Philips PM3234 bijna gemaakt

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post hier, ik ben bezig met een reparatie van een Philips PM3234 oscilloscoop en hij is bijna gemaakt, maar doet het nog niet naar behoren. Ik zag dat er meer vragen over de Philips PM serie worden gesteld en beantwoord en misschien kan iemand mij helpen.

Voor het geval dat relevant is, de voorgeschiedenis. Toen ik de scoop kocht (tweedehands) werkte hij naar behoren, maar toen ik een keer de schakelaar van 220 V naar 240 V bracht werd hij defect.

Ik heb alle elcos in de scope vervangen (schema: http://www.opweb.de/model.php?id=1183) en alle potmeters en knoppen met tunerspray schoongemaakt. Na opstarten ontplofte C841. Er bleek een zenerdiode GR809 (C2V1) verwoest, deze heb ik vervangen met 2x C2V4 parallel in de hoop dat dat ook werkt. Met nieuwe C841/C842 werkt de scoop een tijdje.

Het probleem is nu als volgt. Als ik de scoop aanzet en de referentiespanning (over C833) op 10,3 V zet in plaats van 12,00 V (met variabele R823), werkt hij naar behoren. Maar na een bepaalde tijd (ongeveer 15 minuten) begint er een storing. Ik zie dan het beeld op de scoop storen, doorslaan van vonkjes in de omvormtransformator (L802) en zet dan snel de scoop uit. Soms komt er dan een luchtje uit de omvormtransformator.
Ik kan starten op 10,3 V en in stapjes van uitzetten, R823 aanpassen en aanzetten de spanning omhoog brengen naar de juiste spanning, 12,00 V. De nettransformator bromt dan ook niet en de scoop werkt dan goed (alle spanningen van de voeding zijn dan goed, 1,5 kV en 7 kV heb ik niet kunnen controleren). Maar ook op deze spanning vindt er op een gegeven moment een storing plaats. Daarna werkt de scope niet meer op die spanning, maar wel weer nadat ik de spanning weer heb verlaagd tot 10,3 V.
Het rare is dat ik niet direct ("koud") kan starten op 12,00 V maar wel op 10,3 V en dan in stapjes de spanning kan verhogen. Bij dat verhogen hoor ik ook wat sissende geluidjes maar het blijft stabiel.

Ik heb de scoop ook gestart met spanning 12,00 V nadat ik steeds 1 van de printplaten volledig loskoppelde (met de nodige voorzichtigheid!) en geen enkele keer kreeg ik een stabiele 18 kHz toon. Het zou zo kunnen zijn dat dit hoort, maar ik vermoed dat dit betekent dat het probleem in de voeding zit. Kan iemand me helpen waar ik het moet zoeken? Of zou het een kwestie van calibratie zijn? Ik heb op het moment geen tweede scoop om te controleren, alleen een multimeter.

Alvast hartelijk bedankt.

rbeckers

Overleden

Mogelijk L802 defect.

L802 doormeten, ook tussen de wikkelingen.

Als ik de weerstand tussen de aansluitpunten bepaal heb ik moeite een goed contact te maken. Daarvoor zal ik eerst moeten demonteren. Ik weet niet hoe ik tussen de wikkelingen meet.

Ik zou het liefst L802 preventief vervangen (en direct een 2e kopen, als die weer stuk gaat mocht het diepere probleem niet opgelost zijn...) maar ik geloof dat de omvormer 4022 369 1246.1 niet meer te verkrijgen is. Is er een vervanger? Of zou het mogelijk zijn zelf te repareren?

Ik hoop dat het probleem elders ligt.
Ik krijg de scoop trouwens niet (altijd) weer direct aan de praat na een storing. Hij moet vaak lang uitstaan voordat hij het weer doet.

rbeckers

Overleden

Gewoon weerstandsmeting tussen de wikkelingen.
Weerstand moet ∞ zijn.

Als L802 defect is dan is de scoop bijna niet te repareren.

doorslaan van vonkjes in de omvormtransformator (L802) en zet dan snel de scoop uit. Soms komt er dan een luchtje uit de omvormtransformator.

