EricP
mét CE
Nope. Da's voor een micochip ding.
Maar eh... met alle respect... Voor wat jij wilt... Laat het door iemand maken die er iets meer kaas van gegeten heeft. Je wordt erg snel afhankelijk van dit soort hulpjes en als ik het niveau van je vragen zo zie, is dit allemaal erg nieuw voor je...
Andere insteek: zo'n stopwatch van 3 euro met countdown? Volgens mij auto-resetten die ook. En piepen dan elke 2 minuten. Nadeel is wel de LCD, maar ja... kost niks en werkt altijd... En is nog eens klein ook. Bij mechanisch defect makkelijk te vervangen... Ik zie een hoop voordelen boven een knutselproject...
Nou zo'n stopwatch ding hebben we nu, maar dat is waardeloos...
Het is slecht afleesbaar inderdaad, en je moet hem instellen voor elk gebruik. En met 6 verschillende knopjes werkt dat gewoon niet.... Het kost gewoon teveel tijd, en die tijd besteed ik liever aan de dingen die ik moet doen om het leven van de patiënt te redden..
Het werken met dit soort processors / ic's is inderdaad nieuw voor mij... Maar met jou hulp en dat van alle anderen, zijn we volgens mij al een heel eind gekomen... Het leuke is dat ik hier natuurlijk ook weer een hoop van opsteek !!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij de code die ik heb gegeven kun je de display segmenten op portC aansluiten via een weerstand (en eventueel een transistor), en de common van de displays aan portB4...7 via een transistor.
Kristal erbij en klaar...
Peter, werk je toevallig voor de Isala in Zwolle. Indien dat het geval is kan ik je kostenloos helpen aangezien we dan voor dezelfde werkgever werken.
@mbbneon : Nee helaas niet zou ik bijna zeggen.. Ik werk in Hollands Midden (leiden, Alphen en Gouda) maar bedankt voor het aanbod...
@Arco : ik ga het effe bestuderen... met de code erbij, is het natuurlijk wel heel makkelijk werken 
EricP
mét CE
Heb ook nog een stukje layout gevonden.
Over hoeveel van die dingen praat je trouwens? Is het interessant om er een stapel van te laten maken? Of heb je er aan 1 genoeg? (of ben je gewoon op zoek naar een niet al te zinloos hobby project?
)
nee het gaat toch zeker om 40 stuks.. Het etsen van de printjes lukt wel in eigen beheer 
Zie alleen geen kristal op de layout ?? hoeft die dan toch niet bij die 2313 ??
bedankt voor het meedenken.. het moet maar eens komen van een proto type !
EricP
mét CE
Op 5 oktober 2010 19:38:51 schreef Peter494:
nee het gaat toch zeker om 40 stuks.. Het etsen van de printjes lukt wel in eigen beheerZie alleen geen kristal op de layout ?? hoeft die dan toch niet bij die 2313 ??
Op de PCB waar ik deze layout uit geknipt heb, zit er wel een Xtal op. Klein stukje verderop. De load Cs zie je nog wel. Maar vooral de layout voor de 7-segment displays is handig om over te nemen.
Overigens heb je niet gespecificeerd hoe nauwkeurig die 120 seconden moeten zijn. Is 1 sec. ernaast erg? Is 5 sec. ernaast erg? AVRs hebben een internal clock. Zeker als je die calibreert, is dat best nauwkeurig. Nadeel is dat je dat wel voor elk chippie weer moet doen. Een no-budget Xtal kost vast wel 30 cent... 2 load Cs erbij... Moet je redden voor 50 cent. En dan is het best wel nauwkeurig... Zo'n Xtal doet misschien 100ppm (worst-kaas geval), dus op 120 seconden ga je dat niet merken (en ik denk niet eens 'op de hand' kunnen vaststellen
).
