Cascade, hoe/wat/waar (philips oscilloscoop pm3212 reparatie)

Hoi,

Een korte inleiding tot mijn prangende vragen:

Mijn pas aangeschafte philips PM3212 is ermee opgehouden. Voeding was geheel dood, maar na vervangen van twee drivertorren werkt hij deels weer, de lage spanningen zijn gewoon weer te meten, ledje op frontpanel brandt. De trafo wordt nu op 760 kHz aangestuurd. Echter geen lijn/stip op de buis. Ook geen enkele vorm van groen licht in een verduisterde kamer.

Zonder schema is het lastig conclusies te trekken, maar ik vermoed dat de gloeidraad nog intact is. Uit de trafo komt een galvanisch gescheiden circuit dat na gelijkrichting en afvlakking naar de buis gaat, waar over de betreffende aansluitingen een weerstand van 13 ohm te meten is.

De hv aansluitingen van de trafo geven een weerstand van 380 ohm. De spanning aldaar in actie kan ik (na spanningsdeling) niet meten want... m'n scoop is dus stuk, en een multimeter kan 760 kHz niet meten op de AC ingang. Paar condensatoren (max 1600 V, ter indicatie) en weerstanden zijn nagemeten en werken. De HV diode (max 12.5 kV) die ik aantrof heb ik uit voorzorg vervangen door een nieuw exemplaar (wist zo snel niet hoe dat ding te testen en kostte weinig) maar zonder resultaat. Verder gebeurt er weinig tussen trafo en buis behalve de cascade.

Voorlopige conclusie is dus dat de cascade niet meer functioneert. Hopelijk vind ik hier de experts op dit gebied, want ik heb een paar concrete vragen:

Hoe test je een cascade, buiten een hv circuit? In theorie zou ik zeggen dat je een totale drempelspanning moet kunnen meten over de serie diodes ter hoogte van enkele tientallen volts. Klopt dit?

Deze cascade is niet meer dan een stuk zwart plastic met 3 draden, met geen enkel aanknopingspunt voor merk of type. Hoe weet ik welk type dit is, of doet dit er eigenlijk niet toe?

Last but not least, hoe kom ik aan een nieuwe of werkende gebruikte? Er zijn wel een paar sites die 'alle' cascades en lijntrafo's aanbieden, maar ik vroeg me af in hoeverre oude tv's als bron hiervoor kunnen dienen. Hebben die meer/minder trappen, kunnen ze hogere/lagere spanning genereren?

Ik heb overigens geen idee wat de buisspanning van deze scoop is. Buis type is D14-125GH/08, iemand die daar iets mee kan? Een zeer algemene waarschuwingsplakker achterop de scoop zegt dat Max Acc Voltage 10 kV is, dus dat is in elk geval een bovengrens.

Ik ben zeer benieuwd naar de reacties!

Groeten, Maarten

Heel fijn, ik zit met hetzelfde probleem, maar dan met een PM3209, zal het kleine zusje zijn van de jouwe.

Mijn "cascade" (groot woord, ding is zo groot als 4.7 uF/630V folie) is ook dood, alle spanningen lijken me verder ook aanwezig.
Typenummer wat erop staat is H-V5500, daaronder denkelijk een datum JY-8919, verder geen merknaam erop.
Zwart ding, 3 pootjes, gele compound bovenop.
Rood kabeltje eruit met aan de andere kant de anodedop.
Ik hoop op de aanstaande radiobeurs een gelijksoortig iets te kunnen scoren.

Ik heb al een oude K9 cascade geprobeerd, werkte niet (te zware belasting?)

Mijn buizenboekje kent de D14-125 serie niet, wel de D14-120, Va max inderdaad 10 kV.
Ga er maar vanuit dat ze ook daar in de buurt gebruikt zal worden.

Overigens is mijn scoopje van binnen geheel Matsushita, is dat bij jou ook zo?

J+W, als de voedingsspanning (uit een HF oscillator) al wordt aangeboden op de cascade (want is na gelijkrichting verder wel aanwezig op g2 en focus spanningsdeler), maar je kunt geen vonken trekken aan het uiteinde naar massa, dan lijkt ze me wel overleden, niet?

