ik heb een condensator van 63 volt ipv 16 volt dat ik nodig heb. kan dat?????

63 ipv 16 volt is geen probleem voor een elco, tenzij je plaatsgebrek hebt want die van 63 volt is groter.

MvgEat

Die 63V betekent dat je er maximaal 63V op kan zetten.

zijn er ook nog verschillende soorten condensators????

Ja, enorm veel.
Je hebt verschillende soorten met allerlei eigenschappen en dan ook nog eens een boel fabrikanten en series..

Op 14 mei 2005 18:36:28 schreef B@ST!@@N:

Maar het verschil tussen het aantal volts van de condensatoren maakt niets uit in dit geval.

Op 14 mei 2005 18:36:28 schreef B@ST!@@N:

Ik volsta met een kopie van mijn bijdrage aan dit topic:

Er zijn verschillende soorten condensatoren, dat wil zeggen verschillend qua fabricage methode. De meest voorkomende types zijn:

1) Keramische condensatoren. Deze worden meestal gebruikt voor waardes tot 1nF. Keramische condensatoren hebben goede hoogfrequent eigenschappen, maar zijn vaak temperatuur en spanningsafhankelijk. Speciaal voor voedingsspannings-ontkoppeling zijn ook grotere waardes verkrijgbaar, bijv 10nF en 100nF.

2) Folie condensatoren. Het dielektricum bestaat hier uit een kunststof folie, bijvoorbeeld polyester (MKT), poly-carbonaat (MKC) of polypropyleen (MKP). Waardes varieren tussen 1nF en 1uF. Ook waardes groter dan 1uF (tot wel 100uF) zijn leverbaar, maar deze hebben wel erg grote afmetingen. Foliecondensatoren hebben een goede temperatuur-stabiliteit en zijn weinig temperatuur afhankelijk, en zijn daarom prima geschikt voor audio.

3) Elektrolytische condensatoren. Deze worden vooral gebruikt voor grotere capaciteits waarden, dwz 1uF en groter. Voordeel is dat ze kleine afmetingen hebben, nadeel is dat ze een "polariteit" hebben (plus en min), onnauwkeurig zijn (dwz grote tolerantie), en relatief slechte hoogfrequent eigenschappen hebben.

en oliecondensatoren dan? :)

maar kan je ook bijv. een folie ipv een keramische condensator gebruiken???

natuurlijk wel met de zelfde waarde

bastiaan... graag niet meer topickicken!

Op 14 mei 2005 19:03:29 schreef beertje_01:
en oliecondensatoren dan? :)

Dat is een folie kondensator, meestal papier als diëlectricum. Het geheel zit in een olie gevulde behuizing.
Zie de foto's bij dit topic http://www.circuitsonline.net/forum/view/21670

Op 14 mei 2005 19:10:06 schreef B@ST!@@N:

In audio kan dat, is beter zelfs, in hoogfrequent is het iha niet zo'n goed idee.

Heel simpel gesteld is het als volgt:
Audio: folieC's in signaalkringen, als het niet anders kan (bipolaire) elco's. Waarden vanaf ca. 10 nF tot 100 uF.
Hoogfrequent: Ceramisch of folie of mica (oud). Vanaf enkele pF tot enkele nF.
Voedingen: elco's. (vanaf 10 uF tot 1 F en zelfs wel hoger)
Speakerfilters: polypropyleen, of bipolaire elco's. (1...470 uF).
Digitaal: ceramisch of folie. (ontkoppel, meestal 10...220 nF)

Onder folie versta ik dus alle gewikkelde Cs, dus polyprop, polystyreen, polyesther enz.

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

Op 14 mei 2005 19:10:06 schreef B@ST!@@N:

Nee, als ik mij goed herinner mag je niet zomaar een condensatortje (zo een ongepolariseerde) vervangen door een elco (zo een gepolariseerde).

