OM-halfgeleiders, 12NC nummering Philips plus aanverwante zaken en geschiedenis

Een variac met zo'n contact heb ik.
Ziet er zo uit:

Jac

maartenbakker

Golden Member

Ah leuk, Canadees PC-spul. 5107 265 19413 zelfs als ik de invulhokjes goed interpreteer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Ik heb een zwart-wit monitor.Er staat Philips op, en Made in Italy. verder geen type of serie nummer.denk dat dit al zon 40 jaat oud is, ik zal kijken of ik er een foto van kan maken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Altijd leuk. Wellicht een product van F.I.M.I., Saronno (de oorspronkelijke merkhouder van het merk Phonola) dat van ongeveer 1970 tot een paar jaar geleden onderdeel was van Philips. Tegenwoordig is het van Barco. Alternatief kan zijn Philips Monza, maar daar maakten ze meer de televisies voor consumentengebruik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hier een plaatje van een 67cm beeldbuis uit een B&O tv uit 1997. buis is overleden, groen kleurkanon hing aan de gloeidraad..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Je hebt zeker niet toevallig de stempeling op de kolf van de buis genoteerd? Of misschien de buis nog liggen?

Een paar jaar later kwam deze stempeling te vervallen, maar op deze buis zou hij nog moeten staan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik ben bang dat de buis al richting vuilstort is gegaan. ik heb wel een foto met een 4 cyferig nummer op de afbuigjuk, maar verder niks..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is het misschien leuk om aan de verkoper van dit ding wat meer foto's te vragen?
Of is het ding niet zo speciaal als dat het er voor mij uitziet?

http://www.circuitsonline.net/aanbod/images/full/00014345.jpeg

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Dankje voor de oplettendheid. Ik heb er zelf ook eentje, nog van voor het Fluketijdperk en ik heb ze wel eens vaker langs zien komen. Het kan zijn dat het nummer achter de / en de 12NC van de Flukeversie anders zijn, maar in principe hetzelfde apparaatje. Aangeleverde of zichtbare gegevens verwerk ik wel, maar het is niet bijzonder genoeg dat ik er mensen over ga lastigvallen.

Elektuur heeft er ook nog eens een zelfbouwversie van gehad.

@mississippi: dankjewel, ik zie nu dat ik mijn exemploaar nog niet eens administratief verwerkt heb dus dankzij jou nu in elk geval vast een nummer toegevoegd. Inmiddels in de loop van ongeveer 3 jaar al 3664 (niet unieke, maar wel veel geselecteerde) 12NC's genoteerd en nog flink wat onverwerkt materiaal klaarliggen...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De mijne is nog 100% Philips en heeft als 12 Nc: 9444-089-17000.
Verder staat erbij DQ 0 634. Hij heeft nog een bruin voorkantje i.p.v.een beige. Originele service doc heb ik er ook nog van.

[Bericht gewijzigd door mississippi op woensdag 23 september 2015 18:01:04 (14%)

Arco

Special Member

Weinig documentatie over te vinden, een 'Schwingungsaufnehmer':

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

In Duitsland werden/worden load cells gemaakt, wellicht is dit daar een variant op. Aan de andere kant zijn de load cells die ik ken, zijn in de 9405-reeks genummerd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 24 september 2015 01:44:36 (40%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

't Is een trillingsopnemer. Houd je tegen een trillend object om de frequentie vast te stellen.
(is eigenlijk in principe een luidspreker zonder conus... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens mij heb ik er nog ergens documentatie van. Ik zal komende week eens even zoeken, ze werden oa gebruikt bij controle van lagers van grote elektromotoren.