Als je er zoveel gaat maken, is het denk ik handig om eerst over een voeding na te denken. Je weet ongeveer hoeveel PCB oppervlakte je nodig hebt (wat ik liet zien + nog wat voor de buzzer / Xtal) en wellicht voor je 'voeding'. Daar zoek je dan een casing bij. En daar maak je dan je PCB op pas, zodat je er bij montage zo min mogelijk werk aan hebt (1x een kastje pas vijlen is niet zo erg... 40x wordt eh... vervelend
).
Verder zou je kunnen overwegen om die AVR via een FETje ofzo van spanning te voorzien. Op je kastje maak je een drukknop waarmee je enerzijds dat die FET overbrugt en anderzijds de AVR laat weten dat je de counter wilt resetten. Zodra de AVR aan gaat, stuurt die de FET aan en blijft het spul in leven. Na een x aantal keer terug geteld te hebben, kun je het spul dan vanuit software uit laten gaan en het (dus) niet vergeten (lege batterijen).
Hoe zit het overigens bij jullie met 'aansprakelijkheid'? Mag je met ongecertificeerde 'apparatuur' werken? Stel... jij maakt die dingen en tijdens het aftellen stopt het ding (lege batterij). Patiënt loopt 'schade' op en stelt *iemand* aansprakelijk. Wie krijgt de douw? (reden dat ik wat terughoudend ben om er zelf in te stappen...)
Stan1
Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
Zou zo iets niet handig zijn:
Een 7 segments display zie je mischien niet goed in de zon, een led kun je in heldere uitvoering nemen en al staat dan de zon erop je kunt deze altijd zien.
Als je zoiets neemt heb je weinig componenten nodig, bijvoorbeeld een PIC 16F628(A) op interne RC geen cristal of iets nodig 7 leds en weerstanden en een paar knopjes.
Een ledje brand, dus weinig stroom verbruik!
Het programmatjes is ook uiterst simpel.
Je zou het zelfs oplaadbaar kunnen maken met aan 1 zijde een sigaretenaansteker plug.
@ErikP : we gebruiken nu een wegwerp stopwatch van de Lidl of zo.. omdat er niks anders te 'verkrijgen' is, wat aan onze wensen voldoet. Dus over certificaten zal het wel niet gaan. De aansprakelijkheid zal ook wel meevallen. Het protocol dat we gebruiken voor reanimatie is onderverdeeld in 'blokken' in elk blok moet j iets doen, bijvoorbeeld een beademingsbuisje inbrengen, in het volgende blok doe je dan een infuus inbrengen en medicatie geven. Het uitgangspunt is 120 seconden, maar een afwijking van 1 of 2 seconden is niet zo'n probleem. Zoals ik in een eerdere post al zei, het moeten geen 10 seconden worden, dan is het al een afwijking van bijna 10 % !
@Stan1 : Ik vind jou uitwerking ook wel erg mooi, eerlijk gezegd..... Het idee was een klokje tot 120 seconden.... maar dit idee is ook niet gek...
Morgen zie ik degene die daarover een uiteindelijke beslissing zal moeten nemen..
Ik zal eens vragen wat hij er van vindt.....
EricP
mét CE
Aftellen met LEDs is natuurlijk wel heel simpel te maken - de code lukt nog wel voor het slapen gaan 
Voordeel is inderdaad dat je stroomverbruik lager zal liggen - continu 1 LED aan, terwijl dat met een 7-segment display het er altijd meer zijn (nou ja, geen leading 0... laatste seconde... 2 segmenten... 1/3 van de tijd... vooruit
)
Voor wat betreft die nauwkeurigheid: een AVR gaat wat je roept zonder Xtal wel redden. Echter, ik zou het toch gewoon 'met' doen. Kost nauwelijks wat en het werkt zonder gedoe en zonder er over na te denken.