Ik heb hier een PM3233 met hetzelfde probleem, de hoogspannings wikkeling op de omvormtransformator is door geslagen. Dit is bij mij de buitenste wikkeling die ik er inmiddels afgehaald heb. Van dat dunne apenhaar dus opnieuw wikkelen is niet echt een optie.

Ik heb hier nog een mechanisch defecte laserprinter liggen, misschien kan ik iets met de HV generator die daarin gebruikt word.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ongelukkig, denk ik dat de diagnose klopt.
Dat is een gewoon probleem met verschillende modelen van Philips scopen met zulke omvormtransformator.
Ik heb al een PM3214 met defecte trafo hersteld door een aparte hoge spanning print te ontwikkelen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/pm3214herstelling.jpg

fred101

Golden Member

Volgens mij heeft een keer iemand iets gemaakt met een trafo voor een TL of neon ofzo. Dat heeft hier ergens in een topic gestaan. Ik kan het topic alleen niet meer vinden.

Het is wel te doen, dat wikkelen, als je er tenminste omheen kan wikkelen. Niet als je de draad ergens door moet halen. Ik heb zo de FM spoel van een sweeper gewikkeld. Zat 700 meter draad op ;-) ( ik heb vals gespeeld en mbv een draaibank gewikkeld. Je zet de spoel in de draaibank en laat de klos gelagerd meedraaien of hem naar boven toe afkringelen, wel even wat draadgeleiders maken en niet te snel draaien. Ik ben een kwartiertje ofzo zoet geweest.)

Emilien, mooi gedaan, hebt u er een schema van ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Emilien, mooi gedaan, hebt u er een schema van ?

Daar zou ik idd ook wel belangstelling voor hebben.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik had in handen een defecte en onherstelbare digitale scoop PM3311 (wat ik noemde "witte elefant", een van de slechtste scoop van Philips) die heeft dezelfde hoge spanning waarde(10KV) als PM3214.

Maar de PM3311 heeft een aparte hoge spanning transformator.

De schema van de print is dezelfde als de oorspronkelijke schema van hoge spanning afdeling van PM3311.
Ik had zelfs al de componenten van de PM3311 hergebruikt.
Ik had dat enige jaren geleden gedaan, waarschijnlijk heb ik de layout van de print niet meer.

Maar de PM3311 heeft een aparte hoge spanning transformator.

Ok da's wel uit de servicedoc te halen, het bijbehorende HS trafotje zal de bottleneck wel worden.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Misschien zou men ook een HS trafotje van HAMEG HM604 of HM605 kunnen gebruiken.
Deze zijn nog bij HAMEG verkrijbaar.
Maar HS van deze scopen is hoger (12,5KV).
Opgepast, HS van geheugen beelbuizen is kleiner. (hier, PM3234: 7KV)
Maar ik vraag me af als dit de moeite waard is.
Meestal van geheugen beeldbuizen hebben een korte levensduur en het zou mij veel verbazen dat de beeldbuis van deze PM3234 nog goed zou zijn.

[Bericht gewijzigd door Emilien op dinsdag 2 november 2010 17:30:50 (29%)

flash2b

Special Member

Op 2 november 2010 15:30:32 schreef fred101:
Volgens mij heeft een keer iemand iets gemaakt met een trafo voor een TL of neon ofzo. Dat heeft hier ergens in een topic gestaan. Ik kan het topic alleen niet meer vinden.

Trafo Gould OS300

Helemaal verschillende toestanden: Gould OS300 : -2500V en geen postversnelling.
Philips PM3234 : -1500V en +7000V postversnelling.

Hartelijk dank voor alle reacties. Ik heb de transformator eruit gesoldeerd. Ik moet nog nagaan of en welke wikkelingen doorgebrand zijn.

Ik ben erg geinteresseerd in het maken van een aparte voeding, mocht alleen de 1,5kV doorgebrand zijn en mocht dit ook de buitenste wikkeling zijn (dan kan ik die er af wikkelen). Opnieuw winden zie ik niet zitten, ik ben bang dat ik daar de apparatuur niet voor heb (ik neem aan dat hier een tweede scoop en een variac voor nodig is).

