Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Zandtriodes ?
Ik zie zelfs complete 14 en 16 potige zandbakken zitten ...
Nog even en er moet een miniatuur shovel aan te pas komen !
Radioortje
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@HWelther: Ik zou gokken op een morse-decoder oid.
@fred: Ja, je kunt natuurlijk ook alles nieuw maken. Is wel betrouwbaarder. Maar is dat in verhouding niet wat veel werk? Ik zou zeggen dat reparatie wel te doen moet zijn, maar ik vergis me daarin misschien.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb nu de generator unit eruit liggen en die met bv een twintigtal draden aangesloten op de hoofdunit. Nu kan ik eindelijk meten terwijl hij aanstaat. Ik ben nu zover dat ik weet dat het schema in iedergeval op veel punten afwijkt van de werkelijkheid en ook de vertaling in dat kleine boekje over de werking. Ik denk dat er wat verschillende versies zijn gemixed.
Maar ik weet nog niet wat er nu precies defect is. Wel dat ik geen stuursignaal heb als ik naar band 1 omschakel maar het lijkt er op dat de LO ook niet aangaat. Ik mis dus een stuursignaal maar er kan ook iets anders defect zijn want er gaat wel een zaagtand de stuurspanningsomvormer in maar er komt bij omschakelen ook niets meer uit. Echter omdat ook de LO niets lijkt te doen, er twee voedingen defect zijn (tijdelijk even werkend), de mixer, een stuk of 6 zeners, twee torren ben ik bang dat het halfgeleider spul de uiterste houdsbaarheid datum heeft bereikt. Maar ik probeer hem eerst nog werkend te krijgen anders heb ik al een idee met mini-circuits onderdelen.
Die hebben VCO's, versterkers enz. Die zo in plaats van een originele unit kunnen worden gezet, alles netjes 50 ohm. De voeding moet ik toch opnieuw bouwen. Ik heb een goede instelbare zaagtandgenerator liggen voor ons SA project maar moeten nog printen voor worden gemaakt en het IF ontworpen dus tot die tijd kan ik die gebruiken en daarna een nieuwe bouwen voor de SA.
Dan kan ik als tweede stap een extra mixer en powersplitter toepassen zodat ik het meetsignaal na het meetobject weer naar DC mix ipv met een externe diodedetector.
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Dat ding van hugo... Bedieningspaneel van een zendertje?
Ik meen TX key te zien staan, geschreven op de print.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Dat verklaart het onmogelijk grote display niet. Normale dingen kun je wel kwijt op een 2x20 display. Hij heeft vast niet voor niets 2x40 genomen.
Het moet haast wel iets met tekst coderen/decoderen te maken hebben.
@fred: Dat klinkt behoorlijk vervelend. Ik kan er van hieraf ook niet echt veel over zeggen...
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Even een vraag n.a.v. de opmerking van FET in http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/975308#975308 dat topic.
Jij zei dat een kristalontvanger ook werkt als je i.p.v. een aardverbinding een 'tweede antenne' neerlegt. Hoe kan dat dan werken? Er moet toch een stroom gaan lopen en het signaal is op beide 'antennes' toch exact gelijk?
Neerlegt? Ophangt!
Je weet toch hoe een dipool werkt?
Natuurlijk zijn de stromen gelijk, alleen loopt die stroom van de bovenste helft de 'ANT' aansluiting in, en de stroom van de onderste helft loopt de 'GND' aansluiting uit. (En een halve periode later andersom, natuurlijk.)
fred101
Golden Member
Er is wel ergens een stukje over hoe een dipool werkt op een bekende site 
http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=1600
edit: link vergeten
[Bericht gewijzigd door fred101 op (32%)]
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
@FET Maar hoe kan het de GND aansluiting uitlopen als het spanningsverschil tussen de ANT en GND 0V is? Dat begrijp ik niet.
@Fred
Bij die uitleg van die dipool zeg je dit:
Daar komt de dipool. Terug naar ons eerste voorbeeld.
We sluiten de lamp zwevend aan en gebruiken geen
aardvlak. We hangen hem met een touwtje lekker hoog en er gaan twee draadjes heen. Het ding
brandt net zoals eerst. Er kan echter geen aardweerstand meer roet in het eten gooien. Nu pakken
we de condensator weer. Er veranderd niets. Er loopt een mooie symetrische stroom omdat de aan
en afvoer precies gelijk is en niets hem beinvloedt. Nu halen we het dielectrium weg en houden
twee plaatjes over. Een luchtcondensator. We rekken die plaatjes uit zodat het draden worden (en
een rechte draad is ook een soort spoeltje) en buigen ze steeds verder uit elkaar. We hebben een
dipool. De pootjes meer naar elkaar is meer capaciteit, helemaal gestrekt is de capaciteit het laagste.
Korter is minder inductie en langer meer. Natuurlijk hoog genoeg opgehangen anders gaat de aarde
weer meedoen als capaciteit en ontstaat er een soort 2e stroomkring met de nodige verliezen.