Mijn lijstje OQ/OM:
OQ133 DIL-16 ceramic-gold C540
OQ134 DIL-18 ceramic-gold -
OQ1133 DIL-16 ceramic HRH236R3 .3
OQ1134A DIL-18 ceramic HUH 444
OQ1148 DIL-18 ceramic HRH303R1
OQ1152 DIL-22 ceramic HUH 613 1B
OQ2006 DIL-28 ceramic-gold HUH641 2Y
OQ2048 DIL-28 ceramic HUH 614 9
OQ2206 DIL-16 ceramic HUH 522 1B
OQ2207 DIL-16 ceramic HUH 621 2B
OQ2208 DIL-16 ceramic HRH 212 2 B
OQ2220 DIL-16 ceramic-gold H8605.6B
OQ2221 DIL-24 ceramic HUH 613 3B
OQ2224 DIL-24 ceramic HUH 447 2
OQ2226 DIL-16 ceramic HUH 617 1B
OQ2809 DIL-28 ceramic-gold H8724.2R

275 OM TO-100
N656OM DIL-16 H7444 N05

Edit: Pin/datum codes toegevoegd.
Edit2: OM's corrected.

maartenbakker

Golden Member

Ik zal ze toevoegen, maar heb je daar een context bij? Als je de IC's zelf hebt misschien datumcode en behuizing? Of toepassing?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Doosje met S10 starters uit de jaren '80 / '90.

Op de starters zelf staat geen nummer alleen een productiecode.

Lucky Luke

Golden Member

Misschien moeten die starters eerder in het lampentopic. Maar ik heb er ook eentje, ik ben benieuwd hoe oud, want oud*. En daar staat wel een 92.. nummer op. En een ^ , dat lijkt op de fabrieksaanduiding zoals bij de lampen.

9283 922 000

*) Letterlijk nog van mijn opa geweest. Komt uit een lamp in een meubel dat sindsdien als meubel en niet als lamp in gebruik is. TL is er uit maar armatuur en starter zitten er nog in. Ergens tussen '50 en '80, denk ik. iig van vóór CE of KEMA :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Zo uit het hoofd zou ik zeggen februari 1974. De aanwezigheid van een 12NC maakt hem wel on-topic ;)

Iedereen ondertussen alweer bedankt, ik reageer nog wel even uitgebreider.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 8 oktober 2015 14:02:25 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

@markce: Bedankt voor het aanvullen! Heel mooi compleet inclusief maskernummers. Die twee OM-types die je noemt, domme vraag misschien, maar staat OM daar echt vóór het nummer en niet erachter? Want ze passen niet echt in het rijtje.

@Lucky Luke: Ik heb het even teruggezocht. Jaarcijfer voorop is oneven decade, dus dat maakt 1974 eigenlijk 100% zeker (in 1994 zou er misschien net aan CE opgestaan kunnen hebben, maar in het CEBEC-logo staat ook 74 en bovendien ken ik geen latere exemplaren waar de 12NC nog op stond en bovendien zeg je zelf al dat hij vrij oud moet zijn).

1964 X4 (aanvang systeem, ongeveer tegelijk met begin invoering 12NC)
1974 4X
1984 X4
1994 4X
2004 X4
2014 4X

Dat stukje hoort meer in het lampentopic thuis, maarja er zal altijd wel wat overlap zijn.

@Dominic: grappig dat er op die starter weer een ander soort productiecode staat. LM en dan nog dezelfde lambda als op de oude starter gevolgd door enkel het cijfer 0. Als ik moest gokken dan zou ik 2010 zeggen (CE sluit 1990 uit, getal 05 bij het ENEC keurmerk, jaar dat wellicht eindigt op een 0).

LM lijkt op origin letters maar dat zijn het toch niet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 10 oktober 2015 13:17:55 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik zou 2010 uitsluiten als productiedatum. toen ze waren omgegaan van het oude model naar het nieuwe model ( ik denk nog 2007-2008) waren een tijdje de S2 en S10 starters van dezelfde kleur tekst voorzien.

nadien werken net als de oude versie's toch 2 kleuren tekst voor de S2 en S10 gebruikt. voorheen was het oranje tekst voor de S2 en zwart voor de S10. nu is dat lichtgroen voor de S2 en donkergroen voor de S10..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Dan is de 0 misschien niet het jaar. Zou 2005 wel kunnen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."