Waar zie jij staan dat het een B klasse isolatie is?

Overigens worden chokes bijna alleen maar gebruikt voor hele lange kabels en/of meerdere motoren op een drive. B klasse isolatie kom je nergens tegen.

Nu we het over isolatie hebben, ik werd gisteren bij een klant geroepen waar er door een bedrijf gekeurd werd voor NEN3140. Een grote vaste zaagmachine (gewicht enkele tonnen) werd afgekeurd. Er zat een steker aan en als men daarop meggerde was er een dikke isolatiefout volgens de keuringsman. In de zaagmachine zat een freq.regelaar , ik zei hem dat de ingangen vaak beveiligd zijn met varistoren , die dus gaan klippen. man bleef erbij dat hij hem niet kon goedkeuren. Klant geadviseerd om de stekker te vervangen door een werkschakelaar .Dan is er geen discussie mogelijk over de toepasbaarheid van NEN3140.

dat heb ik verkeerd gelezen te snel gekeken.

Geeft niks. Ik had in dit verband niet eens aan een choke gedacht, ook al omdat B klasse eigenlijk niet voorkomt. Die filters worden nu eigenlijk niet meer gebruikt om de motor te beschermen. Goed om er nog eens aan herinnert te worden dus.

Oke, dan heb ik het tijdens mijn stage periode in de frequentieregelaars toch goed gehoord. Alleen doordat er eigenlijk geen motoren meer in omloop zijn lager dan F, kun je ervan uitgaan dat het kan. Het gaat bij frequentieregelaars vooral om die DU/Dt.

Het minimale toerental bij nominaal koppel ligt ook rond de 15 Hz, anders geforceerde toepassen, dus warmte is dan geen probleem.

400 V drive uitvoering heb ik hier nog staan, 230 V drive uitvoering kan ik aan komen. Maakt het voor de motor nog uit? 230 V voeding is voor handen, 400 V ligt wat verder weg.

Ik wil de frequentieregelaar in een kast hangen (liefst poleyster), zonder ventilatie (met opzet). Hoe kan ik de klimaatbeheersing uitrekenen, als ik het afgegeven vermogen in warmte weet en de delta T?

@meije: 24/7 en dan ongeveer voor 70% belast (Pnom= +-300w). Dus als je het uit wilt rekenen..

Bij pompen en ventilatoren geeft een verdubbeling van de snelheid een kwadratisch energiegebruik, Echter weet ik dit (op dit tijdstip) niet zeker.....

Ik heb een kabelberekingsprogramma op mijn laptop staan echter is de laptop verleden week overleden en nu ter reperatie aangeboden, Echter heeft de koeriersdienst van TOSHIBA problemen met mijn deurbel vinden (is niemand geweest) en is die nog niet opgehaald....

het verlies bij de 230V motor bestaat uit 2 gedeelte`s.
1. de voedingskabel van de FO, hiervoor moet de lengte bekend zijn, deze kabel voort tevens de meeste stroom, en heeft de meeste verliesen omdat de nul niet wordt opgeheven door L2 en L3 (spanningsverlies over fase en nul geleider)

2. kabel tussen FO en motor.

Het verlies bij 400V aansluiting, alle stromen worden wortel3 kleiner, ivm wortel3 hogere spanning, dus alle spanningsverliezen worden de wortel 3 kleiner!.

Tevens valt het de grote klapper te maken in de voedingskabel, omdat het vermogen over 3 geleiders wordt verdeelt en er gaat geen stroom door de NUL (dus geen spanninsgverlies door nulgeleider).

Als ik mijn laptop weer heb zal het spanningsverlies voorrekenen, echter heb ik hiervoor wel de kabellengte`s nodig.

Kwa warmte, trail and error methode? Holec heeft in de catalogus het eea. aan warmteverliesberekeningen staan.

Rendement FO 96-97%
Pmotor 614W => max.24W verlies in FO

Wat is de omgevingstemp waar het kastje komt te hangen? en last van (in)direct zonlicht?

Ik kan helaas de site www.et-installateur.nl niet meer raadplegen voor de online documentatie.
Wie heeft er nog boeken van Halyhester?

De voedingskabel van dit soort drives is in de meeste gevallen tamelijk kort natuurlijk, hou het op 2 meter of korter. Het gros van die dingen zit in een schakelkast, vaak meet meerdere drives die dan uiteraard netjes over de fasen verdeeld zitten.

