Hallow !
Ik heb een vraagje voor de elektronica expert.
Ik heb namelijk een prachtige versterker van 1975 op m'n kamer staan, al jaren.
Deze Akai AA-5510 !
Hij heeft altijd supergoed gewerkt.
Recent is er echter een probleem opgetreden.
Bij eenzelfde volume komt er uit het rechter kanaal een veel minder hard geluid ..
Niet zozeer vervormd, het klinkt gewoon veel zachter.
Ik heb me er al totaal in verdiept, ben zelfs in bezit van het hele schema.
Zalig!
Ik ben nog niet zo heel lang met elektronica bezig maar dit 'oud' spul heeft echt wel charme !
Nu is er op het moment dat ie openlag een weerstand opgebrand, in de eindtrap.
Dit is eerder toevallig neem ik aan of zou dit het probleem kunnen zijn?
Morgen nieuw weerstandje erin en eens kijken, maar ik verwacht niet dat dit het probleem is.
Nu vroeg ik me af of iemand dit probleem eerder is tegengekomen of dat je eventueel een oplossing kent?
Het is de zoektocht die dit intressant maakt 
PS : Vergelijkbaar Topic
Belangrijk: Niet zomaar weer op 230V aansluiten, en ook geen speakers er aan hangen.
Weerstandjes verbranden niet toevallig omdat de kap er af gaat na 34 jaar...
Alle halfgeleiders nameten in de eindrap, eindtorren én drivers. Elco's vervangen (ongezien/ongemeten).
Biaspotmeter vervangen en die op het oog al in de orginele stand zetten.
Versterker nadien testen zonder luidsprekers en met 40W lamp in serie met de 230V. Sterk opgloeiende lamp is fout.
Meten of er geen spanning op de uitgang staat, zoja dan iser wat fout.
Pas nadat alles goed is gegaan de ruststroom naregelen (vergelijken met het andere kanaal, 10-20mV over de emitterweerstand), en dan pas speakers aansluiten.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]
Mhm Okay xD
Mag je torren doormeten als ze nog op de print zitten?
Gewoon meten met multimeter als 2 diodes?
Alle Elco's vervangen?
Heb ze nauwkeurig nageken, geen enkele gesprongen/gelekt. Kan waarschijnlijk ook inwendig kapotgaan.
Weerstand begon te smelten toen m'n vader linker en rechterluidspreker veranderde.
Hij smeulde vlugger weg wanneer de balance helemaal op het rechtse kanaal stond. Deze avond nieuw weerstandje erin.
R13 in de eindtrap was kapot.
(1/2W 22 Ohm)
Wat extra sfeerbeelden:
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Heb ze nauwkeurig nageken, geen enkele gesprongen/gelekt. Kan waarschijnlijk ook inwendig kapotgaan.
Gewoon vervangen, die elco's drogen uit en verouderen.
Zolang je realiseerd en accepteerd dat voor het geld wat je er aan uitgeeft ook bij MediaMarkt wat nieuws kan halen, heb je geen enkel probleem.
Ik heb ook regelmatig voor 50 Euro aan nieuwe onderdelen in een oude versterker gestopt, vindt dat beter dan een nieuwe die mechanisch en technisch een stuk minder is.
Let wel op dat je kwaliteits elco's koopt die er nu ook in zitten en geen chinese low cost brol.
Ik beschouw het eerder als een leerproces.
Toch fantastisch dat het ding 34 jaar prachtig heeft gewerkt.
Zo maken ze nu geen toestellen meer.
Zelfs de opbouw, zo straighforward, geen ICtjes, slechts een 30-tal transistoren, gewoon fascinerend!
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Ik hoop dat je dan nog veel plezier gaat beleven aan je leerproces!
Ik 'restaureer' en verzamel ook regelmatig oude audiotoestellen, maar dan specifiek van het merk Marantz, en dan liefst nog van vòòr 1980 (vòòr de verkoop van Marantz door Saul Marantz aan Philips).
Een deel van mijn Marantzverzameling:
De onderste (Marantz 1090), en de bovenste (Marantz 1060) zijn van de jaren '70, de rest beginjaren '80.
Ondertussen zijn daar nog twee 1060 versterkers (zoals de bovenste), een Marantz Esotec ST-5 tuner en een Marantz Timer/schakelbox bijgekomen.
Twee van de drie 1060 versterkers, en de Esotec tuner:
Eén 1060 is van 1976, de andere van 1977 (de derde is voorzien als onderdelen voor de 2 hierboven).
Gereinigd (schakelaars, pots) met Deoxit, 'gerecapped' (alle elco's vervangen door Panasonic ECA serie) en afgeregeld.
@True_Challenge,restaureer hem maar netjes,die vind je bijna niet meer,een echte akai(japan).
Opletten met die eindtransitoren,ze zijn uniek en(bijna) niet meer te vinden.
