Show your projects! Part 12.

Dit topic is gesloten

Op 15 februari 2009 19:17:33 schreef electro_freakz:
werkt goed, vooral omdat er al een beetje tin op de print zit. ook is de print doorgemetaliseerd. dus wat vast zit, zal niet meer snel loskomen:)

nou lekker handig dan met expirimenteerprint :+

Bezoek ook eens: www.christiaan-elektro.nl

Het lijkt me juist dat het erg gemakkelijk los komt, als je het warm stookt tenminste. Hoe sterk zijn die doormetaliseringen? Komen die gemakkelijk los of niet? Krijg je tijdens het solderen geen klodders aan de onderkant?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

klodders tin heb je geen last van (ik niet tenminste) ook de pads komen niet gemakkelijk los. behalve als je echt op vol vermogen expres gaat warmstoken. maar dan zal denk ik eerder het component stuk gaan.

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Na een dagje solderen kan ik het resultaat showen van mijn eerste SMD printplaat en tevens de eerste dubbelzijdige print die ik ooit heb gemaakt.

Het is een soort van router/splitter voor mijn demotica systeempje.

-De print is 16x10 cm.
-bevat 13 IC
-84 doorvoer busjes
-17 leds
-en heel veel spoortjes

De boven zijde:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn4368.jpg
De onderzijde:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn4383.jpg
En het soldeerwerk met dank aan mijn 15 jaar oude velleman bout http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn4371.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn4376k.jpg

Echter nu de print af is vraag ik me wel af hoe ik het koper tegen oxidatie kan beschermen. Als ik gewone true hole compontenten gebruik op een enkelzijdige printplaat gebruik ik van die plastic spray. Echter als ik dit nu ook doe spuit ik al mijn SMD componenten onder. Dus hoe doen jullie dat???

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
pa3gws

Golden Member

@ Fire_ic
Heel netjes en super strak. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Mooie print !! had je hem beter eerst in kunne sprayen met van dat flux spray.

klein is fijn

Moderator

Flux spray, bah. Nette print, als je dat binnenhuis inbouwt in een kast zou ik 'm zo laten. Tegen de tijd dat het koper weggeoxideerd is zijn de IC's al tien keer hun levensduur voorbij.

Op 15 februari 2009 21:41:24 schreef klein is fijn:
Flux spray, bah. Nette print, als je dat binnenhuis inbouwt in een kast zou ik 'm zo laten. Tegen de tijd dat het koper weggeoxideerd is zijn de IC's al tien keer hun levensduur voorbij.

Het is inderdaad de bedoeling om de print in een kastje te maken. Dus dat oxideren zal dan niet zo'n vaart lopen. Bedank voor het advies :)

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

Op pagina 6 van dit topic had ik al wat fotootjes gepost van mijn regelbare voeding in wording en dit is het eindresultaat:

http://img502.imageshack.us/img502/1606/dpsu6qo1.jpg

Ik heb al weer e.e.a. geleerd van dit projectje:
De frontplaat is niet helemaal geworden wat ik gewild had, want aan de rechterzijde vervaagde de afdruk toen ik er met m'n hand op ging hangen (voordat ik de transparante folie er op geplakt had).
De indeling in de kast had ook iets beter gekund, want nu heb ik de netspanning aansluiting helemaal aan de linkse kant zitten en de ringkern en aan/uit schakelaar helemaal aan de rechtse kant. De 230V-kabels lopen dus langs de regelprint op.

Nou ja, dan heb ik tenminste weer een reden om ooit weer een keer iets nieuws te maken...

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!

zo de knetter !! super mooi geworden hoor !

@willis, Super mooi!, waar heb je die potmeter(dopjes) vandaan gehaald?

Van een echte kattemepse zendamateur!

@Willis: ziet er strak uit; die mooie behuizing doet het'm wel!

@Fire_IC: idem, mooie dubbelzijdige print.
Ga binnenkort ook wat doen met domotica (obv RS485) maar doe het voorlopig nog met enkelzijdig en through-hole :-)
(hoewel ik het vele boren wel wat beu begin te worden...)

[Bericht gewijzigd door picsels op maandag 16 februari 2009 16:33:57 (12%)

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...

@Fire_IC, strak hoor! Is dat loodvrije soldeer?

"If a rocket goes up, who cares where it comes down." - Wernher von Braun

Prachtige voeding Willis! Zijn dat metertjes van Dickbest?

