beste leden,
ik ben op zoek naar een item waar ik erg weinig verstand van heb.
ik zoek een relais dat aangestuurd kan worden door de speaker van een oude mobiele telefoon.
het idee is heel simpel, de telefoon gaat af en wil dus een beltoon uit de speaker laten komen.
de stroom loopt naar de speaker toe waar een relais zit in plaats van de speaker.
de relais schakelt in, en zorgt ervoor dat de externe aansluiting geschakelt wordt.
de beltoon stopt, en de relais gaat weer uit (omdat de stroom van de speaker wegvalt).
nou weet ik de basis van electro, en ik begrijp wat een relais is.
waar ik nu mee zit is dat ik geen meet instrument heb om te achterhalen wat het voltage van de beltoon is, en ik dus niet weet wat voor voltage de relais moet kunnen hebben.
ik ben dus op zoek naar een relais die op zeer zwakke zwakstroom kan schakelen.
(de spanning van de externe bron (die dus geschakelt moet worden) ligt tussen de 3 en 12 volt).
Wellicht een reedrelais?
Waarschijnlijk zijn er betere oplossingen denkbaar. En zit er in die oude mobiele telefoon geen trilmotor? Dat is waarschijnlijk een betere plek om je signaal van te pakken.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (44%)]
Signaal integreren en versterken, daarna pas een relais gebruiken. Anders rammelt het relais op het ritme van de ringtone.
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
de tril motor is een goede optie, maar verschilt dat voltage met de beltoon?
want deze telefoon geeft een TRIL.....[stil]....TRIL....[stil]... TRIL achtig signaal.
is dus ook neit constant.
de beltoon is aan te passen, en wil ik aan passen zodat het 1 gelijke toon geeft (net zoals die beltoon editors van de oude nokias).
ik hoopte eigenlijk dat ik hiermee het effect van die sinus kon verkleinen.
bovendien is het het belangrijkste dat hij minimaal 1 keer, een fractie van een seconde schakelt.
dat is al genoeg.
lol, dat ziet er gevaarlijker uit dan ik het wil maken 
ik heb een oude pc staan hier, en die wil ik aan en uit kunnen zetten met een telefoon.
heeft totaal geen nut, want het is een oude 386 dx2 met win 3.11.
maar het is gewoon leuk....
Op 24 mei 2010 16:11:28 schreef supervinnie40:
heeft totaal geen nut, want het is een oude 386 dx2 met win 3.11.
maar het is gewoon leuk....
Ja en? Doet ie het nu minder goed dan 10 jaar geleden? Ik ben 2 jaar geleden nog koortsachtig op zoek geweest naar een 386. Dat is het nadeel van PC's in de industrie. De software was met geen hamer op een pentium aan het draaien te krijgen. 486 zijn nog wel nieuw te koop, maar een 386...pff
oke, andere woorden: ik heb er niets aan.
en ik wil gewoon kijken of ik dit zo kan maken, just for fun.
ok, ik pak het voltage dat van de tril motor komt.
maar dan weet ik nog steeds niet hoe ik het moet aanpakken met de relais.
mod edit:
!!
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (0%)]
mr.stijntje
Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Een maat van me deed het ooit met een transistor en een relais. Gewoon een small signal BC547 of zo.
ø accu +
|
+---+
| |
D ^ [\] Rel
| |
+---+
|
|c
|/
M ø--[R]--| NPN
|\
|e
|
ø accu -Je misbruikt de accu van de mobiel als voedingsspanning en je zoekt de positieve lijn van de trilmotor. Deze gaat naar M, via de weerstand naar de transistor. Deze schakelt het relais.
De diode beschermt je transistor.
electro_freakz
Ooh, je wilt er ook een PC mee aanzetten?
heb ik toen ook gedaan.
2 optocouplers op de trilmotor, 1tje naar het moederbord van men PC.
de ander naar de cancel knop van men telefoon.
bij het bellen naar t nummer ging men PC aan, en werd het gesprek automatisch beëindigt.
simpeler kan gewoon niet.
waarom gebruik je de display-verlichting van het toestel niet ? dan hoeft het toestel niet open, gewoon een opnemer (LDR of ander opto-component) tegen het scherm, het hele zwikkie in een doos (donker) zetten.
electro_freakz
omdat je soms provider smsjes krijgt
waardoor je telefoon uit sleep komt.
bij provider smjes kun je normaal inschakelen dat je telefoon geen melding geeft. hierbij gaat meestal wel de verlichting aan..
het probleem is dat dit een hele oude motorola is.
ik wou hem weggooien, want hij doet bijna niets.
meeste toetsen doen het niet, scherm doet het maar half.
ook verlichting doet het niet.
enige dat hij nog kan is trillen en geluid maken (alleen als je belt, niet wanneer je smst).
wat ik nu dankzij jullie heb kunnen besluiten:
ik sluit het aan op de tril motor, want een provider smst alleen, en belt praktisch nooit.
