Beste...,
Dit mijn tweede topic die ik opstart.
De eerste is met succes afgerond (waarvoor veel dank).
Dit topic sluit er echter wel op aan.
In het eerste topic wilde ik graag een Lego motor aansturen middels de Velleman 8055 kit.
Via een relais en een (voor jullie) simpel stroomschema is dit gelukt.
Maar het motortje kan maar 1 kant op en ook nog eens keihard!
Het zou mooi zijn als het motortje beide kanten kan opdraaien en ook nog eens met een variabele snelheid.
Ik heb het schema dat ik heb gekregen zelf nogmaals nagemaakt (via PowerPoint en is dus niet helemaal zuiver), deze heb ik toegevoegd.
De uitgangen van de Velleman kit heb ik er ook bijgezet.
Als ik de demo van de kit bekijk, dan zie ik 2 schuiven waardoor, als ik ze omhoog schuif, er een ledje langzaam feller gaat branden op de kit. Dit zijn de DAC poorten (of PWM, nu weet ik het even iet meer...).
Ik neem aan dat de Voltage die de uitgang levert daarmee ook aan te sturen is. En dit lijkt me dan weer een goede manier om een variabele weerstand aan te spreken.
Ik weet helaas niet hoe ik de plus en de min kan veranderen via de Velleman kit.
De batterijhouder die bij de Lego motor zit heeft wel een schuifje waardoor de polariteit veranderd. Leuk, maar niet aan te sturen via je pc.
Als je mijn vorige topic hebt gezien, dan zul je gemerkt hebben dat ik een volkomen leek ben op electronica gebied, maar ik vind het machtig interessant.
Nijntje taal is eigenlijk een vereiste, want als ik sommige antwoorden zie, dan zakt me de moed volkomen in de schoenen... 
Bedankt alvast voor het meedenken en voor de hints & tips (en ook waarschijnlijk voor de uiteindelijke oplossing waar ik hopelijk veel van leer).
groet,
Dave.
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Ik heb geen tijd (en stiekem ook geen zin) om een compleet schema uit te werken, maar eventjes kort kan ik wel een mogelijkheid geven:
Ik neem aan dat uit je analoge uitgang een variabele spanning komt van 0...5V oid.
Wat je kan doen:
- Bouw met een 555 timer IC een zaagtandgenerator op (zie datasheet), zet de uitgang aan de (+) ingang van een comparator.
- Aan de andere ingang (-) van deze comparator zet je je analoge signaal.
- De uitgang van de comparator is nu een PWM (zoek maar op) signaal met de frequentie van je zaagtand.
- De uitgang van je comparator kan je bijvoorbeeld aan de enable ingangen van een motorsturing IC hangen, bv een L6202 of L6203. De andere pinnetjes kun je gebruiken om de richting mee aan te geven (zie datasheet).
tomtenberge
The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)
de polariteit veranderen kun je ook met een zogenaamde [zoek]h-brug[/zoek], die kun je zelf maken(of als ic kopen)
Thanks voor de snelle reacties.
Ik zie dat ik vergeten ben mijn PPT creatie toe te voegen.
En ik zie nu ook geen mogelijkheid dit te doen...
Echter, exact hetzelfde plaatje staat in mijn vorige topic.
elmowww, eerlijk gezegd weet ik niet wat je bedoeld. Komt door mij, ik heb domweg te weinig kennis.
Maar ik ga het zeker opzoeken.
Op de Velleman kit staat: DAC1, PWM1, DAC2 en PWM2.
Daarmee heb ik toch een PWM, en hoef ik dan niet:
"
- Bouw met een 555 timer IC een zaagtandgenerator op (zie datasheet), zet de uitgang aan de (+) ingang van een comparator.
- Aan de andere ingang (-) van deze comparator zet je je analoge signaal." meer te maken?
tomtenberge, ik zal ook de h-brug opzoeken, kijken wat ik daarmee kan.
tomtenberge
The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)
simpelste H-brug=
+
|
--------------
| |
0 0
\ /
\ /
0 0
| |
---(motor)----
| |
0 0
\ /
\ /
0 0
| |
--------------
|
-
ene kant op:
+
|
--------------
| |
0 0
| /
| /
0 0
| ------> |
---(motor)----
| |
0 0
\ |
\ |
0 0
| |
--------------
|
-
andere kant op
+
|
--------------
| |
0 0
\ |
\ |
0 0
| <------ |
---(motor)----
| |
0 0
| /
| /
0 0
| |
--------------
|
-
en dat dan met wat torretjes
heb je een contact voor links en een voor rechts nodig
en de snelheid kun je volgens mij regelen met een versterkertje aan die zelfde poort als die led.