@Turbokeu,nice die amps,ik kom er al eens eentje tegen,meestal met beschadigd front en koop ze dan niet,jammer.
Een paar van die op jou foto(70' models) heb ik in't verleden ook gehad,
heerlijke sound.
De laatste marantz die ik had was een Pm64II quarter A.
@Turbokeu : Weet je toevallig niet waar je van die alu knoppen kan kopen? Zowel voor de potmeters als de drukknoppen. Ik zie dat je ongeveer dezelfde hebt op je Marantz toestellen. Ik vroeg me af of deze nog ergens verkrijgbaar zijn.
Ik heb ze ook al gezien op een andere Akai AA-5510.
Mijn versterker heeft helaas de zwarte versies.
Helaas zien deze er niet zo stijl uit. 
[Bericht gewijzigd door True_Challenge op (16%)]
Op 3 juni 2009 15:33:10 schreef True_Challenge:
Mag je torren doormeten als ze nog op de print zitten?
Gewoon meten met multimeter als 2 diodes?
Alles uit de schakeling ivm meetfouten, meten als 2 diodes is de eerste stap en voldoet meestal. Bij twijfel de Hfe meten.
Vr2 is de ruststroom regeling, vervang die potmeters want als je daar aan draait (ivm nieuwe afstelling van de ruststroom) dan heb je kans dat het contact even verbreekt en je eindtrap opblaast.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
@True_Challenge: Luister goed naar wat transtube zei...
@transtube: De derde 1060 heeft inderdaad ook een beschadigd frontpaneel en een gelijmde powerschakelaar (miskoop van 60€ op Ebay...), daarom dat ik deze als mogelijke reserveonderdelen voor de 2 andere houd.
De perfect gerestaureerde 1090 is ondertussen met tegenzin van eigenaar gewisseld voor 200€ (na lang aandringen van de koper, een zéér goede vriend).
Ik had de 1090 in redelijk slechte staat (maar krasvrij) 'gewonnen' via Ebay voor 16.50€.
Edit: @True_Challenge: Originele tweedehands Marantz onderdelen zijn regelmatig (maar duur) te vinden via Ebay DE of Ebay US.
Voor oudere Akai toestellen zou ik het echt niet weten...
[Bericht gewijzigd door Turbokeu op (16%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@True_Challenge: Luister goed naar wat Turbokeu en transtube zeiden 
Wat betreft de onderdelen van deze en veel andere Akai's: behalve de voedingstrafo en de cosmetische onderdelen is het behoorlijk standaardspul (in de positieve betekenis), en als je de 2SC1111 nodig zou hebben en niet meer kan vinden: Die is in behoorlijk wat meer merken gebruikt, ik heb ze ook in merken als Kenwood volgens mij wel gezien. Verder zijn er tientallen vervangingstypen voor.
@Turbokeu: Volgens mij heb ik nog een Marantz cassettedeck staan (waarschijnlijk defect) dat mooi tussen jouw collectie past, uiterlijk is een beetje zoals de onderste en de middelste versterker in je stapel. Als je interesse hebt, stuur maar een mailtje via m'n profiel. Dan duik ik de zolder op om te kijken of hij er nog staat.
Update : Mhm, kapot weerstandje vervangen.
Er is ergens toch iets anders fout.
2 zekeringen opgeblazen.
Uit het rechterkanaal komt helemaal geen geluid meer.
Transistoren in eindtrap nagemeten, ze lijken nog allemaal intact.
Owkay, alles terug in originele status.
Weerstand gerepareerd.
Zekeringen vervangen.
Originele probleem is er nog steeds ^^
Links kanaal werkt perfect, rechter kanaal komt maar half door.
Alle transistoren nagemeten.
Overal 0.65V over de corresponderende diode.
Pfffff, hoopte echt dat een van die kapot was, dat was makkelijk te vinden 
Het volgende is me wel opgevallen.
De 4 eindtransistoren, die met warmtesink, hebben niet allemaal dezelfde spanning.
2 ervan hebben slechts 28V, de andere 2 hebben 50V, gelijkspanning. Dit is gemeten op de collector.
Zouden alle collectorspanningen niet gelijk moeten zijn?
Maakt niet uit welk signaal eropstaat?
Edit: Zal het zelf maar beantwoorden 
Dit kan kloppen. Volgens het schema toch.
Edit: Instelbare weerstanden in de eindtrap hebben in beide kanalen vergelijkbare waarden.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]
We hebben een hele mooie edit: http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks Dit topic gaat een dagje op slot.
Mes excuses voor de overtreding ...
Per ongeluk geen rekening mee gehouden.
Update: Foutje ligt zeker NIET in de eindtrap.
Heb het signaal hier rechtstreeks op aangesloten en beide kanalen werkten perfect.