Hallo,

Ik wil de 2 data-wires van een USB-kabel draadloos verlengen. (de +5V en GND hoeft niet). Zou dit simpelweg kunnen met deze verzend- en ontvangmodules:

http://www.velleman.be/product/view/?lang=nl&id=350619 -> Verzendmodule TX433

http://www.velleman.be/nl/nl/product/view/?id=18729 -> Ontvangstmodule RX433

Zoja, hoe zou ik dit dan aan moeten sluiten?

Bij voorbaat dank :)

Dat zou moeten lukken, je kan eens kijken dit topic op GOT

Alleen dat de snelheid nogal eens kan tegen zitten. Ik dacht in dat topic (is al een tijdje geleden) gelezen te hebben dat de snelheid wat te wensen overlaat. Ik dacht zelfs dat het niet mogelijk was daar een lcd aan te sturen en tegelijk (via 2 weg comm.) drukknoppen voor winamp uit te lezen.

Dat is net iets anders dan draadloos USB :P

Dat lijkt me ook ondoenbaar, zeker met die 433MHZ dingetjes, en al helamaal niet bidirectioneel

[Bericht gewijzigd door Sine op ]

Dat gaat nooit lukken zo, de laagste snelheid bij USB is al iets van 1,5 Mbit/s. De zender kan maar 100 kbit/s. Bovendien zijn de datalijnen differentieel en bidirectioneel, het is niet een simpel lijntje heen en terug.

Wat wil je precies bereiken? Misschien is er een andere optie.

De truuk zat er hem in dat een USB-to-RS232 werd gebruikt (als ik me niet vergis was het niet met een specifiek IC'tje daarvoor, maar met een µC). De Tx kan je dan via een 433MHz dingetje verzenden, naar een ander µC die dan een LCD'tje of dergerlijke aanstuurt.

Verwacht geen topsnelheden, bidirectioneel maken zal je extra kosten (want 2 433MHz setjes zullen elkaar storen, tenzij je een of ander protocol zou maken waarbij ze om en om hun zenden even inschakelen). Ook komt er een tik programmeren bij.

Wat TS volgens mij wil, gewoon 2 blokje's, ene blokje aan een USB poort van de PC, en aan de andere kant spuugt een ander blokje die USB signalen weer uit (naar een printer of memorystick of whateaver), is volgens mij niet haalbaar. Zoiets zelf maken is érg moeilijk, en in de handel zal het, als het al bestaat, veel te duur zijn.

TS: vertel eens waar je het voor wil gebruiken. Als het bijvoorbeeld is om een draadloos toetsenbord te maken, is dat nog te doen om zelf in elkaar te boksen met 2 PIC's, zo'n 433MHz zendertje en ontvangertje, en wat programmeerwerk. Wil je echter een printer ofzo aansluiten, zou ik het niet haalbaar zien om te maken, daar komt veel te veel bij kijken, dan kan je beter naar alternatieve oplossingen kijken, zoals een printserver via WIFI. (Zoals madwizard hierboven komt te vertellen).

Ook zou het interessant zijn om enigsinds duidelijk te maken wat je kennisniveau is. Ken je de wet van Ohm, kirchoff, kan je met digitale logica (AND OR NOT) overweg, heb je nog met µC's gespeeld (PIC en/of AVR), programmeer je in 5 minuten een database op PC, kan je sneller een FPGA programmeren dan je schaduw, weet je meer dan free_electron, ... ?

[Bericht gewijzigd door Videomodulator op ]

Hehe...

Dit is echt een project dat alleen maar Didel kan verzinnen hoor... Maar ik zal het even uitleggen:

Ik vond laatst een oude webcam en een klein bestuurbaar autootje tegen, en ik dacht: Dat kan ik heel leuk combineren. Mijn idee is dus, om een soort webcam op wielen te maken. Nou is dat opzich niet zo moeilijk, alleen kwam ik er na wat denkwerk achter, dat de kabel toch wel een probleem zou zijn. Ik dacht dus: Draadloos. En toen dacht ik: Hoe doen we dat? En toen kwam ik dus hier terecht.

Maar als iemand een alternatief heeft...

[Bericht gewijzigd door Didel op ]

Op 24 september 2006 20:30:06 schreef Didel:
...Mijn idee is dus, om een soort webcam op wielen te maken... :)

Hmm, idd nogal moeilijk om alternatief op te lossen. Je zou moeten proberen een analoge filrecorder te vinden, die een composiet TV-out heeft. Die kan je dan aansluiten op een videomodulator :+ (vb dat kitje van velleman), met een antenne erop kan je dan dat signaal gewoon ontvangen op een TV met een antenne.

