digitenne tuner. Ik zag dat er een mooie losse voedingboard in zag die ik wel zou willen gebruiken als voeding voor een paar projecten.
het is precies eentje zoals deze:
http://siebo.web-log.nl/.shared/image.html?/photos/uncategorized/2008/…
van deze pagina: (overigens ook precies hetzelfde apparaat)
http://siebo.web-log.nl/mijn_weblog/2008/09/smt-1000t-gemaa.html
Op het boardje is een lintkabel met 7 verbindingen en netjes aangegeven wat elke kabel zou moeten zijn:
gnd-5v8-3v3-gnd-12v-7v8-gnd
Ik heb dat met mijn multimeter nagemeten met het mainboard aangesloten en dit waren de resultaten respectievelijk:
0-5.47-2.55-0-12.99-7.62-0
Als ik het mainboard er nu afhaal zijn de voltages uit de voeding duidelijk anders, namelijk:
0-4.80-3.56-0-11.02-7.29-0
Weet iemand waar dit door komt en hoe ik er een stabiele voeding voor enkele projectjes van kan maken?
Op 8 juli 2010 19:38:01 schreef jojojoris:
Het begon met meldingen van een softwarefout en enkele weken later boote hij helemaal niet meer.
[...]
Ik was benieuwd naar de ingewanden van de digitenne tuner. Ik zag dat er een mooie losse voedingboard in zag die ik wel zou willen gebruiken als voeding voor een paar projecten.
De problemen worden door de voeding veroorzaakt.
Elco's vervangen en de voeding (en de rest) werkt weer.
Verder is dit een voeding die zonder belasting wat vreemde spanningen af kan geven.
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Klopt, zijn prutvoedingen. Bij mijn moeder thuis waren twee kastjes (tegelijk aangekocht) binnen een paar weken van elkaar overleden. Setje nieuwe elco's erin, en gaan met die banaan. Dit keer uiteraard elco's van een GOED merk.
Ok.
Dan zou ik die voeding eventueel moeten kunne herstellen als het inderdaag een elco is.
Weet iemand hoe ik een kapotte elco kan herkennen? (Ik heb alleen een multimeter zonder speciale condensator functionaliteit)
Alle elco's vervangen lijkt mij toch een beetje overbodig.
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Het is bijna altijd dezelfde elco die problemen geeft, een korte zoektocht op dit forum zal je de oplossing wijzen.
Edit: Zie hier:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/62765/1/samsung+1000
[Bericht gewijzigd door Tommyboy op (26%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het is altijd EERST die ene (in de 5V lijn geloof ik) omdat die het zwaarst belast wordt, maar er zit nog een exact dezelfde op, en nog een paar van hetzelfde of vergelijkbaar merk in andere waarden. Waarom zouden die tot in de eeuwigheid goedblijven? Voor die paar losse euro's extra kan je de volgende twee reparaties nu in 1 keer erbij doen. Dat lijkt me wel zo handig als het gaat om onderdelen die nu al defect zijn maar het nog even niet allemaal door hebben.