Haha het zal allicht beter kunnen, ik gebruik overigens nog wel loodhoudende tin. Bolletjes? Dat valt toch wel mee :p

Verder nog meer tests gedaan en het ziet er erg goed uit. Met de scoop kan ik geen ruis/signaal waarnemen op de uitgang. De DC instelling blijft ook goed. Ook absoluut geen oscillatie.

Ik heb in mijn versie echter teveel driverstroom gedaan (15Ohm emitter weerstanden in de driver rail ipv de originele 22, dan wel 18). Die begon dus op 77mA terwijl ik 50mA bedoelde. Tijdens het testen liep die nog wat op naar de 85mA. Tevens metingen gedaan zodat ik nu de juiste waarden kan berekenen hiervoor. Het zullen vast weer de 22Ohm weerstanden worden.

Ik ben erg tevreden tot dusver :) Morgen gaan we weer verder.

Edit: Met de 1.16v die er uiteindelijk over valt moeten ze 27Ohm worden.

Ik kon het toch niet laten en heb die 27Ohms er in gezet. Nu heeft 'ie mooi de driver stroom die ik wenste. Die is nu 47mA wanneer de versterker op bedrijfstemperatuur is.

Tevens heb ik ook maar gelijk de eindtorren gemonteerd, mijn labvoeding als eindtrap voeding gebruikt en weer aan de slag.

Nou.. het ding werkt grandioos! Wel 1 ding.. test niet met een 1MHz signaal op vol vermogen, dat gaat je je snubber weerstand kosten :P (nee, heb er nog geen low-pass voor zitten).

Blokgolven, driehoeken, alles ziet er prima uit. Met een sinus en X/Y mode op de scoop een mooi recht (diagonaal) lijntje over de hele audio band. Ik denk dat 'ie tot dusver aardig geslaagd is zo. Morgen gaat de speaker er op en een muziekbron. Daar is het om te doen uiteindelijk :)

Edit: DC offset nu met eindtrap is nu ~ 380uV.

Morgen zal ik het schema nog bijwerken, er wijzigen uiteindelijk nog 2 weerstand waarden.

Damic

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Nu dan..

Deze avond heb ik de geluidstest gedaan met véél verschillende soorten muziek en bij deze krijgt m'n MOSFET bakkie groen licht.

<Audiofiele modus>
Het geluid is prachtig! Strak gedefinieerde bas lijnen, geen zuchten maar een mooie volle kick. Het midden, vooral stemmen zijn kristal helder, tot het 'slissen' van b.v. S klanken. Als men op percursie gaat letten, hihats en top cymbals.. je hoort gewoon dat ze kompleet zijn en niet verwateren in de rest van de muziek. Elk instrument is als een individu te herkennen. Ook de sound stage is ondanks dat het een mono test is, toch nog enigzins te herkennen in bepaalde muziekstukken. Kort-om audiofiel likkebaarden!
</Audiofiele modus>

Er komt geen ruis, geen brom, niets uit de speaker. Ik heb er geen potmeter tussengedaan. Ik heb de laptop met CD speler gebruikt als geluidbron op de accu en verder met de laptop het volume geregeld.

Ook bij maximale uitsturing is er geen vuiltje aan de lucht en blijft de amp detail houden en gaat niet blubberen in het laag.

Dus ja. Dit is echt het bouwen waard. Straks ga ik zorgen voor het definitieve schema. Zoals ie nu is is 'ie af. :) Foto's van de testopstelling komen nog, de batterij van mijn toestel was leeg.

Met de tijd zal ik ook een enkelzijdige layout maken zodat ie makkelijker te bouwen is en kan 'ie bij de schakelingen hier als Jeroen 'm accepteert :)

P.S. Als iemand de mogelijkhijd heeft THD etc. te meten met een goede gevoeligheid zou'k de amp graag eens een meting willen laten ondergaan.

Mooi werk. Deze test vind ik een stuk waardevoller als die harmonische vervormingscijfers die je eerder noemde ;)
Als je dan toch wilt meten, meet dan de TIM vervorming.

Ben benieuwd hoe het straks wordt met 2 kanalen i.v.m. het ruimtelijk plaatje / los komen van de speakers. :)

Welke speaker heb je gebruikt?

WilToyo

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Ziet er strak uit, alleen jammer van die tinbolletjes. Tin heeft niet goed gevloeid of teveel tin gebruikt. Ik zie wel dat het er aan componentenzijde er een stuk beter uitziet.

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Dat zijn mooie resultaten voor de eerste print :D.

