Beste forumleden,
Ik wil voor een project een motor ( 3A ) sturen vanuit een microcontroller. Ik gebruik hiervoor de logic FET IRLZ34. Mag ik rechtstreeks vanuit de microcontroller de FET sturen ? of moet er nog een weerstand tusssen de microcontroller en de FET zitten ?
Moet ik over mijn motor een vrijloopdiode plaatsen ? of mag de motor rechtstreeks tussen drain en voeding ?
Stan1
Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
Tussen de pin van de MC en de fet een weerstandje, ik gebruik hier vaak een 640R voor.
En gebruik een diode!
Ik wil de motor sturen met PWM, Hoe kan ik juist de weerstand berekenen ? Of is een 640 ohm goed, ik vond ook al schakelingen waar ze 1k staken.
is een gewone basis diode voldoende ? Of moeten er eisen zijn voor deze diode ?
benleentje
Golden Member
Als je een motor uitschakelt gedaagd deze zich als een spoel. De diode moet deze energie zeer snel kortsluiten zodat de fet heel blijft. Een snelle diode die tenminste de motorstroom aankan moet je daarvoor hebben.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Waar halen jullie die 640R weerstanden? 
Als de PWM-frequentie niet te hoog is, mag die weerstand vervallen. Edoch, als je FET's rechtstreeks vanuit een µC stuurt, kan je best een weerstand tussen gate en GND plaatsen, zodat de FET dicht blijft tijdens het initialiseren van de µC.
Stan1
Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
Waar halen jullie die 640R weerstanden
Deze heb ik ooit toegepast als bescherming van pic pin!
er ging door een sluiting een MC aan.
Door gebruik van een weerstand van bijvoorbeeld 640R is de maximaal
stroom 8mA en is de uitgang dus enigszins beschermt.
En een weerstand tussen de (G) en de GND, ik gebruik hiervoor 4K7 of 10K
[Bericht gewijzigd door Stan1 op (12%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Nee, want dan gaat die MOSFET echt niet open. Je hebt dan met die weerstanden een spanningsdeler gemaakt.
Ik zet meestal 4k7 vanaf de uitgang van de microcontroller naar de ground, en een weerstand van ongeveer 330 ohm vanaf de uitgang naar de gate. Die laatste is vrij eenvoudig te berekenen; de maximale spanning over de weerstand is 5V, en de maximale stroom die er dan gaat lopen is 15mA, dan heb je nog een veilige marge als de uitgang van de controller 20mA mag leveren (let op: niet alle uitgangen tegelijk!). Over het algemeen wil je die weerstand zo klein mogelijk hebben, om de schakelverliezen te minimaliseren. Voor een motortje dat 3A trekt, is dat allemaal niet zo spannend.
@Stan1: daarmee is het nog niet de handigste waarde om een MOSFET mee aan te sturen. Met een weerstand van 10k is de stroom ook begrenst op een veilige waarde, maar dat gaat je MOSFET niet echt leuk vinden.
Ik denk dat Pros meer doelde op de waarde van 640 ohm; die komt zelfs niet in de E192 reeks voor als nominale waarde.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (19%)]
Maak van die Gate-GND weerstand maar een 10K.
Zie reactie pros voor de MC-Gate weerstand. Voor mijn RGB led aansturing heb ik een STP36NF06 zonder weerstand tussen PIC en gate gebruikt.
omdat ik wil sturen met een 8-bit pwm sturen vanuit mijn arduino wil ik er zeker van zijn dat ik geen problemen krijg zonder weerstand tussen gate en mc.
maar als jullie zeggen dat er geen weerstand tussen moet zoveel te beter.
Stan1
SparkyGSX: daarmee is het nog niet de handigste waarde om een MOSFET mee aan te sturen. Met een weerstand van 10k is de stroom ook begrenst op een veilige waarde, maar dat gaat je MOSFET niet echt leuk vinden.
Ik denk dat Pros meer doelde op de waarde van 640 ohm; die komt zelfs niet in de E192 reeks voor als nominale waarde.
SORRY: foutje, moet 460Ω
Ik werk al tijden met de IRLZ34 en werkt perfect met die Gate weerstand en dan in combinatie met een weerstand van minimaal 4K7 naar de GND.
Die IRLZ34 is een logic fet en werkt perfect met die (Gate) weerstand.
Lijkt mij de ideale schakeling voor mijn project.
met deze schakeling krijg ik dus zeker geen problemen met PWM en het initialiseren van de mc ?
logic level fet's schakel ik meestal zonder weerstand, want de gate apaciteit is vaak nogal groot.
wel even letten op de stroom die initieel gaat lopen en of de uC dat trekt.
maar anders staat je fet (te) lang in het halfgeleider bereik waar je hem niet wil hebben..
Verder in http://www.circuitsonline.net/forum/view/99263, Nog steeds dezelfde schoolvraag. De TS kent de regels zodat dit topic tevens een waarschuwing oplevert!.