kenwood KA 3500 repareren

Lucky Luke

Golden Member

Ik heb als langetermijnproject een kenwood KA 3500 versterker staan.

gemeten, 1 kanaal is een van de eindtransistoren kortgesloten.

eindtransistoren van dat kanaal 1 pootje losgehaald (collector geloof ik), boel weer in elkaar gezet (veel schroefwerk), aangezet met lamp in serie: rook.

waar kwam de rook vandaan?
1 van de transistoren uit hetzelfde kanaal als waar de eindtransistor van door was. (hij gaf zelfs even een oranje lichtflitsje)
transistor in kwestie heeft zwarte pootjes.

De zekering (oorspronkelijk 1,6AT) had ik vervangen door een 1A snel, deze is niet opnieuw doorgefikt.
nou vraag ik me af:
1) is deze versterker het repareren waard? Het is een mooie versterker vind ikzelf, maar het is wel erg lastig werken er in.
2) hoe duur zou de reparatie ongeveer zijn?
3) is het ding te repareren zonder ociloscope?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

http://www.oaktreeent.com/web_photos/Stereo_Amps_Pre/Kenwood_KA-3500_Stereo_Integrated_web.jpg

Ziet er nogal vintage uit, als je er tijd in wilt stoppen dan is het altijd wel lonend natuurlijk. Onderdelen zijn niet zo heel duur, dus gewoon veel vervangen. Moet je ze nog wel kunnen krijgen...;-)
Alle halfgeleiders van dat defecte kanaal doormeten, elco's kunnen ook rot zijn.
En metingen kan je vergelijken met het goede kanaal.
Rob.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

hee, die ken ik, heb ik ook al een heel poosje (ca. 15 jaar) Toen ik hem kreeg was-ie stuk, dus zelf gerepareerd.
Zonder scoop (had ik toen nog niet)

De eindtorren waren defect, heb d'r een paartje BD243/BD244 in gezet (nieuw gaatje boren in het koelblok.)
(origineel waren slecht verkrijgbaar en/of peperduur bij mijn E-boer toendertijd)

Geen duurtest gedaan op maximaal vermogen, dus ik weet niet of ze dat uithouden, maar bakbeest speelt alweer een jaar of 15 zonder problemen.

Eindtorren normaal gesproken altijd beide vervangen, als de ene kortsluiting heeft, kan de andere ook een opdonder gehad hebben.

Het mooie is dat de laagspanningsvoeding voor de voortrappen vertraagd opkomt, wat de inschakelgeluiden goed onderdrukt. (verder zitten er weinig toetes en bellen aan.)

Lucky Luke

Golden Member

Oke, dan neem ik al dat geschroef voor lief en ga ik eens kijken of ik wat transistortjes kan kopen ergens.
ELCO's: zien er geen van alle bol uit, die van de voeding maken iig geen sluiting, die heb ik gemeten. de rest van de elco's nog niet.

hmm.maybe word dit toch een wat meer kortetermijnproject :) ik heb geen stereotoren (wel zo'n potable banderecordercdspeelradiogeval).
heb er ook het tapedeck bij, dat werkt nog wel :).
phono zal ik net zo gauw nodig hebben en op de aux ingang hang ik dan wel een CDROM drive :).

* Lucky Luke gaat vlug aan de slag

edit:
de transistors die erin zitten: (de volledige markering kan ik niks op vinden, is er iets van weggelaten of juist teveel?)

NEC B618
NEC D588 (dat zijn de eindtorren)
A850 (de tor die even licht gaf)
A733 (zit er 2x in)
C943 (zit er ook 2x in, 2x zit er een paartje A733/C943 in)
JBC A620 (metalen behuizing)
C1885
C1735
A673

er zitten ook nog 2 diodes in maar die meten goed uit.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op donderdag 12 juli 2007 16:43:06 (27%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Deze versterker is zeker het repareren waard, iets voor de liefhebber
Het zijn japanse transistoren, dus gebruik 2S voor de A-D

De torren zijn bijna allemaal obsolete, BMM heeft de 2SA733 http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=774