Die stap dat je de plaatjes gaat uitrekken begrijp ik niet. Ik vind het sowieso vreemd dat door een condensator een wisselstroom kan lopen. Ik begrijp wel dat er een stroom loopt. Dus dat de ene plaat eerst positief wordt opgeladen en vervolgens negatief en dat de andere plaat dat precies omgekeerd doet. Ik begrijp alleen niet waarom er zo'n grote stroom kan lopen. Ik bedoel dus, waarom is de capaciteit van een condensator, groter dan die van twee platen die naast elkaar hangen, of zelfs helemaal bij elkaar weg zijn.
Hoe er dan een elektrisch veld kan ontstaan door een wisselspanning op twee losse draden te zetten grijp ik ook niet, dan kan er immers toch helemaal geen stroom lopen?
Je hebt toch wel een gewone verticale dipool in gedachten he? Niet twee verticale draden op gelijke hoogte naast elkaar, of zo.
Een dipool als ontvangstantenne levert, als je een golf ontvangt, een spanning op tussen zijn aansluitpunten die in het midden zitten.
Dus: lange, verticale draad; knipje in het midden; hf voltmeter ertussen; golf ontvangen; voltmeter slaat uit.
Pietdepiet
Oké, dat had ik niet. Ik dacht:
| | |
| | |
| | |
| | Ontvanger
| | |
| | |
Ontvanger Maar het is dus: |
Dan nog snap ik niet hoe daar een spanningsverschil tussen kan ontstaan. Die golf is toch in beide draden op het zelfde moment in zijn top en dal en nuldoorgang? Dus dan staat er tussen de draden toch geen spanning?
rbeckers
Overleden
Pietdepiet,
bekijk eens het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dipoolantenne
Pietdepiet
Ik heb de eerste twee nu doorgelezen en snap het nog niet. Ik realiseerde mij echter dat dat komt, denk ik, doordat ik eigenlijk helemaal niet weet hoe het kan dat er door de golven opeens spanningen induceren in een draad/spoel.
rbeckers
Overleden
Dat verklaart wel wat.
Een stroom door een draad wekt een magneetveld op. 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Amp%C3%A8re
http://nl.wikipedia.org/wiki/Inductiewet_van_Faraday
En uiteindelijk:
fred101
Golden Member
Antennes is zo'n beetje het meest complexe deel van deze hobby.
Heel simpel (althans dat hoop ik) voorgesteld: Een stroom door een antenne wekt een magneetveld op. Maar ook een electrisch veld. Het hoe en waarom daarvan heeft met inductie en capaciteit te maken maar is veel complexer) Doordat het wisselstroom is poolt het veld steeds om. In zo'n veld zit energie. Bij het ompolen wil die energie weer terug de antenne in maar omdat hij ompoolt, worden de oude velden door het nieuwe afgestoten en voor zich uit geduwd. Op een bepaalde afstand ontstaat er een evenwicht tussen het electrische en magnetische veld en dan heb je een zich steeds verder verplaatsende radiogolf.
Dit in een notendop, FET of Rene zal nog wel wat kunnen corrigeren maar dit is grofweg het idee.
rbeckers
Overleden
Fred,
je overschat mijn kennis.
Van antenne's en trouwens ook van didactiek, weet ik maar een klein beetje.
Maar antenne's zijn behalve ingewikkeld, moeilijk ook noodzakelijk en zelfs onvermijdbaar. Alles straalt min of meer. 
fred101
Golden Member
de rus heeft de koude oorlog gewonnen, hij wordt niet meer warm. De voedingstrafo is stuk. Toen ik de hele voeding herbouwd had en weer oeveral spanning werd de trafo erg heet. Een test opstelling met een berg externe voedingen en trafo's kreeg hem weer levend maar ik heb al zoveel defect spul gevonden en vervangen dat ik nu niet meer weet wat en waar. Er is gewoon te veel defect. Ik ga de kast en onderdelen (schakelaars, metalen dozen, verzwakker enz) gebruiken om de zelfbouw SA met tracking generator van ons andere forum in te bouwen/ Dan heb ik gelijk alle schakelaars knoppen en een venster voor de counter.
Ik ga nu een ruisbron maken en daar wat mee experimenteren aan de SA.
Ik wilde een SNA 0-1000MHz bouwen naar eigen ontwerp en daarna even gedacht aan een bestaand ontwerp wat 0-1700MHz doet maar een wijs persoon heeft me verteld dat me dat waarschijnlijk niet gaat lukken maar ooit ga ik dat doen
Ik denk dat het bouwen nog wel lukken zal (net als het SA experiment "het deed") maar of het dan ook bruikbaar is..... Dat is toch wel erg complex. Wideband VCO's met lage faseruis, stripline filters en dat dan bouwen op frequenties waar je niet eens kunt zien wat er gebeurd.
