Die van mij doet het niet goed (heb ook de fout gemaakt met de windingen). Hij doet het wel als ik ineens rechtop in bed ga zitten (veren in matras werken als spoelen?) of met de douchedeur beweeg, die is niet geladen ofzo... Bij bliksem doet ie weinig. Heel vreemd...

Hij doet het ook als er geesten in huis zijn, maar dan doet de plafondlamp ook raar. :P

bij mij wil ie nog wel eens reageren als ik in de buurt kom om het raam open te maken (statische elektriciteit?)

-KICK-

Nou hier werkt ie wel .
Zaterdag wordt het weer "spannend" , dus ik hoop op een zeer reactief gedrag van mij Lightning Detector .
http://www.uploadarchief.net/files/download/p1020484.jpg
Hier dus het vooraanzicht van mijn experiment .
Met een heldere LED om er de activiteit mee te zien + een metertje voor het gemiddelde van de laatste minuten te zien .
Ik heb er nou een ( via die tulpstekker ) een stuk VD 2,5^2 draad op zitten van een 80cm .
Ik denk zelfs dat ik er een stuk af ga knippen , omdat , wanneer de buurman naar het toilet gaat ofzo , dat ding al woest knippert .

http://www.uploadarchief.net/files/download/p1020485.jpg
Hier het binnenwerk .
Die instelpotmeter is alleen voor het instellen van de meter , niet voor de gevoeligheid van het apparaat zelf .

Verder heb ik als feature ingebouwd ( aan en uit schakelbaar ) een trilmotor uit een oude telefoon ... Dat is gerust schrikken als je het kelderlicht ( TL-buis) aan doet . HAHA . Hij trilt zowat van tafel af .
http://www.uploadarchief.net/files/download/p1020486.jpg
'T is dat metalen buisje , en dat brengt de boodschap wel over .
Ik heb hem later uitchakelbaar gemaakt , want het wordt wel irritant op den duur .
Daarom zit het schakelaartje ook op de achterkant .

Radioortje

Dat is gaaf, ik heb helaas geen oude telefoon met triller maar zo'n meter is ook leuk. Ik wil er nog een zoemertje (uit een auto om jee licht niet te vergeten) bij maar het ding wat ik had wil op 5V niet aan de gang. Die wil 12V.

Die meter is zelfs handig . Elke keer dat het ledje knippert , kruipt de meter een paar millimeter omhoog .
Na verloop van een paar minuten zakt de meter weer langzaam weg . Dus je hebt een redelijk idee over de activiteit van de laatste paar minuten .

De een is niet meer achter het apparaat weg te slaan,
Wachtend op onweer.
De ander gaat er geesten mee oproepen,
Weer een ander gaat niet meer naar de douche.
En de laatste krijgt geen frisse lucht meer!

Nou ik denk dat ik het apparaat maar niet maak!
gestel dat ie dadelijk ook op seks handelingen gaat reageren?
Ben je er dan lekker mee?
Ik vind dat er een waarschuwing bij dit apparaat moet worden gezet!
Wie weet wat je dadelijk nog meer niet meer kunt doen zonder dat het gedetecteerd word.
:+
Vr Gr RRob.

Te laat rob, met mijn 100 elements yagi er aan en gericht op Rotterdam zag ik gisteren het lampje regelmatig knipperen gedurende 30 seconden, dat was jij dus >:-) >:-)

Of je blij moet zijn met dit soort meetapparatuur!

Elke keer als mijn vrouw ziet dat het ding staat te knipperen moet ik de tuin weer in, coax kabels los koppelen, Freq. regelaar aansluiten, touwtjes trekken en de mast laten zakken. Vervolgens gebeurd er niets en moet alles een paar dagen weer omhoog. :P

Yellow walk: even maar hier extra want ik heb je mail niet: weet je al wat over die HP. Mijn SNA is er namelijk nu weer mee gekapt.

Ook mij onweerdetector is af, gedaan na het zien van Radioortje's post. Ik heb ook een stukje printplaat gepakt maar alleen voor het front/massa, beetje gedoe want natuurlijk het buikje van de meter vergeten. De voor 3V aangepaste batterijhouder is meteen contragewicht want anders kiepert de zaak meteen om.

