ik heb hier een automatische luchtverfrisser op 12v er zit een tijd schakelaartje in wat ik wil gebruiken voor 2/3 12v auto toeters op een auto accu (12v) alleen het schakelaartje werkt nu op 3v (2x 1,5 v.) en stuurt een motortje aan (in de luchtverfrisser)

kan ik hier gewoon 12v op zetten of brand dan alles door?

mvg marco

Direct aansluiten gaat mis! Je zou er een 12V relais mee kunnen schakelen waarop je de toeters aansluit. Maar ben bang dat een (fors) relais al een vrij grote belasting is voor de schakelaar.

Edit: Je wilt ook van 12V naar 3V. Dit is redelijk simpel te doen met een spanningsregelaar. Met bijvoorbeeld de 7833, deze heeft 3,3V output maar dat is geen probleem.

[Bericht gewijzigd door Brokencore op (31%)]

ok bedankt dan ga ik dat niet uitproberen en ik zat ook al te denken aan een relais maar misschien nog een idee wat ik zelf kan maken??

want voor dat ik een goed relais heb gevonden en heb bestelt en voordat het dan binnen is ben ik al een tijd verder,

ik wil het eigenlijk zo snel mogelijk maken.

bedankt voor de snelle wijziging

ja dit kan ook maar ik moet dan na dat de stroom door mijn tijdschakelaar is geweest weer naar 12v voor de auto toeter (doet het niet op 3v)

en hoe maak ik zo'n 7833? ik zag wel een schema op google maar weet niet of dit klopte en ik weet niet wat dit symbool betekend: -)|- klopt het dat het een schema is met 2 van die symbolen een een transistor.?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (39%)]

Gewoon een tijdklok voor het stopcontact nemen, daar een acculader met voldoende capaciteit of een andere 12V voeding in prikken en dan hang je daar je toeters aan.

Wat wil je ermee bereiken, een wekker voor echte slaapkoppen :-)

Als je geen relais wil bestellen en geen schema kan lezen neem ik aan dar je die onderdelen en de print ervoor ook niet wil bestellen. Een tijdklok is dan het snelst.

Of moet het in de auto gebruikt worden om de buurt de stuipen op het lijf te jagen. Edit, las net dat je 14 bent dus die auto zal wel niet.

Ik bedrijp dat je zomaar wat aan het experimenteren bent om te leren ?

Dan zou ik op de plaats van dat motortje een relais aansluiten. Als je dat niet hebt moet je veel ingewikkeldere schakelingen gaan bouwen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (22%)]

Ik heb toch maar gekozen om een relais te halen ze hadden geen relais voor meer dan 3ampère nu weet ik niet of mijn toeter meer verbruikt maar anders moet ik er nog een relais achter schakelen.

een gewone tijd schakelaar is om 2 redenen niet mogelijk omdat: het een soort vogel verschrikker wordt die om het half uur een toeter geeft als ik een voor in het stopcontact neem is deze meestal maar af te stellen op de minuut en een minuut getoeter is nog al lang ook komt hij midden in een boomgaard te staan waar geen stopcontact is.

en het klopt inderdaad ook dat ik aan het expirimenteren ben om te leren. en dat ik nog maar 14 ben

en ik heb nog een vraag XD

stel dat mijn toeter 2,5 ampère verbruikt kan ik dan 2 toeters in serie schakelen op 1 relais (van 3 ampère) dan blijft het aantal ampères het zelfde toch? maar wordt het geluid dan zachter of harder als 1 toeter?

alvast bedankt,

marco

Waarschijnlijk doet de toeter dan alleen nog maar prrrrrrrrr.

Ok, nu snap ik je probleem. Je hebt iets nodig wat ieder half uur een keer toet doet. Hier in de boomgaarden gebruiken ze knallers. Ik hoor dan liever een toeter denk ik, de honden zeker.

Je moet dan een tijdschakelaar hebben gekoppeld aan een pulsgever. Deze pulsgever zet dan je relais bv een seconde aan. Er is pas een topic hierover geweest.