Op 16 februari 2009 16:23:45 schreef PD4VDW:
@willis, Super mooi!, waar heb je die potmeter(dopjes) vandaan gehaald?

http://media.conrad.com/m/7000_7999/7100/7150/7159/715905_GB_00_FB.EPS.jpg

Soft-Touch knoppen van Conrad. Ze passen op de goedkope kunststof potmetertjes die Conrad verkoopt. Ik heb ook potmeters van Piher liggen, maar daar passen ze dus niet op; de vertanding op de as is anders.

Op 16 februari 2009 16:41:12 schreef T-baev:
Prachtige voeding Willis! Zijn dat metertjes van Dickbest?

Ja, dat zijn ze. Kosten geen drol.
Kijk wel even in dit topic over de niet-kloppende beschrijving.

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
bprosman

Golden Member

Echter als ik dit nu ook doe spuit ik al mijn SMD componenten onder.

Als je niet teveel opblaast (en moet vervangen) zie ik daar geen probleem.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lucky Luke

Golden Member

Op 16 februari 2009 16:44:17 schreef Willis:
Ja, dat zijn ze. Kosten geen drol.
Kijk wel even in dit topic over de niet-kloppende beschrijving.

Stroom door de backlite al gemeten? ;)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 16 februari 2009 16:35:23 schreef Phlogiston:
Is dat loodvrije soldeer?

Nee, het is gewoone 60%/40% tin. Wel met een flux kern en met een tin draad dikte van 0.5mm. Die kleine diameter van de tin draad is erg handig bij het solderen van SMD componenten.

Loodvrije tin is volgens mij niet erg handig voor de hobbyist. Als er geen milieu wetten waren dan soldeerde de grote elektronica fabrikanten ook nog lekker met lood.

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

Op 16 februari 2009 18:32:43 schreef Lucky luke:
[...]
Stroom door de backlite al gemeten? ;)

Ja, maar ik kwam na 10 minuten alweer bij kennis, ken m'n kinderen nog bij naam en de zenuwtrek in m'n gezicht is bijna verdwenen. Geen blijvend geestelijk letsel opgelopen dus...
Snel een paar weerstandjes er tussen.

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
Henry S.

Moderator

Op 15 februari 2009 21:30:32 schreef Fire_IC:
Echter nu de print af is vraag ik me wel af hoe ik het koper tegen oxidatie kan beschermen. Als ik gewone true hole compontenten gebruik op een enkelzijdige printplaat gebruik ik van die plastic spray. Echter als ik dit nu ook doe spuit ik al mijn SMD componenten onder. Dus hoe doen jullie dat???

Als het nodig is plastic spray, en anders niets, extra soldeerlak geeft plakbende, dat is om mee te solderen, niet als afdekking.

Mooi gesoldeerd btw!

Op 15 februari 2009 23:10:15 schreef Willis:
Op pagina 6 van dit topic had ik al wat fotootjes gepost van mijn regelbare voeding in wording en dit is het eindresultaat:

[afbeelding]

Auw, jammer van het blauw. :+ Helaas hou ik nog steeds niet van de blauwe led, maar dat is persoonlijk natuurlijk. ;)

Verder mooi strak en functioneel.

Ik heb al weer e.e.a. geleerd van dit projectje:

Een projekt is de eerste keer bijna nooit 'af'. Dat blijft altijd knagen maar om het te perfectioneren zijn er toch echt 48uur in een dag nodig.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 16 februari 2009 19:21:03 schreef Henry S.:
[...]
Auw, jammer van het blauw. :+ Helaas hou ik nog steeds niet van de blauwe led, maar dat is persoonlijk natuurlijk. ;)

...en ik maar twijfelen of ik die groene ledjes ook nog door blauwe moet vervangen...

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!

ik vind het wel wat hebben, zo met die kleurtjes

Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Ja precies, je moet niet alles monotone maken dan. Een beetje diversiteit in de kleuren is juist wel mooi. Bovendien gaat het om de functionaliteit..

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
bprosman

Golden Member

Helaas hou ik nog steeds niet van de blauwe led,

Volgens mij ben je dan tegenwoordig de enige Henry :-).

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Nee dat valt wel mee.. Ik vind blauw als LED kleur een beetje standaard worden. Het is niet meer exclusief om iets blauws te hebben als iedereen het al heeft.. Ik ga liever voor RGB ;) dan heb k altijd iets aparts :P
Maar de kleur blauw is natuurlijk wel mooi.

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Dit topic is gesloten