De printplaat aan een kant na boor- en vijlwerk zwart gespoten, heeft een nadeel... bij het solderen wordt de lak weer zacht.

http://www.uploadarchief.net/files/download/onweerdetector1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/onweerdetector2.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/onweerdetector3.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/onweerdetector4.jpg

Dit is de 3V versie van http://www.techlib.com/electronics/lightning.html met de ingangskring van het 1e schema, 1mH en 10mH. 'Natuurlijk geen 10mH in de junkbox, dan maar 2*4.7mH met zo'n tolerantie dat de LC meter gewoon 10mH aanwees. :+
Verder de TL431 aangepast op zo'n 7mA, deze werkt als een linieare versterker, tegen je oor aan hoor je een beetje ruis, en bij impuls een zachte tik.

Helaas blijkt m'n meter wat te zwaar te zijn, die krijg ik niet fs, misschien moet ik wat versterken.

Een recht stuk koperdraad als antenne maakt het wat onstabiel, opgerolt blijft de detector goed staan.

Lekker gevoelig, zelfs nu nog zo nu en dan een tikje, er is nog leven op de buurt, 250k potmeter zo ingesteld dat repeterende tikken niet meer doorkomen.

Bijna alles uit de junkbox of radiomarkt componentenzak, luidsprekertje komt bij VA-kits weg, zat bij een SMD set (en toen had ik zoiets van 'hmmm, geen idee wanneer ik die ga gebruiken').

Fred101
Je zit toch niet de onweer naar mij te beamen he?
Tis toch hoop ik strakjes niet zo dat jullie het weer kunnen richten en sturen he?
(een soort RC onweer!)
:+
Ik vind het wel leuk om te lezen allemaal,
maar er komen nu toch wel vragen naar boven!
Zoals hoe serieus kun/moet je dit apparaatje nu nemen?
Er werd al gezegd dat als de buurman zijn licht aan doet dan...........
Veel van jullie hebben ook een SET staan is het geen 2 en 70 -
Dan wel een HF set ik neem HEEL ERG aan dat als je hem op TX zet
Dat ie dan wel in de war raakt?
Licht misschien ook een beetje aan de hoeveelheid PWR of afstand van...
En, hoe selectief is ie?

Leuke foto's en een leuk onderwerp!
Tis weer es wat anders dan.....
Moet kunnen ook!

Beste mensen HEEL VEEL succes!
RRob.

Als ik in CW zit heb ik gelijk een mooie optische indicatie. Hij mist geen punt of streep :-) Op hoge frequenties weet ik het niet

Rob ,
ik zit nog even te wachten op een onweersbuitje zodat ik de antenne wat kan trimmen . Deze is nu ongeveer een meter lang , en hij komt mij een beetje te gevoelig over .
Dus met een beetje activiteit in de buurt gaan we de antenne afknippen totdat het vrij reëel overkomt ( met de pc ernaast om op buienradar of zoiets te kijken ).
Als dan de antenne redelijk ingekort is , zal zijn gevoeligheid op het toiletlichtje van de buren ook wel afgenomen zijn :).

En selectief ? Nouja , hoe selectief wil je hem hebben ?
Volgens mij is dat niet zo belangrijk , als hij maar ± tussen de langegolf en de middengolf ( zeg een 300 à 400 kHz ) afgestemd staat ; daar zitten geen sterke omroepstations en zijn de spoelen nog een beetje hanteerbaar .
En wanneer je nou net toevallig vlakbij "Radio Bedevaartsoord" ;) woont , neem dan lekker wat grotere spoelen en stem je hem af net onder de langegolf , bv. 130 kHz ofzo .

Het komt er allemaal niet zo heel erg op aan : Elke radio op lange- en middengolf knettert dat het een lieve lust is , als het onweert .

En de zin of onzin van zo'n projectje ? Niet over nadenken , maar er gewoon lol aan beleven .
En ik garandeer je dat het werkt . Zowel voor jezelf als voor een ander die geen verstand van electronica heeft .
Het is gewoon leuk als je je lichtje ziet reageren op die flits in de verte ... En het is gewoon lachen als het de TL van de buren blijkt te zijn !

