Ik heb een reverb schakeling gemaakt met buizen. Ik heb wel enkele dingen anders gedaan. Zo heb ik de 12AT7 vervangen door een 12AX7 en de 6K6 is een 6V6 geworden. De toonregeling heb ik ook weggelaten. Zo heb ik ook andere buizen te samen genomen (dat heb ik in het rood in het schema erbij gezet)
Bij de eerste metingen was ik al tevreden dat de DC-instelling van elke buis al klopte. Toen ik alle buizen er in had gestoken begon de schakeling te oscilleren. De schakeling oscilleert echter alleen als Buis 2 EN de 6V6 erin zit. Buis 1 mag ik eruit nemen want dit verandert de situatie niet. Wat wel eigenaardig is, is dat de schakeling erger begint te oscilleren als ik de 'Dwell-pot' toedraai. Ik heb de schakeling al enkele keren nagekeken, maar ik zie geen fout.
Ik heb ook een andere meting gedaan met de 6V6 buis eruit (dan oscilleert de schakeling niet). Ik heb een signaal van 50mV/1kHz aan de ingang gelegd en die komt mooi tot aan de grid van de 6V6. En komt ook tot aan de uitgang.
Zo ik denk dat ik alle informatie gegeven heb. Iemand een idee waar ik moet beginnen?
Wat kan de oorzaak zijn van deze oscillatie?
Oscillatiefrequentie is rond de 20kHz
Karel
Kan je uberhaupt wel een 6k6 door een 6v6 vervangen?
Netjes stermassa toegepast?
De dwell regeling lijkt een soort terugkoppeling te zijn om signaal terug naar de veer te voeren, zodat de galm langer wordt. Logisch dus dat ie harder gaat oscilleren.
Dwell is gewoon de reverb regeling, eigenlijk de volume van de reverb. Dus de schakeling oscilleert meer als het signaal volledig aan massa ligt. De 6K6 mag vervangen worden door een 6V6. In de nieuwe fender reverb units wordt dit ook gedaan.
Ik heb 2 stermassa's gebruikt die samen komen op de behuizing.
Hier is het anders getekend, misschien duidelijker. http://support.fender.com/schematics/guitar_amplifiers/63_Reverb_schem…
Karel
de versterkingsfactor ( µ ) van de 12ax7 is een stuk hoger dan van de 12AT7. Probeer eens een 1K stopweerstandje tussen loper van de dwellpotmeter en rooster v.d. buis. Weerstandje dicht op de buisvoet monteren.
Als je geen 12AT7 hebt, kun je er ook een ecc81 in zetten (is europees equivalent)
Daar heb ik nu een weerstand van 1k5 zitten, maar deze zit wel op het 'tagboard'. Maakt het een verschil of die daar zit of aan de buisvoet?
edit: Ik heb ook al eens geprobeerd met een ECC85, deze heeft ook een lagere µ waarde. Maar ik weet niet of die daar geschikt voor is (deze heeft vooral HF toepassingen volgens de datasheet)
Karel
[Bericht gewijzigd door charel000 op (39%)]
Op 16 augustus 2011 22:46:13 schreef Schimanski:
de versterkingsfactor ( µ ) van de 12ax7 is een stuk hoger dan van de 12AT7.
Maar hij oscilleert ook als die er niet inzit. En dàn maakt het niet uit (of je nu een ECC81 er niet in hebt, of een ECC83 niet
).
Er is een rechtstreekse terugkoppeling van de anode van de rechter 'buis 2' naar het rooster van de linker 'buis 2' en/of de 6V6 als de elko van 40u niet heel erg goed is (ontkoppeling achter de 10k/1W weerstand).
Geef de helften anders ieder hun eigen 10k weerstand en elko.
Aja zo ga ik het morgen eens proberen. Ik ben trouwens ontkoppeling vergeten
dat kan ook al wat schelen. Verlopig hangen er ook nog geen elco's aan. Ik heb tot nu toe een hoogspanningsvoeding gebruikt. Ik wou eerst dit werkend krijgen voor ik veel geld uitgeef aan een voedingstransfo.
Karel
Nu heb ik alles mooi ontkoppeld, ik heb de ECC85 buizen laten zitten, de shield die verbonden is met pin 9 heb ik aan de massa gelegd. Maar de boel blijft oscilleren.
Alles oscilleert nu wel op 800Hz ipv van 20kHz.
Kan er een inwendige terugkoppeling zijn in de buis? of is dit onwaarschijnlijk?
Karel
weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
zet eens over de elco van 40/250 een condensator 22okpf/400v.
dit is het punt van anode buis 1 met weerstand van 10k naar hsp.
waarschijnlijk koppel je wat signaal door naar andere buizen?
gr, weetal
Dit geeft weinig verandering. Ik heb zojuist het materiaal besteld voor de voeding. Misschien dat het wel gaat als ik een deftige opstelling heb 
Karel
En als je het nu eens zo bouwt zoals voorgeschreven is in het schema? Dus de meest linkse triodes in één ballon, en de rechtse twee in één ballon?
Iets anders, op welke punten staat de oscillatie allemaal - waarde, golfvorm? Dat zegt vaak heel wat over de manier van oscilleren.
