Capt501
http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
Carel,
vind je het niet al heel twijfelachtig
dat ik gewend ben om met cw-piepjes in slaap te vallen ?
die hoge snelheden kan ik ook iet echt aan hoor
soms zijn de spaties tussen de tekens wat langer
en dan haal ik er wel de call en rst uit
maar ondanks dat ik erg enthousiast over CW ben,
ben ik maar een lousy telegrafist hoor.
Ik kan b.v. niet met een automaat of bencher overweg
Aleen maar met de handpomp.
Maar ja wat geeft het, een GRC9 gaat toch niet sneller dan ik met de hand aankan.
Op 30 augustus 2006 12:20:17 schreef Capt501: ... vind je het niet al heel twijfelachtig
dat ik gewend ben om met cw-piepjes in slaap te vallen ?
Nee hoor, als het nou RTTY of SSTV signalen zouden zijn dan misschien wel!
Mijn wekkerradio staat al jaren afgestemd op het onderste deel van de FM-band. Politieberichten onderbraken de eeuwig durende ruis, ook prima om van in slaap te vallen, maar sinds enkele maanden is dat afgelopen door de invoering van het C-2000 systeem hier in de regio. Misschien is CW een leuke opvolger voor dit doel maar of mijn echtgenote dat op prijs stelt waag ik te betwijfelen.
Capt501
Hey Carel,
Volgens Robert zou de meldkamer op 87MHz nog moeten werken
Ikzelf denk dat het niet zo is
maar we zullen het snel weten, as ik gaf hem mijn oude scanner.
Capt501
Dacht het wel
ik heb pas een nieuwe scanner, maar ik ben eigenlijk enkel geintereseerd in luchtvaart.
Taxi, Bus, en ijscoman boeien mij niet zo en de overheidsdiensten zijn allemaal zoals je zei gedigitaliseerd (of was het nu gedesilusioneerd ?)
Dat nieuwe ding kan tot 1300MHz,
dus es kijken wat ik nog voor 23cm heb liggen
en anders iets leuks daarvoor inelkaar zetten
Om de een of andere reden krijg ik het helaas niet voor elkaar de SSR-transponders van locale vliegtuigen te ontvangen.
wil ik dus nog wat voor knutselen
oohhhh ik kom straks de winter wel door hoor !
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Op 31 augustus 2006 15:04:13 schreef Carel M.:
Was even QRX. Wat zijn SSR-transponders Pascal?
Secundairy Survailance Radar.
In dit systeem krijgen vliegtuigen een ondervraging van een radar station en sturen de gevraagde informatie terug naar het radar station.
Hier mee kan een verkeersleider dus zien, welk vliegtuig, welke hoogte en nog meer informatie als het nodig is.
@capt501 De Bandbreedte van een scanner zal te smal zijn voor ontvangst van deze informatie. De bitrate alleen al is 1Mbit/s voor de transponders in het vliegtuig.
De bandbreedte is dus gewoon te breed voor een scanner.
Het is een projectje waar ik ook aan werk op het moment. Oscilator en voeding werken nu. Moet even kristallen bestellen bij klove om het RX frontend te testen.
Ben bezig om oude DME te gebruiken om MODE-S ADS-B te gaan ontvangen. Voorlopig wil ik eerst kunnen triggeren als er ADS-B voor bij komt. Decoderen komt later wel weer.
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Op 31 augustus 2006 16:57:07 schreef the waiter:
gewoon 's nachts naar een klm loods sluipen en zo een ding uit een vliegtuig halen
Dan heb je de zender en niet de ontvanger die je wilt hebben.
Je kan overigens al ontvangers kopen om de ADS-B te ontvangen en op je PC te laten zien. Ze kosten ergens rond de 800 euro. En dat vind ik nu weer geen leuke prijs 
Capt501
Jovak
ik was er al bang voor
ik wilde zelf iets simpels maken alla FM omroep ontvanger maar dan voor 1060MHz
(Carel 1030 en 1090, ff vergeten welke uplink en welke downlink is)
Kopen doen we niet he, ik ben verdomme PA3'er die zijn allemaal superinteligent !
Waiter,
tegenwoordig hebben vliegtuigen TCAS.
TCAS is een systeem gebaseerd op transponder (mode S) informatie
waarmee botsingen kunnen worden voorkomen.
een beetje lief TCAS systeem laat de toestellen in directe omgeving op je scherm zien met relatieve hoogte en grote van de bedreiging.
Als het gevaarlijk word dan waarschuwt TCAS door KEIHARD "TRAFIC ! TRAFIC !" te roepen.
Als het dan echt poepielink word (b.v. als Pascal in de buurt is)
dan roeptie "CLIMB ! CLIMB !" of "DESCENT ! DESCENT !"
en wel zodanig dat het andere toestel het omgekeerde te horen krijgt
er zijn nog wel wat callouts zoals "INCREASE PITCH LEVEL" of domweg "CLEAR OF CONFLICT"
Voor de rest is het naturlijk zo dat een beetje fatsoenlijke piloot
ATC uitluistert zodatie weet wat er om hem heen gebeurd, maar dat heeft allemaal niets met CW of zelfbouw te maken
jovak
Op 31 augustus 2006 19:00:54 schreef Capt501:
Jovak
ik was er al bang voor
(Carel 1030 en 1090, ff vergeten welke uplink en welke downlink is)Kopen doen we niet he, ik ben verdomme PA3'er die zijn allemaal superinteligent !
Voor de rest is het naturlijk zo dat een beetje fatsoenlijke piloot
ATC uitluistert zodatie weet wat er om hem heen gebeurd, maar dat heeft allemaal niets met CW of zelfbouw te maken
De downlink is 1090. Maar voor het TCAS / ADS-B heb je de uplink niet nodig.
De modulatie is puls positie modulatie. Er zijn op internet wel documenten te vinden waar je bruikbare informaie uit kan halen.
Ik mag dan wel een PE1'er zijn
maar dit wil ik ook nog niet kopen
Vandaar dat ik eerst met oude onderdelen van het werk aan de gang ga en zorg dat ik de pulsjes eerst eens op me scoop kan zien. Daarna ga ik wel aan de gang met wat digitale logica ( vermoedelijk FGPA of CPLD ) om data uit de puls treinen te halen en door te sturen naar een PC.
Capt501
Da's toch helemaal niet nodig joh
Antieke systemen moet je met een antieke aanpak benaderen.
Zijn PA3'ers nu ook slimmer dan PE1'ers want ik mag tenslote meer WAT maken omdat ik CW ken.
doordat ik CW ken ben ik dus door de overheid erkent als slimmer
Ohhh oops
nee
toch niet
ik heb geen geitewollen sokken aan 
@Carel
ik ben e nog uitleg schuldig
er zijn twee manieren waarop verkeersleiding de positie van vliegtuigen volgt
1) gewoon met radar
2) met seconary survelance radar
Die twee werken altijd samen op dezelde instalatie
de SSR stuurt een 'hallo ben je daar' pulsje de lucht in
en het vliegtuig antwoord daarop met een 4 cijferige octale code
die code moet de chaufeur instellen op een waarde die de airtrafic-controller opdraagd.
Daarnaast is er mode C hetgeen inhoudt dat er een code wordt meegestuurd die het flightlevel (de ongecorigeerde hoogte) van het toestel raporteert
[Bericht gewijzigd door Capt501 op ]
Op 31 augustus 2006 19:00:54 schreef Capt501:
Jovak
ik was er al bang voor
(Carel 1030 en 1090, ff vergeten welke uplink en welke downlink is)Kopen doen we niet he, ik ben verdomme PA3'er die zijn allemaal superinteligent !
Waiter,
tegenwoordig hebben vliegtuigen TCAS.
TCAS is een systeem gebaseerd op transponder (mode S) informatie
waarmee botsingen kunnen worden voorkomen.
een beetje lief TCAS systeem laat de toestellen in directe omgeving op je scherm zien met relatieve hoogte en grote van de bedreiging.
Als het gevaarlijk word dan waarschuwt TCAS door KEIHARD "TRAFIC ! TRAFIC !" te roepen.
Als het dan echt poepielink word (b.v. als Pascal in de buurt is)
dan roeptie "CLIMB ! CLIMB !" of "DESCENT ! DESCENT !"
en wel zodanig dat het andere toestel het omgekeerde te horen krijgt
er zijn nog wel wat callouts zoals "INCREASE PITCH LEVEL" of domweg "CLEAR OF CONFLICT"Voor de rest is het naturlijk zo dat een beetje fatsoenlijke piloot
voor een systeem dat zo duur klinkt hadden ze traffic wel goed mogen schrijven 
het systeem ken ik, ben gek op de vliegtuigcrash docu's op NGC
nu weet ik ook het het heet, bedankt voor de info.
ik ben PE2, met de E van Elektro
Capt501
Die NGC docu's zijn leuk maar toch niet allemaal even geweldig.
kom er nogal eens wat zaken in tegen waar ik zo mijn bedenkingen over heb.
Pascal, dit kwam ik zojuist tegen op de QRP-L reflector. Geen contestverkeer dus.
> Date: Sun, 3 Sep 2006 05:38:34 -0700 (PDT)
> From: Bob <wa4mqw@yahoo.com>
> Subject: Re: [QRP-L] Hi Speed Code on 30m
> To: Ron Polityka <wb3aal@verizon.net>
>
> Made several recordings of the signal then played back at very slow
> speed and was able to copy what obviously is encrypted text. Letters
> and numbers appear to be continuous without defining any pattern of
> grouping. Based on rough calculations the morse speed is around 120
> to 150WPM.
>
> Bob
> WA4MQW
>
>
> --- Ron Polityka <wb3aal@verizon.net> wrote:
>
> > Hello,
> >
> > Anyone know what the high speed code is on 10.101 MHz.?
> >
> > 72 and Thanks,
> > Ron Polityka
> > WB3AAL
Capt501
150wpm ????
nou ik weet heel zeker dat ik dat niet uit het hoofd kan nemen
dus wat ik heb gehoord zal wel flink wat langzamer zijn geweest.
killerbeezz16
HF door me brain!
Hallo heren!
Ik heb de frimatch gebouwd, en ik moet zeggen dat hij het goed doet, ik kan van de 10 tot en met de 80 tunen!
Ik heb trouwens een best geinige antenne gemaakt.
Ik heb een basis van een mobiel antenne gepakt, de spriet verweidert en er een draad van 20 meter aan vast gemaakt.
Dit werkt eigenlijk verdomt goed!
(ik heb een kathrijn vhf antenne voet genomen, maar mischien werkt het ook wel een een 27mhz spriet)
Hier tussen staat de tuner.
De ontvangst is het zelfde als een 30 meter draad, dus een echte demping is er ook niet.
Ik zal even een fototje maken
Groet
Bas
Is er al eens iemand bezig geweest met het modificeren van een Interphone M2500NL van Sentel naar 2 meter?
Dit is een tweekanaals mobielefoon met een 2SC2237 stuurtrap en een 2SC1946 eindtrap, goed voor een kleine 30W. Dit alles in autoradio formaat. Ik heb de set compleet met mic/keypad opgedoken in Rosmalen voor een paar €'s.
Het zendgedeelte werkt, de 330mA in rust schiet dan ophoog naar 3,3A@13,8V en m'n CB-SWR meter geeft ook ruim 20W aan, dummyload wordt ook warm als verwacht.
Nu heb ik net de speakeraansluiting kunnen herleiden en ben nog op zoek naar de functie van het 4e draadje.
De 4 onafhankelijke zend/ontvangst frequenties zijn instelbaar met 4 diodematrixen van 16 diodes, en daar ben ik nu mee aan het puzzelen.
De bedoeling is de ontvangst in te stellen op de repeaters hier.
Foto's:
Ziet er fraai uit, had ik niet verwacht! Heb je een datasheet van de synth? Dan zou het moeten lukken met die d-matrix. Wat is de frequentie van het setje?
Datasheet van Synth: http://www.freescale.com/files/rf_if/doc/data_sheet/MC145151-2.pdf#sea…
Staan ook wat voorbeelden in.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
Capt501
Ik heb eens een tijdje geleden met zoiets gerommeld voor 70cm
maar geen zin meer in.
heb leukere projecten.
ik heb wel nog 6 van die dingen met doc.
Jazeker, en dat van een ding uit de rommeldoos, had er ook niet veel leven in verwacht.
Ik heb een datasheet van de synth en verwacht niet veel problemen met de matrix.
De momentele zendfrequentie is 166,110MHz, de grote vraag is of ik uitkom in het raster.
Matrix: D0---D15(0-9/A-F)
1001110001111110
Kathodes naar common, wat de schakeling induikt.