Over die aansprakelijkheid zou ik toch nog eens goed nadenken. Je kunt die stopwatch fabrikant niet kwalijk nemen dat hij het ding niet robuuster gemaakt heeft. Het ding was tenslotte niet bedoeld voor dit gebruik. Je kunt jou (of je manager als het 'werk' heet en jij bent niet 'gekwalificeerd') wel kwalijk nemen als je het (onbewust) niet robuust genoeg maakt. Je weet wel waar het voor bedoeld is. Zou toch erg zonde zijn als je met een op zich goed idee toch een keer in de rechtbank ofzo eindigt... Of dat redelijk is of niet valt dan helaas buiten de discussie 
Oplaadbaar heeft als groot nadeel dat je het ding om het netjes te doen continu onder lading moet houden. Daar heb je dus een vorm van laad controller voor nodig. Dat kan prima in dezelfde AVR (Atmel heeft er een application note van; kun je alles zo uit 'jatten'). Verder worden die accu's slecht na verloop van tijd, dus *iemand* zal een onderhoudsschema op moeten stellen en het uit moeten voeren (zo werkt dat tegenwoordig
). Batterijen is simpeler: nieuw is altijd goed.
Stan1
Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
Ideetje voor gebruik met een PIC.
En inderdaat code is simpel.
Ik zie niet in wat voor voordeel het gebruik van een cristall zou hebben, een 16F628A met interne RC loopt op 4MHZ of 37KHZ en dit is meer dan snel genoeg, waarscheinlijk zelfs op 37KHZ
EricP
mét CE
Moet je daar nog een schema voor tekenen? (en dan de enige ontkoppel C nog vergeten
)
Voor timing laat je een μC of microchipding niet op een RC oscillator lopen. Net zoiets als windows voor besturing... Dat DOE je gewoon niet. Zelfs als dat ding over de jaren op 1% nauwkeurig blijft (wat ik echt niet geloof), is dat op 120 seconden al een afwijking van meer dan 1 sec. Waarom zou je het achterwege laten? De footprint zal het niet zijn... De kosten ook niet. En bedenk dan ook nog erbij dat de frequentie van RC oscillators doorgaans voedingsspanning (en temperatuur) afhankelijk is. Daar zit je ook zo op 1-2%. Voor de 7-segment uitvoering zou je nog wat kunnen met een spanningsregelaar (stookt toch zat weg, die paar mA maakt ook niet veel meer uit, is in elk geval je voeding stabiel), maar als je voor single-LED gaat kun je die in low-current uitvoering nemen --> kleine batterij
Overigens is het idee van die LEDs zo niet zo verkeerd, maar niet wat de TS oorspronkelijk wilde. Ken hun procedures niet, maar kan me zo voorstellen dat je zeker op het einde wat meer resolutie wilt, bijvoorbeeld de laatste 10 of 20 seconden ofzo. Leuke is ook dat je je stroomverbruik enorm reduceert, dus waarschijnlijk ga je het met een CR2025 ofzo als voeding wel redden.
Die low battery LED vind ik een slecht idee op deze manier. Een AVR gebruikt nauwelijks stroom als je 'm op deze manier inzet (ding staat vooral te sleepen, die timer loopt wel door. Handje vol μA), met 1 LED aan. Tegen de tijd dat je aan de low battery toekomt, is de inwendige weerstand van die batterij al best fors en dan ga je het stroomverbruik ineens verdubbelen (nl. 2de LED aan zetten)? Aardige kans dat de BOD in komt (ja, die kun je natuurlijk uit zetten, nee, dat wil je niet...).
Op zich is dit wel een aardige. Die AVR draait nog als de LEDs het al niet meer doen
. Farnell heeft 'm ook gewoon (alleen niet in SOIC zo te zien), is alleen wat duurder dan een 'normale' AVR. Nadeel is ook dat het ding alleen op z'n interne clock kan lopen (je kunt wel extern clocken, maar dan moet je een CLK aanbieden), dus je bent weer terug-bij-af en zonder Xtal bezig. Wellicht niet zo'n goed plan voor een timer - wel jammer in deze context.
