een goede dag

ik heb hier een danita 460 zendbaky deze wil ik op de trekker plaatsen, maar ik heb een probleem bij het zenden.
als ik iets wil zenden hoort de ontvanger alleen het geluid van de trekker boven mijn stem uitkomen, ik heb al bij schakelingen gekeken maar kon niks van een filter vinden.

heefd iemand meschien een schema of een site waar ik dit zal kunnen vinden
met vriendelijke groet kees

Als dat geluid via je microfoon wordt opgepikt heb je een probleem, van het boordnet van een diesel zou ik niet veel frut verwachten .. maar het kan misschien toch.

echtepino

Golden Member

Word lid van de Benelux DX Club

Keelmicrofoon, gebruiken ze ook IN een Leopard tank en geloof me dat lawaai binnenin die tank valt in het niet bij een trekker!

flipflop

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 13 januari 2011 21:15:08 schreef echtepino:
Keelmicrofoon, gebruiken ze ook IN een Leopard tank en geloof me dat lawaai binnenin die tank valt in het niet bij een trekker!

Valt best mee hoor. En keelmics hebben ze daar al jaaaaaaaaren niet meer in gebruik. Gewoon een mic voor je mond, headset dus. In Leo 2, maar ook al in Leo 1.

TS, je zou eens een andere microfoon kunnen proberen. Misschien is ie een beetje erg gevoelig. Of heb je misschien een mic.gain?

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Keelmics werden in Nederland bijv op de M110 houwitzer gebruikt.

Op 14 januari 2011 20:21:27 schreef flipflop:
[...]
Valt best mee hoor. En keelmics hebben ze daar al jaaaaaaaaren niet meer in gebruik. Gewoon een mic voor je mond, headset dus. In Leo 2, maar ook al in Leo 1.

TS, je zou eens een andere microfoon kunnen proberen. Misschien is ie een beetje erg gevoelig. Of heb je misschien een mic.gain?

eej bedankt voor de veele reacties,
uhm... jah zit een mic gain op hoe moet ik deze instellen en wat houd het eigelijk in??
met deze trekker hebben we al van alles geprobeert van comenicatie, van telefoon oortjes tot walketalkies en marifoon en gah zo maar door, maar de 27mc kwam wel het beste der uit

met vriendelijke groet kees

flipflop

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 14 januari 2011 23:21:30 schreef kees prooi:
uhm... jah zit een mic gain op hoe moet ik deze instellen en wat houd het eigelijk in??

Marc setjes lijken me inderdaad de beste oplossing. Ook qua bereik en het is legaal.
Mic.gain is de versterking van je microfoon. Daarmee kun je dus me "modulatie" verminderen, ofwel het geluid zachter maken. Dat verminderd dus alle geluid, dus traktor EN je stem. Maar omdat je de mic dicht bij je mond kunt houden, en een beetje luid kunt praten (doe je vanzelf al door het lawaai), kan modulatie best wat minder zijn. Dus.... zet m zo zacht mogelijk, dan uitproberen, steeds ietsje opdraaien totdat het verstaanbaar wordt.

@Henri, over werk jaartal hebben we het dan? Rond 1990 waren ze al niet meer in gebruik bij mijn weten, al heb ik de mortieren niet zo van dichtbij gezien.

wat bedoel je met deze zin:

@Henri, over werk jaartal hebben we het dan? Rond 1990 waren ze al niet meer in gebruik bij mijn weten, al heb ik de mortieren niet zo van dichtbij gezien.[/quote]

groetjes

Fredjuhh

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Dat gaat over deze zin ;)

Op 14 januari 2011 20:27:03 schreef Henry S.:
Keelmics werden in Nederland bijv op de M110 houwitzer gebruikt.

Dus over welk jaartal praten we dan als we het hebben over keel microfoons ;)

Op 15 januari 2011 14:28:29 schreef Fredjuhh:
Dat gaat over deze zin ;)
[...]
Dus over welk jaartal praten we dan als we het hebben over keel microfoons ;)

ooh oke daarow op, ik weet niet wist niet eens dat ze bestonden (A)

flipflop

De "@" staat voor "at", het Engelse woord voor "aan" (oa). Dus met @Henri richtte ik me tot Henri. Da's gebruikelijk in forums en zo.

Henry S.

Moderator

Ik ben van lichting 90-6, en gestationeerd geweest in 't Harde op de Ltk Tonnet.

Daar waren op dat moment twee afdelingen die met de M110A2 werkten, eind 1991 was dat ook nog zo maar 1-2 jaren later waren beide opgeheven.

De keelmicrofonen maakten onderdeel uit van de 3600 communicatieserie.

Ik heb de M110A2 aan mogen raken ;)

haha ooh oke, jah dan weet je der wel wat van af. en werkte toendertijd de keelmicrofoons een beetje ??

groetjes

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 20 januari 2011 18:00:31 (66%)]

Henry S.

Moderator

Ja, en een andere optie was er echt niet.

flipflop

En dat laatste vraag ik me dus af. In de Leo's werden de keelmics al niet meer gebruikt. Die mortieren zullen toch niet zoveel meer herrie maken? ok, bij de klappers wel natuurlijk, maar dan praat je toch niet :-)

Flagada

Ik heb een signature dus ik ben

Op 20 januari 2011 18:00:49 schreef Henry S.:
Ja, en een andere optie was er echt niet.

Ze hebben nog wel een tijdje geexperimenteerd met bilmicrofoons, maar die bleken niet zo goed te werken :+
(Sorry, ik kon het niet laten)

@flipflop: het gaat toch om de herrie die de motor van die tank maakt?

echtepino

Golden Member

Word lid van de Benelux DX Club

Op 20 januari 2011 20:13:53 schreef flipflop:
En dat laatste vraag ik me dus af. In de Leo's werden de keelmics al niet meer gebruikt. Die mortieren zullen toch niet zoveel meer herrie maken? ok, bij de klappers wel natuurlijk, maar dan praat je toch niet :-)

Die mortieren zijn ook gewoon rupsen met zware motoren en moeten ook rijden. De tanks in 87-6 maakten nog veel lawaai ! (11Bevo)

flipflop

Dat was nog Leo-1 dan zeker? Daar hadden ze in de jaren 90 al "gewone" headsets voor. Met een mic voor je mond dus.
@Flagada, ja, het zal om de motoren gaan zoals ik al schreef. Maar in mijn herinnering hoor je de vooral de rupsen rammelen. De motor valt wel mee. Bedenk je wel dat je voor geluidsgolven trillingen nodig hebt. En een bonk staal van 60 ton krijg je niet makkelijk in trilling.
(nogmaals, de mortieren ken ik niet, maar ik schat in dat het vergelijkbaar met de tanks is).

Hmm, wat was het topic ook weer hier?