ik heb een motor die zeer veel stroom trekt (+ - 3 A) en op 7,2V werkt dus ik wil een Hbrug met mosfets maken!?? Want mosfets worden veel minder warm dan transistoren omdat hun suturatie spanning veel lager is!

Kan iemand me helpen???

Als ik het goed begrijp, moet die motor linksom en rechtsom gaan draaien, en hij moet geregeld kunnen worden, klopt dit. Als hij maar een kant op moet draaien, heb je hieraan genoeg.

Ja, de motor moet linksom en rechtsom gaan draaien!

Ik heb geen through hole component gevonden, maar dit lijkt me een goed uitgangspunt (gevonden bij Farnell) De gates kun je aan elkaar knopen (als je netjes stuurt tenminste, of hoog, of laag, maar niet ertussenin) De source van de PFET aan de plus, en van de N-fet aan de min. Alle drains zet je daan aan elkaar met de motor. De richting bepaal je uit de pulsvolgorde, linksom, de ene brug aansturen, en de andere statisch houden, en andersom.

Bedoelt Davidov niet gewoon DC bedrijf ?
H.

Op 1 maart 2006 14:15:48 schreef LaStei:
Ik heb geen through hole component gevonden, maar dit lijkt me een goed uitgangspunt (gevonden bij Farnell) De gates kun je aan elkaar knopen (als je netjes stuurt tenminste, of hoog, of laag, maar niet ertussenin) De source van de PFET aan de plus, en van de N-fet aan de min. Alle drains zet je daan aan elkaar met de motor. De richting bepaal je uit de pulsvolgorde, linksom, de ene brug aansturen, en de andere statisch houden, en andersom.

Ik weet dat FET's een lage dissipatie hebben, maar bijna 2 maal 6 ampere door een smd chipje van 4 mm breed :| ?

Op 1 maart 2006 16:59:45 schreef Berend:
[...]

Ik weet dat FET's een lage dissipatie hebben, maar bijna 2 maal 6 ampere door een smd chipje van 4 mm breed :| ?

Jahoor...

Gaat best zolang je maaar een propere sturing hebt. Von hoog genoeg en snel genoeg ;)

Dus de bovenstaande fets zijn vooral schakelfets en niet (lees: niet uitermate geschikt) in het actieve gebied heet het geloof ik te gebruiken.

even ter verduidelijking
MOSFET's zijn NIET gemaakt om in het lineaire gebied te werken.
er zijn weliswaar mosfets die daarvoor gebouwd zijn ( audio toepassingen ) maar 99 % van de mossen die je vindt zijn gemaakt om razendsnel aan en uit te gaan , met daarbij een zeer lage Rdson.

een FET is GEEN MOSFET ! omgekeerd wel.

bij een FET zit er een diode van gat naar het kanaal
bij een MOSFET zit daar niks , nul , noegabollen.

Free, wat zijn dat "noegabollen" ? Luikse wafels ?
H.

Zijn noegabollen niet van die hele kleine zuiver kristallen bollen? En omdat ze zo kelin zijn, kun je maar een heel klein beetje in de toekomst kijken (een aantal picoseconden) Daarom zitten ze tussen de gaten en source van Mosfet's. Daarom heeft ST van die hele snelle MOSFET's?

[Bericht gewijzigd door LaStei op ]

Gebruik wel een speedup condensator, dat scheelt veel warmte. Normaal stuur je de gate met 0V (uit) en 5V (aan), die spanning stuur je door een weestand. Parallel met die weerstand zet je een kleine condensator (paar 10tallen nF), deze zorgt ervoor dat een verandering (wisselspanning) sneller gebeurt, want condensatoren geleiden wisselspanning, daardoor is de parasitieve capaciteit van de (MOS)FET sneller ont/opge laden, waardoor hij sneller schakelt. Dat kan een verdubbeling van de toegelaten stroom door de (MOS)FET zorgen, zonder enige koeling.

Is "noegabollen" niet gewoon een uitdrukking van "absoluut niets", zonder dat er een oorspronkelijke betekenis aan hangt?

[Bericht gewijzigd door Videomodulator op ]

Op 2 maart 2006 14:16:33 schreef Henri Laprador:
H.

Hahaa, ik snap onze Free wel :) Is eigenlijk een typische Belgische uitdrukking.

Niks, nothing, rien de knotse, njenté, njet, zero, zap, ziltch, bros, nul...
:)

- - big bang - -

Op 1 maart 2006 16:31:47 schreef Henri Laprador:
Bedoelt Davidov niet gewoon DC bedrijf ?
H.

Ik denk het ook, links of rechts sturen, of anders gewoon uit. En denkelijk geen PWM voor een regeling.