Stan1
Ik vond een betere mc, deze heeft interne AD (batterij meting).
De overgebleven pin kan gebruikt worden voor de laad controller (normaal laden of druppel laden)
EricP
mét CE
deze heeft interne AD
Net zoals vrijwel elke recente μC met meer dan 8 poten
Niks bijzonders dus.
Je mist nog steeds een fatsoenlijke clock... Net zoals ontkoppeling...
Stan1
Clock is nergens voor nodig.
Ontcoppeling ja dit is dus een princiepe schema, de gene die dit gaat maken zal zelf ook wel over enige kennis beschikken en de weestand waardes moeten ook nog bepaald worden.
Ik geef toch niet aan dat deze bijzonder is, alleen de 16F628(A) heeft geen AD!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]
EricP
mét CE
Op 6 oktober 2010 11:30:28 schreef Stan1:
[...]
Clock is nergens voor nodig.
Uitleg dus duidelijk niet gesnapt... 
Stan1
O, is dat zo... 
In tegenstelling tot jou, denk ik dat een BAT led wel degelijk handig is. De BATT led (DUO led rood/groen) zou alleen moeten werken wanneer het tooltje werkt of aan het opladen is. Het zal tijdens werking de minimale weringsduur van de accu moeten weergeven; wanneer alleen groen brand bijvoorbeeld nog minimaal 8 uur, brand oranje nog minimaal 4 uur en wanneer rood brand nog 2 uur en wanneer deze leds uit zijn, nog minimaal 1 uur. Bij het laden zou deze groen branden en bij het druppelladen zou rood erbij gaan knipperen.
De 16F684 gebruikt op 4MHZ 220UA dus in combinatie met 3 leds (3X 15MA) (45.0220 MA), deze MC werkt op een spanning tussen de 2 en 5,5V stel dat je gebruik maakt van 4 NIHIM penlite accu 's (900MA x 4,8V) zou deze 18 uur (900MA / 50MA) on afgebroken werken, lang genoeg lijkt mij.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (8%)]
EricP
mét CE
Op 6 oktober 2010 13:02:37 schreef Stan1:
[...]O, is dat zo...
Ja. Laten we eerst even wat eenheden recht zetten:
In tegenstelling tot jou, denk ik dat een BAT led wel degelijk handig is. De BATT led (DUO led rood/groen) zou alleen moeten werken wanneer het tooltje werkt of aan het opladen is. Het zal tijdens werking de minimale werkingsduur van de accu moeten weergeven; wanneer alleen groen brandt bijvoorbeeld nog minimaal 8 uur, brandt oranje nog minimaal 4 uur en wanneer rood brandt nog 2 uur en wanneer deze leds uit zijn, nog minimaal 1 uur. Bij het laden zou deze groen branden en bij het druppelladen zou rood erbij gaan knipperen.
Dingen die zo weinig stroom gebruiken, moet je helemaal niet op willen laden. De zelfontlading is groter dan het gebruik -> zinloos. Verder ga je volkomen voorbij aan het genoemde bezwaar.
De 16F684 gebruikt op 4MH
Zz 220UμA dus in combinatie met 3 leds (3X 15MmA) (45.0220MmA),
hier ben ik je kwijt hoor... 45mA met nog wat wordt al 450A?? of 45000μA, maar dan kan ik die 220 weer even niet plaatsen...
deze MC werkt op een spanning tussen de 2 en 5,5V. stel dat je gebruik maakt van 4
NIHIMNiMh penlite accu 's (900MmAh x 4,8V) zou deze 18 uur (900MmAh / 50MmA) on afgebroken werken, lang genoeg lijkt mij.