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
Gebruik de PWM uitgang om een H-brug aan te sturen en een digitale uitgang om de richting te bepalen.
Als je een H-brug nog wat te complex vind, kun je ook beginnen met een ompoolrelais. Die kun je maken met twee van die relais die je nu ook al hebt. Probeer maar eens uit te volgelen hoe dat kan.
De snelheid kun je al regelen met een enkele MOSFET aan èèn van de PWM uitgangen. Het type maakt niet zoveel uit, vraag maar in je shop of ze iets op voorraad hebben van tenminste 1A, 50V en een Vgs van 3V of minder. De SOURCE van die FET gaat aan de 0V(massa), de GATE naar de PWM uitgang en de DRAIN naar de - van de motor (of de combinatie motor+ompoolrelais). Welke pen wat is kun je vinden in de datasheet van de FET.
2 x wissel relais
hang aan de COM aansluitingen je motor
op de NC zet je de - van de voedings spannning
op de NO zet je de + van de voedings spanning
geen relais aansturen= beide zijden - motor draaid niet
relais 1 schakeld links om
relais 2 schakeld rechts om
beie relais op (per ongeluk)beide zijden krijgen + en motor staat stil
met de voedings spanning kan je eventueel de snelheid nog regelen
tomtenberge

Ik wordt weer helemaal blij.
Henk B. heeft ook een bijdrage geleverd in mijn vorige topic en weet wat ik bedoel met Nijntje 
Hier ga ik vanavond eens flink mee aan de slag.
Ik moet alleen eerst zo'n MOSFET halen.
Ik herken hem wel, ik wist alleen niet dat hij zo heette.
En uiteraard ga ik uitvogelen hoe ik dat ga doen met de relais (qua richting van de motor).
shiptronic heeft me volgens mij al een stevig eind op weg geholpen...
Ik dacht zelf eerst even om maar 1 relais te gebruiken.
1 van de pootjes gebruik ik nu namelijk niet.
Maar dat werkt natuurlijk niet (motor zou altijd blijven draaien, toch?)
Tom, jou tekening ga ik zeker ook nog gebruiken.
Dit is de eerste tekening die ik zie van een H-brug, en toch heb ik al wel een uurtje gegoogled (waarschijnlijk op de verkeerde woorden).
Nu pas snap ik wat ermee bedoeld wordt.
Bedankt allemaal, en mocht iemand nog tips hebben en leuke suggesties (zodat ik na dit mini projectje weer verder kan): Leeg je hart!
groet,
Dave.
die schakeling van mij kun je rustig achter de schakeling van Henk B(lunder) hangen.
haal de draden van de motor af en sluit die aan op de voedingen van het relais .tussen de com aansluitingen de motor
met D0 en D1 schakel je dan een van de twee relais aan.
linksom/rechtsom + aan/uit in een.
plus weinig fout ricico als je perongeluk bijde poorten D0 en D1 tegelijk hoog maakt (motor stopt) bij een gewoone H-brug heb dan al gauw sluiting 
lol!
Rustig Henk, ik ben traag van begrip.
Je weet dat ik de meeste termen niet begrijp.
Bijvoorbeeld:
"tussen de com aansluitingen de motor met D0 en D1"
Hier moet ik echt nog uit zien te komen.
En helaas (dat mag ik niet zeggen natuurlijk) heb ik net mijn tweede kind gekregen en heb dus gruwelijk weinig tijd om hiermee te stoeien.
Dus ik vermaak me echt nog wel even!
Op 28 november 2006 21:40:54 schreef Clit13:
lol!Rustig Henk, ik ben traag van begrip.
Je weet dat ik de meeste termen niet begrijp.
Bijvoorbeeld:
"tussen de com aansluitingen de motor met D0 en D1"
Hier moet ik echt nog uit zien te komen.En helaas (dat mag ik niet zeggen natuurlijk) heb ik net mijn tweede kind gekregen en heb dus gruwelijk weinig tijd om hiermee te stoeien.
Dus ik vermaak me echt nog wel even!