Ik zou een timer maken met een 4060 ic. Dat is een heel goedkoop makkelijk ic die je zo insteld dmv weerstand en condensator dat hij een half uur wacht en Je gebruikt dan dat pulsgevertje uit dat andere topic ( Dat was een fader) om om een pulsje te maken om de 4060 te resetten zodat hij weer uitschakelt en tegelijk een relais aan te trekken zodat hij even een toet geeft zolang als die puls duurt. Ik neem aan dat dat luchtverfrisser timertje niet maar een paar seconde aanblijft.
In automaterialen zaken hebben ze 12V relais. Die kunnen makkelijk 10A of meer schakelen. Dmv een transistor, weerstan en diode laat je die tor dan het relais schakelen. De pulsgever stuurt de tor.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/86955

ik heb nog niet zoveel verstand van al die componenten maar ik snap het wel ongeveer maar ik wil het toch eerst proberen met de lucht verfrisser want die gaat ieder half uur maar iets van 5 seconden aan.

als dit niet lukt kan ik het nog proberen met jou idee.

dit was ik van plan als mijn toeter niet meer dan 3A verbruikt

+ 12v (auto accu)__ relais (3A 12v)__autotoeter__-12v

het relais word geschakeld door de luchtverfrisser timer

op de plaats waar nu de relais komt zat eerst een motortje.

nog een idee hoe ik er achter kom hoeveel ampère mijn toeter verbruikt (mijn metertje is ineens kapot)

mvg marco

Pak zo'n relais :

http://www.rdae.nl/images/small/Rel_mini.jpg

hier te vinden : http://www.rdae.nl/relais-houders/minirelais-houders/index.php/cPath/5… , of lokale automotive zaak

die kan makkelijk 3 toeters schakelen op een accu, denk aan een zekering zo dich mogelijk bij de accu, deze dingen kunnen lelijke stromen leveren !

Op 26 augustus 2010 21:26:25 schreef ikweetnogweinig:
hallo allemaal ik wil mijn relais aansluiten op mijn tijdschakelaar maar aangezien mijn vorige volgens mij is doorgebrand tijdens het solderen vroeg ik mijn af of jullie iets van een stekkertje of klemmetje weten wat ik kan gebruiken om mijn relais aan te sluiten aan draadjes.

iemand een idee? er zal wel een spelciaal dingetje er voor zijn maar dit heb ik niet dus misschien iets anders?

het relais is: SRS-06VDC-SL

ik wil hem eigenlijk aansluiten op 3VDC kan dit??

mvg.

Ja, die kun je vast solderen op gaatjesprint ;) of zelf een print etsen ;)
Maar post eens een schema van hoe je hem wil gaan gebruiken....
Je wilt hem aansluiten op 3VDC? Wat sluit je aan? Spoel of contacten?
Het is een :

6 V-/100 ?, Schaltleistung 3 A/120 V~, 1 Wechsler, Printmontage. Maße (BxHxT): 15x10x12 mm.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (37%)]

ik twijfel of deze zal schakelen op 3V maarja dat is snel te testen.

en hoe soldeer je want eer je een relais verbrand heb jetoch al aardig lang moete verwarmen.

( hint doe soldeersel op uw bout en doe dit dan op de pennetjes dan maak je ze een stuk minder lang warm)( of soldeer eerst de kabeltjes en plak deze er dan als het ware op)

Op 26 augustus 2010 21:26:25 schreef ikweetnogweinig:

ik wil hem eigenlijk aansluiten op 3VDC kan dit??

je hebt 6V nodig om de spoel te kunnen laten samentrekken, er bestaan echter wel relais voor 3V hoor, wat is het vermogen en de spanning die je wil schakelen?

specs van relais: http://www.capitani.be/nl/products/4766-dil-relais-6vcc-3a-1c-srs-06vc…

ik heb iets gevonden waar ik hem mee vast kan klemmen toch nog bedankt voor de reactie's

alleen zit ik nu met iets anders,
als ik mijn (een eind lege 9v) batterij meet: 5,7 V
als ik mijn batterij met draadjes eraan meet: hetzelfde
als ik mijn batterij met draadjes en relais eraan meet: 0.01 V

hoe kan dit? is mijn relais dan kapot?

mijn relais heeft 6 aansluit puntjes in deze volgorde [ :: : ]

ik sluit mijn batterij om hem om te schakelen aan op de laatste 2 punten.

alvast bedankt,

Op 27 augustus 2010 19:03:40 schreef ikweetnogweinig:
als ik mijn (een eind lege 9v) batterij meet: 5,7 V

Die is echt leeg.