Waarmee je zelf al zegt dat oplaadbaar zinloos is. Een AA heeft minstens dezelfde capaciteit, en in een beetje redelijke kwaliteit een veelvoud daarvan. Als je elk jaar de batterijtjes zou vervangen, ben je waarschijnlijk nog veel te vroeg (maar dat moet de TS maar aangeven). En je moet dus wel het ding 'bijhouden' als je het oplaadbaar houdt... (weet je nog... zit in een tas... kabel niet handig enzo).
Verder ga je er volkomen aan voorbij dat je bij laden van die dingen boven de 5.5V gaat komen, hetgeen in elk geval buiten spec van dat microchipding is: moet je niet willen. Dan moet je ze extern gaan laden, en dan heb je die laadpin niet nodig. Een LDO spanningsregelaartje gaan toepassen kan. Jammer dat die ook weer stroom gebruiken.
Ofwel: het zal best kunnen, maar is in deze context zinloos complex en maakt het eindresultaat waarschijnlijk alleen maar slechter (als in: duurder, onbetrouwbaarder, groter, meer werk aan in het gebruik).
Als je uitgaat van 1 LED die brandt en je neemt daar een low-current voor, dan ben je met 1mA klaar. Die hand vol μA voor die AVR vergeten we, een CR2032 heeft een capaciteit van een dikke 200mAh, gaat het ding 200 uur op draaien. Zonder oplaadelectronica, helemaal niks. Leuke van een AVR is dat die het nog doet als de LEDs het al niet meer doen, dus tegen de tijd dat het ding slecht afleesbaar wordt, draait het nog uren, maar wordt het tijd de batterij te vervangen. Toch geen low battery indicatie nodig...
Verder begin je een partij te razen over stroomgebruik, terwijl die opmerking over niet gesnapt daar niet over ging. Nu, dat stroomgebruik heb je ook nog niet helemaal begrepen (of toch minstens wat beroerd verwoord), maar da's nieuw
.
Begrijp me niet verkeerd, je idee van die LEDs ipv. een 7-segment display is helemaal niet verkeerd (het biedt nl. de mogelijkheid om het stroomverbruik drastisch te minimaliseren wat je met 7-segmens displays niet redt). Dat is dan weer fijn voor de wens van de TS het spul draadloos te hebben (iets met die tas en die kabel, een pagina eerder weet je nog). Alleen een beetje jammer dat je blijft hangen in een Henk-Hobby (sorry voor eventueel meelezende Henk
) oplossing, terwijl het voor minder geld en met minder moeite betrouwbaarder, kleiner en professioneler kan...
Stan1
Ach ja meningen verschillen nou eenmaal ene, wat een gezemel over de (A)!!!
Ik vind het gebruik van normale niet oplaadbare batterijen uit de tijd, je komt er altijd te laat achter dat de batterijen al vervangen hadden moeten worden en in dit geval betekent het dus een redelijk groot probleem.
Als plotseling blijkt dat het apparaatje (denk aan een koude winter) het 's-avonds of in de nacht niet meer werkt en 's-morgens nog wel werkte. Dit is dan pas een "Hobby Eric" sorry voor de melezende Eric 's
project. Ook is het zo dat niet vast gesteld kan worden hoe vaak het apparaatje gebruikt word, het kan dus zijn 1x keer en soms wel 20x per dag. Ook zal deze goed afleesbaar moeten zijn een LC led op 1 Ma zal denk ik slecht afleesbaar zijn (zon).
Wanneer men nu constateerd dat de accu leger word kan men deze in het voertuig opladen en is men dus niet afhankelijk van het vervangen van batterijen.
EricP
mét CE
Op 6 oktober 2010 14:11:01 schreef Stan1:
Ach ja meningen verschillen nou eenmaal ene, wat een gezemel over de (A)!!!
Nee jongen... Een MA is wat heel anders dan een mA.
Ik vind het gebruik van normale niet oplaadbare batterijen uit de tijd, je komt er altijd te laat achter dat de batterijen al vervangen hadden moeten worden en in dit geval betekent het dus een redelijk groot probleem.