Er bestaan ook mini-zend en ontvang modules voor video, E. heeft er wel eens wat over geschreven en Conrad heeft ze vast.

whaaaaaaaaaaaaaaaa -bonk- -bonk- -bonk- -bonk- -bonk- aspirientje -bonk- -bonk- -bonk- paar tylenols -bonk- -bonk- -bonk- -bonk- blackout .......

nu met barstende koppijn en ene groot gat in de muur van mijn werkkamer op hoofdhoogte ...

ten eerste is USB een DIFFERENTIEEL SIGNAAL. der is daar geen TX en RX draad. dat spul is bidirectioneel.

ten tweede gaat de skew in de signalen over de radioverbinding de boel in het honderd latne lopen ( dus zlefs al slaag je erin om TX en RX te 'scheiden' ( wat kan met een philips PDIUSB11-weetikveelwat chipje , alhoewel dat de combiner is , een splitser bestaat denk ik niet )

de timing steekt hele nauw. als je dat uit elkaar trekt en er gaat teveel tijd verloren dan heb je prijs.

je gaat erro correctie moetne doen. eender welke atmosferische of e/m storing op je radioverbinding en tis prijs. weg verbinding , weg enumeratie en gedaan met spelen.

der is wireless usb . die dingen gedragen zich als hubs maar hebben de nodige electronica voor de delay en storing op te heffen ( de host weet zelfs niet dat het om ene wireless gaat ). een usb pakkett wordt verstuurd , op antenne gezet en er terug afgehaald. de delay speelt zich dus op pakket nieveau ( software layer ) af en niet meer op hardware niveau. de wireless usb ontvager is in feite een complete nieuwe USB HOST

Genoeg pleisters in huis free? :+

Op 24 september 2006 21:06:53 schreef Henry S.:
Genoeg pleisters in huis free? :+

pleisters wel , maar niet genoeg gyproc plaat en goldband....

Op 24 september 2006 20:58:48 schreef free_electron:
( wat kan met een philips PDIUSB11-weetikveelwat chipje , alhoewel dat de combiner is , een splitser bestaat denk ik niet )

Volgens mij is een splitser == een combiner. Aangezien als je TX en RX naar usb legt het natuurlijk ook in 2 richtingen werkt. Anders had je alleen TX of alleen RX naar usb. Maar dat gezegd zijnde.

Zou er geen BT module bestaan die je aan een webcam kan knopen? BT <-> usb gooie ze je toch mee dood. :)

Maar natuurlijk moet je even in rekening houden dat het om een autootje gaat op batterijen, dat ding mag niet zwaar worden en mag niet te veel gaan zuipen. Anders moet de TS er misschien een generator op maken. :p

Op 24 september 2006 21:33:36 schreef kluyze:
[...]Volgens mij is een splitser == een combiner. Aangezien als je TX en RX naar usb legt het natuurlijk ook in 2 richtingen werkt. Anders had je alleen TX of alleen RX naar usb. Maar dat gezegd zijnde.

Zou er geen BT module bestaan die je aan een webcam kan knopen? BT <-> usb gooie ze je toch mee dood. :)

Slaap rustig verder. je zit er compleet naast.
een splitter is NIET hetzelfde als een combiner.
voor stomme antene sigalen kan dat het geval zijn ( alhoewel er daar ook directionele bestaan met betrekking tot impedance matching en attenuation. )

de usb bus is een bidirectionele differentiele HALF duplex bus.
met andere woorden er kan maar 1 device tegelijk praten.
de combiner krijgt dus inderdaad TX en RX maar ook een direction control signaal. dit komt vanuit de HOSt controller

de slave moet dat recoveren uit de verstuurde handshaking infrmatie.
dit betekent dat die splitter intelligent moet zijn aangezien hijd de transactie moet kunne volgen. hij heeft dus de volledige slave state machine nodig. gene kaka dus.

die pdiusb kan gebruikt worden in combinatie met een slave mar staat dan wel onder dontrole van de interne state machine in de slave. standalone ge je ze iet vinden

en bluetooth naar usb ... forget dat maar
usb naar bluetooth je. maar omgekeerd. het probleem is dat je een host moet implementeren langs de ontvangst kant. en dan een bridge op zetten. ik zeg niet dat het niet kan maar ts een ongelofelijke klets electronica.
bij mijn weten bestaat het niet, kzal het eens navragen bij mijne gebuur op twerk. das de groep die bluetooth chipsets ontwikkeld.

Op 24 september 2006 21:19:12 schreef free_electron:
[...]
pleisters wel , maar niet genoeg gyproc plaat en goldband....

Ach, dat is toch 24/7 te krijgen (niet bij de 24/7 zelf denk ik ;)) in de US of A.

Is een wireless webcam geen oplossing?

Free heeft vast wel een walmart in de buurt, als ze het daar niet hebben bestaat het niet :P

dat is zegmaar het idee, maar ik dacht dat dat makkelijk was, maar dat is het dus niet... :(

home-depot en lowes : alles voor de doe het zelver

Op 25 september 2006 17:04:01 schreef Didel:
dat is zegmaar het idee, maar ik dacht dat dat makkelijk was, maar dat is het dus niet... :(

Wat jij exact wil niet nee. Als je het toch wil bouwen, zie mijn vorige post en zoek ergens goedkoop een analoge videocamera, of schaf je een kant-en-klare WIFI webcam aan.

Zelfs de Wireless USB chips van Cypress gaan maar tot 1Mbps