Als de dwell helemaal openstaat zie ik aan de uitgang een gedempte trilling. Dit kan ik nog verstaan want het is een reverb (echo). De frequentie hiervan kan ik niet bepalen (te klein op de scoop). Eens ik de dwell toedraai. Dus het signaal gaat naar ground, escaleert de gedempte trilling tot een oscillatie. Deze is zo groot dat de veer tegen de rand van het 'reverberation unit' begint te slaan. De oscillatie meet ik rond buis 2 en de 6v6 waar het signaal passeert. De voedingslijn (die waarschijnlijk verantwoordelijk is voor de oscillatie) kan ik niet meten want mijn scope kan die hoge spanningen niet aan. Ik ga dit weekend om probes, dan kan ik meer vertellen over wat er daar allemaal te meten valt 
Het valt eigenlijk allemaal moeilijk te meten omdat die veren constant bewegen. Ik zie een hele hoop sinussen maar ik kan niet uitmaken welke het nuttig signaal is en welke de oscillatie (dit kan ik alleen maar zien als ik de dwell lichtjes opendraai en de gedempte trilling overgaat naar een oscillatie)
Eerst dacht ik dat het gewoon het nuttig signaal was dat te groot was. Maar ook zonder mijn functiegenerator oscilleert het.
Karel
Wat bedoel je met: "zie ik een gedempte trilling"? Een gedempte trilling verdwijnt immers.
ik kan niet uitmaken welke het nuttig signaal is en welke de oscillatie
Maar ook zonder mijn functiegenerator oscilleert het.
In geval 2 heb je het probleem van geval 1 niet.
Wat gebeurt er als je de anode van buis 2, linker helft in schema, losmaakt van het knooppunt van anodeweerstand en koppelcondensator?
(tussen haakjes: zie je hoe nuttig namen in het schema zijn? Dan had ik gewoon kunnen zeggen: anode V1b (bij jou V2a) los van R6+C3, of zoiets.)
Anders moeten we verder spreken met dit schema: http://www.fender.com/support/articles.php?section=downloads&category=… (4de link --> '63 Fender Reverb Schematic)
hier is alles benoemd.
Het is wel degelijk een gedempte trilling, het is als of die om de zoveel tijd aangestoten wordt.
Dit ga ik straks eens doen (eerst een herexamen maken).
toch al bedankt
edit: link aangepast
Karel
[Bericht gewijzigd door charel000 op (19%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb die anode losgekoppeld en ik krijg (hoor) geen oscillaties.
Kan ik hieruit concluderen dat de oscillatie niet via de voedingslijn komt?
edit:
Ik heb nog even verder gezocht. Voor te beginnen heb ik de originele buizenconfiguratie toegepast. Dit maakte niets van verschil. Maar als ik de eerste koppelcondensator (10nF of C1 in het andere schema) losmaak van de dwell potentiometer stopt de boel met oscilleren. Dan lijkt mij dat precies de oorzaak...?
Karel
[Bericht gewijzigd door charel000 op (51%)]
Deze had ik niet liggen. Maar de kabels die signaal bevatten zijn getwist. Is dit niet voldoende?
Karel
Voor afstanden van centimeters is het meestal niet zo'n probleem, maar als ingangen en uitgangen enigszins bij elkaar in de buurt liggen kan je maar beter wel afgeschermde kabel gebruiken.
Het is gek dat de oscillatie stopt als die 10nF los is. Dat zou betekenen dat het signaal via die weg binnenkomt op de tweede triode. Maar eerder zei je dat het oscilleren juist vooral gebeurt als de dwellpotmeter dichtgedraaid is; dat is dus als het rooster van de tweede triode aan massa ligt.
Je zou bijna denken dat er een fout zit rond de aarde/massaverbindingen van de buis of de dwellpotmeter.
Iets anders: kan TR2 los tijdens de werking? If so, kun je die eens ronddraaien/kantelen, om te zien of dat wat uit maakt? Ik denk natuurlijk aan een aardlusje - in zo'n geval wil het aarden van een ingang de oppik wel eens erger maken.
Op 19 augustus 2011 20:48:14 schreef charel000:
Deze had ik niet liggen. Maar de kabels die signaal bevatten zijn getwist. Is dit niet voldoende?
Het zijn asymetrische verbindingen en dan helpt twisten niet erg veel. En het kan idd ook aan verkeerd gekozen massapunten rond V1A/B liggen.
Het wordt tijd voor duidelijke foto's van de opbouw.
Foto's zal ik morgen proberen maken. Duidelijk is iets anders. Het is een warboel geworden sinds ik de buizen heb gewisseld.
Alle aardingen zijn al eens getest, maar ik zal dit nog eens goed bekijken.
Die transformator zal ik ook eens kantelen.
Karel
De foto's:
Van links naar rechts: output, mixer, dwell, input
De volledig opstelling:
links de uitgangstransfo Tr2 daarachter de reverb-tank. De kabels hangen hier zowat in het rond, die hingen eerder mooi bij elkaar maar dat gaat niet meer omdat ik andere buizen samengenomen heb. Voor de rest worden die buizen nog bevestigd aan de achterkant van de behuizing.
Het tagboard:
niets speciaals aan denk ik. Misschien alleen raar dat ik die 2 elco's van 47µF parallel heb gezet. Ik had geen elco van 22µF meer.
Steraarde zit aan de onderkant van dat bordje.
De buizen:
2x ECC85 van Valvo dacht ik en dan nog een 6V6 van conrad
Voila
'Well, there's your problem' 
Bouw maar opnieuw, die draden zijn allemaal veel te lang. Monteer zoveel mogelijk onderdelen direct op de buisvoet, met eventueel een soldeersteun er tussen. Gebruik dat stripboard alleen als het onmogelijk is om iets op een buisvoet te zetten.
Het zal niet onmogelijk zijn om het te gebruiken, want veel oude ontwerpen maken er gebruik van - maar jouw problemen kunnen heel goed hierdoor worden veroorzaakt.
Massa doe je 't best op één centraal punt, maar dat is niet altijd mogelijk. Je kunt dan proberen per buis een massapunt te creëren.
[QST, mei 1959]