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

Hoe test je een cascade, buiten een hv circuit?

neem een versterker met een 100V uitgang, een AG9015 met 800 Ohm is ook goed. Jaag er 10 KHZ door, zet hem goed open en sluit je cascade aan de luidsprekeruitgang, je kan rustig meten zonder de te hoge spanningen of hij verdubbelt, tripleert quadrupleert, enzv... (hangt af van het aantal secties). Vergeet uiteraard je versterker niet te belasten, anders gaan de schermroosters blozen. bij 10 volt meten is te laag, de diodes verliezen te veel spanning.

Heb hier ook nog een PM3212 staan met een fout in de HV gedeelte. Heb daar jaren geleden eens een extra voeding ingebouwd, maar deze verloopt konstant en is dus niet echt bruikbaar. Zal hem weer eens tevoorschijn toveren.

Op 27 september 2006 20:38:19 schreef KT88:
Overigens is mijn scoopje van binnen geheel Matsushita, is dat bij jou ook zo?

Enige merkaanduiding is op elco's (philips) en op de plastic connectoren (philips). En de buis zelf is made in France door philips. Hoofdprint vermeldt niks aan merk/type, op de voedingsprint staan alleen wat getallen.

Hier: www.sphere.bc.ca/test/crts2.html staat de buis wel tussen het aanbod overigens, maar helaas zijn de meeste bronnen op internet je meer aan het aansmeren dan aan het informeren.

Overigens had de scoop de dag voor instorten al last van een wegfadende straal, na een aantal uren aanstaan. Even afkoelen was genoeg om 'm weer op volle kracht te laten komen.

Is het een goed plan om die hars eruit te smelten om zo visueel te checken wat deze cascade inhoudt? Kokend water, frituurpan, heteluchtfohn?

Bij mij precies dezelfde symptomen voor de "Totalausfall", dus ik verdenk bij jou dan ook de cascade.

Uitkoken?
Tja, waarom eigenlijk niet? Het ding is toch al defect......
Verfafbrander misschien, kun je de hitte nog wat doseren.
Het is voldoende alleen de gele prut eruit te krijgen.

Oplossen met iets lijkt me geen optie, daar mol je ook eventuele condensatoren mee.......

Matshushita (Panasonic) en Philips hebben nog al veel dingen samen gedaan. de tweede wereldoorlog zit daar voor iets tussen.

Kleine update: Vandaag de owner/servicemanual gekocht voor slechts 10 usd (bij jetecnet.com). Cascade is een 5-traps, in gaat 1500 V en uit komt 8500 V. Schijnt niet al te gangbaar te zijn (geen 'tripler'). De gelijkspanningen die ik uit de voeding zie komen, van (uit het hoofd) 4 V, -/+ 9 V, 30 V en -/+ 160 V, kloppen niet met de 5 V, -/+ 12 V, 38 V en -/+ 180 V die de manual belooft.

Met ca 10% afwijking komt dan de aandrijving van de cascade op iets van 1300 V uit, waarmee de buis een hele kV minder krijgt. (buiten dat bijv. over de gloeidraad ook 10% minder spanning staat, en dat zo'n cascade zich allesbehalve lineair gedraagt)

Dan zou de fout aan de primaire kant zitten van de trafo, wat een relatief overzichtelijke schakeling is. En dan is de cascade hopelijk niet stuk! Toch maar eens een 2e scoop lenen om eea beter te bekijken. De manual bevat overigens ook hele duidelijke plaatjes van hoe signalen eruit moeten zien op cruciale punten. Erg luxe allemaal, elke cent waard.

toch wel vreemd, zefs al zijn de spanningen 10% te laag er zou toch nog een spot moeten verschijnen. Casacades zijn wel redelijk lineair, eens je de drempel van de diodes overschreden hebt. Waarschijnlijk is er nog iets anders aan de hand dat alle voedingen naar beneden 'trekt' of een kortsluiting in de cascade? komt er nog hoogspanning uit?