Nou in ieder geval gefeliciteerd! Je weet het he,je kunt ze nooit vroeg genoeg voor elektronica interesseren! Neem mij, ik stond als peuter al met een spijker in het stopcontact:+)
Precies, geef ze een spijker en als het ze interreseert, dan blijven ze er vanzelf wel aan hangen 
O, en die grr was voor shiptronic
tomtenberge
jah ook nog gefeliciteerd,
en die h-brug hebben ze ook in chip formaat: de L293c IC
hoef je helemaal niet veel voor te weten!
ik vroeg krap een maand geleden ook nog wat een h-brug was:P
de draad
THE BEGINNERS RULE lol
(maar waar zouden we zijn zonder die mensen die er echt wat van af weten)
en ik ben verder niet zo bij met die KITjes maar die H-brug
(en dan maakt het niet uit of het relais zijn of torren) kun je ook heel makkelijk via de ltp poort van jecomputer hangen!!
@Henk B sorry, maar die grrr, was voor mij en ging zeker om die B van .....
maar ja je heb het zelf uitgeled in een ander topic, en ja ik kon het niet laten 
het was goed bedoeld !
mischien kun je de ts op weg helpen om mijn idee met die geweldige nijntje tekeningen van je te verduidelijken , ik vind het een super oplossing van je !!
lijkt me dat een H-brug nog net een brug te ver is voor de TS, net als die kleine die hij heeft, eerst leren kruipen dan leren lopen
@TS van harte gefeliciteerd!
Deze variant van de tekeningen was niet mijn idee hoor, die kwam van Switching Power in het vorige topic "Velleman 8055 vraag".
TS kan voorlopig weer vooruit door z'n motor te gaan regelen. Met een beetje mazzel weet hij zelf uit te vogelen hoe de relais geschakeld moeten worden, dus dat ga ik nog niet uittekenen. Het gaat er per slot van rekening niet om alleen maar dingen voor te kauwen. (Kan natuurlijk wel, maar dan wil ik ook facturen sturen
)
Dank voor jullie felicitaties!
TS? TopicStarter?
SP? Sint&Piet?
Ik wil zooo graag aan de slag, maar het kan verdikkeme nog niet. Heel frustrerend allemaal.
Deze thread laat ik nog wel even in leven aangezien ik hiervoor nog geen soldeerbout vast heb gehad en nog geen draad heb gestripd.
Mijn dank!
TS > 10 punten
SP fout Switching Power 
gewoon gaan ,en proberen, dat is juist de lol.
en gaat het fout, zoeken wat je fout hebt gedaan en je hebt weer wat geleerd, zo zijn we er allemaal aan begonnen.
resultaten post je dan hier : http://www.circuitsonline.net/forum/view/35670
Nou, ik ben weer op het werk en heb dus tijd gehad om over de opstelling na te denken (
)
Ik heb alles in een tekening gestopt die waarschijnlijk niet volgens de regels is gemaakt.
Desondanks verwacht ik dat jullie er wel uit zullen komen.
De opstelling heb ik nog niet gemaakt (op het werk heb ik geen soldeerbout, jammer genoeg).
Wat vinden jullie ervan?
groet,
Dave.

Komt in de buurt 
Alleen kunnen de digitale uitgangen alleen naar massa schakelen, dus één kant van de relaisspoel moet altijd naar de +.
Verder is het zo een beetje riskant, want als een relais te traag schakeld, dan heb je een mooie kortsluiting. Het is dus beter om de relais 'om te keren', zodat de motor tussen de common aansluitingen van het relais hangt. (de andere twee schakelcontacten heten NC en NO, voor Normally Closed [verbinding in rust] en Normally Open [open in rust, gesloten als relais 'aan' staat].
Oh, en de GND van het bordje moet naar de - van de accu.
Even tussendoor:
Ik ben weer bij "mijn" shop geweest, dit keer om 2x een relais (wat zijn die krengen duur!) en een mosfet te halen.
Helaas was ik toevallig in de buurt en had dus geen gegevens bij me over wat voor een mosfet ik nodig had.
Ik heb het volgende gekregen:
Mosfet:
0040
MOROCCO
IRF520
De relais's zijn (uiteraard) verschillend t.o.v. de eerste die ik had en ik weet dus niet zeker of die gaat werken.
De voltages komen wel overeen, dus ik ga van het beste uit.
Ik vermoed nu wat je bedoeld, Henk en Shiptronic.
Ik heb even gegoogled op "relais, omschrijving, forum" en zag een simpel tekeningetje van de 3 poortjes van ee relais (de COM, NO en NC).
In het klad heb ik nu een tekeningetje gemaakt en ik denk dat ik eruit ben.
Ik heb nu echter wel 2 digitale uitgangen nodig voor of linksom, of rechtsom.
Dit is de tekening:
Heb ik het nu goed?
groet,
Dave.