[CO Labvoeding] Opbouwvragen en correcties

Henry S.

Moderator

In dit topic kunnen jullie terecht voor vragen met betrekking tot de opbouw van de nieuwe CO-voeding.

De bijsluiter van de print is met opzet kort en bondig gehouden. Lees daarom bij vragen eerst de bijsluiter van de kit met een uitgebreidere bouwbeschrijving, en hou bij voorkeur de beschreven bouwvolgorde aan.

We hebben het zo eenvoudig mogelijk willen houden om de stap naar het bouwen van een uitgebreid bouwpakket niet te groot te maken.

Voor de eerste versie van de print met blauwe kleur is er een correctie, deze is voor de tweede print met rode kleur niet nodig!

Helaas is geen enkel ontwerp zonder foutjes. Bij de eerste versie van de print is na de produktie een klein foutje opgedoken.
Dit foutje is alleen merkbaar als de voeding als constante stroombron gebruikt wordt, bij gebruik als spanningsbron hoeft de correctie niet uitgevoerd worden.

Dit is te corrigeren door het weghalen van de verbinding, aan de bovenkant van de print, tussen het linker pootje van R4 en het onderliggende horizontale spoortje:

https://www.circuitsonline.net/files/images/000341.jpg

Vervolgens moet er een dun draadje gelegd worden tussen het linker pootje van R4 en het rechterpootje van R10 of R11.

https://www.circuitsonline.net/files/images/000343.jpg

Als de potmeters niet op de print gemonteerd worden, (iets wat we ook adviseren omdat je dan meer ruimte tussen de regelknoppen kunt maken), dan vervalt het kraswerk en kan het draadje rechtstreeks van potmeter R4 naar R10/R11 gelegd worden.

Voor alle duidelijkheid: Dit betreft dus alleen de layout, het schema verandert niet.

Gebruik voor modificatievragen het modificatie topic, dergelijke vragen worden hier genegeerd en verplaatst.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op vrijdag 3 november 2023 19:51:44 (0%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

koste even moeite om het door te snijden printspoortje te vinden (een rode streep in de tekening was welkom), maar de nieuwe verbinding tussen linkerpootje R4 en rechterpootje R10 of R11 kan toch makkelijker aan linkerpootje D1? Zit mooi aan de zelfde kant van PCB als R4.

het streepje:http://www.uploadarchief.net/files/download/000341.png

[Bericht gewijzigd door noone op donderdag 17 maart 2011 15:39:30 (13%)

483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Henry S.

Moderator

Nee, aan D1 is uit den boze! Daar loopt een elcostroom met pieken van 5-6A... Dat wil je zoveel mogelijk uit de regelingen houden. R10/R11 is het beste punt.

Het rode streepje krijg je morgen, het viel me ook op.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
flash2b

Special Member

Op de PCB zijn er voor C1 (4700µF/50V) diverse gaten aanwezig. Zelf heb ik in rosmalen een mooie elco gekocht met de opgegeven specificaties. Deze elco heeft echter 'gewone' pennen, en het lijkt erop dat de dubbele gaten in het middel van de print zijn gemaakt voor elco met 'snap-in' montage.

  • Zat er in de kit een 'snap-in' type elco? Kan ik niet beter de pennen van mijn elco dubbelvouwen zodat er geen tin kan lekken door het gat vanaf de onderzijde naar de bovenzijde?

Op foto's van de gemonteerde kit zag ik dat de 100nF condensators van het type MKP/MKT waren. Ik wilde echter multilayer types gebruiken.

  • Zijn multilayer type condensatoren voor de 100nF niet beter als MKT/P?
fred101

Golden Member

Kan ik ipv de 1K spanningsregelings potmeter ook een 10K multiturn gebruiken ? Als ik naar het schema kijk denk ik wel maar ik vraag het toch maar even (ik heb namelijk twee heel mooie daarvan liggen maar geen twee 1K en die krengen zijn best duur.)

Alles zit al in een kast, trafo' s meter, hulpvoeding en een pcb. Nu nummer twee nog en hij is klaar. Dan kan er ook niks meer bij in die kast.

