Een CCFL inverter zou moeten werken, die geven echter een uitgangsspanning (AC!) tot 1kV. Ik heb er zelf eens een regelaar met een LM317 voor gezet, dat ging best ok vanaf zo'n 300V onder belasting. De hoge frequentie zou geen probleem moeten zijn. Ik verwacht dat neon lampjes daardoor een lagere ontsteekspanning krijgen.

Hier staan wel leuke ideeen:
http://ludens.cl/Electron/Fluolamp/fluolamp.html

De 2W versie is mooi klein. En de 8W versie is volgens mij een Royer oscillator die een sinus uit geeft.

Die pieken zullen wel meevallen als de schakeling redelijk is ontworpen. Een ATX voeding is ook een smps en die mogen slechts 120mv rimpel op de 12v hebben.

Ik heb het idee dat neon niet mega-kritisch is.

Een snelle schatting leert dat de inverter die van Dijken levert waarschijnlijk krachtig genoeg is om 1 tot 3 neonlampjes te voeden. Wel even opletten dat 95V genoeg moet zijn om de lampjes te ontsteken.

@Benadski:
Waar ik momenteel naar kijk zijn drivertjes voor EL wire en sheet.
Die draaien op een veel lagere spanning dan CCFL, 95 Volt. Maar als dat niet werkt kan ik altijd nog trachten het trafo'tje van een CCFL te 'ontwikkelen' tot ik de juiste spanning heb. Misschien nog een surge arrestor er tussen, of een corona stabilisator voor een voldoende lage spanning.
Rustig afwachten tot China Post haar werk heeft gedaan!

@jojo:
Dat lijkt verrekt veel op op die oscillator uit dat Elektuurding, waar ik het schema van plaatste. Leuk dat hij alles duidelijk beschrijft :)

@necessaryevil:
Een ATX voeding is dc en bovendien nog afgevlakt Maar dat ac is juist nodig om neon niet scheef te laten branden.

@maartenbakker:
de lampjes ontsteken bij c.a. 75V en doven bij c.a 55V, dus dat moet kunnen. allen heb ik dan twee invertertjes plus componenten nodig...
Die Chinese dingen kosten me €1,95 inclusief post, kant en klaar!

Een ATX voeding is dc en bovendien nog afgevlakt Maar dat ac is juist nodig om neon niet scheef te laten branden.

Hmm.. ja dat maakt het misschien wel lastig. Overigens is de afvlakking van een ATX voeding ook door de switcher geregeld! (of evt. een filter, maar zeker niet door een dropout-spanningsregelaar)

Net zitten spelen met een audio trafootje en een toonfiets.
Ik krijg het lampje aan de gang, maar tot mijn stomme verbazing... geeft het ene pootje duidelijk meer licht dan het anderen. Duty cycle is 50% (zo heb ik dat ingesteld). Op het oog (scope) klopt dat ook. Ook secundair (maar ik heb het niet echt gemeten).
Het lampje blijkt ook aanzienlijk feller te gaan branden als 1 kant van de secundaire aan aarde gehangen wordt (scope).
Als je een beetje met de frequentie rommelt, kun je het andere pootje laten branden. De amplitude verandert niet mee (die wordt bepaald door de brandspanning van het lampje). De stroom door het lampje zal wel wat veranderen.

Ik snap niet waarom het ene pootje wel licht geeft en het andere niet (of veel minder) - nog nooit een DC-trafo gezien. Zou dat iets frequentie-afhankelijks zijn?

Ik snap ook niet waarom het lampje zoveel feller gaat branden als 1 kant geaard wordt. Ik kan niet zien wat dat met de spanning doet, het meet zo lastig als de scope niet aangesloten is...

Food for thought.

Kan je op je scoop misschien een eenzijdige piek waarnemen ? Gebruik je delay'd timebase, als die er op zit...

Ik heb even snel een toonfiets aan een 9V/220V trafo gehangen. Bij mij lichten de pootjes even fel op (1Hz - 10kHz). Op 1Hz lichten de pootjes om de beurt even op, gek gezicht, boven de 10kHz is het snel gebeurd (beperking van de trafo).