ik doe het dan met een optocoupler, maar ik heb geen idee welke en hoe dat dan moet.
het trilsignaal van de telefoon is zo ingesteld dat hij 1 keer trilt, en verder helemaal niet.
een "cancel" knop is dus niet nodig.
ik sluit de oplader (5v 800ma) aan op de voeding van de pc.
zo blijft de telefoon opgeladen. (batterij gaat nog maar een halve dag mee
).
wat ik dus nodig heb voor het circuit is het volgende:
|----------| |-----------|
| | | |
| | | |
Tril [\] [\] Moederbord
Motor | | pc
| | | |
| | | |
|----------| |-----------|
Uitleg:
de trilmotor krijgt een stroomtje en deze stroom schakelt het relais in (de optocoupler).
het relais (optocoupler) schakelt de 2 verbindingen van het moederbord (net zoals de normale aan/uit knop) en de pc start op.
nu is dus de vraag:
welke optocoupler (ik heb hier geen verstand van!) en hoe zou een diagram eruit zien?
hee, leuk projct.
Bijna ale optocoupler zijn hiervoor geschikt.
een optocoupler is niets meer dan een ledje en een lichtgevoelige transistor in een pakketje.
denk dan bijvoorbeeld aan een 4N33 ofzo. tussen de led en de trilmotor moet wel nog een weerstand. meestal pak ik gewoon 1Kohm. maar die kun je het beste even berekenen.
zoek ook eens op google naar info. is genog te vinden.
[Bericht gewijzigd door Menthos_laser op (11%)]
ik weet dan R= U/I is.
maar om eerlijk te zijn heb ik geen meetinstrument, en ik zou geen flauw benul hebben van de stroom/spanning die naar die tril motor gaat.
waar dient de weerstand voor? als "zekerheid"? of brandt die optocoupler anders door?
Op 24 mei 2010 22:19:36 schreef electro_freakz:
omdat je soms provider smsjes krijgt
waardoor je telefoon uit sleep komt.
bij provider smjes kun je normaal inschakelen dat je telefoon geen melding geeft. hierbij gaat meestal wel de verlichting aan..
als je in de problemen komt door sms-jes, dan moet je je realiseren dat iemand een verkeerd nummer kan draaien.
ik snap er helemaal niets van.
ik heb zojuist een 4N33 en een 1k weerstand gehaald.
zo heb ik het gemaakt:
De plus van de tril motor.
+o-------| |-----------o- (min van tril motor)
>(weerstand) |
| |
| |
o(pootje 1 van opto) o(pootje 2)
[------------------------------]
[______________________________]
o(pootje 6) o(pootje 4)
| |
| |
+(5v)----| |
|
-(5v)-----------[led]-----------|
maar dit werkt niet.
ik heb pootje 1 gevonden door dit shema:
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/44086/SIEMENS/4N33.htm…
vervolgens heb ik gekeken naar het kleine rondje bovenop de opto.
ik ga ervanuit dat dit de 1 is. (er zit namelijk geen inkeping in).
maar als ik nou 5v aansluit op pootje 6, en een led op pootje 4 (of pootje 5), dan gaat de led branden terwijl er geen stroom van de telefoon afkomt.
de opto laat nu dus gewoon stroom door.
nogmaals, ik snap er echt helemaal geen sikkepit van.
@plankgas, dat is een risico dat ik wel kan nemen.
dit is een plaatje van de opto die ik net gekocht heb.
http://www.mijncreaties.com/downloads/IMAG0010.jpg
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (4%)]
Hoi
Ik reageer maar even zo ipv via het mailtje. Ik heb een vrij lomp relais gebruikt, die verbruikt denk ik te veel (iets van 50mA).
Maar je zit met nog een punt. die paar mA die je hebt in de 5v standby lijn wordt ook gebruikt door je computer zelf (ledje enzo). Dus daar is misschien niet zoveel prik meer over. Maar dat is maar een kleine verandering op je schema en is eenvoudig te testen. Dan moet je wel een reedrelais gebruiken, die verbruiken een stuk minder.
Ik heb overigens ook de trilmotor gebruikt. die aan een relais gehangen (telefoon leverde te weinig) en dan de relais geschakeld.
Het had ook in een keer met de tor gekund. Maar ik wou het graag gescheiden houden van mijn computer met oog op problemen. Als er nu wat raars gebeurde bij het schema kon in het ergste geval de computer in of uitgeschakeld worden. Maar hij bleef wel heel (tenminste, afhankelijk van het feit of ik mijn werk had opgeslagen
)
met optocouplers zou het ook moeten kunnen denk ik. dan moet je wel even kijken of de telefoon voldoende spanning geeft om hem ook goed te laten werken.