Ik had geen idee qua koelblok maar nu zit er een zwarte 160x90x30 van 5mm dik alu, met 13 5mm dikke en 25mm lange ribben op. Daar zit een zwaar alu hoekprofiel op waar oorspronkelijk twee dikke 115W T03 torren op zaten en twee hele zware metalen diodes. ik kan overal uitleg vinden om uitrekenen wat voor blok je nodig hebt maar niet wat een blok wat je hebt nu is. Ik denk dat het voor max 1,5A wel genoeg is. Mijn 1A voeding had een veel kleiner blok en bleef ook koud.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

multituns is geen probleem.

of je zet in de boventak van je 1k potmeter gewoon een 100 ohm voor fijnregeling

code:




vref----[100r]--+----[ 1k ]----- gnd
           ^    |       ^
           |____|       |
                        |
                        naar opamp

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

De 10K pot doet het prima. Alles werkt alleen blijkt de hulpvoeding het niet te trekken. Nu heb ik een half brandende led meter (en los aangesloten werkt hij wel. Met alle vier aan staat er maar 4,6V. De trafo was 5VDC/2A die onbelast 7V gaf, daarom heb ik er een 1,5A met een low drop 5V regelaar over gezet. Dat moet ik dus helaas veranderen (en die hulpvoeding zit erg ver weggestopt :-(

Edit: hij is af en werkt. Puik werk Henry en Martijn. Ik heb er een mooie voeding bij.

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 16 maart 2011 23:23:00 (10%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Op 1 maart 2011 17:32:17 schreef Henry S.:
Vervolgens moet er een dun draadje gelegd worden tussen het linker pootje van R4 en het rechterpootje van R10 of R11.

[afbeelding]

Moet dat niet het linkerpootje van R10/R11 zijn? op mijn print is het al zo verbonden zoals je beschrijft.

Als ik de modificatie uitvoer blijft het linkerpootje van R4 verbonden met het rechterpootje van R10/R11.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

ben het met u eens Sjoerd , ook in het schema zit R4 voor de shuntweerstand en niet op de 0 uitgang vd voeding

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

@Franssel, 'wel of niet eens', that's the question.

483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Henry S.

Moderator

Op 20 maart 2011 15:02:30 schreef Sjoerd Kreyns:
Als ik de modificatie uitvoer blijft het linkerpootje van R4 verbonden met het rechterpootje van R10/R11.

Ja, en dat is ook nog steeds de bedoeling, aan het schema verandert niks. Wat met elkaar verbonden wordt verandert niet, de manier waarop wel.

@Franssel: Dan ben je het niet met Sjoerd eens. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Oke maar als ik het goed begrijp verandert er niets muv dat de verbinding niet via het grote printspoor maar via een dun draadje gaat van R4 naar R10/11 "linkerzijde in het schema" rechterzijde op de print

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Henry S.

Moderator

Klopt helemaal, de oorspronkelijke route bleek niet helemaal optimaal. En nogmaals, dit is puur een contante stroom-probleem en alleen wat de layout betreft.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

is nu deze bijsluiter van de kit
compleet zonder problemen ?

Is er misschien al een gedacht of ze deze terug als kit gaan verkopen ?

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 28 november 2013 22:02:47 (2%)

Elke dag meer, leer je steeds ook bij
Henry S.

Moderator

Op 28 maart 2011 15:49:17 schreef SVG:
is nu deze bijsluiter van de kit compleet zonder problemen ?

Ja, dit is 'definitief', er zitten geen fouten in, anders was dat wel aangepast en vermeld.

Is er misschien al een gedacht of ze deze terug als kit gaan verkopen ?

Nee, voorlopig niet.
Maar misschien heeft MAH nog wat liggen.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 28 november 2013 22:03:12 (1%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Lees dit in een ander topic:

De CO labvoeding in serie met mijn andere labvoeding. Nu heb ik dus een labvoeding minder. De Voltcraft leeft nog, de CO versie ruikt erg verbrand en de diplay geeft onzin.

Bron: http://www.circuitsonline.net/forum/view/93895/2

Nu heb ik mijn 2 voedingen nog niet af, maar klopt het dat je ze niet in serie kan zetten voor een symetrische spanning ? Waarbij iedere voeding wel zijn eigen trafo heeft en dus alleen de - pool van de een aan de + pool van de andere aangesloten is.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

als je naar het schema kijkt zie je dat er alleen een input is van een (gescheiden) trafo.

als je gescheiden voedingen in serie zet lijkt me dat er geen enkel probleem is.
maar dan moeten het wel echt 2 gescheiden voedingen zijn. geen koppeling met de aarde oid

fred101

Golden Member

Dat was mijn voeding, ik heb hem nog niet open gehad. Ik sloot de boel aan, het rode ledje ging aan, kan want die draai ik vaak terug, ik draai hem iets verder open en de stroom-display vliegt naar 3A en er komt rook uit.

Het was op een breadboard, Ik had iets fout aangesloten. Ik sloot mijn tweede uitgang van de voltcraft vanavond aan en liet ook 3A lopen (hij kan 5A leveren), daarna de Delta die in de begrenzing sprong en daarna ook 3A liet lopen (en die kan 10A leveren).

