Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
Op 14 maart 2006 16:54:09 schreef Esoterist:
Nou luitjes zie je zelf al rond rijden met een 1/4L spriet achter op de rukhaak.Dan is zo'n debielsprietje wel heel handig !
Helemaal mee eens!:)
@Hugo @Henry @allemaal!
Ja klopt ben de laatste tijd niet zo veel meer aanwezig
En heb wat meer op het andere forum getikt.
Maar ook daar is/word het wat minder.
Het gaat warmer worden, dat is onder andere een rede.
Jullie weten mijn rommelhokje staat los van mijn huis,
Was te koud om . . . . . .
En ook het vrouwtje eist haar aandacht weer op!
Kan je nagaan tis maar een klein wijfie,maar ze is sterk!
Nee maar we gaan weer aan de rommel hoor mensen.
Wat minder tikken en wat meer aan de rommel!
Grenade, het kleine zendertje,
we zijn ook in verwachting van een klein buis zendertje
moet nog wat onderdeeltjes er bij zoeken op de markt.
(heb weer een boel uit te proberen en op te blazen!)
@Hans
Ik ga denk met die grenaat aan de mobiel!
Maar als ik dan de lucht in ga zet ik de auto
ergens langs de kant van BV het water! draadje in de boom!
RadioBarbecue op 6 en denk ook op 7MHZ
En ook eens kijken misschien op 3, . . MHZ?
Rob007.
Hey Rob! Lijkt met stervens koud in dat hokje, brrrrrrr.
Als je straks aan de waterkant gaat zitten, druk dan ook meteen een aardpen in de sloot! 
Enne heb je dit gelezen?
6300.64 R. Rob 007 (tent.) Could only get a carrier here at 0738-0808. Just not strong enough to get audio. Besides
the pulsing 'tone' UTE (sounded like time ticks every 4 se- conds), the big machine gun UTE was on at 0739. Also, when
listening to this in USB to minimize the UTE QRM, was getting LSB traffic from 6303! Frustrating!! Dr. Tim suggest this
might have been R. Rob 007. (12 March)
Aangezien de QTH van Dave Pennsylvania USA is, is dat oost-amerikaanse tijd. (Of was jij zo vroeg, dan zal het wel UTC zijn)
@Henry
Ja maar het word al wat warmer hoor!
(Ik werk bijna altijd buiten)
En wat betreft die aardepen ja daarom ook langs de kant!
Een paar pennen met vlees en hoe meer er leg zijn hoe meer in het water.
Raportje . . . NEEJJJjjjj
Hee dit had ik niet gezien!
Waar haal je dit vandaan?
Rob007.
Vo;gens mij van Dr Tim.Tower was net een tikkie harder daar,maarja die hebben ook een dubbele 807....Zo zie je maar vermogen maakt niet zoveel uit.
Hans de Swan
@KT88: Geeft een EL86 inderdaad iets meer vermogen dan een EL84 en kan de EL86 uitgeprobeerd kunnen worden in mijn buizenzender? Voetjes schijnen gelijk te zijn, dus...
ORN
Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl
Op 16 maart 2006 02:08:00 schreef Hans de Swan:
@KT88: Geeft een EL86 inderdaad iets meer vermogen dan een EL84 en kan de EL86 uitgeprobeerd kunnen worden in mijn buizenzender? Voetjes schijnen gelijk te zijn, dus...
Hallo Hans,
Dit kan inderdaad. De El 86 geeft bij een lagere spanning het zelfde vermogen; de EL84 kan echter iets meer spanning hebben. Denk niet dat je veel verschil merkt. Beter is een 807, met 800 volt op de anode. Tube info op http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php
Op 16 maart 2006 06:08:50 schreef ORN:
[...]
Dit kan inderdaad. De El 86 geeft bij een lagere spanning het zelfde vermogen; de EL84 kan echter iets meer spanning hebben. Denk niet dat je veel verschil merkt. Beter is een 807, met 800 volt op de anode. Tube info op http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php
Ach, dit doet me denken aan mijn vroege HF experimenten 25 jaar terug. Let wel, een EL84 op MG op 900 Volt met Heissing modulatie middels een 814 en later een VT4C, waar kom je dat tegenwoordig nog tegen...