Wel grappig. Nu weet ik eindelijk wat voor oscillator er in die n nordmende wobbulator zat. Ik zat wel goed met hoe ik dacht dat dat werkt met die magneet maar dat blijkt een yig oscillator te heten.
Ik had nog een update beloofd:
Het is inderdaad een CW-reader, maar deze kan ook keyen.
Sluit er een PS2 keyboard op aan en je tikt morse, een recht op en neer sleutel of paddles werkt ook.
Er kan gelijk worden meegelezen, wat je tikt of sleutelt.
Progammeerbaar (call, wpm, etc) via het PS2-keyboard.
Print en kast en deel ontwerp mijn credits, de software en de rest van het ontwerp PA3CNO, PA2RDK en IK3OIL.
Radioortje
Dat ziet er weer gelikt uit Hugo .
Als het net zo goed werkt als het eruit ziet , moet het bij het perfecte af zijn ...
Alle respect hoor !
Maar waarom staat hij nou op de tweede foto op een Senseo-kopje of iets dergelijks ?
Ik van de week weer een oud stukje hobby uit de kast gehaald , 27Mc . Mijn pa heeft voor de lol zijn oud Stabo'tje weer eens uit kast gehaald , en ik dacht dan kan ik niet achter blijven .
Een paar jaar geleden een bakkie van een oud-collega gekregen , en dat ding scheen te werken .
Totdat ik hem open maakte , toen bleek dat er behoorlijk in gespit was . Ik kwam erachter omdat dat ding lang geen SWR van 1 had op een dummyload van 50Ω . Eindtor was ook halfgaar ( 2SC2166 , opzich geen slechte keuze ) .
Alles weer naar orgineel gemaakt , maar ik krijg er geen µWatt uit . De stuurtrap doet het wel goed , aan de basis van de eindtor een mooi signaal ; Uc ook ok , maar geen ( nouja ... echt nauwelijks ) hf signaal aan de uitgang . Ja die tor is wel goed : gemeten hFE van 131.
Weer wat hobbywerk te doen , want al begrijp ik het nog niet , het apparaat moet en zal weer gaan werken .
Dat is nu de sport geworden .
Radioortje
fred101
Golden Member
Mooi Hugo, netjes met die lettertjes en plaatjes, lijkt me een handig ding. Ik probeer op gehoor te nemen maar zo'n "spiekbriefje" is misschien toch wel handig voor als je even iets mist. maar ik ken me zelf, dan zit ik alleen nog daar op te kijken.
Ik heb vanavond een nieuw pad betreden. Ik ben aan het rekenen met torren. Dat is op zich makkelijker dan ik dacht maar is toch best lastig. Als je de versterker bepaalde kenmerken wilt geven moet wel alles bij elkaar kloppen. En dat is het moeilijkste want alles beinvloed elkaar maar ik begin die kleine driepotige rakkers een beetje door te krijgen.
Morgen hoop ik een nieuwe uitbreiding van de HP verzameling te ontvangen. Zij is mooi, uit 1976 dus 33 lentes jong, met manual en probes en goed voor 100MHz. Haar naam is HP-1740A en deze schoonheid is een scoop
Zij is voor de verandering eens in goede gezondheid. Tevens hoopt zij binnenkort op gezelschap van een HP AC precision amplifier, HP powermeter (nW tot 25W en ik dacht tot 1GHz) en een HP true RMS meter. Alle drie in, zoals gebruikelijk, onbekende staat van werking.
Ik zal niet alles zelf houden, als er nog iemand een SA wil tot in het GHz bereik: 100 euro op zendamateur, zal er niet lang staan denk ik. Er stond een R&S wobbelaar voor 50 euro tot 1200MHz en die was in no-time weg. Helaas nog geen HP SNA gevonden. Tja, dan zal ik zelf moeten leren hoe ik een tracking generator voor mijn HP{ SA kan bouwen
http://www.2dehands.nl/konig-spectrum-analyser-60850940.html?show_mark…
Radioortje
Gefeliciteerd met (alweer ) een heel mooie aanwinst , Fred .
Maar zou het niet een keer tijd worden dat je naast jouw Buizen-Walhalla een soort Transistoren-Niflhel te gaan creëren , waar jij dan de Garmr van bent .
Het is maar een ideetje .
Radioortje
PS : Hoe lang gaat het nog duren voordat Fred101 voor zijn lol PICs gaat (her-)programmeren om zijn ( meestal professionele ) meetinstrumenten te verbeteren ?
fred101
Golden Member
Te laat
. Ik al ben bezig geweest een zaagtandgenerator te programmeren voor in een PIC maar ik kan in proton maar 50 regels maken en dat is veel te weinig. Helaas is het in microbasic veel te ingewikkeld met poorten aansturen/uitlezen.
Het nadeel van die SA op 2de hands is dat hij begint op 47MHz, beetje hoog voor de amateurbanden.
Dit ding eigenlijk bedoeld voor de TV banden (Band I t/m V).
@Fred. Heb je al eens naar je maximale vloerbelasting gekeken?