Ik had niet gedacht dat de stroom begrenzing van de CO voeding het toestaat meer dan 1,5A te laten lopen. Mijn trafo' s kunnen veel meer leveren, en dat deed er een dus even heel kort. Het stinkt nu een paar uur later nog steeds. Heb ik iets fout gedaan ? Het lijkt mij dat de stroom begrenzing moet voorkomen dat er meer dan 1,5A gaat lopen.

Alle voedingen zijn geaard.

Ach, ik moest hem toch veranderen ivm de displays zodat ik hem symmetrisch kan gebruiken zoals de bedoeling was. Ik denk dat ik gewoon een schakelaar maak die hem in serie schakelt en dan 1 display uitzet en een tweede waarmee ik tussen de displays kan kiezen ivm instellen. Er is gewoon geen plek voor een vierde trafo.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Ik had mijn CO voeding ook opgeblazen. (Te kleine weerstand er op.) R10 en R11 en de TIP waren stuk. R10/R11 heb ik vervangen door een weerstand van 0.22ohm, 5W. De voeding leverd nu max. 2.3A en er gaat niets stuk.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Henry S.

Moderator

Op 31 maart 2011 21:40:07 schreef fred101:
Ik had niet gedacht dat de stroom begrenzing van de CO voeding het toestaat meer dan 1,5A te laten lopen. Mijn trafo' s kunnen veel meer leveren, en dat deed er een dus even heel kort. Het stinkt nu een paar uur later nog steeds. Heb ik iets fout gedaan ? Het lijkt mij dat de stroom begrenzing moet voorkomen dat er meer dan 1,5A gaat lopen.

Alle voedingen zijn geaard.

Ik denk dat het laatste het probleem is: Op een of andere manier overbrug je de shunt. Dan kan geen enkele stroombegrenzing z'n werk nog doen...

Veel voedingen hebben een losneembare verbinding tussen aarde/behuizing en nul.

Op 31 maart 2011 22:05:33 schreef Sjoerd Kreyns:
De voeding leverd nu max. 2.3A en er gaat niets stuk.

Let daarbij op de SOA van de TIP142.
Ptot=125W bij 25°C, maar steeds 1W minder bij elke graad hoger.

Bij een hoge stroom en een lage uitgangsspanning (of sluiting) kan de tor bij onvoldoende koeling te heet worden en de SOA overschrijden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Henry, de kast is alleen geaard voor 230, dat zijn mijn andere voedingen ook. De massa van voeding, dus het DC deel is nergens met de kast verbonden, tenminste niet bewust maar daar zal ik naar kijken. Ik bedenk me nu dat als de montage gaten van de printjes geaard zijn dan zit de massa van de print dus wel aan de kast vast. Dan moet ik die dus blijkbaar geïsoleerd monteren. Klopt dat. De stroombegrenzing op zich werkt wel hoor. Ik kan een ledje laten branden en bij kortsluiting van de uitgang heb ik na bouwen de regeling getest. Daarom vond ik het raad dat hij nu ineens na begrenzing doorschoot na een kleine verdraaiing.

Ik zal hem straks eens open maken en dan nieuwe onderdelen bestellen. Kan ik een vergelijkbare dikke powertor gebruiken of is deze heel kritisch gekozen want ik vermoed dat die tip dood is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 1 april 2011 15:00:40 schreef fred101:
Ik bedenk me nu dat als de montage gaten van de printjes geaard zijn dan zit de massa van de print dus wel aan de kast vast. Dan moet ik die dus blijkbaar geïsoleerd monteren. Klopt dat.

Nee, alle montagegaten zijn geisoleerd om dergelijke grappen te voorkomen.

Kan ik een vergelijkbare dikke powertor gebruiken of is deze heel kritisch gekozen want ik vermoed dat die tip dood is.

Dat is niet kritisch, ik heb zelfs een Japanse audio darlington met hele hoge hfe gebruikt tijdens het testen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Die stroombegrenzing kan natuurlijk ook niet meer doen dan zijn eigen voeding, Zou hij meer willen doen dan zou de spanning over de voeding negatief moeten worden, en dat gaat natuurlijk niet goed ( vandaar ook de diode antiparallel over de uigang )
Maar ook die stopt er natuurlijk een keer mee.

Hallo, ik vraag me af hoe dat precies zit (theoretisch) met die fout in de print.

Gaat het hier nu om parasitaire eigenschappen die bijvoorbeeld oscillaties veroorzaken? Zijn de problemen in de praktijk ookal gebleken, of is het puur een design no-go?

free_electron

Silicon Member

Op 1 april 2011 15:00:40 schreef fred101:
want ik vermoed dat die tip dood is.

MOORDENAAR !

Je moet die high-mileagetransistor met respect behandelen !

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM