Op 23 juni 2006 13:21:40 schreef alex278:
[...]
Ik heb 't niet over de prijzen van oud ijzer, maar over de prijzen van trafoblik en koperlakdraad...
Is in relatie 
Overigens, 't valt me op dat lak ook ontzettend duur is geworden. Een potje parketlak kostte me vorig jaar 16 of 17 euro bij de DHZ-zaak, nu 20 euro.
Wat niet eigenlijk... Iedereen moet brandstof doorberekenen.
Op 23 juni 2006 18:33:42 schreef alex278:
Heeft iemand nog een leuke suggestie wat te doen met een hele berg pcf200's? Ik heb een tijd geleden een wat dozen buizen gekocht, en daar zat best wel wat leuks tussen, maar ook een hoop spul wat ik zo niet direct kon plaatsen.Ander onderwerp: kan iemand sommige lui op marktplaats een beetje peilen? Ik zie daar soms mensen bedragen bieden op advertenties waarbij ik toch zo m'n twijfels heb. Met name de 'brazilliaanse dansgroep' scoort goed.
(hrm, 1+1=....)
Your guess is as good as mine... 
De pcf's... Marktplaats/ebay?
Op 23 juni 2006 18:41:01 schreef Henry S.:
[...]
Is in relatie
Ik zie de laatste tijd ook opeens advertenties van oud-schroot handelaren op marktplaats. 
Wat niet eigenlijk... Iedereen moet brandstof doorberekenen.
Op zich vind ik 't wel typisch dat 't nog zolang geduurd heeft voordat de prijzen van tpg-pakketpost omhooggingen (zijn nu 6.20, was 5.50).
Your guess is as good as mine...
De pcf's... Marktplaats/ebay?
Oja, net zoals sommige viezerikken dat doen op marktplaats: een wazige foto nemen van een doos buizen, en in de begeleidende tekst 'heel veel ecc, ef, el' tikken. 
Maar dan nog, ik vind 't verbazend wat sommige mensen keer op keer uit blijven geven.
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Nog een vraagje:
Ik wil graag een bass en treble regeling op mijn amp bouwen, maar kan niet echt iets bruikbaars vinden.
Ik heb al verschillende op internet gezien, maar ik blijf me afvragen of dat de geluid allemaal wel ten goede komt (en of de signaal gewoon vernield word)
Het moet natuurlik wel een beetje klinken.
Hoe hoort zoiets eruit te zien?
En:
Waar plaats ik zoiets?
Tussen voorversterkerbuis en fase draaier?
Of op de ingang voor de volume pot?
Of tussen fase draaier en eindbuis? Niet te doen met stereo PP (en dat straks misschien nog parralel
)
Of gewoon helemaal niet?
Op 22 juni 2006 15:27:21 schreef bobo1on1:
[...]Die van mij stinkt niet.
Deze jongen hierzo..
Zijn dit een beetje fatsoenlijke koppel C'tjes?
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Op 23 juni 2006 22:40:25 schreef smsmonster:
[...]
[afbeelding]
Deze jongen hierzo..
Moet bij 115V wissel toch 260mA en bij 160v gelijk zon 180mA kunnen leveren. Kom je in die buurt of er overheen, kan die best heet worden.
[afbeelding]
Tja, hoe ver wil je gaan? 
Ik vind ze prima klinken.
En mooi goedkoop.
Welk versterker ben jij mee bezig?
/edit
mijn zevenhonderdzevenenzeventigste post.

Op 23 juni 2006 22:58:54 schreef chipje:
[...]
Moet bij 115V wissel toch 260mA en bij 160v gelijk zon 180mA kunnen leveren. Kom je in die buurt of er overheen, kan die best heet worden.
[...]
Tja, hoe ver wil je gaan?
Ik vind ze prima klinken.
En mooi goedkoop.
Welk versterker ben jij mee bezig?/edit
mijn zevenhonderdzevenenzeventigste post.![]()
Ach, wat prutswerk..
Had je die kist al liggen of heb je die zelf inelkaargezet?
(de hoeken zien eruit als, erm, veel werk...)
Op 24 juni 2006 00:20:03 schreef alex278:
Had je die kist al liggen of heb je die zelf inelkaargezet?(de hoeken zien eruit als, erm, veel werk...)
Had ik nog liggen, iets van een euro bij de xenos ofzo, heeft mijn moeder ooit eens gekocht 
Plaat aluminium gekocht, op maat geknipt en geboord, vervolgens gezandstraald (eigenlijk met kunstof ipv zand).
[Bericht gewijzigd door smsmonster op ]
chipje
henkhuitema
Overleden
heb hier en daar wel eens een topic gestart over hoe betaalbaar te bouwen met buizen , de xenos had ik nog niet gehoord!!!!