Ok, met geleende scoop net gezien dat de 760 kHz die de multimeter aangaf ook echt 760 kHz is (ipv 18 kHz), en dan ook nog eens een tamelijk vies signaal:

http://130.161.252.29/~maarten/pm3212/Afb054.jpghttp://130.161.252.29/~maarten/pm3212/Afb055.jpg (0.2 us/div)

Op de beide collectoren (punt 13 en 14). Het zou er zo uit moeten zien:

http://130.161.252.29/~maarten/pm3212/waveform_13_14.jpg

Mij is niet direct duidelijk waar deze 40x zo hoge frequentie vandaan kan komen, en ik doorzie ook niet voor de volle 100 procent hoe dit moet werken (jpg maar te groot voor inline):
http://130.161.252.29/~maarten/pm3212/voeding_schema.jpg

Voor het hele PM3212 schema in pdf:
http://130.161.252.29/~maarten/pm3212/Schema_pm3212.pdf

Ik moet er nog goed naar kijken. Ziet iemand misschien in 1 oogopslag wat er stuk is?

het is dan ook geen alledaagse voeding, soort balans oscillator, maar eigenlijk is het een dubbele blokkeeroscillator. v214 bepaalt de stuurstroom van de schakeltransistoren en dus ook de frekwentie (samen met c207) dat gebeurt wel in functie van de belasting, dus als daar iets scheef zit gaat het mis, maar niet zo hoog-denk ik-.

zie aan het schema dat ik net dezelfde scoop heb!

Kijk even hier in dit topic.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/39062
Het probleem lijkt enigszins overeen te komen.
Er zitten een aantal elco's C206/8/9, controleer deze eens. Die dingen willen na verloop van tijd nog wel eens slecht zijn.

Moeilijk te doorgronden schakeling... De +20 V wordt aan de primaire kant geinduceerd, afgevlakt en daarna via een soort spanningsdeler met 2 zeners en een potmeter verbonden met een zener die een constante -5.6 V houdt. Is de geinduceerde spanning hoger dan +20 V dan is ook de uitgang van de potmeter hoger, daarmee de stroom door pnp V216 lager en daardoor knijpt npn V214 de toevoer aan spoel T201 af, waardoor V217 en V218 de toevoer naar de primaire kant van de trafo afknijpen, waardoor er weer een lagere spanning geinduceerd wordt --> negatieve terugkoppeling, dus evenwicht. ??

De -20 V lijn? Die trekt constant 11 mA richting het oscillerende circuit. De +20 V lijn onttrekt 5 mA constant. Ook een vorm van negatieve terugkoppeling, om de oscillatie op gang te krijgen/houden?

Maar wat gaat er nou mis? Ik doorzie niet uit welke R/C/L combinatie nu die 18 kHz moet volgen. En waaruit die 760 kHz nu kan volgen.

De zeners V211 en V212 hebben een doorslagspanning van 3.6 V volgens spec, maar beide 3.2 V in de praktijk. Voor het niveau van de basis van pnp tor V216 maakt dit veel uit, op het eerste gezicht. Kunnen zeners verlopen? Doorslagspanning is een functie van dotering en fabricageproces, lijkt me niet dat die ooit kan veranderen, hoogstens doorbranden. De spec van een vergelijkbare zener laat zien dat de doorslagspanning sterk afhangt van de stroom die er doorheen loopt (0.1 V / mA bij 5 mA) dus of dit de bron van de problemen is vraag ik me af.

De elco's C206, C208 en C209 er maar uitgehaald en in elk geval de 10 uF en 33 uF wijken naar boven af, de 47 uF kan m'n multimeter niet aan. Is daar nog een slimme truc voor? Morgen die dingen maar vervangen, inclusief die zeners, wie weet.

Op 30 september 2006 04:01:52 schreef mvds:
[...]
de 47 uF kan m'n multimeter niet aan. Is daar nog een slimme truc voor?

In serie met een kleinere bekende waarde. ;)

Elco's vervangen, ze kunnen ook gewoon lekken, wat je niet meet.

Op 30 september 2006 08:00:17 schreef Henry S.:
[...]
Elco's vervangen, ze kunnen ook gewoon lekken, wat je niet meet.

Vandaag gedaan, inclusief torren, met matig succes. Hij is nog niet de oude, maar ik zag wel incidenteel een flikkerende groene stip op de buis, gepaard gaand met een soort knisperend geluid uit het aanstuurtrafootje T201. Alsof hij heel af en toe op de juiste frequentie oscilleerde, waarop de cascade begon te werken (dus hij doet het nog!). Helaas te kort en onregelmatig om op de 2e scoop te kunnen bekijken wat er precies gebeurde.