Verlies uw tijd daarmee niet: koop een andere scoop, liever een PM3233 of PM3232 (zonder vertragingslijn) dan een PM3234 (geheugen beeldbuis), dat zijn goedkope scopen.
NB: voor zó lage frequentie scoop is de vertragingslijn niet onmisbare.
Deze scopen zijn geen uitzonderlijke goede scopen. (alleen 10Mhz bandwith, genoeg drift problemen van de Y versterkers, geen tweede tijdbasis, ...)
Ik heb er een hier thuis (PM3233 die ik voor 35 euros gekocht heb), maar dat is een zeldzame toestel met speciale beeldbuis. (langsdurige phosphor)
Zulke zeldzame beeldbuizen vervangen gedeeltelijk de geheugen beeldbuizen zonder nadelen van die.
Scopen met langsdurige beeldbuis dienen om stabiliteit van snelheid regelingen en voedingen te controleren en ajusteren en zijn ook goed beschikt voor mijne transistor kurve tracer project.

Edit: nog een kleine tip: je had alle elcos in de scope vervangt, dat is helemaal verkeerd: eerst een diagnose doen, en dan laat maar alleen wat defect is vervangen.
Wanneer je iets vervangt, zonder reden, riskeert je meerdere problemen te veroorzaken.
Wat betreft elcos, volgt wat Fred101 schrijft niet ! Hij is maar iemand die waarschijnlijk geen kans heeft en die alleen rotte elcos vind.
Ik heb gedurende meer dan 30 jaar lang met elektronica gewerkt (inbegrepen in de na verkoop dienst van de grootste geschakelde voedingen fabrikant in Europa) en nooit zoveel rotte elcos gevonden.
Om afvlak elcos in voedingen te controleren, meet men als de rimple met belasting niet hoger is dan de gespecificeerde waarde.
Het is niet nodig ESR te meten.
Dus nooit elcos vervangen als het niet onmisbaar is.

Emilien, hartelijk dank voor uw tip.

Ik ben het volledig met u eens dat alle elcos vervangen in een defect apparaat een vorm is van ongericht "schieten met hagel", en een slechte praktijk is. Elcos vervangen kan eigenlijk alleen worden gedaan als het toestel nog werkt. Ik wist alleen geen andere weg, omdat de scoop eerst nog werkte maar er plotseling mee ophield. Ik heb iets van 30 euro aan condensatoren uitgegeven, dat is jammer maar niet onoverkomelijk.

fred101

Golden Member

Emilien, ik geloof dat je nu iets te veel aan het belgisch bier hebt gezeten. Ik wordt niet snel pissig maar nu is het je gelukt. Ik heb het hier niet over elco's gehad. Ik ben juist een fanatiek tegenstander van het zinloos vervangen van elco's. Dat ik vaak ESR bij reparaties meet is juist om (op termijn) gefundeerde uitspraken te kunnen doen over het wel of niet veel voorkomen van ESR problemen. Tot nu toe heb ik in mijn reparaties nagenoeg geen ESR problemen gehad. Meestal is het daar DC lekkage.

Dat ik hier nog al eens met ESR bezig ben heeft helemaal niets met dat repareren te maken. Dat zijn meestal experimenten op component nivo en uit interesse. Niet omdat ik perse ESR wil meten bij reparaties en zeker niet omdat ik anders de fout niet kan vinden. Ik dacht dat ik onderhand wel had aangetoond dat ik redelijk succesvol ben in repareren. Ik kan nu eenmaal niet putten uit 30 jaar ervaring, of bij sommige mensen, 30 jaar kunstjes aanleren. Ik moet het vinden door meten en beredeneren en in 99 % van de gevallen
lukt me dat ook. Ook bij complexe apparaten ( laatst nog , door meten en beredeneren een digitale tek SA gerepareerd, zonder schemas en deze was volgens Tek niet meer te repareren ) Ik vervang uitsluitend defecte onderdelen welke ik vind door metingen en niet door hersenloos vervangen. En niet zoals sommige omdat ik denk dat ze defect zijn. Ik meet het component ook buiten het apparaat door voor dubbele zekerheid.