Pardon? ga je nou echt beweren dat oplaadbare meuk betrouwbaarder is? Je maakt jezelf wel heel erg ongeloofwaardig hoor. Oplaadbaar is leuk voor iets wat vaak gebruikt wordt en veel stroom gebruikt. Voor de rest is het redelijk onbetrouwbaar, duur (in elk opzicht) en onhandig. Kijk naar de oplaadbare zaklantaarn thuis: als je het ding niet aan de lader laat hangen, is het ding leeg als je 'm nodig hebt. Hangt-ie er wel aan, dan zijn de accu's dood als je 'm nodig hebt. Dou er een paar batterijen in en na 5 jaar is het ding nog steeds klaar voor gebruik als je 'm nodig hebt... Tenzij je nachtwaker bent (oh wacht even.. dat was vaak gebruiken bij een redelijk stroomgebruik...)
'Oplaadbaar' is typisch zo'n modeverschijnsel, 'het is zo goed voor het milieu'. Dat gaat alleen maar op voor zaken die batterijen vreten. Als je iets uit een 3V lithium cel kunt voeden, kun je dat nou niet echt zeggen wel?
Als plotseling blijkt dat het apparaatje (denk aan een koude winter) het 's-avonds of in de nacht niet meer werkt en 's-morgens nog wel werkte.
Dat effect heb je met NiMh vele malen sterker. Dus nog een reden om niet oplaadbaar te gaan...
Dit is dan pas een "Hobby Eric" sorry voor de melezende Eric 's
project.
Ga je het op argumenten niet redden jongen?
. Je hebt zeker wel eens vaker een product ontwikkeld? (zal me wat moois geweest zijn
)
Ook is het zo dat niet vast gesteld kan worden hoe vaak het apparaatje gebruikt word, het kan dus zijn 1x keer en soms wel 20x per dag.
Dan nog... 20x per dag 2 minuten... Ga je nog steeds vrijwel een jaar op een CR2032 halen. Zonder bijladen.
Ook zal deze goed afleesbaar moeten zijn een LC led op 1
MamA zal denk ik slecht afleesbaar zijn (zon).
Dat is het probleem... Je DENKT, je WEET te weinig... Heb je wel eens een datasheet van zo'n ding bekeken?
Wanneer men nu constateer
dt dat de accu leger word kan men deze in het voertuig opladen en is men dus niet afhankelijk van het vervangen van batterijen.
En dan DENK je dus ook maar weer dat dat zomaar kan. Dat WEET je ook weer niet. Buiten dat: weer die kabel naar die tas of het ding niet in die tas. Batterij wordt wat leger: nou, dan vervangen we die ergens de komende weken toch... Loopt nog heel wat keer hoor 
Verder heb je nog steeds niet aangegeven hoe je denkt met een RC oscillatortje binnen de 1-2 seconden fout te blijven met een wisselende voeding (leuk als je 2 van die dingen naast elkaar legt en de ene is 2 seconden eerder klaar dan de andere... 'maar ze werken goed hoor!'). En hoe je die cellen denkt te gaan laden als je microchipding op 5.5V gespect is (of wordt dat 'daar kan-ie wel tegen gaat altijd goed!'). Ofwel: je ontwerp rammelt behoorlijk... los het eens op en kom dan nog eens terug.
Stan1
Nee dat weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet ik niet, dat zal dus getest moeten worden.......
Ik ga er verder maar niet op in.
De TS vroeg om ideeen en niet om een hele discussie over (AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA 's) en over andere zaken. Ik heb ideeen gegeven en verder is het aan de TS wat die er verder mee doet.
Trouwens jij bent wel heel erg positief over de "CR2032", deze zitten ook vaak in afstandsbedieningen van inbraak systemen en redden het bij klanten vaak niet eens een jaar, bij af en toe gebruik!