Zo zie je maar dat ICAS (Intermittent Commercial and Amateur Service) heel wat meer vermag dan wat standaard in de buizenboeken vermeld staat. Voor een meer 'normale' spanning zal je niet veel verschil tussen een EL84 en EL86 bemerken. De EL86 heeft wel een tikkie minder anode-dissipatie.
Hans de Swan
Op 15 maart 2006 21:35:22 schreef saturnus:
Vo;gens mij van Dr Tim.Tower was net een tikkie harder daar,maarja die hebben ook een dubbele 807....Zo zie je maar vermogen maakt niet zoveel uit.
Klopt! Je moet vier keer het vermogen over de kop gooien om één S-puntje meer te behalen! Hoe meer vermogen, hoe kleiner het verschil... Dat maakt het lowpower-gebeuren ook zo interessant...
Op 16 maart 2006 09:39:11 schreef QRO_man:
Ach, dit doet me denken aan mijn vroege HF experimenten 25 jaar terug. Let wel, een EL84 op MG op 900 Volt met Heissing modulatie middels een 814 en later een VT4C, waar kom je dat tegenwoordig nog tegen...
De hele scéne rond de MG is in 25 jaar behoorlijk teruggelopen, QRO. Het "stikte" hier toendertijd van de piraten (omgeving Steenwijk-Meppel).
Maarre... een leuk effekt, een MG-buizenzender met een ingebouwd lichtorgeltje, want ik neem aan dat de EL84 geen behoudend lichtje gaf met 900 Volt tijdens het Heissing-moduleren?;)
Op 16 maart 2006 06:08:50 schreef ORN:
Dit kan inderdaad. De EL86 geeft bij een lagere spanning het zelfde vermogen; de EL84 kan echter iets meer spanning hebben. Denk niet dat je veel verschil merkt. Beter is een 807, met 800 volt op de anode. Tube info op http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php
Heee John, bedankt voor de link en inderdaad zou een 807 beter zijn. Jammer genoeg zou ik mijn huidige buizenzender (met EL84) zo dusdanig moeten ombouwen (m.b.t. spanning, modulatie-trafo en oscillator-buis) dat het me zinvol lijkt om de 807 voor een nieuw buizenprojekt te gaan gebruiken...
Ga binnenkort toch eens kijken wat de EL86 gaat doen. Heeft iemand nog andere suggesties van mogelijke buizen als (rechtstreekse) vervanger van de EL84???:)
Heee jongens,zijn we nog wel aan het bouwen??
Ik wil foto's zien 
Dan van mij maar even een foto'tje.
Dit is mijn eerste SMD frutseltje.
Het is die 74HC240 zender,maar dan in mini.
Het hele printje is 100X25mm
15Watt drager bij 12V...en nu zonder zijbanden.
Ga er nu een modulator in SMD aan vast zetten.
De grote blauwe C's gaan er nog af.
Ik wil even zien of gewone keramische c's het uithouden,en andes komen er ATC's in.
Hoeveel vermogen zouden die weerstandmodelletjes-inducties kunnen hebben?
Ik kan er ook een 6Watter van maken,dan kan ik hem vol moduleren op 12-13,8V
Maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Straks mobiel vanuit een sigaretten-doosje...met spriet op paraplu(mooie massa radialen)...
Nou zo maar weer,anders wordt het nog gekker.
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
@transmitter
Goed gedaan Bert absoluut classe een toppertje zeker navolging waard dacht ik zo.
Antenne er aan en draaggolf zetten.
Super!!!!
MRF.
@Transmitter
Geweldig man! Jammer dat Amidon nog geen smd-ringkernen maakt. 
Misschien voor de koeling van de fet een processor koeler met fan nemen? Kan het nog wat kleiner!
Petje af!! 
Dank je wel jongens!!!
Extra koeling is niet nodig,dit blokje wordt nauwlijks warm.
Hij staat nu 2 uren te branden op de dummy en het blokje is nu een graad of 30-35 schat ik zo,en staat gewoon op de tafel.
De modulator die er nu aan hangt wordt zonder luchtstroom wel gloeiend heet.
Daar heb ik wel een blowertje op want die staat de helft van 12V weg te stoken in het koelblokje.
Ik ben aan het uitzoeken of ik een switched regulator kan moduleren.