Scoop, neonlampje, 50Hz, aarde, lichtnet.
Loopt er niet een of andere vage 50Hz vereffeningsstroom, van de scoop die aan de 230V hangt, door je neonbuisje, naar de toonfiets die ook aan de 230V hangt?

Ik zat eigenlijk te denken aan een capacitieve koppeling. Het neonlampje zit aan de secundaire kant van een transformator, dus die zou helemaal moeten zweven, waardoor het aansluiten van de aarde geen verschil zou moeten veroorzaken.

Dat zie ik ook zo, Sparky.
Ik denk dat het inderdaad een capacitieve koppeling in het trafotje is. Ding is bedoeld voor audio, en dat loopt (in laag vermogen, wat de omvang duidelijk maakt) niet tot over de 100V. Hoe precies snap ik nog niet, maar er zal daar wat plaats vinden. Scope en toonfiets hangen beiden aan dezelfde randaarde (zitten zelfs in dezelfde stekkerdoos). Als ik de input van de scope aan de aarde van de toonfiets hang, dan meet ik niks... (vlakke 0V). Het moet wat met dat trafootje te maken hebben.

@TA: Ik zie nergens wat eenzijdigs. De output tendeert trouwens naar een sinus. Ook als je de tijdbasis wat trager zet, dan zie je meerdere perioden die identiek lijken qua amplitude. De boel draait dan in het kHz bereik, de scope zou 100MHz bandbreedte moeten hebben, dus je zou verwachten dat 'spikes' nog wel zichtbaar zijn. Ik vermoed dat het ook wat met die nog niet begrepen koppeling te maken heeft. Wellicht gaat het beter met een losse 555 ofzo. Nou ja, als ik me nog eens verveel (of niet uit kan staan dat ik het niet snap :) ).

Op 23 januari 2014 00:23:27 schreef Henry S.:
Ik heb even snel een toonfiets aan een 9V/220V trafo gehangen. Bij mij lichten de pootjes even fel op (1Hz - 10kHz). Op 1Hz lichten de pootjes om de beurt even op, gek gezicht, boven de 10kHz is het snel gebeurd (beperking van de trafo).

Mooi, dan zou inderdaad die schakeling van die USB CPU-meter van Elektuur ook werken.
Mijn vraag is nu: Kan ik voor die trafo ook een ringkern nemen. Daar heb ik er nogal wat van liggen. En hoe groot moet ik zo'n ringkern kiezen? (hoe kleiner hoe liever ;) )

Ik zie niet in waarom niet. Enige is dat je waarschijnlijk een duty-cycle van rond de 50% wilt hebben om beide pootjes 'gelijk' op te laten lichten.

Hang er een toonfiets aan en kijk of het doet wat je wilt. Scope erop om te kijken wat er primair / secundair gebeurt. Dan zie je waarschijnlijk snel genoeg welke frequentie handig is bij welke spanning.

Vermogen: 6 lampjes op 200V oid. doet 1.2W. Een 2VA trafootje moet het denk ik wel redden.

Ik heb een leuk ringkerntje gevonden:

OD = 21mm
ID = 12mm
h = 6mm
d = 4.5 mm

Ik heb daar 50 windingen van 0,3 mm op gelegd.
Hoe nu verder? Gewoon 1200 windigen apenhaar er over (zou dan ~120V moeten geven bij een ingansspanning van 5V).

Wat ik wil weten: Hoe bereken je een ringkerntrafo?
Frekwentie, vermogen wat is de rol daarvan? Waar moet ik verder rekening mee houden?
Zou het kerntje voldoende zijn voor het doel?

Ik wil een sinus oscillatortje maken wat een uitgangsspannig van c.a. 5Veff afgeeft in ieder geval voldoende 0m die lampjed te laten starten. Als die sinus niet lukt dan maar een blokgolf.

