SIMUL
Golden Member
Beste moderators ,
Het speelt in mijn achterhoofd om de cd te kopen elektor 1002 .verzameling elektors 2002-2010 . Weten jullie of er daar software op staat .Zijn meestal projekten met microcontrollers .
Zonder software zijn we niets hé . Vroeger kon we dat nog downloaden op de site maar dat is nu ook al niet meer mogelijk , waar gaan we naar toe ?
Met veel dank .
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 14 augustus 2014 11:15:29 schreef SIMUL:
Beste moderators ,Het speelt in mijn achterhoofd om de cd te kopen elektor 1002.
Da's een ouwe!!
(ik kon het niet laten
)
SIMUL
Golden Member
Beste,
Dit is helemaal geen oude CD (jaargangen 2003 tot 2010 ) is nog steeds te koop . Ik zou toch graag hebben hebben dat je me indien mogelijk een degelijk antwoord geeft op mijn vraag . Ben wel 64 jaar maar ver van achterhaald .
Met dank
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Foei Tidak, niet alles is een jaartal. 
--
In de beschrijving bij Elektor zie ik het ze niet over software hebben. Ik weet het antwoord dus niet helaas.
SIMUL
Golden Member
Dag ,
Hier de details van de Cd
. Mijn vraag is staat er software op (is niet duidelijk op de verkoop CD . En ik zou graag hebben dat toch mensen reageren die deze cd in hun bezit hebben , en niet zeggen dat die cd een milenium oud is
Met dank
Details
Deze CD-ROM bevat een compilatie van ruim 1000 schakelingen, ideeën en tips uit de Halfgeleidergidsen 2003 t/m 2010 van Elektor, aangevuld met diverse andere kleine projecten, inclusief alle schema’s, beschrijvingen, onderdelenlijsten en print-layouts op ware grootte.
De artikelen zijn overzichtelijk gegroepeerd in rubrieken als audio & video, auto, motor & fiets, computer & periferie, generatoren & oscillatoren, hobby & modelbouw, meten & testen, microprocessor, robotica en voedingen & acculaders.
De inhoud van de CD kan worden bekeken en afgedrukt op alle platforms (Windows, Linux, MacOS) met Adobe Reader versie 6 of hoger (versie 9.3 voor Windows XP is inbegrepen). Eenvoudige navigatie dankzij overzichtelijke rubrieken, alfabetische inhoudsopgaven per rubriek en hyperlinks. Teksten en onderdelen - lijsten kunnen met de zoekfunctie van Adobe Reader worden doorzocht.
Beste SIMUL,
Net even gekeken op mijn versie. Nee helaas, deze CD bevat alleen een serie PDF bestanden met een verzameling artikelen uit Elektuur Halfgeleidergidsen van 2003 t/m 2010 en er staat geen software op. Dit geldt ook voor de CD Elektor 1001.
Groet,
SIMUL
Golden Member
Beste Hewlett,
Bedankt voor je antwoord , dat is nu pas reageren met stijl . Nu weet ik het zeker en ga hem nu natuurlijk niet kopen .
Bedank toch iedereen voor hun reactie
Daag
Tidak Ada
Voor een Radio Elektronica fan zoals ik, leek het op een typo, zeker op de manier waarop het in de tekst achter elkaar stond.
Nooit geweten dat die CD's zo genummerd zijn, omdat ik me er niet mee ophield.
Bij mij kwam overigens ook als eerste de gedachte van een type op hoor, Tidak is niet de enige. 
Maar ik vind het er triest van Elektor / Elektuur dat ze op een CD 10 jaar oude ontwerpen er niet gewoon de software bij zetten. Het is heel simpel: zonder de benodigde software is de hardware compleet waardeloos. Wat heb je dan überhaupt nog aan de ontwerpen?
Elektor - Elektuur is m.i. al jaren veel te ver doorgeslagen naar de commercie. Overal willen ze geld voor vangen (en niet te weinig ook!) en dat vormt steeds meer/vaker een obstakel voor de gewone elektronica hobbyïst.
Op 14 augustus 2014 14:09:22 schreef MNM(tm):
Elektor - Elektuur is m.i. al jaren veel te ver doorgeslagen naar de commercie. Overal willen ze geld voor vangen (en niet te weinig ook!) en dat vormt steeds meer/vaker een obstakel voor de gewone elektronica hobbyïst.
Ik sluit me geheel bij je aan.
Op 14 augustus 2014 14:09:22 schreef MNM(tm):
Het is heel simpel: zonder de benodigde software is de hardware compleet waardeloos. Wat heb je dan überhaupt nog aan de ontwerpen.