Ik ben erg benieuwd naar die berekeningen. Ik heb hier eigenlijk nooit zo erg over nagedacht. Een enkelfasedrive kost gewoon bijna de helft van een driefasen. Als er op redelijke termijn (en duidelijk te berekenen) een voordeel te halen is met een duurdere drive is iedereen blij toch? De klant omdat het aanvankelijk duurdere materiaal uiteindelijk zichzelf terugbetaald, en ik omdat er bij verkoop al meer verdiend word.

Corne 12

Rittal therm is een programma om de warmtelast in een schakelkast uit te rekenen.
Er is een trailversie.
Waarom kast in poleyester,stof,vocht?
Als je nu een RVS of plaatstalen kast neemt dan kun nog proviteren van de warmteconvectie.
RVS of plaatstaal geleid de warmte beter dan poleyester.
1 fase of 3 fase gevoede regelaar?
1 fase ,goedkoper in aanschaf en voedingskabel.
Als je de regelaar dicht bij de motor zet heb je minder afgeschermde (dure) 4 aderige kabel nodig.
Als je de schakelkast ook nog in de luchtstroom van de ventilator kunt plaatsen dan sla je 2 vliegen in 1 klap

Mee eens. Flinke plaatstalen Rittalkast. Die zijn nog goedkoper dan polyester kasten ook nog.
En als je de drive nog moet kopen is een enkelfase een enorm stuk goedkoper.

Rittal therm is niet geschikt om dit uit te rekenen. Hoe goed je ook je best doet: een kast met FO en zonder ventilator word te warm aldus dit programma en dat is dus niet perse zo. Heb je voldoende ruimte kun je gewoon een kast van 300x400 of beter zelfs 400x600 nemen.

In veel gevallen kan het MAKKELIJK uit om de kabel 1 slag dikker te nemen, waardoor de verliezen beperkt worden, kabels van 10 meter, is niet zo interessant, tevens moet de verbruiker een behoorlijk lange inschakelduur hebben, voor 1-2 uur is het niet interessant.

Het probleem met een lange kabel tussen FOV en de moter is niet de draaddikte maar dat de uitgang van een FOV een gigantische blokgolf is , de kabel heeft dan zoveel capaciteit dat de FOV dat ziet als motorstroom . Je moet in die gevalleen dan uitgangsspoelen plaatsen.

Frequentieregelaar zelf 1 of 3 fase is geen probleem. 3-fase heb ik nog staan en de 1-fase is nog ingebruik, komt volgende week vrij.

Reden van geen ventilatie in de kast: de regelaar komt in een veestal te hangen. Niet direct boven de mestlucht (ammoniak), maar wel in die omgeving. Ammoniak test printen aan, dus het is beter om een gescheiden systeem te hebben. Maar hoe zou ik de grootte van een plaatstalen kast goed uit kunnen rekenen? Mits het afgegeven vermogen van de regelaar en de delta T bekend is?

De frequentieregelaar heeft zelf geen ventilator (1-fase, kleinste bouwgrootte), de 3-fase regelaar heeft wel een ventilator aanboord. De luchtstroom is in verticale richting wanneer de regelaar tegen een wand gemonteerd is.

Dus als ik het goed hoor, kun je het beste de uitgaande kabel zo kort mogelijk houden?

Wat van kabels heb je allemaal?

In een 3 fase kabel heb je minder spanningsverlies dan 1fase kabel (+nul)

Het zal hier niet over honderden euro`s/jaar gaan, als je alle tijd rekent die je in kostprijsberekeningen zou steken dan is de terugverdientijd al minimaal 1 jaar ofzo:P

Ik kom er nog een keer op terug, helaas is toshiba niet de snelste met reparatie`s aan laptops..

De kabel zo kort mogelijk houden: een meter of 25 is geen enkel probleem.

Voor dat formaat regelaar (0,25 of 0,37kW), aangenomen dat het een niet al te warme omgeving is, zou ik gewoon een kast van 300x400 nemen of zo. De regelaar verzuipt er een beetje in maar hij kan in ieder geval voldoende warmte kwijt via de kastwand. Ik heb daar nooit problemen mee gehad. Stop het in rittal therm en die software verteld je dat je je regelaar aan het opstoken bent. Dat is zeker niet het geval.
Als je een flinke kast kwijtkunt moet je dat niet laten, voor het geld en het prijsverschil van een stalen Rittal kast hoef je het niet te laten.

Voordeel is dat een 220 voor handen is. 400 volt moet ik voor het mooie naar de groepenkast, zodat hij een eigen groep krijgt. Hier moet je weer een metertje of 30 a 40 kabel tegenaan gooien van 2,5 mm2.