:)
Op 24 juni 2006 10:58:07 schreef henkhuitema:
heb hier en daar wel eens een topic gestart over hoe betaalbaar te bouwen met buizen , de xenos had ik nog niet gehoord!!!!
:)
Ikea heeft ook wel wat houten bakken hoor..
Enige probleem is dat de bodem misschien wat te dun is om een transformator in vast te schroeven, gewoon een dun plankje mdf erbovenop leggen (dat precies even groot is als de binnenmaten van de doos).. Zie je niet en opt moment dat je daar je trafo in vastschroeft zitten de twee lagen toch aan elkaar.
[Bericht gewijzigd door smsmonster op ]
chipje
Ik wil die versterker van mij (stereo PP met PCL86) nou parralel maken, dus 4 buizen per kanaal i.p.v 2.
Welke gevolen heeft dat voor de primaire inpedantie?
Halveerd of verdubbeld die?
En wat doe ik met de 2 triode delen die ik niet gebruik?
[...]
[afbeelding]
Deze jongen hierzo..[afbeelding]
Houdt er wel rekening mee dat die trafo een redelijke uitgangsweerstand heeft, na gelijkrichting houd ik met een belasting van zo'n 50 mA 180 volt over.
Hij is dus gewikkeld voor 115 volt bij volle belasting.
Op 24 juni 2006 14:23:10 schreef chipje:
Ik wil die versterker van mij (stereo PP met PCL86) nou parralel maken, dus 4 buizen per kanaal i.p.v 2.
Welke gevolen heeft dat voor de primaire inpedantie?
Halveerd of verdubbeld die?
Halveren
En wat doe ik met de 2 triode delen die ik niet gebruik?
Niets, al zullen de kathodes wel vergiftigen bij gebrek aan anodestroom.
[afbeelding]
Helemaal goed, ik gebruik ze ook veel in no nonsense buizenbakjes.
Wie meer wil, komt al gauw bij Audyncap enzo uit, maar betaalt dan ook 10 maal zoveel..........
chipje
Op 24 juni 2006 15:51:08 schreef Henry S.:
[...]
Halveren
Was 8000, word nu 4000 dus.
[...]
Niets, al zullen de kathodes wel vergiftigen bij gebrek aan anodestroom.
Dan maar een miniscuul stroompje laten lopen?
Flinke weerstand voor anode en na kathode en rooster aan massa?
Kathode via een paar k , het rooster direct aan gnd.
Anode via 100 k ofzo aan plus.
Maar wat is het nut? Die triodehelften gebruik je niet, en omwisselen van de buizen heeft ook geen zin als de penthodehelften opgebruikt zijn.........
Lekker zo laten zitten zou ik zeggen.
chipje
OK, bedankt.
Wil je hierop ook nog je mening geven a.u.b 
Op 23 juni 2006 22:31:05 schreef chipje:
Nog een vraagje:Ik wil graag een bass en treble regeling op mijn amp bouwen, maar kan niet echt iets bruikbaars vinden.
Ik heb al verschillende op internet gezien, maar ik blijf me afvragen of dat de geluid allemaal wel ten goede komt (en of de signaal gewoon vernield word)
Het moet natuurlik wel een beetje klinken.
Hoe hoort zoiets eruit te zien?En:
Waar plaats ik zoiets?
Tussen voorversterkerbuis en fase draaier?
Of op de ingang voor de volume pot?
Of tussen fase draaier en eindbuis? Niet te doen met stereo PP (en dat straks misschien nog parralel)
Of gewoon helemaal niet?
/edit
Owja, ik heb de versterker eigelijk alleen aan een CD speler hangen.
Input signaal is dus niet al te klein.
Ah, een klankregeling! Komen die ongebruikte triodetjes nog van pas! 

Trapje zoals de eerste voortrap in de versterker, koppelC van 470 nF/400V, dan dit schakelingetje (10 uF elco aan de uitgang vervangen door 470 nF/400V), dan naar de eerste trap van de versterker.
Volumepot helemaal aan de ingang, en ge zijt het heertje! 
chipje
Dank u.
Ga ik proberen.
/edit
die potmeters, zijn die lin of log?
/edit2
boven is bass en onder is trebble?
[Bericht gewijzigd door chipje op ]
Lineair, boven is bass, onder is treble.
Vergeet de roosterlek achter de laatste koppelC niet (waar nu de potmeter nog zit).
Maak die maar 1 meg, dan heb je geen problemen met demping van het klankregelnetwerk.
chipje
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Tadaa! Klik maar als je durft>:)
chipje
Zoiets ga ik echt nog wel een keer bouwen.
(maar waneer...). Of een KT66 amp. 
Hier nog meer
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/kt88.htm