Je moet eens ophouden met die negatieve instelling over dingen die volgens jou niet de moeite waard zijn of methodes die minderwaardig zouden zijn. Jij bent niet de enige die wat kan. Er leiden meer wegen naar Rome en er kan veel meer dan je denkt. Als je maar een positieve instelling hebt, vindingrijk bent en weet wat je doet. Ik heb al genoeg dingen gerepareerd die door andere van te voren als hopeloos werden bestempeld.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Misschien heb je niet begrepen hoe je Topic "ESR te hoog of DC lekkage, wat gaat er dan mis ?" een negatieve invloed op beginners en CO members heeft gehad?
Ze denken nu dat elcos zijn verantwoordelijk voor meestal van de defecten.
En dat is niet waar.
Lees maar je Topic terug.
Ik kan toch wel zeggen dat ik bij Cherokee Europe gewerkt heb, dat was een firma van omgeveer 400 bedienden, in de Na Verkoop Dienst, waren we 24 techniekers en NIEMAND had een ESR meettoestel, voor een goede reden: dat is niet nodig.
- rimpel met vol belasting meten is voldoende om te weten als een probleem met elcos bestaat of niet.
- we waren ook sistematisch aan de elcos die werkten op hoge temperatuur altijd te vervangen (dichtbij koelfin of vermogen weerstanden).
- als men een elco ontsoldeert, meet men deze niet, altijd door een nieuwe elco vervangen.
- eerste kwaliteit elcos kopen.
En ik zie niet waarom je "pissig wordt".
Wat ik geschreven heb is niet onbeschaafd, noch honend.

Henry S.

Moderator

De meeste kleine elco's vervang je preventief, mijn collega's (herstel van PLC's, industrieële voedingen, frequentieregelaars etc) nemen achteraf wel eens een steekproef met de Huntron op de 'plukoogst', maar een ESR-meting komt er niet aan te pas. Bepaalde merken elco's zijn berucht, die worden gewoon allemaal vervangen.

En waarom zou je ze stuk voor stuk doormeten? Vervangen gaat sneller.

En voor privé geldt het ook, wat heb je er aan als je een jaar later alsnog weer elco's moet vervangen?

Op 4 november 2010 19:01:58 schreef Emilien:
Misschien heb je niet begrepen hoe je Topic "ESR te hoog of DC lekkage, wat gaat er dan mis ?" een negatieve invloed op beginners en CO members heeft gehad?

Ook ik zie geen relevantie met dit topic, de opmerking had niet gehoeven.

- we waren ook sistematisch aan de elcos die werkten op hoge temperatuur altijd te vervangen (dichtbij koelfin of vermogen weerstanden).
- als men een elco ontsoldeert, meet men deze niet, altijd door een nieuwe elco vervangen.
- eerste kwaliteit elcos kopen.

zijn 3 ware stellingen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Ik ben het met die stellingen eens, ik plaats ze echter wel terug na meting. Dat is mijn eigen keuze en heeft niets met zuinigheid ofzo te maken. Ik snap ook wel dat je commercieel dat niet doet. Te veel werk dus tijd dus geld. Maar eerst schrijf je dat een hobbie reparateur niet zomaar elco' s moet vervangen, maar jullie mogen het wel, preventief zelfs, en dat terwijl je in al die jaren zelden rotte elcos hebt gezien....

Wat betreft elcos, volgt wat Fred101 schrijft niet ! Hij is maar iemand die waarschijnlijk geen kans heeft en die alleen rotte elcos vind.

Klinkt niet echt aardig, is behoorlijk off topic , ik heb hier geen advies in die richting gegeven en absoluut niet waar. Dat jullie geen ESR meter hadden kan ik niets aan doen en daarom is zo'n ding niet per definitie zinloos. Moet je mij eens vertellen wat je met je scoop doet bij een apparaat wat zo defect is dat hij niet aan kan. Laat me raden, eerst maar eens de elco's vervangen en dan hopen dat je dan wel kan meten.