Groetjes en succes

Radioortje

Nee nee niet verkeerd begrijpen?

En de zin of onzin van zo'n projectje

Ik vind het zeker GEEN onzin!

Ik vind het echt WEL leuk!

En met selectief bedoelde ik eigenlijk ook zo iets als,
Heeft onweer misschien ook een frequentie waar die altijd zit.
Je hoort hem vrijwel overal (op alle banden en frequenties)
ja maar is er niet 1 frequentie die er een beetje bovenuit schiet.
Eentje dus waar je het beste op af kunt stemmen?

Nu is dat misschien niet zo (ik weet het niet!)
Of misschien wel,
en misschien heb je dan ook verschil in frequentie tussen MET en ZONDER inslag?
(Ik denk zomaar eens hard op)

Vr Gr RRob.
Ik lees mee!

Het heeft vanmiddag geonweerd en ik was niet thuis :-(

Ik wil nu wel eens wat onweer om de meterschakeling te testen...

@Rob: Bliksem heeft niet echt een frequentie, het spektrum daarvan begint bij een paar kHz en eindigt bij een paar 100MHz, maar er ontstaan wel staande golven, de Schumann resonatie (sommige mensen gaan daarom aluhoedjes dragen maar dat valt buiten een elektronicaforum ;)), en whistlers.

Henry : Doet ie het niet op een schakelaar van het licht ofzo ?
Dan kan je daar een paar keer snel mee klikkerdeklikken , en jouw meter moet in de hoek staan ...

Radioortje

Dan komt de naald net 10% uit de hoek...

Elco zal toch niet...

Boink!! Tor verkeerd om zie ik nu.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]

Er is me zojuist radiotelegrafisch medegedeeld dat er in Waardenburg onweders draadloos zijn waargenomen.

Ja dat was lachen, ik ben in cw qso met Fet, komt mijn vrouw naar de shack om te waarschuwen dat ik de antenne eruit moet trekken want de detector staat als een gek te knipperen. :-)

Op mijn nieuwe (-oude) PYE ontvanger , die ik vanavond aan had staan , kraakte het behoorlijk . Dus er zal echt wel wat activiteit zijn in de lucht .
Maarja , die hangt wel aan een draad van 15 à 20 meter .
De detector , hier beneden , houdt het op nogal tam ...

@ Henry : check die C maar eens , of iets anders ? Een "te zware" meter werk ook al niet .
Als ik hier het kelderlicht (= TL ) een paar keer achter elkaar aan en uit doe staat de meter met een kromme naald in de hoek !

@ FET : met Fred aan het blieperdebliepen geweest ? Dan zal er aan jouw kant toch ook wel wat gekraak te horen hebben moeten zijn , lijkt mij .

Radioortje

edit : Fred , we hebben inmiddels geleerd dat de draden van jouw antenne in een bierpul hangen waarschijlijk niet werkt , hè ;) .

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=51&t=461

Evert: zo een als hierboven. Ik heb naast het ding het hele manual als pdf. Overigens geen kraakerdekraak gehoord op 80

Beter in een bierpul dan los slingerend naast mijn sets

[Bericht gewijzigd door fred101 op (15%)]

Nee was dat maar waar !!:9~
Het lijkt mij meer een huiskamer ontvanger : De PYE 3017/A .
Inmiddels gerepareerd , klinkt goed , maar heb er totaal geen gegevens van . Ik wil er nog verder op in gaan in een ander of nieuw topic .

Radioortje

Tor omgedraaid :P (Tweede keer dat me dat overkomt, schakeling 'werkt' maar de Hfe is beroerd).

Volle schaal na een paar impulsen van een TL lijkt me wat te gevoelig. Ik heb nu de meter ruim op volle schaal naast een TL-balk of tegen een TFT monitor, prrrrrrrr net een geigerteller :+.

Zonder weerstand (die van 5k1) knalt de meter meteen in de hoek bij elk klikje, iets té gevoelig.

Daarom heb ik er ook maar een potmetertje tussen gezet , dan is er nog iets af te stellen ;) .