Hi
Ik ben toe aan een nieuwe printer en heb mijn ogen laten vallen op
de samsung CLP 510N kleuren laser printer.
Ik heb al een aantal reviews
gelezen en kon geen antwoordt vinden op de volgende vraag.
- Ik ga hem ook gebruiken voor het printen van PCB layouts. Hier voor moet de
printer bij zwarte vlakken geen streep vorming geven en moet het ook echt zwart
zijn. ( bij kleur geeft hij namelijk wel strepen, volgens een review ) Ik moet namelijk ook 0.5 mm pitch SMD connector plaatsen en gebruik grote ground planes.
Ik heb nu een HP LJ 5L en die is dus op 600 DPI gewoon niet zwart genoeg, en op 300 DPI blijft er niet veel over van de 0.5 mm pitch pads.
Heeft iemand ervaring met de CLP 510 printer en kan de bovengenoemde vraag beantwoorden.
Alvast bedankt AmigoB
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zou zelf niet beginnen aan 0.5 mm pitch PCB tracks. (= 0.25mm track) Het is veel beter (en waarschijnlijk ook goedkoper, als je alle mislukte printen/films en tijd meerekent), om de printen bij een printbedrijf te laten maken. Het is gewoon duivels lastig om goede printen te maken zonder goede apparatuur.
De CLP510 heeft een resolutie van 1200 dpi. Als je nagaat dat professionele fotoplotters al gauw zo'n 16.000 tot 64.000 dpi halen, zul je begrijpen dat dat veel betere resultaten geeft...
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Moest dàt waar zijn zouden er niet veel hobbyisten meer zijn die nog zelf PCB's maken...
Er is niks eenvoudiger om met zéér goedkope middelen (zonnelamp, tupperware) toch professionele PCB's te vervaardigen.
0.5mm of 0.25mm is géén enkel probleem (en ik gebruik zelf maar een 600 dpi printer, een HP2200DN).
Ik kan zelfs tracks van één twee mil maken (0.0254 0.0512mm):
De kopersporen zijn 20mil, het rechter boorgat (0.0254 0.0512mm track) is het punt waar ik op gefocusseerd heb.
CD 
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
@AmigoB: Als je niet zeker bent van je zwarting, pas dan de Oost-Indische inkt-methode toe (zoek effe op CO).
Ik doe dit ook als ik zeer smalle runs heb in een layout.
CD 
Anoniem
* Anoniem wil niet de moderator gaan uithangen maar:
Op 1 januari 2007 17:08:23 schreef Jeroen Boere:
gebruik volgende keer de edit knop aub!
Turbokeu
Golden Member
Op 1 januari 2007 17:38:56 schreef Andreesie:
* Andreesie wil niet de moderator gaan uithangen maar:[...]
Begin dan maar met zinnige posts te plaatsen...
Edit: Volgens mij probeer je de moderator uit te hangen.
[Bericht gewijzigd door Turbokeu op ]
Het verzoek aan Andreesie om idd eens een keer wat zinnigere posts te plaatsen, begin het een beetje zat te worden!
De Oost-Indische inkt-methode had ik al iets over gelezen ( daar ging het dus niet goed ).
nu deze even gelezen :
http://www.picbasic.nl/frameload_nl.htm?http://www.picbasic.nl/etsen_l…
maar ik ben aan een nieuwe printer toe waardoor ik dus ook rekening kan houden met hoe zwart is zwart.
AmigoB,
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
(en ik gebruik zelf maar een 600 dpi printer, een HP2200DN). Ik kan zelfs tracks van één mil maken (0.0254mm)
Dat spreekt zichzelf tegen... 1 mil is 1000 dpi. Dat kun je niet maken met een 600 dpi printer.
Turbokeu
Golden Member
Ik heb nu toch een echte 1200 dpi printer gekocht HP p2015dn. Waarom ?
nou ik heb even zitten rekenen en bij een 600 DPI printer is een punt 0.043 mm breed
dit betekent dat je gemiddeld 5.9 punten in een 0.25 mm spoortje hebt zitten.
dit betekend dan weer dat er zo af en toe ook 5 punten per path/ spacing zijn. dit is dus in een keer 17 % minder ruimte tussen de spoortjes.
bij mij eerste keer zie je dit ook duidelijk
http://www.circuitsonline.net/forum/view/44105
onder het zwarte strepje van de weerstand