Op 3 oktober 2011 00:24:47 schreef MagicBox:
Nou.. het ding werkt grandioos! Wel 1 ding.. test niet met een 1MHz signaal op vol vermogen, dat gaat je je snubber weerstand kosten :P (nee, heb er nog geen low-pass voor zitten).

Dat was wel te verwachten ;). Je zou aan een rolloff van 100-150kHz kunnen denken.

Wat is je -3dB bandbreedte?

Enige ringing bij een blokgolf, en tot welke frequentie is het nog werkelijk een blokgolf?

Op 3 oktober 2011 18:44:55 schreef MagicBox:
P.S. Als iemand de mogelijkhijd heeft THD etc. te meten met een goede gevoeligheid zou'k de amp graag eens een meting willen laten ondergaan.

Helaas... spotsinus-generator nog steeds op de todo (ik bouw te weinig audio blijkbaar ;)), en de Heathkit THD meter is (ook nog steeds) aan revisie toe.

Maar geen geblubber en geen overdreven s-klanken geeft wel aan dat het kwa terugkoppeling wel goed zit. Ik ben benieuwd naar het ruimtelijke plaatje, dat moet aan de hand van het vorige dan ook goed zijn. Zoniet dan is je terugkoppeling te hoog.

Ook ik zie helaas wat tinbolletjes, iets minder tin en wat meer thermal lands.

@Zonnepaneeltje:

TIM had ik ook getest in de simulatie, worst case was ~ -96dB. Maar uiteindelijk gaat het om het geluid natuurlijk. Toch geven de meetwaardes de garantie dat als er vervorming is, het niet van de versterker komt.

De speaker die ik heb gebruikt is van een Technics hi-fi set geweest, een 3-weg speaker van 80W 6Ohm. Dat was een ideale match om mee te testen.

@Will:

Het doorvloeien ging wel, het is alleen dat bij sommige componenten je dat bolletjesverschijsel wat sneller krijgt, het is natuurlijk de 3-polige connector die direct in het oog springt, heeft de tin de neiging ook op te kruipen tegen de pennen aan. En een beetje het credo "liever iets te veel dan te weining" toegepast ;)

@Henry:

-3dB ligt dik over de 1MHz, verder kwam de functiegenerator niet. Wat ik wel zag was de rook ontwikkeling van de snubber waarna ik direct de functiegenerator uitzette haha.

Blokgolven hebben wel een hele kleine spike maar die is hooguit enkele 10-tallen nS. Ik heb niet gekeken voor hoelang het nog een blokgolf blijft. Ik kan dat wel wegwerken door de feedback cap over de terugkoppel weerstand wat te verhogen van 10pF naar 22pF o.i.d. De blokgolf is niet mooi, maar hij volgt die van de functiegenerator. En daar zit de spike al in, in het bron signaal. De functiegenerator die ik heb gebruikt is niet van erg hoge kwaliteit, de sinus heeft n.l. nog een klein punt-dakje waar het bol moet zijn.

Overigens, de slewrate is 114V/uS wat best overkill is. Maar ik wilde dat de amp snel is en een hoge open-loop gain heeft zodat 'ie goed tolerant is t.o.v. load.

---

In elk geval bedankt voor alle complimenten en het meedenken in de vroege ontwerp fases. Ik ben erg trots op het resultaat. Uiteindelijk in werkelijkheid maar 2 weerstand waarden anders dan in de simulator.

WilToyo

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Ik verwachtte al dat je soms iets te rijkelijk met tin bezig ben geweest, gezien de positieve resultaten. Nu zou je het als een schoonheidsfoutje kunnen zien.

Ok, nog even de foto's:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/mf80-playing.jpg
Print gemonteerd tegen een 20cm x 10cm koellichaam van 0.48 K/W

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/mf80-rust.jpg
Eindtrap voeding, 0.19A = 95mA per tor, blijft mooi stabiel

Henry S.

Moderator

Ik heb nog even naar je schema gekeken.

Ervan uitgaande dat R36 dominant is kom ik op een rollon van 10Hz, dit -3dB punt mag gerust een stukje lager, bijv <5Hz.

Ter vergelijking gebruikt de hexfet versterker van Elektuur een rollon van 1.5Hz.
(2.2µF/47.5kΩ ).

1kΩ in serie met de 2.2µF en 1nF parallel aan de 47.kOmega; levert daarbij een theoretische rolloff van 160kHz.
Later zijn de waarden aangepast naar 470Ω en 2n2 ivm een iets betere ruiswaarde.