En de speaker lijkt me niet handig gezien daar wisselspanning op staat. De trilmotor wordt gewoon DC op gezet
edit:
als je mijn stellage wilt hebben mag het ook. doe er niks meer mee 
nou... ik bleek eens een keer niet de fout te zijn (normaal doe ik het fout en eindig ik met blauwe rook
).
ik vertrouwde de opto niet, dus ben ik terug gegaan.
daar zei de winkelier heel bijdehand "ja, je moet ook een + op poot 6 zetten, en dan de schakeling op poot 4 en 5".
dus vroeg ik hem om het uit te leggen, en binnen 4 seconden had hij een schema in elkaar geknutseld (altijd handig, een winkel IN een werkplaats haha).
daar kwamen we achter 2 feitjes, ik deed het verkeerd EN de opto was kapot.
nieuwe opto gepakt, en hij heeft het uitgelegd.
ik naar huis, nieuwe aanpak gesoldeerd en voila... werkt als een droom.
al aangesloten en geprobeerd (moest alleen ff zoeken welke draad de + was van het moederbord).
het werkt perfect!, zou het niet anders kunnen zeggen.
was was nou de truc?
het is dus een soort transistor in een opto.(dit zeg ik waarschijnlijk verkeerd, maar zo komt het op mij als leek over).
er moet dus een voeding op poot 6(base) staan om de 2de schakeling (tussen 4 en 5) om te gooien.
hoe heb ik dit opgelost? de + die naar poot 1 (anode) gaat (die van de + van de tril motor afkomt) aangesloten op poot 6(base) van de opto.
simpele tekening hoe het had gemoeten:
ik weet niet of dit wel electrotechnisch gezien een goede oplossing is, maar het werkt wel 
Op 25 mei 2010 13:55:45 schreef timberleek:
HoiIk reageer maar even zo ipv via het mailtje. Ik heb een vrij lomp relais gebruikt, die verbruikt denk ik te veel (iets van 50mA).
Maar je zit met nog een punt. die paar mA die je hebt in de 5v standby lijn wordt ook gebruikt door je computer zelf (ledje enzo). ......................
Hoi tim,
bedankt voor het snelle reageren.
ik heb zojuist een multimeter gekocht, en zoals jij zei blijft er weinig over van die 10mA, bovendien ben ik bang dat het moederbord een storing kan krijgen wanneer ik daar stroom af tap.
te veel risico eigenlijk.
ik heb de schakeling aan de trilmotor gemaakt, hij geeft nu een piepje wanneer je belt
geeft leuk effect.
krijg je gesprekken zoals "gast, je computer gaat... zal ik hem even opnemen?".
jouw stellage heb ik niet meer nodig, anders vind ik nooit een "nut" voor die oude telefoon
.
om te voorkomen dat systeemberichten aan kunnen komen, heb ik die uitgezet.
andere smsjes kunnen helaas nog steeds de schakeling in werking zetten.
maar ook hiervoor heb ik iets gevonden, een tweak programma voor 3.11 stelt de computer in staat om de aan/uit knop te negeren mits de gebruiker in windows zit.
erg vergelijkbaar met de optie in "energie beheer" in windows vista en 7, daarbij kun je het gedrag van de aan/uit knop bepalen.
de computer kan dus niet uitgezet worden door met de hand op de aan/uit knop te drukken.
(5 sec ingedrukt houden werkt dan wel).
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]
Het dringende verzoek de edit te gebruiken bij toevoegingen!
http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks
ok, begrepen.
dit is echter een nieuw bericht.
ik heb toch wat foutjes gevonden.
wanneer de telefoon aan de schakeling ligt, is er een "lek"stroom wanneer je de oplader erin steekt.
ik weet niet hoe of waarom, maar zodra de lader gebruikt wordt, staat er ineens 0.5v op de trilmotor.
het is neit genoeg voor het motortje om te bewegen, maar wel genoeg om de schakeling in te schakelen.
dus dit is niet waterdicht... helaas.
kun je die 0.5v niet wegmoffelen.
misschien een pulldownweerstand (dat werkt misschien niet). of een diode die ongeveer zo'n spanningsval heeft.
of iets anders natuurlijk 
ik heb geen flauw idee waar het vandaan komt.
het slaat volgens mij helemaal nergens op dat een piepklein stroompje naar de trilmotor gaat bij het opladen... 
wat ik nu wil proberen, wat er gebeurt als ik de batterij eruit haal en de oplader (met wat weerstanden) aansluit op de punten waar normaal de batterij hoort te zitten.
anders ga ik kijken of ik inderdaad met een weerstand ofzo die lekstroom kan opvangen.
ik ben ook al op zoek geweest naar een component dat stroom pas doorlaat als het meer dan bepaald voltage is.
bijvoorbeeld, een component dat pas begint te geleiden als er meer dan 1 volt op staat.
ik kan dit alleen nog niet vinden (en dan zul je zien dat iemand dit al eeuwen geleden gevonden heeft...
).