Om randeffecten uit te sluiten het geheel onbelast aangesloten (dus ook cascade los). Dan zie ik met een frequentie van ca 1 kHz kleine bursts van de 760 kHz drive spanning, die nog steeds niet richting de 18 kHz gaat die het moet zijn. Niet duidelijk is in hoeverre belasting invloed heeft op die frequentie maar 760 kHz is wel veel van het goeie?

De spanningen rond het stuurcircuit (v214, v216) fluctueren met dezelfde 1 kHz. Alsof dat geheel de vermogenstoevoer doseert.

Waar die hoge frequentie vandaan komt is me vooralsnog een raadsel. Hopelijk is het zeer vage trafootje T201 niet stuk? Ik heb alleen een 30 jaar oud bestelnummer, verder niks.

Diodes en transistors gecontroleerd op lek? R208/209 niet verlopen/verkleurd?

Ik neem aan dat het probleem bij jou anders is, maar ik had met mijn PM3543 ook soortgelijke problemen. Daar bleek een gelijkrichtdiode doorgeslagen te zijn.
Probeer de hele 'scoop' van de voeding los te koppelen, en te kijken of de spanningen dan wel in orde zijn...

Op 1 oktober 2006 03:02:48 schreef mvds:
[...]

Waar die hoge frequentie vandaan komt is me vooralsnog een raadsel. Hopelijk is het zeer vage trafootje T201 niet stuk? Ik heb alleen een 30 jaar oud bestelnummer, verder niks.

trafootjes gaan maar heel zelden stuk. mocht het zo zijn dan zou je met een kortsluiting tussen de windingen te maken hebben. Vrij eenvoudig te controleren door hem op een generator aan te sluiten en (onbelast) te kijken of er iets uitkomt dat in relatie staat tot de wikkelverhouding.
Ik wil mijn oscilloscoop wel eens openmaken als je iets wilt vergelijken.

Diodes ook vervangen, niks veranderd. Kleine trafo uitgesoldeerd, geeft op het oog een prima overdracht, hoewel ik de wikkelverhouding niet weet. Grote trafo uitgesoldeerd, geeft ook prima overdracht conform verhoudingen van voedingsspanningen. Alleen de primaire kant aangesloten, zodat hij geheel onbelast draait, en weer zie ik met 1 kHz gepulst een 760 kHz signaal de trafo in gaan.

Vraag is of dit verkeerd is of dat het de bedoeling is dat hij op zo'n hoge frequentie oscilleert bij ontbreken van belasting.

Nu ik bijna alles vervangen heb weet ik het niet meer. Iemand een suggestie?

Is het anders een goed idee om de trafo met een eigen circuit een 18 kHz 20 V blokgolf te voeden, met een BU tor uit een oude tv oid? Heeft iemand hier zoiets weleens geprobeerd of is dat bij voorbaat kansloos?

Zonder belasting kun je hem niet geweldig testen ..

Hang er eens een gloeilampje aan en kijk eens wat hij dan ervan maakt.

ik heb dat al geprobeerd en dat kan zeer goed helpen. doe het wel bij een verlaagde voedingspanning, kwestie van je torren niet weer op te blazen. meet ook het stroomverbruik tijdens de test.

Incidenteel heb ik wel bij verschillende belastingen getest. Natuurlijk de scoop zelf als belasting, maar daar weet ik niks van qua werking.

Ik zie geen echte verschillen, het op 1 kHz pulseren stopt wel en verandert in een continue oscillatie, maar dat is meer een kwestie van het terugkoppelcircuit dat C209 op +20V moet houden (zonder belasting komt hij daar zo snel bovenuit dat V215 spert). Die 1 kHz wordt ook iets hoger als je de trafo een klein beetje belast. De frequentie die de trafo in gaat blijft honderden kHz.

Lampje heb ik geprobeerd maar dat is lastig, de voeding is max 35 W en dat is over de hele linie van spanningen verdeeld lijkt me, in elk geval leverde mijn poging een 12V 20W lamp (standaard spotje) te laten branden op dat de 12 volt lijn inzakte naar 4 volt.

Om het iets concreter te maken heb ik zojuist een 36 ohm weerstand gecreerd bestaande uit 6x220 ohm, daarbij zakte de spanning in tot 6.5 V, dus dat trok ca 1.2 watt. Of is dat nog te weinig om de boel op gang te krijgen?