Ik vind zelden rotte elco' s en als ik ze vind is dat bijna altijd DC lekkage ( maar daar hadden jullie vast ook geen tester voor dus dat komt waarschijnlijk ook niet voor) daarnaast repareert een garantie/ service afdeling alleen vrij nieuwe apparaten. De meeste elco problemen zijn echter leeftijd gerelateerd en apparaten van die leeftijd komen niet op een service afdeling. Dus je ervaring op dat punt is niet van toepassing hier. De moderne motorfiets werkplaats heeft waarschijnlijk geen dwell angle meter, dus iemand die motorfietsen uit de jaren 50 restaureert heeft er dan ook geen nodig ?

Dat hele ESR topic had een heel andere insteek en een heel ander doel. Juist mensen laten weten wat ESR echt is zodat minder mensen geld uit de zak wordt geklopt voor niet goed werkende veel te duren ESR meter bouwpakketten. En om te voorkomen dat elcos overal de schuld van krijgen. Dat je dat niet begrepen hebt verklaart nu jouw, in mijn ogen, toen nogal vreemde reactie.

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 4 november 2010 19:38:32 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Henry S.
Idd, vervangt men preventief de elcos die we weten door ervaring dat ze niet betrouwbaar zijn, maar niet al de elco's.
Al de elcos van een Philips scoop vervangen is iets anders.
Waar komt deze nieuwe zinloos "mode" van al de elcos systematisch te vervangen vandaan ?
De antwoord aan deze vraag is de reden van mijne opmerking.

@fred101: je doet een storm in een drinkglas, dat wordt nu belachelijk.

Moet je mij eens vertellen wat je met je scoop doet bij een apparaat wat zo defect is dat hij niet aan kan. Laat me raden, eerst maar eens de elco's vervangen en dan hopen dat je dan wel kan meten.

Neen, dat is een slechte raadgeving. Beter hulp zoeken. (op CO bijvoorbeeld !)

[Bericht gewijzigd door Emilien op donderdag 4 november 2010 19:53:16 (26%)

maartenbakker

Golden Member

Op 4 november 2010 19:01:58 schreef Emilien:
Misschien heb je niet begrepen hoe je Topic "ESR te hoog of DC lekkage, wat gaat er dan mis ?" een negatieve invloed op beginners en CO members heeft gehad?
Ze denken nu dat elcos zijn verantwoordelijk voor meestal van de defecten.
En dat is niet waar.

In de consumentenelectronica ligt de situatie toch iets anders, daar wordt overal op bezuinigd en zeker op elco's, vandaar jullie verschillende oogpunten.

Overigens ben ik het volledig met je eens dat "alle elco's vervangen" absoluut zinloos is. Ik denk dat Fred er ook zo over denkt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Laten we toch niet vergeten dat men kan gemakkelijk meestal van de defecten elco's vinden door lek of opgeblazen behuizing.
En wat betreft Philips scopen, heb ik al een paar zulke scopen hersteld en weinig probleem met rotte elco's gehad.

Henry S.

Moderator

Op 4 november 2010 19:51:35 schreef maartenbakker:
Overigens ben ik het volledig met je eens dat "alle elco's vervangen" absoluut zinloos is.

Dat hangt van de branch af.

Maar laten we de TS helpen ipv elkaars methode af te lopen kraken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 4 november 2010 20:05:46 schreef Henry S.:
[...]
Dat hangt van de branch af.

Maar laten we de TS helpen ipv elkaars methode af te lopen kraken.

Ja, maar ongelukkig, zie ik niet hoe men hem nog zou kunnen helpen.
Deze PM3234 schijnt onherstelbaar zijn want vervangstuk voor deze defecte trafo (L802) niet meer te vinden is.
TS zou misschien een zoekertje in Vraag en Aanbod kunnen plaatsen?