Probleem ringkerntransformator

hallo,

Ik heb hier een 2x22V 150VA ringkerntrafo liggen die ik onlangs gekocht heb en ik wou die aansluiten op mijn CO voeding print. Ik heb deze eerst eens onbelast getest en kwam 2x24V uit wat goed was maar ik sluit deze aan op mijn voeding en de 200mA zekering pri brand door. Ik dacht eerst dat het aan een soldeerfout lag maar er waren geen componenten warm of verbrand en ik kon ook geen fout vinden.
Dus test ik mijn trafo opnieuw onbelast en deze zekering brand door. Ik snapte niet hoe mijn trafo zou kunnen kapot zijn omdat deze gezekerd was met 200mA pri wat hij zeker moet aankunnen. Probeer het nog eens en de zekring brand niet door. Schakel hem enkel keren in en uit en de zekering brand opnieuw door.
Hoe kan dit dat de zekering onbelast en enkel soms doorbrand?

bij achter elkaar in en uitschakelen kan ik het me voorstellen. je creert een grote piekstroom bij het inschakelen. na ene paar keer houd de zekering het voor gezien.

maar waarom een 200mA zekering? het is een trafo die tot 6/700mA trekt primair

Ja maar soms brande deze de eerste keer al direct door niet na verschillende keren aan/uit.
En ik had eerste een 200mA zekering gebruikt omdat ik voor de voeding er een van 500mA maar deze niet liggen had, en ik wou geen grotere pakken. Maar het testen van de trafo is gebeurt met 500mA en ook eens met 1A zekering, allemaal trage.

Meet eens wat de opgenomen stroom is.
Meten is weten.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

en als je er een lamp van 40watt mee in serie zet ? dat scheelde mij ook een trafo van de week toen ik de 2 110v wikkelingen verkeerd om had zitten .nadien werkte hij weer goed...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er is maar 1 230V wikkeling.

Heb opgenomen stroom proberen te meten (weer enkel zekeringen door) maar mijnen meter zij 0,000A, zelf als ik er een led+weerstand aan sec had gehangen om te testen of er door spanning op zat. Meter sprong wel nu en dan naar 22mA wat wel kan kloppen, stroom led (pri) + wat nullaststroom? LED bleef ook branden er was dus geen los contact bij meter ofzo.

Komt door de inschakelpiekstroom.
Hij is 150VA , voor dat vermogen zit je al aan de 700mA.
En vanwege de inschakelpiek moet de zekering nog een flink stuk zwaarder gekozen worden.
Zie ook hier: http://www.circuitsonline.net/forum/view/71256/1

Hoe groot moet die zekering dan zijn? 1A brande ook door onbeslast.
En hoe los ik dat dan op als ik de schakeling wil zekeringen tegen een lagere stroom? Sec een zekering zetten?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 14 juni 2011 20:09:00 (45%)

Zit er niet gewoon kortsluiting in de primaire wikkeling?

Shiptronic

Overleden

Heb je bij montage geen kortsluitwikkeling gecreeerd?

Je zult niet de eerste zijn >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@knustelmurf: Nee want hij werkt de helf van de keren.

@shiptronic: Hij is nog niet gemonteerd, maar ken dat probleem.

Ik ga hem gewoon pri niet zekeren en sec zekeren, zo staat het ook op de beschrijving van de trafo zelf. Als je zekeringen na de trafo zet moeten deze ook nog traag zijn?

[Bericht gewijzigd door ThijsDB op dinsdag 14 juni 2011 19:29:35 (13%)

Zet dan wel voor de zekerheid een flinke gloeilamp in de primaire zijde,
voor het geval rook uit de primaiare zijde komt.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Kheb de primaire zekering weg gelaten (5,15A geplaatst), en sec gezekerd. De trafo werkt nu perfect (en co voeding ook :)).
Kzal later een kijken om de primaire zo klein mogelijk te zekeren zonder dat de stroompiek deze doorbrand(zal 2A of meer zijn).

je kunt ook een inschakelvertraging maken (Zie de schakelingen sectie) om die inschakelpiek te beperken. dat is sowieso gebruikelijk bij grote transformatoren, maar en ringkern van dit formaat geeft ook een flinke piek (nadeel van de goede eigenschappen van de ringkern)

Een belangrijk iets is niet gevraagd, heb je snelle of trage zekeringen gebruikt?
Primair zeker je met trage zekeringen met 2 tot 3 maal de nominale stroom, in uw geval 1,5A. En secundair met een snelle zekering met de nominale secundaire stroom.

Henry S.

Moderator

Op 14 juni 2011 19:57:56 schreef Boki69:
Kheb de primaire zekering weg gelaten (5,15A geplaatst), en sec gezekerd. De trafo werkt nu perfect (en co voeding ook :)).
Kzal later een kijken om de primaire zo klein mogelijk te zekeren zonder dat de stroompiek deze doorbrand(zal 2A of meer zijn).

Pak de datasheet van de trafo en gebruik de juiste soort zekering, bij hogere vermogens zijn normale trage zekeringen ongeschikt.

