Hoi iedereen,

Ik heb hier thuis een al wat oudere pc met een Nvidia Geforce MX440 grafische kaart erin. Die kaart heeft:

1x DVI-D
1x VGA
1x S-video

Nu wil ik een tweede CRT scherm aansluiten. De grafische kaart heeft al een paar keer gewerkt met tweede scherm, maar daarvoor gebruikte ik een tv, dus het wordt wel ondersteund door mijn kaart. Op internet heb ik al gezocht naar een converter van "DVI-D to VGA". Dit leverde alleen maar peperdure kastjes op. Weet iemand een goedkoper alternatief?

Of kan ik beter er zelf één bouwen?
Zoja, is er dan iemand die zo'n kastje heeft, die hem voor me open wil maken en kijken wat voor onderdelen erin moeten om hem na te bouwen? (of nog beter, een schema heeft?)

alvast bedankt.

wordt zo'n adaptor er normaal gezien niet standaard bijgeleverd

Er is een verloop blokje van 5E en er zitten geen onderdelen in naar mijn weten

Hier zelfs te koop http://www.jham-trading.nl/index.php?main_page=index&cPath=19

voor 1.50 kun je zelf niet knutselen ....

5min @ Google .. dvi vga

[Bericht gewijzigd door help op ]

Op een DVI-D aansluiting zit in tegenstelling tot de veel gebruikenlijkere DVI-I (digitaal & analoog samen) enkel een digitaal signaal, met een simpel "DVI->sub-D" verloopje ga je het dan niet redden.

[edit]
Zie wiki :)

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

Dan gaat zo'n goedkoop verloopje dus inderdaad niet op.

@ sven, Ganzz en help:
jullie bedoelen alledrie een verloopje van DVI-I naar VGA zoals Aart dat ook zegt. Zo één heb ik trouwens wel. Ik heb hem geprobeerd destijds en zo kwam ik erachter dat ik een DVI-D aansluiting had waar echt een converter voor nodig is.

Ik bedoel echt een converter die het digitale signaal vertaald naar een analoog signaal. Nou zijn er dus van die peperdure converters zoals: http://www.smartvm.com/DVI-D-to-VGA-Converter-P7556.htm die vergeleken met andere converters nog best goedkoop is, $199.00 tegenover $259.00 bij: http://www.datapro.net/products/MDV-103.html

Ik geloof er alleen niks van dat dat spul zo duur is. Een grafische kaart doet namelijk zelf ongeveer hetzelfde en is stukken goedkoper dan deze kastjes.

Geloof maar dat die krengen los zo duur zijn ... ik kan maar weinig toepassingen bedenken waar je ze nodig zou kunnen hebben.

een videokaartje van 40 euro ( of minder 2ehands ) lijkt me de simpelste oplossing

Moet je wel een PCI hebben hè!

Waar woon je? ik heb nog wel een oud(4mb) matroxje liggen (MGA millenium). Mag je gratis hebben.

Ik bedoel de hele grafische kaart vervangen door eentje met twee analoge uitgangen, simpele kaartjes met een nvidia chipje kosten geen fluit

( draai al jaren dual monitor met dat soort kaartjes, losse kaarten geven verschillen in refreshrate en daardoor rollende balken door de interferentie van de afbuigspoelen bij CRT's )

[Bericht gewijzigd door Sine op ]

Als ik me niet vergis moét er een matrox kaart die 3 (!) monitoren kan aansturen. Voor surround gaming!

Opgezocht:
Parhelia 512 op GoT

EDIT:
Je kunt natuurlijk ook een Geforce 7600GT inbouwen :p, dan heb je dual DVI-I (dus ook dual vga)

[Bericht gewijzigd door fritsuitoosterstreek op ]

Op 3 maart 2007 21:51:38 schreef bitsimman:
[...]
Ik geloof er alleen niks van dat dat spul zo duur is. Een grafische kaart doet namelijk zelf ongeveer hetzelfde en is stukken goedkoper dan deze kastjes.

Zijn ze echt, je kan je geld beter besteden aan LCD's.

Op 3 maart 2007 22:09:12 schreef fritsuitoosterstreek:
Als ik me niet vergis moét er een matrox kaart die 3 (!) monitoren kan aansturen. Voor surround gaming!

