[IA] AVR programmer

Update

AC USB programmer, o.s geschikt voor AVR Studio.

Gebaseerd op het AVR-doper project. Op deze site wordt onder meer gelinkt naar deze variant waar het HVSP gedeelte is weg gelaten. De AC betreft deze variant.

Bordje:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/avr_programmer_v03.jpg

Bij 30 deelnemers komt de prijs op 10 euro per bordje. Met minder deelnemers wordt de prijs 12 euro.

Je krijgt hiervoor:

  • Professioneel gemaakte print bij Itead studio (zelf solderen).
  • Alle benodigde onderdelen voor bovenstaande print, inc jumpers.
  • ICP kabel voor de 5x2 boxed header

Verzendkosten in bubbel enveloppe bij de prijs inbegrepen.

Interesse PCB: {15/10}

  1. bitbanger * (2x)
  2. Henry S. *
  3. STIN088 *
  4. Echoflex (2x)
  5. kombucha
  6. Lord Anubis *
  7. Sjoerd Kreyns *
  8. Giovannii *
  9. High met Henk *
  10. Tjans *
  11. Kofi *
  12. Roel Smits
  13. significant

Interesse ZIF: {7/4}

  1. kombucha
  2. bitbanger *
  3. Lord Anubis *
  4. Sjoerd Kreyns *
  5. Tjans *
  6. Roel Smits
  7. significant

*=betaald

Henry S.

Moderator

Zet me maar op de lijst als je het volgende aanpast:

Op 25 juni 2011 18:58:53 schreef significant:
zonder geprogrammeerde AVR

Dit is een kip-ei situatie, zonder programmer geen geprogrammeerde AVR, zonder geprogrammeerde AVR geen programmer...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
klein is fijn

Moderator

Op 25 juni 2011 18:58:53 schreef significant:
* versie 0.1 afgebeeld, verbeter punten zijn welkom

In plaats van wat bevestinging ertussen proppen, kan je beter 2 gaten in twee overstaande hoeken plaatsen (rechtsboven/linksonder). Dat is vaak stabiel genoeg en bruikbaarder dan een gat middenop de print.
Dan kan je meteen de boel rond het kristal wat netter neerleggen en het baantje tussen R2 & ATmega op de top layer leggen.
Een wat betere shape voor de condensatoren zou handig zijn, je zit nu bij iedere condensator met een onbruikbaar pad. 100mil pitch is goed genoeg verkrijgbaar.
De algehele routing.. Er zitten veel onlogische / overbodige bochten / banen tussen IC's door / via's in. Ik geef een zesje. Leuk printje voor zelfbouw.

Op deze site wordt onder meer gelinkt naar deze variant waar het HVSP gedeelte is weg gelaten.

Die is leuk! Ik heb mijn avrdoper precies gebouwd omwille van de HVSP-functie... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 25 juni 2011 19:22:57 schreef Henry S.:
Zet me maar op de lijst als je het volgende aanpast:
[...]
Dit is een kip-ei situatie, zonder programmer geen geprogrammeerde AVR, zonder geprogrammeerde AVR geen programmer...

Dan moeten we iemand vinden die geprogrammeerde AVR's kan leveren. Het is inderdaad kip-ei verhaal, maar helaas kan ik er maar aan 1 komen.

Op 25 juni 2011 19:42:01 schreef klein is fijn:
[...]In plaats van wat bevestinging ertussen proppen, kan je beter 2 gaten in twee overstaande hoeken plaatsen (rechtsboven/linksonder). Dat is vaak stabiel genoeg en bruikbaarder dan een gat middenop de print.
Dan kan je meteen de boel rond het kristal wat netter neerleggen en het baantje tussen R2 & ATmega op de top layer leggen.
Een wat betere shape voor de condensatoren zou handig zijn, je zit nu bij iedere condensator met een onbruikbaar pad. 100mil pitch is goed genoeg verkrijgbaar.
De algehele routing.. Er zitten veel onlogische / overbodige bochten / banen tussen IC's door / via's in. Ik geef een zesje. Leuk printje voor zelfbouw.

Ha leuk commentaar. Ik had zelf eigenlijk mijn ruwe draft gelijk online gezet. Heb nu al een flink aantal dingen gewijzigd, inderdaad ivm routering. Zal dit lijstje ook eens gaan meenemen

Op 25 juni 2011 20:07:44 schreef significant:
[...]
Dan moeten we iemand vinden die geprogrammeerde AVR's kan leveren. Het is inderdaad kip-ei verhaal, maar helaas kan ik er maar aan 1 komen.

Bedoel je dat je maar 1 geprogrammeerde avr kan bemachtigen? In dat geval kan je ze toch voor iedereen programmeren? Stelt niets voor, gewoon in een breadboard prikken.

[edit]
Hu? Stond hier eerst een bericht van KIF onder, nu is die weg?!

[Bericht gewijzigd door LED-Maniak op zaterdag 25 juni 2011 20:22:34 (15%)

Guido heeft dat kip-en-ei op zijn manier opgelost, maar daar heb je dan weer een FT232 voor nodig, die wat meer soldeerervaring vergt.

