Heh, by all means. Het kost je een kwartiertje, incluus het wikkelen en het zoeken van de onderdelen.

Draaddikte, euh, dun .. geen idee. kynar iets

30 AWG verzilverd, kynar geísoleerd draad is inderdaad wire-wrap draad :)

Waar ik nu wel een beetje schieuwnierig over aan het worden ben .... wat moet het worden ?

De draaddikte staat gewoon op het klosje, 30AWG inderdaad

Oh, niets bijzondes, maar het moet mooi licht geven.
Het gaat om controlle paneel lichtjes voor het setten van een klok (geen nixie), die on oude stijl wordt gebouwd, vandaar neon lampjes.
Ik 'haat'

Op 12 februari 2014 18:09:54 schreef Tidak Ada:
30 AWG verzilverd, kynar geísoleerd draad is inderdaad wire-wrap draad :)

Ik heb een hekel aan dat asymmetrische licht geven van die dingen op dc. Gewoon niet esthetisch.
Ik denk dat ik het systeen ook in de toekomst nog voor andere ontwerpen zal gebruiken

Gezien het aantal reacties heb ik wel wat losgemaakt, geloof ik.
In ieder geval denk ik dat ik er veel van heb geleerd en dat ik een heel eind verder ben geholpen. Iedereen bedankt, en vooral Sine.

(Natuurlijk zijn verdere suggesties nog steeds welkom ;) )

@Sine,
quote: En blijkbaar zijn mijn wikkelingen niet helemaal gelijk ...
Bij de meeste Royer generators zie je een smoorspoel in de + leiding naar het niet ontkoppelde knooppunt van de beide collector wikkelingen, dan "dwing" je geen symmetrie af waardoor het misschien electrisch juist wat symmetrischer wordt. Misschien kan je dat eens proberen?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/CCFL_Inverter_Circuit1.gif

Bron: Wikipedia

Geïnteresseerd geraakt door de naam Royer heb ik wat rondGezocht en kwam dit uiterst interessante document tegen: "A fourth generation of LCD backlight technology: Component and measurement improvements refine performance" (Linear technology AN65).
124(!) pagina's over het wat, hoe en waarom van DC-AC (Royer) converters, metingen, suggesties, achtergrondinfo en meer; ronduit boeiend.

De meeste gepresenteerde schakelingen zijn voor zes neonlampjes wel wat over-the-top (want bedoeld voor CCFL), maar uiterst leerzaam niettemin.
En er staat ook in waarom je dit soort dingen beter niet met een open kern kan doen (p119)...

Bedankt fastbeard interessante AN!

Alleen is de spanning voor CCFL wel flink hoger dan voor neonlampjes (Ik dacht in de orde van 800 à 900V). Maar de hoeveelheid secundaire windingen wordt iig veel kleiner.

"Edison got it right the first time" >:-)

Voor dat specifieke ontwerp is een open kern, die daardoor heel moeilijk verzadigd, dus niet handig, maar een LC resonant circuit is juist niet afhankelijk van de verzadiging van de spoel voor het oscilleren, en dat kan dus best met een open spoel, lijkt me.

Hier pakt iemand het groots aan. Mocht je van lampje naar een lichtshow willen. :P

Verder wel een interessant idee, de soldeerbout staat al aan.

Maakt het trouwens nog uit hoe je wikkelt? Kan de secundaire rondom de ringkern, of kan je ook 3 verschillende "hoopjes" maken?

# was even vergeten hoe saai wikkelen is :S

Haha hij werkt, 50mA onbelast en 100 bij belasting. met de BC546

Ontwerpen gebaseerd op de a-stabiele MV doen het prima,niet alleen voor neonlampjes. Ik gebruik standaard ringkern, afhankelijk van gebruikte trafo kun je de DC-DC omzetter ook voor grotere vermogens maken.