Ik heb een HP audio spectrumanalyser, 20Hz - 100kHz. Ik kan tot 0.003% thd meten met filter op 30kHz. Kan ook andere dingen meten maar ik heb helaas mij nog niet kunnen verdiepen in de manual... Gaat om de HP8903a opt1 als ik mij niet vergis. Ik zit in de buurt van Utrecht

Ik moet zeggen dat de versterker er erg mooi uit ziet!

@Henry:

Je hebt gelijk, de ingangscap kan inderdaad hoger als je echt bijna totaan DC wil ditten (1.5Hz is wel erg laag, bij de meeste ontwerpen die ik op het net heb gezien varieert dat van 5 - 10Hz). Ik wil de ingangsimpedantie van de versterker (10K) niet wijzigen dus de C zal omhoog moeten. Ik zou er een aantal parallel kunnen zetten van 1.5uF elk, ik weet niet tot hoe hoog de blauwe MKT blokjes gaan. Of ik moet een elco van 22uF er voor zetten (eew).

Uiteindelijk wilde ik een opamp voorversterkertje DC koppelen en die een standaard 47K impedantie geven met die 1.5uF ingang met een low-pass er tussen in.

@Ganzz:

Misschien kunnen we een keer wat regelen ja. Het zal wel sjouwen worden voor mij aangezien de handel nog niet in een mooi kastje zit. Ik denk dat het het handigste is als ik dat eerst voor elkaar krijg :)

Henry S.

Moderator

Op 3 oktober 2011 20:30:03 schreef MagicBox:
@Henry:

Je hebt gelijk, de ingangscap kan inderdaad hoger als je echt bijna totaan DC wil ditten (1.5Hz is wel erg laag, bij de meeste ontwerpen die ik op het net heb gezien varieert dat van 5 - 10Hz).

Ik zeg daarom ook dat het mag, m'n Klasse A versterker (helaas nog steeds m'n laatste audiobouwsel) ligt op 7.5Hz en 100kHz, net even nagekeken/nagerekend. En daar mis je het ultralaag ook niet, mocht je vinyl draaien dan is het ook maar beter zo ivm rumble.

Ik heb even bij Vishay rondgekeken en er zijn inderdaad MKTs tot wel 10uF van die vierkante blokjes. Het wordt wel een steek van 15mm, maar dan zou ik kunnen kiezen uit 4.7, 6.8 of 10uF. Met 4.7 geeft me dat een punt van 3.3Hz. Dat lijkt me wel prima dacht ik. Met 10uF wordt het 1.59Hz. Maar dat wordt al een flink blokje. Ik moet wel helaas het printje er op aanpassen. Misschien doe ik dat nog wel, maar ik laat hiervoor geen nieuwe printen maken. Ik ga er wel rekening mee houden bij de enkelzijdige versie van de print.

Edit: lol kan ik weer de OP aanpassen, ik ga dan uit van die 4.7uF MKT cap. Achteraf wil ik toch geen DC koppeling vanuit een opamp aangezien de versterker zelf al een goede DC offset heeft.

Edit2: Een axiaal MKT rolletje zou ook nog wel gaan op de print, vertikale montage. Misschien dat ik dat nog wel doe.

@Damic hieronder: Nou nou, ik ben ook maar een doorgeslagen hobbyist hoor, thanks :) Je kunt er in elk geval van uitgaan dat, mits je'm juist opbouwt jou versie ook vast zal werken. T.o.v. jou versie moet je ook nog de 4 emitter weerstanden van de ingangstrap veranderen van 33 naar 22Ohm, naast de emitter weerstanden in de driver trap, die moeten echt 27Ohm zijn voor de beste werking.

Damic

Volgens mij kan Elektor hier een puntje aanzuigen :p nice job MagicBox

Ik ben toch eens terug naar de sim gegaan om te kijken waardor het nou kwam dat in werkelijkheid ik met een te grote driverstroom kwam te zitten.

Het bleek dat de BC550/560 modellen een niet geheel juiste Vbe/Ic curve hadden. Vbe was in de sim hoger dan 'ie in werkelijkheid is met als gevolg dat ik met een te lage spanning over die emitter weerstanden rekende. (0.8V (sim) v.s. 1.2V (real))

Ik heb de modellen nog wat aan kunnen passen en nu is ook de sim accuraat. Op de rest van de torren in de schakeling had het zeer weining invloed en zaten ze nog steeds in acceptabel werkgebied.

Henry S.

Moderator

Op 3 oktober 2011 20:50:50 schreef MagicBox:
Met 4.7 geeft me dat een punt van 3.3Hz. Dat lijkt me wel prima dacht ik. Met 10uF wordt het 1.59Hz. Maar dat wordt al een flink blokje. Ik moet wel helaas het printje er op aanpassen. Misschien doe ik dat nog wel, maar ik laat hiervoor geen nieuwe printen maken. Ik ga er wel rekening mee houden bij de enkelzijdige versie van de print.