Op 14 juni 2011 20:00:21 schreef timberleek:
je kunt ook een inschakelvertraging maken (Zie de schakelingen sectie) om die inschakelpiek te beperken.

Het is verstandig dat te doen vanaf 500VA, eerder niet, gewoon de juiste zekering gebruiken.

Op 14 juni 2011 20:09:39 schreef vdbeke:
Primair zeker je met trage zekeringen met 2 tot 3 maal de nominale stroom, in uw geval 1,5A.

Niet waar! Zie stukje hierboven.

En secundair met een snelle zekering met de nominale secundaire stroom.

Niet waar, die klapt er meteen uit bij het laden van de bufferelco.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 14 juni 2011 20:13:33 (15%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@Henry: Raar dat dit hier perfect werkt met 9400µF aan afvlakking. Lijkt me wel eens tijd te worden voor een deftig artikel hieromtrent.

Ik gebruik deze (Toroidal transformers-->1ste product)en daarvan vind ik nergens een datasheet of iets over primaire zekeringen.
Ik heb ook gekeken voor speciale zekeringen: http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=532799
Zouden deze nodig zijn ipv de gewone? (150VA)

Henry S.

Moderator

Op 14 juni 2011 20:26:07 schreef vdbeke:
@Henry: Raar dat dit hier perfect werkt met 9400µF aan afvlakking. Lijkt me wel eens tijd te worden voor een deftig artikel hieromtrent.

Dan heb je geen snelle zekering met nominale waarde tussen trafo en brugcel. Met de piekstromen die daar optreden hou je die niet heel.

Op 14 juni 2011 20:42:45 schreef Boki69:
Ik gebruik deze (Toroidal transformers-->1ste product)en daarvan vind ik nergens een datasheet of iets over primaire zekeringen.

Beroerde info ;)
Kijk eens naar een soortgelijke trafo van Amplimo: http://www.amplimo.nl/images/downloads/ds%20standardrange/57015.pdf
Daarin staat het type en waarde van de zekering, en dat is deze:
http://www.display.nl/Transformatoren/Transformator-ringkern/Transform…

Time lag fuses to be used.
For 230V use: primary: 0.8A, 5x20mm, IEC127, high I2t value
secondary: none

Ik heb ook gekeken voor speciale zekeringen: http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=532799
Zouden deze nodig zijn ipv de gewone? (150VA)

Het enige wat daar speciaal aan is is de maat en maximale spanning, verder een normale trage zekering. Niet geschikt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bedankt voor de informatie!
Ik zal die speciale zekeringen bestellen en het daarmee proberen.

henry zegt net dat je niks hebt aan die speciale zekeringen.

alleen de maximale spanning en de afmetingen zijn anders. verder zijn ze gelijk aan normale zekeringen. zonde van je geld dus in jouw geval

Niet die van conrad maar die dat henry aangeeft van display.nl.

DE OLDE

Overleden

Standaard zet ik een NTC (zijn speciaal voor dit doel in de handel )in serie met de primaire wikkeling. Wordt aanbevolen voor wat grotere vermogens , ik doe het altijd, en dan op de juiste wijze zekeren (conform opgave fabrikant) Probleem is altijd de hoge inschakelpuls van een ringkern.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

@DE OLDE: Maar bij kort na elkaar in- en uitschakelen heeft een NTC niet veel nut. De tijd om terug af te koelen en de juiste weerstand te bereiken is te kort. Waardoor je zekering alsnog "springt".

@Henry: Hieronder een stukje tekst welke ik gekopieerd heb uit mijn GIP. De juryleden (welke uit de industrie kwamen) waren toch wel te spreken over de opbouw van de voeding en zeker over de aangebrachte veiligheden.

De transformator is zowel primair als secundair afgezekerd met smeltveiligheden: primair met een trage zekering van 500 mA. Bij een ringkern kan de inschakelstroom gedurende enkele milliseconden 35 maal de nominale primaire stroom bedragen. Door gebruik te maken van een trage zekering en een zekering te kiezen die een factor 2,5 hoger is dan de nominale primaire stroom, zal de smeltveiligheid een betrouwbare werking hebben, en bij het inschakelen niet ongewenst doorsmelten door de hoge inschakelstroom. De secundaire wikkeling van de ringkern is afgezekerd met een snelle zekering met de waarde van de nominale secundaire stroom, namelijk 3 A.

Met uiteraard de bronvermelding, waarvan ik deze informatie vandaan had:
MAESEN, elektriciteit deel 3, Wolters Plantyn, Mechelen, 2006, 227 pagina’s.

DE OLDE

Overleden

Op 16 juni 2011 11:43:12 schreef vdbeke:
@DE OLDE: Maar bij kort na elkaar in- en uitschakelen heeft een NTC niet veel nut. De tijd om terug af te koelen en de juiste weerstand te bereiken is te kort. Waardoor je zekering alsnog "springt".

In de praktijk werkt het perfect. :) Ik dacht dat Amplimo het standaard voorschrijft bij grotere trafo's (paar 100 Va)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.