Evengoed, als je iets aan de man wil brengen, zorg er dan voor dat het een volledig pakket is, waar zelfs de domste nieuwkomer mee overweg kan.

Hu? Stond hier eerst een bericht van KIF onder, nu is die weg?!

Tja, die moderators, hé? CO heeft duidelijk iemand nodig die ze modereert... >:)

[Bericht gewijzigd door pros op zaterdag 25 juni 2011 20:27:35 (19%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
klein is fijn

Moderator

Op 25 juni 2011 20:20:41 schreef LED-Maniak:
[edit]
Hu? Stond hier eerst een bericht van KIF onder, nu is die weg?!

Uhu, kif bedacht zich, na het lezen van jouw bericht. Het is inderdaad volledig logisch dat ie ze zelf kan programmeren.
Knap dat je het zag, het stond er minder dan 10 seconden.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op zaterdag 25 juni 2011 20:27:10 (11%)

ik kocht net deze aan http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=16048090933…

voor amper 12 euro, verzendkosten inbegrepen.

Is het sop dan eigenlijk de kool waard om er een te maken?

Dan moeten we iemand vinden die geprogrammeerde AVR's kan leveren.

Hmmm, 's even wat dingen combineren.

Stel ik start een actie om bij Digikey gezamelijk te inkopen:

- STM32VLDISCOVERY (497-10633-ND 9 Euro)

- STM32L-DISCOVERY (497-11152-ND 9,66 Euro)

- ATMEGA1284-PU-ND (AVR 128K 20Mhz 40PDIP 3,53@25)

- ATMEGA8-16PU-ND (AVR 8K 16Mhz 28PDIP 1.76@25)

- Andere AVR's

Voor iedereen die dat wil en een ATMega8 besteld zet ik dan gratis de hex file erin.

Eventueel zouden we de overige componenten van de programmer ook bij Digikey kunnen bestellen en krijg je een compleet kitje.

Ik hoor wel wat je er van vindt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

ik kocht net deze aan http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1...OU:BE:1…

Ik zie daar alleen compatible met de ATMega staan en niet de ATTiny...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 25 juni 2011 20:28:37 schreef Roland van Leusden:
[...]

Hmmm, 's even wat dingen combineren.

Stel ik start een actie om bij Digikey gezamelijk te inkopen:

- STM32VLDISCOVERY (497-10633-ND 9 Euro)

- STM32L-DISCOVERY (497-11152-ND 9,66 Euro)

- ATMEGA1284-PU-ND (AVR 128K 20Mhz 40PDIP 3,53@25)

- ATMEGA8-16PU-ND (AVR 8K 16Mhz 28PDIP 1.76@25)

- Andere AVR's

Voor iedereen die dat wil en een ATMega8 besteld zet ik dan gratis de hex file erin.

Eventueel zouden we de overige componenten van de programmer ook bij Digikey kunnen bestellen en krijg je een compleet kitje.

Ik hoor wel wat je er van vindt.

Roland, kijk een gecombineerde actie is natuurlijk ook mooi. Je woont echter aan de andere kant van het land, maar dat hoeft ons niet beletten de koppen bij elkaar te steken?

edit:
Update van het bord, met een revisie na het eerste gepriegel. Sommige baantjes zouden van top (rood) naar bottom (blauw) kunnen, maar ook een goed GND-vlak vind ik belangrijk, niet dat je afhankelijk bent van een dun spoortje. Verder heb ik inderdaad slechts 3 gaten, dit is stabiel genoeg voor een dergelijke grootte. Daarbij is een stoel op 4 poten per definitie onstabiel, maar dat is de discussie nu niet waard.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/avr_programmer_v02.jpg
V0.2 maar hier zie ik ook alweer verbeteringen...

Op 25 juni 2011 20:27:22 schreef kombucha:
ik kocht net deze aan http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=16048090933…

voor amper 12 euro, verzendkosten inbegrepen.

Is het sop dan eigenlijk de kool waard om er een te maken?

Die programmer werkt niet met AVR Studio, zie openingspost.

Op 25 juni 2011 20:27:22 schreef kombucha:
ik kocht net deze aan http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=16048090933…

Je hebt blijkbaar het laatste exemplaar gekocht, want ik zie daar staan: "Deze aanbieding (1) werd verwijderd, of het object is niet beschikbaar." :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 25 juni 2011 20:40:28 schreef pros:
[...]
Je hebt blijkbaar het laatste exemplaar gekocht, want ik zie daar staan: "Deze aanbieding (1) werd verwijderd, of het object is niet beschikbaar." :-)

Inmiddels niet meer.