Maar maakt de voedingsspanning van de motor nog uit met de du/dt (230/400)?

Nee, niet druk om maken. Er is intussen al veel te veel geschreven over die ene ventilator op een FO ;-)

Wat is de functie van de ventilator?

Als het varkens of kippenstallen zijn, haal de voeding gelijk van de groepenkast, kan je veel problemen voorkomen bij evt sluiting in 230V groep....

als het "comform" koeling is maakt het niet zoveel uit.

Gebruik je trouwens ALS in je installatie? veel ALS`en vinden een FO niet leuk en gaan spontaan trippen.

Verder sluit ik me bij GJ aan, kan me niet voorstellen dat het problemen zan/kan geven...

[Bericht gewijzigd door meije op (12%)]

Op 17 april 2011 22:36:51 schreef meije:
Gebruik je trouwens ALS in je installatie? veel ALS`en vinden een FO niet leuk en gaan spontaan trippen...

Of nog vervelender: ze verekken het om te trippen als het nodig is. Dat is te voorkomen door het juiste type ALS ervoor te zetten. Trippen is ook te voorkomen door het filter van de regelaar uit te schakelen. Wel zo netjes om dan even een trafo ervoor te zetten, maar in veel gevallen niet noodzakelijk.

Hallo CO-ers,

Ondertussen is de oude ventilator ermee uitgescheden en heeft de nieuwe 3-fase ventilator het probleemloos overgenomen. Het filtertje in de FO staat netjes aan, want op het bedrijf hebben we geen ALS-jes. Wat rest is netjes wel werken van de FO. De kast van 400 bij 500 bij 210 mm is al aanwezig dus dat gaat goed komen. Bedankt voor jullie hulp hierbij.

Nu het volgende project. Ik heb een grote ventilator staan, alleen de motor is 20 jaar geleden verbrand en staat sindsdien in een hoekje. Nu heb ik motor staan van 7,5 kw. Echter dit is isolatieklasse E. Gaat dit lukken met een FO, of kan ik beter een andere motor zoeken?

Bedankt, Corné

E mag nog minder temperatuursverhoging hebben dan B. Maar, als je al bereid bent een andere motor te gaan aanschaffen kun je het net zo goed eerst proberen of zie ik dat verkeerd? Eventueel een paar chokes ertussen zetten, hoewel dat voor mij een kwestie van horen-zeggen is. Ik gebruik E en B nooit, en heb nooit van problemen gehoord. Ik ken wel wat B class motoren, maar die hebben nooit problemen gegeven.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (39%)]

Ik dacht dat het op alfabetische volgorde was. Dat F beter was dan E en H weer beter dan F. Maar E is dus slechter dan B.

Frequentieregelaar gaat het volgens mij om die snelle aanstijg tijden van de spanning.

Ja, dat kan enige opwarming geven. Ook motoren die in closed loop draaien worden een stuk warmer.
Maar die isolatie heeft dus nog steeds niks met spanning te maken, alleen met temperatuursverhoging.

Alfabetisch? raar alfabet hou jij er op na:
E, B, F, H, C, A
:-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (15%)]

Op 13 april 2011 14:04:22 schreef ST Engineering:
Goedendag.

Ik zie net of dat kan het kan wel maar normaal bij frequentie geregelde aandrijvingen gebruik je een motor met een isolatie klasse F dat houd in met die isolatie klasse de hitte en de hoge DU/DT van Frequentie regelaars aan kan in de wikkelingen.

ik zie net dat je een motor hebt met een isolatie klasse B hebt, normaaliter gebruiken wij daar DU/DT Filters voor (uitgangsspoelen)

wat er dan gebeurt is dat de hoge du/dt een stuk lager word en beter is voor je motor.

Ik zit met een soortgelijk probleem als waar deze post over gaat. Ik zit met een oude motor uit 1983 waar ik een FO zou willen aanhangen. Deze motor heeft isolatieklasse B en dus kan deze motor dit eigenlijk niet aan, klopt? Maar met een DU/DT filter gaat het wel, of hoe zit dat?
Bedankt

Je had beter een nieuw topic begonnen, maar de isolatieklasse is in feite een warmteklasse. Je kan zonder problemen een FO op jouw motor gebruiken, zelfs zonder dU/dt filter.

@Pieter8:

Het is de bedoeling wat aan het topic toe te voegen, ipv nieuwe vragen te stellen, de rode tekst is daar heel duidelijk over.

http://www.uploadarchief.net/files/download/stout.jpg