Ik heb onlangs een hsp. voedinkje gemaakt als vervanger voor mijn WS-62 dynamotor. De dynamotor geeft 320V/30mA, de DC-DC voeding geeft identieke spanning. In eerste instantie was het verschil tussen belast/onbelast erg hoog (onbel. 370V, bel. 230V) maar na aanbrengen van een terugkoppeling werkt het prima, verschil belast/onbelast is ong. 2V en dat vinden die oude elcootjes wel fijn. De multivib draait op ongeveer 4V. Rendement is best wel goed. Bij 320V/30mA output trekt het spul 12V/1,1A

Schema lijkt ingewikkeld, maar is eigenlijk niets bijzonders. De LM317 voeding wordt geregeld vanaf de uitgang (terugkoppeling). De freq. van de multivib. kan ingesteld worden tussen ong. 60 en 130Hz voor beste rendement. De multivib. stuurt darlingtons aan die de trafowikkelingen afwisselend naar GND trekken. De trafo is een standaard ringkern ILP 15VA trafo waarbij de 2x9V sec. is afgewikkeld tot 2x4,5V.
Als je een dikkere trafo neemt kun je er meer stroom uit halen. Hetzelfde principe met een dikke trafo (80VA) is in gebruik voor een GRC-9 (600V / 100mA). Ringkernen doen het prima in deze toepassing, een bloktrafo stuitert over de werktafel ;). De keuze van transistoren komt voort uit wat er toevallig voorhanden was.

Voeding WS-62, afmetingen gelijk aan de dynamotor. De koelblokjes op de BD909 in de darlingtons zijn achteraf niet nodig, het wordt nauwelijks warm. De BD909 achter de LM317 wel, die zit onder de print direct op aluminium. Alles gebouwd op gaatjesprint.
http://www.uploadarchief.net/files/download/ws-62-pwr.jpg

schema
http://www.uploadarchief.net/files/download/small-schema-dc-dc-ws62.png

@Sine:
Na een korte periode van beperkt bewegen (ik kon de trap naan mij wekrhok niet meer op) ben ik er weer aan begonnen.

Ik zie op je foto alleen 2 C-tjes en in je schema één. Op de foto kan ik niet duidelijk zien hoe het aan elkaar is geknoopt. Kan je dat nog even in dat schema corrigeren? Of moet het ook zónder die 2e C kunnen werken?

Die ctjes staan in serie, ik had er geen die klein genoeg was en een beetje prik kon hebbenm.

O, Juist, ja... ;)

Dat wirewrap-draad wikkelt niet erg lekker. Het heeft de neiging om los te schieten door de veerkracht van het kynar.
Heb jij het vastgezet en hoe?

Heb jij de secundaire wikkeling nog geïsoleerd t.o.v.de kern. Zo ja, waarmee?

De secundaire gaat een volt of 100 produceren, niet direct iets om draad met extra sterke of dikke isolatie voor te nemen; per slot van rekening wordt de primaire van elke 'gewone' trafo ook met gewoon wikkeldraad gewikkeld. Volgens mij had Sine dat draad gewoon dichter bij de hand dan wikkeldraad en heeft-ie de einden in elkaar gedraaid om het vast te zetten (gaat ook voor gewoon wikkeldraad verdraaid goed ;)).

Isoleren van de kern kan maar hoeft niet per sé, ook daar hoef je geen moeilijke toeren voor uit te halen: een of desnoods twee laagjes blanke lak is genoeg. Als de kern groot genoeg is kun je ook een laag ordinaire pvc isolatietape er omheen proberen frummelen, maar dat wordt/blijft nooit netjes (ik geef je meer kans met een laagje gasfitterstape)...

De afgaande draadjes in elkaar gedraaid inderdaad, maar het hoefde dan voor een experiment ook maar te werken.

De secundaire lag er al op, dus geen extra isolatie.

Op 28 februari 2014 21:52:23 schreef fatbeard:
[....](ik geef je meer kans met een laagje gasfitterstape)...

Die had ik zelf al genoemd ;)

Goed, dan morgen maar verder.... en de secundaire over de primaire.