Roland van Leusden:
Stel ik start een actie om bij Digikey gezamelijk te inkopen:

- STM32VLDISCOVERY (497-10633-ND 9 Euro)

- STM32L-DISCOVERY (497-11152-ND 9,66 Euro)

- ATMEGA1284-PU-ND (AVR 128K 20Mhz 40PDIP 3,53@25)

- ATMEGA8-16PU-ND (AVR 8K 16Mhz 28PDIP 1.76@25)

- Andere AVR's

Dan doe ik mee :)

die staat er nog 10 tallen keer op

http://cgi.benl.ebay.be/USB-ISP-Programmer-for-ATMEL-AVR-ATMega-ATTiny…

is dezelfde voor 6,78 euro, atiny compatibel en AVR studio compatibel

(nog goedkoper: http://cgi.benl.ebay.be/51-AVR-ISP-programmer-USBASP-Downloader-/15061… )

zal dat ding eens gebruiken :-)

http://cgi.benl.ebay.be/51-AVR-ISP-programmer-USBASP-Downloa...23113c7… )

Tsja voor EUR 5,61 kun je weinig zelf maken ...

kombucha, die je gekocht hebt is JTAG, daarom staan de ATTiny er niet bij. Die van 5,61 is ISP en dat werkt met elke AVR.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 25 juni 2011 21:01:54 schreef Roland van Leusden:
[...]

Tsja voor EUR 5,61 kun je weinig zelf maken ...

kombucha, die je gekocht hebt is JTAG, daarom staan de ATTiny er niet bij. Die van 5,61 is ISP en dat werkt met elke AVR.

Maar zover ik nog steeds kan lezen op www niet geschikt voor AVR Studio.

Die aanbieding is IMHO geen miskoop, en zondermeer zijn geld waard. Maar het is geen ISP-ding, waarmee de meeste AVR-adepten mee vertrouwd zijn. Het toverwoord is "JTAG".

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Voor deze betaal je ongeveer 15€, incl veezendkosten. Voor die prijs is het echt niet de moeite waard om er zelf een te maken. Deze werkt zeker met avr studio.

Kan je je bordje niet beter iets kleiner maken?, als je die 56mm verkleind kan krijgen naar 50mm dan kan je 10 bordjes voor $9.90 krijgen. is dus iets goedkoper ook nog, en je hoeft niet met een dremel aan de gang :)

Als je die 10 pins header vervangt voor een 6 pins moet je denk ik ruimte genoeg hebben om je pcb 6mm te verkleinen.

Op 25 juni 2011 21:26:58 schreef Boki69:
Voor deze betaal je ongeveer 15€, incl veezendkosten. Voor die prijs is het echt niet de moeite waard om er zelf een te maken. Deze werkt zeker met avr studio.

Die had ik nog niet gezien, zeker voor het geen wat je krijgt (USB kabel, doosje, gesoldeerd, componenten) is dat inderdaad wel een erg goed aanbod. Even over nadenken.

voila een ISP besteld weeral wat geleerd van al die knappe koppen hier.

Ik bewonder je inzet, maar inderdaad als je de aankoopprijs ziet nauwelijks de moeite waard.

Maar als mede opstarter/sinds heel lang geïnteresseerde, stel ik mij al vragen over de next steps?

De TS beschikt toch al over basis skills om printen te ontwerpen, dus wat is het eerste starters AVR project dan ? Als ik de prijs van 2313 zie op ebay gaat dat van 0,60 euro tot enkele euro's, daar valt wat uit te halen dus.

Zoals ik er nu tegen aankijk is het voor mij niet duidelijk of de usb-printjes op eBay (verschillende benamingen, maar algeheel blauwe rechthoekige print) nu ondersteund worden door AVR Studio.

De programmer van Sure-Electronics is interessant, maar kost 15 dollar. Nu heb ik, zoals de meeste, ergens nog wel een USB kabel slingeren. De overige producten, inclusief print moet je dan voor $10 dollar zien te "regelen". M.a.w. onderdelen moet je inc verzendkosten voor $7 zien te krijgen. Gezien het grootte basis gehalte moet dit lukken. Dan zie ik de tijd annex kosten voor het maken/solderen als hobbymatig plezier en dus $0/uur. Verder hoef ik niet per se een behuizing.
Zit dus ook nu te overwegen om de AC aan te passen naar een andere opzet maar daar ga ik eerst over slapen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 26 juni 2011 13:15:24 (28%)

Die printjes van Ebay zijn USB-ASP. Dat is gewoon een programmer die door avrdude ondersteund wordt. Ik dacht dat AVR studio onderwater ook gewoon zoiets gebruikt.

<shameless plug> als je nog een paar dagen wacht, verkoop ik AVR ontwikkel bordjes. Die kunnen gewoon zonder programmer zichzelf via USB programmeren. Als je dat niet wilt, moet je er 1 extra kopen. Die werkt dan als STK V2 programmer. Die is zeker ondersteund. Ze zijn wel wat duurder dan de allergoedkoopste truuks op Ebay. </shameless plug>

USB-ASP is een goedkope truuk: Met wat gekunstel lukt het om met een AVR op precies 12MHz het usb-1.5Mbps protocol na te doen. En vervolgens wordt NET genoeg van de USB-stack geimplementeerd om het besurings-systeem tevreden te houden. En vervolgens wordt er op vertrouwd dat het besturingssysteem niet actief naleving eist van de USB-regel "gij zult geen bulk-transfers op 1.5MHz doen".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/