Edit:
KT88 had al een reactie. Gaat het dan blijkbaar toch :s

Op 14 mei 2005 21:26:18 schreef High-Voltage:
Edit:
KT88 had al een reactie. Gaat het dan blijkbaar toch :s

Een folie vervangen door een elco gaat niet zonder meer, maar Bastiaan schreef dan ook vervanging van ceramisch voor folie, en dat gaat in de meeste gevallen dus wel (maar niet in HF).

Op 14 mei 2005 21:36:38 schreef KT88:
[...]
Een folie vervangen door een elco gaat niet zonder meer, maar Bastiaan schreef dan ook vervanging van ceramisch voor folie, en dat gaat in de meeste gevallen dus wel (maar niet in HF).

Ok ;)
Maar zo een onstoorcapaciteitje (hoogfrequent ontkoppeling) van een paar nF, wat is dat dan juist voor iets? Folie of keramisch?

Dat is een grensgeval, kan allebei zijn.
In HF meestal ceramisch, in digitaal kan het folie zijn, maar ook nog wel ceramisch.
Sibatit dielectricum bijv (Siemens).

Op 14 mei 2005 21:40:02 schreef KT88:
Dat is een grensgeval, kan allebei zijn.
In HF meestal ceramisch, in digitaal kan het folie zijn, maar ook nog wel ceramisch.
Sibatit dielectricum bijv (Siemens).

Kan je er dat soms aan zien?

Voor de kring van VFO's tot 30 MHz gebruik ik meestal styroflex condensatoren, word het stabieler dan met die (zwarte stip) ceramische NP0 dingen.
Maar dat is mijn idee ...

MvgEat

Is een beetje ervaring denk ik.
Sibatits ken ik als marineblauwe kleine dingetjes, waanzinnig hoge dielektrische constante.
Ceramisch is er in vele soorten, voor HF ontkoppeling en afstemkringen wordt meestal NP0 gebruikt, evenals voor de ontkoppelC-tjes bij kristaloscillators.

Op 14 mei 2005 21:53:35 schreef KT88:
Is een beetje ervaring denk ik.
Sibatits ken ik als marineblauwe kleine dingetjes, waanzinnig hoge dielektrische constante.
Ceramisch is er in vele soorten, voor HF ontkoppeling en afstemkringen wordt meestal NP0 gebruikt, evenals voor de ontkoppelC-tjes bij kristaloscillators.

Het idee achter NP0 is het compenseren van temperatuur invloeden op een kring.
Het idee klinkt goed maar is waanzin, hoe kan een achterlijk (afmetingen) klein ceetje een hele kring, met misschien een pessimistisch grote spoel (met hoge Q), compenseren!!!

Dat gaat niet, neem dan een grote styroflex die net zo (of bijna) lanzaam opwarmt als die spoel en scherm het hele spul thermisch af.

MvgEat

Ik heb eens ergens gelezen dat oa. Racal ooit zelfs ceramiekjes gebruikte met een bepaalde negatieve TC om invloeden van temperatuur op buizen en transistoren de andere kant op te compenseren.

Nu gebruiken we natuurlijk een PLL of iets dergelijks ;-)

Racal en consorten kunnen zich dat permitteren, ze geven R&D opdracht om componenten te zoeken/maken die volledig op elkaar afgestemd zijn (leuke woordspeling :) ).
Maar de "horigen" moeten zelf iets bedenken met bestaande middelen.

Een PLL is stabiel (hoewel? Is dat zo? Doordenker!) maar is weer behebt met ruis uit de faze-comparator en de onmogelijkheid om het loopfilter optimaal te krijgen over een groot frequentie gebied. Dit maakt dat de PLL ook niet altijd ideaal is.

MvgEat

Op 14 mei 2005 22:29:05 schreef Rd12tf:
Een PLL is stabiel (hoewel? Is dat zo? Doordenker!)

Zo stabiel als de ref. oscillator is he ;-)
Waarbij we weer terug zijn bij NP0 vs. polystyreen.

Om kort te gaan, ieder gebied in de electronica heeft zijn eigen toepassing voor condensatoren, waarbij uitzonderingen de regel bepalen ;-)