@pientertje geef gelijk even antwoord op men andere vragen.

controleer ook even je tor of die leeft
controleer even de elco's van de chargepump

Tor leeft
elco's kan ik niet meten.

Hij is nu onderweg naar frits

Het lag dus (weer) niet aan de Galva-Wisp, gewoon slecht gesoldeerd:

http://www.picbasic.nl/images/wispfoutb1.jpg

Maar dat is vreselijk ... En dan krijgt die arme Wisp, al dan niet Galva, de schuld!

/e En de torren van Dick Best niet te vergeten.

Op 8 november 2008 00:26:39 schreef Henry S.:
Gewone Philips torren... Je kan niet solderen? ;)

Henry had helemaal gelijk!

;)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (57%)]

Soldeer cursus

Was je nog van plan om dat te repareren of gewoon richting prullebak ermee?

Pientertje, ik vraag me af of je niet zelf door had dat dit slecht soldeer werk is? Je hebt zelfs tin op de letters bij galva-wisp, dan moet je toch doorhebben dat het niet helemaal klopt?

[Bericht gewijzigd door Bas Smit op (39%)]

Hoe is dat gesoldeerd? de buskruitmethode?

Na een electronica opleiding waarin tijdens stage en praktijk altijd met weller gesoldeert te hebben. lukte mij de hobby ook maar slecht. een nieuwe bout deed het een tijdje goed en daarna werd de warmte overdracht slecht en gevolg waardeloos soldeerwerk.

nu zit ik niet meer in de techniek maar in de samenlevingsopbouw en is techniek puur hobby. en heb dus uiteindelijk geinvesteerd in een tweedehands weller.... nu lukt het wel

ik zeg niet dat iedereen een weller moet kopen maar een goede bout is het halvewerk

Voor goed soldeerwerk is geen Weller nodig, met een Weller was het beovenstaande baksel net zo geworden.

Ik vraag me alleen af hoe de TS dat in Wodansnaam voor elkaar gekregen heeft.

Idd, ik soldeer ook (nog) met een simpel 15 euro ersa boutje. Je moet er gewoon voor zorgen dat de punt niet oxideerd (klein tin laagje erop) en af en toe je punt schoonmaken aan een sponsje.

Nu zie ik dat Pienterje (nog maar) 14 jaar is, dus solderen zal nog wel beter worden in de toekomst.

Tot overmaat van ramp had hij de print ook nog op 90% van de grootte afgedrukt (verkeerde PDF instelling).
Zie foto bij het artikel: www.picbasic.nl/info_afdrukken.htm

Ik heb hem een nieuwe print laten etsen (op 100%) en heb die voor hem in elkaar gezet met wat (gratis) nieuwe onderdelen.

1: print lijkt me vet, niet goed gereinigd (vette vingers ?)
2: soldeer temp te laag
3: geen flux of harskern

waw meer kan ik niet zeggen, maar de gewone basis soldeertecniek schijnen nog velen niet te kennen.
Net aan mijn autosleutel 2 smd microschakelaartjes gesoldeerd, was zeker 5 jaar geleden, maar ging als niks.
Boutje van de Lidl van 5 euro, soldeertin uit Carrefour, maar bout heet geoeg laten worden, beide delen vertinnen en dan snel solderen werkt ook met eenvoudige hulpmiddelen.

Moet je maar eens oefenen met gewoon stukjes draad aaneen te solderen