Dus specs van de torren op zien te snorren en vergelijken met de lijsten van BMM: http://www.bmm-electronics.nl/Producten_aB.asp?code=2

Als dat opzoeken niet lukt heb ik eventueel de ECA met data.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
KT88

Overleden

NEC B618 2SB618, BD244C
NEC D588 (dat zijn de eindtorren) 2SD588, BD243C
A850 (de tor die even licht gaf) 2SA850, BC640
A733 (zit er 2x in) 2SA733, BC556B
C943 (zit er ook 2x in, 2x zit er een paartje A733/C943 in) 2SC943, BC546B
JBC A620 (metalen behuizing) 2SA620, BC560B (549B)
C1885 2SC1885, geen goede Europese vervanger voor. MJE340 zou kunnen
C1735 2SC1735, BC639
A673 2SA673, BC640
Niet al die torren zullen stuk zijn, hoor. Zie de dikke tekst achter de typenummers voor replacements.

Let op: de eindtorren hebben 2 vleugels, vervanging door TO220 types kan met kleine beugeltjes, of extra gaten boren in het koellichaam.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Lucky Luke

Golden Member

Heel erg bedankt KT! Ik ga eens kijken wat KOK er voor vraagt of een goeie webshop zoeken.

En ik zal eerst de originele transistors eens uitmeten dat ik geen werkende transistors ga vervangen (tenzij tor in kwestie een paartje vormt met een defecte tor)

Help, ik begin mijn zinnen met hoofdletters... er gaat even iets niet goed...

EDIT:
gevonden: hier http://home.hetnet.nl/~fbakelaar/TRANSISTOREN.HTM hebben ze de meeste van de vervangers wel.

nog even een vraagje: die BC556 en bc546, er staat in die webshop achter: "zie bc557" en "zie BC547". Zijn die dan ook bruikbaar of toch net niet?

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op vrijdag 13 juli 2007 14:53:43 (29%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

de BC546 en BC556 zijn voor hogere spanning geschikt (65 volt) de BC547 en BC557 zijn voor 45 volt geschikt.

Lucky Luke

Golden Member

ah kijk. dan zal ik de BC546 wel nemen, zo duur is 'ie niet.
was gewoon benieuwd wat nou het verschil was.

waar staat die C voor bij BD244C? want in die webshop staat er geen C achter.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op vrijdag 13 juli 2007 15:10:40 (27%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

bij de BD243 staat de C staat voor 100 volt C-E sperspanning.
(in tegenstelling tot de BC5xx waar het de stroomversterking weergeeft.)
daar de KA3500 + en - 40 volt voedingsspanning heeft (80 volt totaal) voor de eindtrap moet je een 100v transistor inbouwen. Lagere spanningen gaan vroeger of later kapot.

zie ook datablad

Lucky Luke

Golden Member

Ik heb de defecte transistors besteld (en hen die een paartje vormden met een defecte transistor)

Wat mij opviel: ALLE defecte transistors hadden zwart geoxideerde pootjes. De transistors waarmee ze een paartje vormden ook.
In die hele versterker verder geen tor met zwarte pootjes!

al ik de gelijkrichter dan ook maar vervangen? (heeft zwarte pootjes maar meet goed uit, had al vervanger gekocht)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

wie besteld er nu kapotte transistoren???????

Lucky Luke

Golden Member

:D droog!

vervangers voor de defecte transistoren natuurlijk.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
KT88

Overleden

Zwarte pootjes.....bekend van Toshiba transistoren.

Gelijkrichter zal geen probleem vormen.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Lucky Luke

Golden Member

de transistors zijn eindelijk aangekomen: ik bleek een typefout gemaakt te hebben in mijn postcode waardoor het pakje er wat langer over deed. stom van me :(.

alleen mis ik nu nog een bc640 (is er 1tje te weinig opgestuurt)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

laatste transistor is binnen. Ik ga de pinout opzoeken en daarna ga ik maar eens solderen. 'll keep you posted!

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

transistors ingesoldeerd. Dat de nieuwe eindtransistoren niet op de koelplaat pasten heb ik opgelost door ze op hun kop op de koelplaat te schroeven en met dikke draden met de print te verbinden.