Verder is een 9V batterij totaal ongeschikt, een nieuwe batterij is ook heel snel weer leeg.

maar als ik mijn batterij meet geeft hij nog steeds 5,7 V hoe kan het dan dat als ik hem aansluit op mijn relais dat hij 0,01 V aangeeft

en mijn relais moet eigenlijk gaan schakelen op 2X 1,5V kan dit dan wel

Op 27 augustus 2010 19:12:00 schreef ikweetnogweinig:
maar als ik mijn batterij meet geeft hij nog steeds 5,7 V hoe kan het dan dat als ik hem aansluit op mijn relais dat hij 0,01 V aangeeft

omdat je dit meet zonder belasting

zonder omwegen(step up converter) kan dit niet... zoals ik reeds zei, de specs van de relais zeggen dat hij 6V nodig heeft, dan verbruikt hij 6,6mA oftwel 400mW

Op 27 augustus 2010 19:12:00 schreef ikweetnogweinig:

De belaste batterij kan de spanning niet houden, die zakt in elkaar. Hebben 9V blokbatterijen extra veel last van.

Het is een 6V relais... en dat was je al verteld.

oke bedankt, ik ga het proberen met 4X 1,5V

maar ik wil hem laten schakelen op een tijdschakelaar van 3V idee hoe dat kan?

alvast bedankt,

heb je een foto of schematje van die schakelaar dat kan zeker helpen

als je ettelijke 1.5V baterijen gaat b-gebruiken kan je desnoods op de 3V uitgang puls nog een extra baterij hangen om dit op te hogen naar 4.5V (genoeg om op te schakelen en 1.5 is te weinig om op te blijven)

maar veel hangt af van hoe die 3V komt dus gelieve dit eerst even te verduidelijken

Transistortje en basis weerstand?

het is een tijdschakelaar van een luchtverfrisser maar ik weet niet hoe ik foto's moet toe voegen hier. ( een schema heb ik niet. )

maar zou dit geen kwaad kunnen om er nog een batterij aan te hangen ( in serie toch?)

en ik wil met dit kleine relais een groot 12v relais schakelen om een auto toeter af te laten gaan kan ik dan niet gewoon allebei de relais weglaten? en een 12v accu in serie aan de uitgang van de tijdschakelaar hangen met daar achter de toeter en dan terug naar mijn tijdschakelaar??

of ipv de toeter dat grote relais.

[ timer 3v - > + accu 12v - > toeter/relais > timer 3v + ]

daarvoor zouden we moeten weten hoe die tijdschakelaar zijn signaal uitgeeft

vooral dan of 0V uitgang echt 0V is of open

en foto's gaat het beste via een site war je deze op achterlaat ( kan niet direct op de namen komen)

als de schakelaar 0V uitgeeft en daar hangt die 12V bat op dan werkt het niet want dan blijft de relais geschakelt, als de schakelaar een open contact geeft kan het wel want dan heeft het systeem geen gesloten circuit.

en als het toch een relais voor een relais is waarom dan geen relais op 3V of een transistor om de toeter of een 12V relais te sturen.

en als het toch een relais voor een relais is waarom dan geen relais op 3V of een transistor om de toeter of een 12V relais te sturen.

ik heb een 6v relais omdat de man waar ik hem kocht geen andere had en zei dat het waarschijnlijk wel zou gaan op 3V wat dus blijkbaar niet gaat.

maar ik heb hier wel wat transistors maar ik weet niet goed welke ik moet nemen.

en hoe kom ik er achter of hij 0v is of open? gewoon meten?

mvg. marco

op spanning meten tussen uitgang en ground als je 0 meet is het een een ground als uitgang meet je 1 (oneindig op de meetste meters) dan geeft hij een open contact