Opgezocht:
Parhelia 512 op GoT

EDIT:
Je kunt natuurlijk ook een Geforce 7600GT inbouwen :p, dan heb je dual DVI-I (dus ook dual vga)

Let op met die parhelia's... dat zijn GEEN gaming kaarten ! DirectX wordt nauwelijks ondersteund . Daarentegen zijn ze wel razendsnel voor OpenGL ( daar kunnen nVidia en Ati een dikke punt aan zuigen )

Een Parhelia is een workstation kaart voor beeldbewerking en of 3D rendering ( OpenGL rendering wel te verstaan ! . de meeste 3D cad programma's draaien daar volledig op )

Matrox maakt wel 'goe poeier' voor dergelijke dingen.

Trouwne , Matrox heeft ook videokaarten voor 4 tot 8 monitoren ... wordt gebruikt in de medische industrie.

Op 3 maart 2007 21:51:38 schreef bitsimman:

daar owrd van geprofiteerd.
het is WEl zo dat in die adapters een DAC zit die de digitale DVI signalen moet omzetten terug naar analoog.
dus das al gauw 2 chippies...

LCd kopen met DVI ingang he ... of anders een nieuwe videokaart.
die MX400 is straatoud. voor 40 euries heb je een MX4000.
of een nog straffere.

Op 3 maart 2007 23:25:12 schreef free_electron:
[...]
Matrox maakt wel 'goe poeier' voor dergelijke dingen.

Trouwne , Matrox heeft ook videokaarten voor 4 tot 8 monitoren ... wordt gebruikt in de medische industrie.

9X Media maakt ook 'goe poeier'.
Van 2x 15" LCD displaykes tot walls met 30x 40" LCD schermen.
Ge moet wel niet naar de prijzen kijken...

CD :)

Op 3 maart 2007 23:25:12 schreef free_electron:
Een Parhelia is een workstation kaart voor beeldbewerking en of 3D rendering ( OpenGL rendering wel te verstaan ! . de meeste 3D cad programma's draaien daar volledig op )

Dan race ik naar de winkel, want m'n 7600gt begint soms te stotteren in 3DS Max (ook volledig OpenGL)

@ fritsuitoosterstreel:
Ik heb al eens gekeken naar matrox-kaarten. Ze lijken me supergaaf omdat ze Dual-display ondersteunen. De meeste kaarten, ook mijn MX440 kunnen wel twee monitoren aansturen, maar kunnen niet tegelijk overlay gebruiken wat door video-spelers en games wordt gebruikt. De matrox-kaarten kunnen dat wel en ik heb ook een keer gehoord dat er ook enkele nvidia en ati kaarten dat kunnen. Is de Geforce 7600GT Zo'n kaart?
Ik woon trouwens in Westerbork. (nee, niet KAMP Westerbork, maar de plaats zelf)

Ik vind het jammer om nu nog fors te gaan investeren in mijn pc. Over een half jaar hoop ik voor een HBO-cursus een goede laptop te kopen. Dan gebruik ik deze pc niet meer zoveel. Toch wil ik proberen zoveel mogelijk uit mijn pc te halen zonder al te grote uitgaven te doen. (moet natuurlijk ook sparen voor laptop)

@ free_electron:
Zijn er ook matrox kaarten die je wel kunt gebruiken voor gaming?
Heb je ook een schema daarvoor met die DAC's? En zijn die IC's duur?

Of kan ik goedkoper mijn S-Video uitgang omzetten naar VGA?

@ Turbokeu:
dat ziet er inderdaad ook goed uit :-) . Maar ik denk dat bij deze helemaal geen games willen draaien. Ik zie hier namelijk niks over directx instaan.

@ Sine:
Bedankt voor de tip over dual-kaarten of losse kaarten. Ik heb ook al gedacht aan oude pci-kaart erbij.

nog eens ; MX4000 kopen. probleem opgelost. voor 20 euro moet je dat kunnen vinden

of anders eendert welke video kaart met 2 vga poorten.

Matrox maakt geen gaming kaarten daar houden ze zich niet mee bezig.

Een deftige videokaart ( niet voor gaming maar voor 'horsepower' is ofwel een Nvidia 7900/7950 of een ATI 1950X .die dingen scheuren vooruit.

Op 4 maart 2007 17:45:43 schreef free_electron:
Een deftige videokaart ( niet voor gaming maar voor 'horsepower' is ofwel een Nvidia 7900/7950 of een ATI 1950X .die dingen scheuren vooruit.

Ik denk dat je dan beter af bent met een Nvidia Quadro of een Ati FireGL