De test:
eerst met lamp in serie getest. De doorgebrande zekering (1,6AT) vervangen door 1A (snel) omdat ik deze niet had liggen.
lamp flitste op en doofde bijna geheel
gelijkspannig op speakeruitgangen meten: blijft onder de 70millivolt

0,25W snertspeakertjes eraan, 50hz brom op ingang zetten -> speakers gaan brommen, met radio op ingang hoor ik radio.

enige is nog dat het ene kanaal net wat harder speelt dan het andere, ik de radio (aangesloten op tuner) ook zachtjes hoor als ik de versterker op aux zet, en dat na het uitschakelen van de versterker de speakertjes even kort ruisen...

ofwel: hij werkt weer, maar nog niet geheel perfect.
(maar ik ben al erg blij dat 'ie weer werkt! :D )

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Op 26 juli 2007 17:17:14 schreef Lucky luke:
[...]
enige is nog dat het ene kanaal net wat harder speelt dan het andere,

Verschil tussen de twee potmetersecties of een van de voorversterkers versterkt meer/minder.

ik de radio (aangesloten op tuner) ook zachtjes hoor als ik de versterker op aux zet,

Overspraak, zit in het ontwerp.

en dat na het uitschakelen van de versterker de speakertjes even kort ruisen...

Geen speakerrelais?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lucky Luke

Golden Member

geen enkel relais gezien in dat ding, dus nee.

valt dat volumeverschil nog recht te trekken? (op een beetje eenvoudige manier)? Niet dat ik het zo erg vind...

Ik heb deze versterker ooit ter reparatie gekregen, en daarna gewoon gekregen :) denk dat ik toch nog even lang de vorige eigenaar ga nu 'ie weer werkt om te vragen of deze 'm echt niet terug wil. Wel zo eerlijk.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Op 26 juli 2007 19:36:15 schreef Lucky luke:
geen enkel relais gezien in dat ding, dus nee.

Dan is er 123 geen oplossing, dit is normaal btw.

valt dat volumeverschil nog recht te trekken? (op een beetje eenvoudige manier)? Niet dat ik het zo erg vind...

Je moet dan de signalen meten, om te zien waar de versterker 'scheeftrekt' is het binnen een versterkertrap zelf dan de versterking aanpassen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lucky Luke

Golden Member

Ik had ook gestest met slechte (goedkope) 0.25W boxjes dus daar kan het ook aan liggen. Versterker is weer terug naar de eigenaar, daar was er niet echt volumeverschil te horen.

(die 1A snelle zekering zit er nog wel in waar een 1.6A trage zekering hoort)

Ik heb weer een stel andere versterkers/radio's, deze keer gekregen voor mezelf, niet voor reparatie, maar dat garandeerd natuurlijk niet dat ze werken :)

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp!

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
KT88

Overleden

Nog wel even die zekering vervangen! Snelle zekeringen werken echt snel, de eerste de beste keer dat die trafo op een nuldoorgang wordt ingeschakeld gaat dat ding erdoor.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Lucky Luke

Golden Member

Ok, ik met toch nog een zekeringetje hebben voor mijn DMM. (spanning gemeten met het snoer in de stroombus :( )

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

Ja, het is oud, maar ik was het helemaal vergeten te posten: de zekering is inmiddels lang en breed vervangen.

Wat ik met nu wel af ga vragen: ik lees zo her en der over ruststroom instellen. Daar heb ik helemaal niks aan gedaan. Is het misschien nodig de versterker weer even terug te vragen aan de rechtmatige eigenaar en dat alsnog te doen? En hoe doe je zoiets? Ik heb inmiddels een scope, en een supersimpel toongeneratortje (komt een sinus van (dacht ik) 1khz uit, amplitude regelbaar).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Anoniem

Voor het afstellen van de ruststroom kun je volstaan met de digitale multimeter. Je moet wel weten waar je moet meten en welke waarde je moet meten. Het is mij wel eens gebeurd dat ik bij het afstellen de eindtorren over de kling joeg door de stroom te hoog te draaien, dus voorzichtigheid is wel geboden.