4.7µF is een mooie afweging tussen overkill en bezuining :)
MKP wordt ook wel eens gebruikt, maar meestal wegens 'van horen en zeggen'. De muziek opzich is al door vele MKT's gegaan. ;)

Edit: lol kan ik weer de OP aanpassen, ik ga dan uit van die 4.7uF MKT cap. Achteraf wil ik toch geen DC koppeling vanuit een opamp aangezien de versterker zelf al een goede DC offset heeft.

Goed gedacht, je moet het niet van de pre-amp af laten hangen.

Op 3 oktober 2011 21:01:10 schreef Damic:
Volgens mij kan Elektor hier een puntje aanzuigen :p nice job MagicBox

Dat komt omdat men dingen nabouwt met ongeschikte onderdelen zoals draadgewonden vermogensweerstanden, of men maakt een 'verbeterde' layout. En dan krijgt Elektor onterecht de schuld. In de jaren 80-00 heeft Elektor een hele goed reputatie op audiogebied opgebouwd, daarna is het helaas wat minder geworden. Bijkbaar is er geen ruimte voor dergelijke grote projekten meer behalve dan in specials. Neem de ExtremA maar eens, dat is een versterker in de überklasse.

Damic

Tja de ExtremA heeft blijkbaar ook extreme prijzen (in de rapte gelezen).

Henry S.

Moderator

Ja... dat hoort er bij. Klasse A tot in het extreme vraagt extreem veel. De koeling is al een zware opgave.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 4 oktober 2011 19:51:26 (20%)]

tja, 100 watt klasse A is 400 watt continu wegstoken, dat passief doen is behoorlijk eng.
Er hebben leuke versterkers in de elektuur gestaan hoor, de cresendo en de millenium remake zijn zeker geen slechte dingen.
Deze 80 watter ziet er ook mooi uit, wellicht dat ik en een klasgenoot hem ook een keer gaan bouwen.

Ik kon het niet laten en ben toch nog wat aan het tweaken geweest. Henry inspireerde mij met z'n square waves dus ben ik daar nog mee verder gegaan. Opmerking, voor de normale audio band was de amp al goed. Ik heb mijn twijfels of de tweaks ook kwa geluid beter zijn.. Ik heb geen verschil in geluid gehoord.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/mf80-sq20k.jpg
20KHz square. Boven: Output (20V/Div), Onder: Input (1V/Div)

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/mf80-sq200k.jpg
200KHz square. Boven: Output (20V/Div), Onder: Input (1V/Div)

Zouden de squarewave liefhebbers hier mee tevreden zijn? :P

P.S. Nog even gekeken naar die ExtremA, wat zit dat ding vol torren zeg, al die cascode current sources!

Henry S.

Moderator

Op 6 oktober 2011 21:58:55 schreef MagicBox:
Zouden de squarewave liefhebbers hier mee tevreden zijn? :P

Jazeker!

Geen over/undershoot op 20kHz, oftewel een heel groot aantal veelvouden van die frequentie wordt nog steeds lineair versterkt. En dat blijkt ook uit het plaatje op 200kHz.

En ook geen ringing, ondanks de grote bandbreedte geen oscillatieneigingen.

Damic

Heb zelf ook wat verder gedaan, het is niet zo proper als die van MB maar is ook prototype gebaseerd op zijn eerste schema. Moet alleen nog de 2 buffer elco's er aanhangen, een voeding maken en ergens een koelblok op de kop tikken. Dan eerste test zien dat er geen rook uitkomt daarna de ECX'en er op plaatsen.

http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/mosamp2y…
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/mosamp2y…

[Bericht gewijzigd door Damic op vrijdag 7 oktober 2011 14:30:09 (20%)]

flash2b

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Op 7 oktober 2011 12:41:25 schreef Henry S.:
Geen over/undershoot op 20kHz, oftewel een heel groot aantal veelvouden van die frequentie wordt nog steeds lineair versterkt. En dat blijkt ook uit het plaatje op 200kHz.En ook geen ringing, ondanks de grote bandbreedte geen oscillatieneigingen.

Nee, maar de gebruikte functie generator geeft op 200KHz niet echt een strakke blokgolf meer af. Vooral de flanken vertonen al vervorming. Kennelijk is de generator niet in staat hogere harmonischen te genereren om het blok 'strak' te houden en hierdoor is er ook minder kans op oscillatie.

Voor een audio versterker is dit natuurlijk helemaal geen probleem, dat weet ik.