Nu nog eens iets: meestal worden er dioden (ultrafast recovery types) anti parallel op de Mossen gezet om te kunnen 'freewheelen'. Ik zet ze er toch altijd op.
Zijn er mensen die de inwendige bodydiode van de Mosfet daarvoor gebruiken? Dus zonder extra diodebypass. Zonder gevolgen?

- - big bang - -

Op 2 maart 2006 14:35:23 schreef Videomodulator:
Gebruik wel een speedup condensator, dat scheelt veel warmte. Normaal stuur je de gate met 0V (uit) en 5V (aan), die spanning stuur je door een weestand. Parallel met die weerstand zet je een kleine condensator (paar 10tallen nF), deze zorgt ervoor dat een verandering (wisselspanning) sneller gebeurt, want condensatoren geleiden wisselspanning, daardoor is de parasitieve capaciteit van de (MOS)FET sneller ont/opge laden, waardoor hij sneller schakelt. Dat kan een verdubbeling van de toegelaten stroom door de (MOS)FET zorgen, zonder enige koeling.

Dat snap ik niet zo goed. Die speedup condensator wordt zo toch alleen bij BJT's gebruikt ? Bij een mosfet zie ik het nut niet zo. Een 10n over de gate weerstand zetten bij een mosfet heeft toch (bijna) het zelfde effect als de gate weerstand gewoon weglaten ?

Op 2 maart 2006 14:16:33 schreef Henri Laprador:
H.

alle Henri , da gij da nie weet. das een typisch kortrijkse uitdrukking !

eigelijk is nougabollen geschreven.

nougat is een stroperige witte massa met nootjes in ( ben daar niet zo zot van maar is wel lekker . tis wel een plakboel )
en nougabollen zijn bollen gemaakt van nougat.

Hoe kan niks nougatbollen zijn?

Op 2 maart 2006 23:00:35 schreef fry:
[...]
Dat snap ik niet zo goed. Die speedup condensator wordt zo toch alleen bij BJT's gebruikt ? Bij een mosfet zie ik het nut niet zo. Een 10n over de gate weerstand zetten bij een mosfet heeft toch (bijna) het zelfde effect als de gate weerstand gewoon weglaten ?

neen . de boel maakt een differentiator. je pompt de inwendige condensator in de mos snel op.

desondanks dat een gate hoogohmig is zit daar inwending een zeer laagohmig pad: de gate condensator. in statisch bedrijf ( als die cap geladen of ontladen) is loopt er geen stroom. als je de state verandert en die cap gaat laden of ontladen loopt er wel stroom. die gateweerstand moet die stroom limiteren. anders loop je het risico die gate gewoon te verbranden.

door dat kleine parallelcapje met de gateweerstand stuur je een korstondige piekstroom die de gate sneller laadt of intlaadt ( daar kan ie tegen ) de rest van de stroom wordt dan geleverd via de normale gateweerstand.

Op 2 maart 2006 23:00:35 schreef fry:
[...]

Als je zonder gateweerstanden kan/mag werken, dan heb je idd die speedup condensator niet nodig (ik zat te denken op aansturing vanuit TTL niveau).

Edit: blijkbaar is die weerstand toch nodig, dus mijn verhaal was toch juist :)

Ik snap de beginselen van zo'n gate wel, dacht ik tenminste. Maar een 10 nf kan toch in een keer de zeg 1nF gate tot 90% van de spanning opladen ? Die weerstand doet er dan toch niet echt meer toe ?
Of, een iedeetje hoor, mischien helpt het nog wel eventuele oscillaties dempen terwijl je er bij het open sturen geen last van hebt ?

Op 2 maart 2006 23:27:27 schreef fry:
Ik snap de beginselen van zo'n gate wel, dacht ik tenminste. Maar een 10 nf kan toch in een keer de zeg 1nF gate tot 90% van de spanning opladen ? Die weerstand doet er dan toch niet echt meer toe ?
Of, een iedeetje hoor, mischien helpt het nog wel eventuele oscillaties dempen terwijl je er bij het open sturen geen last van hebt ?

je hebt nog een andere cap zitten ook ( tussen gate en drain ) das een parasitaire. die moet je ook wegwerken.

Die nare zeg maar, die aan de source wordt gekoppeld als de mosfet opgaat waardoor je er bergen nC's in kan pompen zoder dat de gate spanning omhoog wil.
Wat is dan het iedee ?
Je berekent die cap zo dat die met veel stroom door het miller plateau jaagt ondanks de dissipatie in de gate. Vervolgens laat je de spanning door de gate weerstand rustig verder oplopen om de rdson verder te verlagen zonder de gate teveel te belasten ?

Op 2 maart 2006 22:10:12 schreef big bang:
[...]

Hahaa, ik snap onze Free wel :) Is eigenlijk een typische Belgische uitdrukking.

Niks, nothing, rien de knotse, njenté, njet, zero, zap, ziltch, bros, nul...
:)

- - big bang - -

nada.