Of een andere vrij simpele manier om een IRFP240 te laten schakelen.Dan heb je een rendement van +/-90%
Dan zou de modulator-Fet net zo warm worden als de zender-Fet.
Dit zou dus de ideale situatie zijn,want ik heb de pest aan hete componenten.
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
Het idee van mij was meer bedoeld om het koelblok wat kleiner te kunnen maken en een oude processor-koeler heb je meestal wel liggen of is voor weinig te koop.
@Rd12tf
Ja je hebt gelijk hoor,niet goed gelezen.
Maar dat is inderdaad een goed idee.
Oja en nog iets,bij de volgende layout komt de LTC1799 er ook bij,even zien of dat goed werkt.
Zal wel niet al te schoon zijn,maar komt misschien niet uit de fet,want een blok is ook al een samenvoegsel van allerlij frequenties.
Ik wil zien of ik alles(incl mod.) in een 37x111 blikje krijg,en dan inderdaad 1 of 2 prossesor koelertjes er onder.
En zou je voor mij ook eens(geen haast) z'n mooi filter uit willen rekenen net als die middengolfposting.
@Rob,
Ik heb nog steeds geen antenne gemaakt,maar het weer wordt beter.....
Dat ziet er 'w00t' uit Transmitter, maar ik wist niet dat die blauwe caps keramisch waren, is het geen ingegoten Polystyreen? Geeft niet, voor low power zijn ze prima!
Mooi dat je zijbandjes kwijt bent, dat scheelt weer fitness
, heb je de print dubbelzijdig uitgevoerd?
En die spanningsregelaar, die is ook in SMD 
Verder ben ik met Eat eens dat er eigenlijk een klein koelblokje met fan onder moet 
Veel succes met de afwerking en gooi die antenne de tuin in 
Hans de Swan
@TRANSMITTER:
Antennefilter: L1 = 1.380uH / L2 = 1.698uH / L3 = 1.380uH
T37-6 core: L1 = 19 turns / L2 = 21 turns / L3 = 19 turns
cond.s: C1 = 270pF / C2 = 680pF / C3 = 680pF / C4 = 270pF
Had het schema nog voor me liggen door dat MG/KG-zendertje... 
Uitgewerkte, practische versie:
Fkantel= 7.0MHz
Onderdrukking:
(Werk frequentie 6.3 MHZ)
2e harm. -54 dB
3e harm. -82 dB
Met "ideale" componenten waarden:
Fkantel= 7.0 MHz
Onderdrukking:
2e harm. -56 dB
3e harm. -83 dB
Aldus volgens RfSim99 ...
Het filter van Hans start ik zometeen op het Holodeck, even geduld aub ...
Ok:
Fkantel= 9.0 MHz
Onderdrukking:
2e harm. -29 dB
3e harm. -57 dB
Misschien werkt dat filter van jouw goed Hans, maar het kan beter. 
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
Op 16 maart 2006 22:39:35 schreef rob007:
Waar en waneer kunnen we luisteren?
Ben benieuwd!
Ja, ben ook wel benieuwd. B.t.w. waar moet ik naar luisteren....
Moet me geheel bij de anderen aansluiten, een uitzonderlijk mooi stukje werk. Dan begint het bloed toch behoorlijk te kriebelen om ook weer eens zoiets aan te pakken. Jammergenoeg dien ik hier twee jonge kinderen in het gareel te houden en blijft er hierdoor erg weinig tijd meer over voor de hobby.. 
@Rd12tf en Hans
Bedankt voor de filtergegevens,perfect.
Dat staat er maar weer voor het naslagwerk en die van Rd12tf ga ik toepassen.
@Henry
Die blauwe zijn styroflexen hoor dat heb je goed gezien.
Maar ik wil zien of wat kleinere c's of zelfs SMD c's het houden.
Het einige wat er gister nog aan mankeerde was een licht brom op de kale drager,maar die heb ik er nu ook uit.
Het bleek een aardlus te zijn,via:
massa zender-randaarde voeding-randaarde spec.-meetsnoer-meetpunt dummy-massa zender.
Ik kwam er achter toen ik het geheel gister uit wou schakelen en de massa van de zender afhaalde.
Tot mijn verbazing draaide de zender gewoon door......???
Na enig zoeken vond ik de bovenstaande 2e massaweg.
Ik dacht misschien is dat ook de brom en inderdaad....