Het lijkt haast een fout... Of een manier om de kassa nog een keer te laten rinkelen.
Een andere mogelijkheid is dat Elektor/Elektuur eenvoudigweg niet goed nagedacht heeft over de rechten op de software en dus geen goede afspraken hierover heeft gemaakt met de auteurs.
Wellicht dat creatievelingen zelf alternatieve software kunnen schrijven voor de getroffen projecten.
SIMUL
Golden Member
Elektor heeft het volledig mis en misschien wordt dat mettertijd ook de ondergang . Hobbyisten moet je verwennen en er wordt gekocht in dirt geval tijdschriften en cd .
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
De waarde van die cd's neemt trouwens in hard tempo af aangezien gebruikte uC's en andere componenten niet of nauwelijks meer verkrijgbaar zijn en de software niet op de huidige Windows versies werkt.
Op 14 augustus 2014 16:22:43 schreef Roland van Leusden:
De waarde van die cd's neemt trouwens in hard tempo af aangezien gebruikte uC's en andere componenten niet of nauwelijks meer verkrijgbaar zijn
Dat ligt eraan hoe je de waarde bepaalt.
Ik heb hier nog de hardcopy van 300 schakelingen en 301 schakelingen liggen. Hoewel met name de eerste steeds meer een losbladig systeem is geworden, blijft het leuk om willekeurig door te bladeren.
Ik heb weinig Elektuur-projecten nagebouwd... en wat ik heb nagebouwd heb, werkte niet, werkte niet goed of werkte heel anders dan ik verwachtte. Maar ik zie de Elektuurboeken en halfgeleidergidsen vooral als grote inspiratiebron voor eigen projecten.
Op 14 augustus 2014 11:15:29 schreef SIMUL:
Vroeger kon we dat nog downloaden op de site maar dat is nu ook al niet meer mogelijk , waar gaan we naar toe ?
Zoals eerder is aangegeven is de software (en layouts) voor iedereen hier te vinden.
SIMUL
Golden Member
Beste Moderator Henry ,
Bedankt voor je tip , maar als ik het goed voor heb moet je hiervoor betalen . En dat vind ik en zovelen anderen erover . Boekje kopen , achteraf CD misschien en dan nog zonder software . Goed bezig elektor
Maar toch bedankt .
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Henry heeft gelijk <punt!> Voorbeeldje:
Digitale HF-wattmeter met LCD-uitlezing
Gepubliceerd in 10/2002
De bijbehorende 020026-11.zip met "C" sourcecode en hex kun je zo downloaden zonder abbo.
SIMUL
Golden Member
Beste Henry ,
Je hebt gelijk alles is te downloaden op die site zoals het vroeger was . Heb wat over gereageerd , mijn excuus en ook aan de mensen van elektor die dit lezen . Steeds kwam het lid worden of zijn naar voor . Maar dat is inderdaad niet het geval .Moet beter lezen en kijken , zal ouderdom zijn zeker (64 j)
Maar ik denk dat er nog heel wat hobbyisten zijn die het niet weten . Dat heb ik gemerkt aan de reactie's van velen . Als het zo zit en blijft mag elektor nog heel lang bestaan .
Misschien zou het eens interessant dat onder een bepaalt idem te vermelden en vele zullen echt tevreden zijn .
Met heel veel dank
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nou, de vreemde mentaliteit en algehele achteruitgnag van Elektuur blijft een feit, het gaat alleen wat minder drastisch dan sommigen vreesden. Wellicht inderdaad een lichtpuntje.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]
SIMUL
Golden Member
Beste,
Inderdaad er is een mentaliteits verandering .En dat op zovele vlakken
Wat elektor betreft ben ik van mening toe gedaan dat het ook voor hem zeer moeilijk moet zijn om bij te benen me de razend snelle technologische vooruit . En dat de kosten steeds groter worden en ze het misschien ook moeilijk hebben om het hoofd boven water te houden.
Hobbyisten (hier in Belgie toch) zijn er steeds al langs om minder.
Maar goed , blij dat elektor toch nog de moeite doet om projecten boven water te halen en zo mensen die nog enige interesse hebben in elektronica te motiveren . Spijtig dat elektronica op componenten niveau voorgoed is aan het verdwijnen . Maar dan moet ook de nodige software voorhanden zijn om een voorbeeld te hebben en die dan ook achteraf aan te passen indien nodig .
Ik denk dat hierin met dit idem iedereen op dezelfde golflengte zit.
Dank jullie voor de zovele reacties