[Bericht gewijzigd door Stan1 op (20%)]
EricP
mét CE
Op 6 oktober 2010 14:56:52 schreef Stan1:
Nee dat weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet ik niet, dat zal dus getest moeten worden.......
Huh? Testen? Nog nooit van een datasheet gehoord??!?
Ik ga er verder maar niet op in.
Dat heb je vanaf het begin af aan niet gedaan, elke keer snel van onderwerp veranderd...
De TS vroeg om ideeen en niet om een hele discussie over (AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA 's) en over andere zaken. Ik heb ideeen gegeven en verder is het aan de TS wat die er verder mee doet.
De TS vroeg om iets met 7-segment displays. Volgens mij was jij de eerste die met wat anders kwam.
Mijn idee is dat jouw idee rammelt
(en dan bedoel ik de uitwerking, die LEDs ipv. 7 segments blijft mi. een prima idee!)
Stan1
Op 6 oktober 2010 15:00:18 schreef EricP:
[...]Huh? Testen? Nog nooit van een datasheet gehoord??!?[...]Dat heb je vanaf het begin af aan niet gedaan, elke keer snel van onderwerp veranderd...[...]De TS vroeg om iets met 7-segment displays. Volgens mij was jij de eerste die met wat anders kwam.Mijn idee is dat jouw idee rammelt
(en dan bedoel ik de uitwerking, die LEDs ipv. 7 segments blijft mi. een prima idee!)
Ja hoor, ik heb wel degelijk van datasheets gehoort, sterker nog ben er iedere dag mee bezig. Maar juist daarom weet ik dat proktijk en theorie soms niet overeenkomt, en ja waneer een dergelijk systeem bijvoorbeeld in de zomer gebruikt word in de felle zon, geloof ik niet dat de LC led bij 1ma zichtbaar is. jij blijkbaar wel, heb jij het wel is getest ???
Huuuuuuuuuuuuuuuh, van onderwerp veranderd ?
Gooooooooooh wat rammeld mijn idee, ik denk dat jouw hoofd meer rammeld 
Maare voor de rest is het aan de TS.
Ene het waren dus ideeen en geen uitwerking!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
EricP
mét CE
Op 6 oktober 2010 15:22:04 schreef Stan1:
[...]Ja hoor, ik heb wel degelijk van datasheets gehoor
td, sterker nog ben er iedere dag mee bezig.
En dan bedoel je met lezen en begrijpen wat er staat? Hmz.. zou je niet zeggen als je je posts zo ziet hoor!
Maar juist daarom weet ik dat pr
oaktijk en theorie soms niet overeenkomt, en ja wanneer een dergelijk systeem bijvoorbeeld in de zomer gebruikt word in de felle zon, geloof ik niet dat de LC led bij 1maA zichtbaar is. jij blijkbaar wel, heb jij het weliseens getest???
Nee, maar wel de datasheet gelezen
Dan weet je dus wat zo'n ding kan tov. een normale LED...
Huuuuuuuuuuuuuuuh, van onderwerp veranderd ?
Gooooooooooh wat rammeldt mijn idee, ik denk dat jouw hoofd meer rammeldt
Je neemt het nogal persoonlijk op he? Het zou je sieren als je het op argumenten zou kunnen winnen, maard dat lukt geloof ik niet zo.
Je hebt nog geen enkel van mijn kritiekpunten weerlegd. Alleen maar lopen drammen en bent snel van onderwerp veranderd als je er met drammen niet komt.
Nu dat ook niet lukt, moet mijn hoofd rammelen. Ik herken dat soort gedrag wel. Zie je vaak bij pubers...
Kom nou toch eens met wat substantieels!
Maare voor de rest is het aan de TS.
En het waren dus ideeen en geen uitwerking!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Een (rammelend) schema is redelijk wat uitwerking hoor... Het idee is om af te zien van een 7-segments display (ohja, en nog wat vaags met opladen). De rest is toch echt uitwerking...