muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Hoi,
ik wil een symmentische veoding maken, maar nu heb ik een vraag:
in deze schakeling http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/102
als ik 2 of 3A uitgangsvermogen wil hebben (+- 12 of 15V), kan ik dan gewoon een power opamp nemen, of is het verstandiger een ander schema te gebruiken?
en: moet ik dan R1 en R2 naar een andere waarde brengen?
en: kan ik voor R1 en R2 ook bijv. 100K of 1K gebruiken?
en ik gebruik een trafo zonder middenaftakking, als dat nog uit maakt (anders had ik dit schema ook niet nodig gehad:p)
alvast bdankt
Ding is bedoeld voor een paar mA. Gaat ook met een power opamp niet leuk worden. Je wilt overigens een uitgangsstroom van een paar A hebben, of een vermogen van 36-45W (per spanning).
Ergens ander trafootje (of 2) scoren en anders oplossen.
Je kunt bij een trafo met maar 1 wikkeling wel een sy voeding maken (veel op het forum geweest, zie b.v. in dit topic) en extra grote bufferelco's toepassen. 
Zoals daar ook al staat geeft een sterk asy belasting dan problemen, maar ik vind het altijd netter een sy voeding alleen sy te belasten.
uZion
Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!
Op 27 februari 2006 13:07:10 schreef Aart:
Je kunt bij een trafo met maar 1 wikkeling wel een sy voeding maken (veel op het forum geweest, zie b.v. in dit topic) en extra grote bufferelco's toepassen.Zoals daar ook al staat geeft een sterk asy belasting dan problemen, maar ik vind het altijd netter een sy voeding alleen sy te belasten.
Hier heb ik toch een oplossing die bij assym. belasting geen problemen levert. Bij assym. bel. regelt de op amp alles wel mooi op.!!
Voor de transistoren kun je 7A transistoren gebruiken met beta in de grens van 50 of hoger.
Met de multi turn pot kun je de uitgang netjes bij stellen. Succes!!
[Bericht gewijzigd door uZion op ]
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
muddy
he, moet er geen weerstand voor de bases van die torren? of zit dat zo dat de torren iets van de ene basisspanning naar de andere basis zetten? (heel vaag)
uZion
Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!
Op 27 februari 2006 22:36:07 schreef muddy:
he, moet er geen weerstand voor de bases van die torren? of zit dat zo dat de torren iets van de ene basisspanning naar de andere basis zetten? (heel vaag)
Nee er moet geen weerstand door de basis. Ze staan zo als "emmitter volger". Je moet wel goed opletten om de torren niet tegengesteld aan te sluiten, want dan hebt je wel een kortsluiting. Dus de npn die hangt je naar voeding!!
succes!!
muddy
powertorren, dat dacht ik al:p kom ik daar dalijk met me 547-je aanzette:p pang pang
jammer dat ik zo weinig power-pnp's heb. de enige bruikbare die ik heb zal zo'n 15A zijn...:s
en p-mosfets zijn weer heel wat anders eh.
iig, ik ga een dezer dagen beginnen denk ik, ik lat het wel weten
Dit is een post van muddy:
Ik heb nu de transistoren vervangen door fetjes. De npn is vervangen door een N fet, de pnp door een P fet. Als ik nu twee ledjes (rood, ieder een weerstand van 220R) als belasting eraan hang, geeft hij mooi een symmetrische spanning af. Als ik echter bij 1 ledje de weerstand vervang voor een 120R exemplaar, dan komt er bij een voedingsspanning van 10V op de ene output een spanningsverschil van 4V, en bij de andere een verschil van 6V. Enig idee hoe dit komt? Kan het zijn dat de voeding zo intelligent is dat hij niet meer spanning aan de ene led wil geven omdat die anders te veel stroom zou krijgen, of zit het anders?
Gaat die ground niet heerlijk plus of min 0.6V op en neer, afhankelijk van welke lijn het meest wordt belast?
Met twee diodes en een weerstand naar elke rail creëer je een bias, zodat de output vastligt op nul zonder DC-slingers.
De tegenkoppelingslus naar de inverterende opamp zorgt voor stabilisatie, maar moet eerst de 0.6V BE spanningen overwinnen om een van die torren open te sturen.
Gevolg: een oscillerende of onstabiele regeling.
muddy
Oke, ik zal het eens proberen, maar vooral mijn vraag was of het ook met fetjes kan. Ik heb het eens geprobeerd maar het wilde niet echt.