Als je een forward converter maakt, wordt de secundaire spanning bepaald door het product van de primaire spanning en de wikkelverhouding. Als je de transformator in flyback mode zou gebruiken, met een actieve clamp over de transistors aan de primaire zijde, kun je wegkomen met veel minder dan die 1200 windingen aan de secundaire zijde.

Was je van plan dat apenhaar er 1200 keer met een naald of zo door te gaan rijgen? Je zou de kern ook kunnen breken (even inkrassen), de primaire wikkeling op een helft ervan leggen, de secundaire op de andere helft, en de kern weer netjes aan elkaar lijmen.

Maar dan moet je toch een dubbele primaire maken met aftakkingen ?
Bedenk dat ik een fatsoenlijke wisselspanning uit de secundeaire wil hebben om die neonlampjes netjes symmetrischte laten branden
Hoe hoog zou jij de frekwentie leggen?

Overigens zou je voor dat apenhaar een sateh-stokje kunnen gebruiken als een soort schietspoel. Alleen als het apenhaar halverwege breekt... http://www.circuitsonline.net/images/smilies/cry.gif

Hoe hoog zou jij de frekwentie leggen?

Toongenerator eraan en kijken wat het handigste werkt. Met die trafootjes waar ik het eerder over had, bleek de uitgangsspanning rond de 34kHz een forse 'piek' te hebben. Daaronder of daarboven was deze fors lager.

Zou het niet kunnen via een oscillator en een heel klein 12-230 trafotje. Als je oscillator 6V eruit gooit heb je 110V aan de andere kant. Als die lampjes permanent branden en dus een constante belasting vormen en je de oscillator output wat kunt regelen hoeft er waarschijnlijk geen terugkoppeling in. In scopen kom ik neons tegen als een soort snubbers dus ze zullen niet snel van te veel spanning defect gaan.

Fred, dat wordt zo groot. Het moet op een klein break out bordje passen.
Bovendiengeeft, voor zover ik weet, een hogere frekewentie een beter rendement.

Voordat je er apehaar op gaat leggen, controleer even of het ringkerntje wel een echte ferrietkern is en geen in de epoxy gezette ijzerkern zoals je in sommige ontstoorspoelen tegenkomt. Het zal wel niet, maar....

Gaat het niet met bijvoorbeeld 5 windingen primair en 120 secundair en op een wat hogere frequentie? Dan hoef je ook geen apehaar te gebruiken...

Zou zomaar kunnen kloppen, maar ik dacht dat de windingen evenredig over de kern verspreid zouden moeten zijn. Als dat niet zo is kan ik de methode van sparky gebruiken. Dat maakt de zaak een stuk makkelijker. Ik denk allen dat 5 windinen wel heel erg weinig is. Dan kom ik waarschinlijk dik in de MHz-en en daar heb ik geen testgenerator voor.

@Maarten,
Ik weet het niet de kern komt uit de rommelbak, ik denk uit een AT(X) voeding. Ik was eerst bezig met een smoorspoeltje uit iets van een netfilter, maar na isoleren van de primaire met teflontape, bleef er maar een heel klein gaatje over, te nauw om er nog een secundaire op te leggen.

Eerste test: Kijken hoe hij aan een magneet blijft hangen. Als het oorspronkelijk een secundaire cross-loadingspoel was in zo'n voeding zal het wel ferriet zijn, maar primair kom je die ijzerkernen wel tegen.

@Benadski: Dat lijkt me een stuk gunstiger wikkelverhouding. Als je kijkt naar de voedingen die je in autoversterkers tegenkomt dan moet het zonder meer haalbaar zijn. Die hebben kernen met bijvoorbeeld 5 primair en 2x15 secundair.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]

Ander idee: Neem een trafotje uit een chinese USB lader.
Die dingen zijn extreem klein, en voor dit doel (wel)veilig te gebruiken.
aan de 5V zijde een simpele relax-oscilator en klaar…

Of nog makkelijker: zo`n elektrische vliegenmepper, de spannings-vermenigvuldiger die achter het trafo`tje zit eruit halen en klaar ben je.. :-)