Shock Media

Navigatie

Jongensradio anno 2007 Deel3

Forum > HF > Jongensradio anno 2007 Deel3 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | Volgende >>
Naam Bericht
Henry S.
Moderator

Deel twee over radiobouwers van nu, en over de tijd dat Leonard z'n boeken schreef.

Deel 1
Deel 2

Er wordt weer stevig geexperimenteerd!
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
(Z)weetvoetje

haha, first post

Nou FET, ik ben de laatste te beweren dat een productdetector alleen met diodes kan, ik ben tenslotte toch ook de heruitvinder van de dubbelgebalanceerde varicap-mixer.
Het probleem met veel simpele mixers is dat ze ook AM demoduleren, om het zo maar even te noemen. En dat is vervelend als je dicht bij een sterke zender een zwakke wil ontvangen.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Pietdepiet

(Z)weetvoetje, kan ik met die dioden die FET mij heeft opgestuurt die ontvanger van jou maken? Anders kan ik vandaag die alternatieve bij Okaphone halen...

@Henry

Het is ondertussen 2008
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
(Z)weetvoetje

Scherp, piet, maar nostalgisch als we zijn in dit topic vind ik het eigenlijk wel mooi om er 2007 te laten staan.

Die dioden van FET zijn wel goed voor de ontvanger.
Bouw m netjes, op breadboard, en zorg dat je makkelijk de spoelen kan veranderen want dat is misschien nog nodig.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Pietdepiet

Hé, het kan op breadbord?? Maar dat mocht toch niet met HF??

Oké, dan haal ik niet 2 van die 1N60, officieel moesten in het schema 2*AA119, en daar is de 1N60 de vervanger voor...

Ja, dat is wel mooier om het 2007 te laten, was meer een grapje

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 23 januari 2008 15:57:16]
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
(Z)weetvoetje

oh, dit kan best op breadboard. Als je het op breadboard werkend heb, dan kan je het daarna in het echt bouwen. Zo heb ik ook tijdenlang gewerkt. Tot 10MHz gaat het allemaal wel goed. daarboven wordt het steeds lastiger, een FM-bug op breadboard lukt alleen als je goed weet wat je doet, maar een eenkringertje gaat perfect op breadboard.
Schimanski

Fred, Henry's litze is prima spul, het is niet zijdeomsponnen. Ik soldeer het gewoon zonder fratsen (dat scheelt).

Smelt een beetje tin op de punt van je bout (een Weller op 4000C is helemaal mooi) zodat er een druppel aan de bout hangt. Houdt het litze in de druppel, laat het even heet worden en beweeg het een beetje. ét voila... Deze truuk werkt ook goed met geėmailleerd koperdraad.

Laat de tindruppel niet te lang aan de punt hangen maar houdt direct het litze erin, anders is de flux al verdampt en vloeit het niet meer lekker.

@Alle dames: Het derde hoofdstuk alweer van dit topic... 6 Mei a.s. (duurt nog even) het 1-jarig jublileum. Misschien moet dit op locatie gevierd worden, Radioamateur Museum Budel?
[Bericht gewijzigd door Schimanski op 23 januari 2008 16:38:26]
pa2hgj - - Genootschap "De Mexicaanse Hond". Cave Canem
Rd12tf
Golden Member

Of weer een bijeenkomst met zelfbouwspul ...
Op mijn QRL is ruimte zat. Locatie Baarn.
Ridder In De Orde Der Snijbonen http://www.hamforum.nl/index.php Groot Oligarg Der Rondstralers.
(Z)weetvoetje

Dat valt natuurlijk ook te combineren, EN naar budel, EN daar of, daar in de buurt ons spul uitstallen.

Waar is Frithjof gebleven, de laatste tijd?
Henry S.
Moderator

Nog aan het bijkomen van de kerstborrel?

Meeting: Het wordt wel weer eens tijd
fred101
Golden Member

meeting meeting meeting meeting yes yes. Ik ben er klaar voor want hij doet het weer redelijk. Budel is leuk, kunnen we daar niet een tafel regelen voor onze bouwsels.

De resultaten: litze gaat idd goed op 400 graden. Ik hang even het draadje (10s) in etsmiddel (niet dat bruine maar dat moderne wat om te etsen 40 graden moet zijn) Dan met een doek opwrijven en onder het verspreiden van een vreselijk vies luchtje krijg je een vreselijk mooi vloeiend soldeersel.

Daarna de spoelen er in gezet en na wat geschuif met volgordes (de aansluitingen klopte allemaal dankzij de regel van FET) was daar in eens weer het ssb terug. Hij klinkt alleen niet zo mooi meer als eerst, is nu gewoon vergelijkbaar met wat er uit mijn yaesu's komt, da's wat jammer. De dominees zijn er nog steeds maar nu kan ik ze weer gewoon wegdraaien. Op de dominee gaat hij wel gillen. Verder wil hij niet echt gillen, denk dat de buisjes wat te oud/moe zijn om op 24V echt te gillen. Mag ook nog wat meer vertraging op, moet dus een tandwiel gaan steken. Wie durft het aan hem na te bouwen en dan bv op 250V en HF technisch perfect ipv mijn spagetti bouwstijl

Is er nog een andere, wat "lompere" manier van terugkoppelen, ik heb nog een halve ECC over, daar zou ik het nog eens even kunnen oppeppen of moet ik zorgen voor minder volt op de G2 dus een grotere potmeter er tussen.

De VFO blijft ook wat lastig. Daar gaat toch de ringkern spoel weer in, die was stabieler en zat goed op frequentie. Nu beinvloeden de spoelen elkaar. Het principe werkt wel erg mooi.

Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 23 januari 2008 20:26:10]
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Frederick E. Terman

quote:
Op 23 januari 2008 15:40:46 schreef (Z)weetvoetje:
haha, first post (..)
Het probleem met veel simpele mixers is dat ze ook AM demoduleren, om het zo maar even te noemen. En dat is vervelend als je dicht bij een sterke zender een zwakke wil ontvangen.
Ik had niet eens in de gaten dat we alweer aan deel 3 toewaren!
Dat een al te simpele mixer wat AM zou kunnen detecteren in zijn vrije tijd mag dan zo zijn, maar nś zit er een voltijds originele AM detector in. Die doet het vast erger...
Overigens valt dat met die kathodeinjectiemixer erg mee hoor. Twee volt VFO erop en je hebt nergens last van.
Pietdepiet

Nou ga ik ongetwijfeld een hele domme vraag stellen, maar ja. Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe zo'n kristalradio nou werkt? Ik bedoel, ik kan hem wel maken, maar ik zou het ook wel leuk vinden als ik er iets van zou leren

Wat ik bijvoorbeeld vreemd vind is dat je de diode gewoon mag omdraaien...
rbeckers

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kristalontvanger

Wat doet een diode?
Schimanski

Pietdepiet:

Jouw ontvanger bestaat uit een afgestemde kring gevormd door de spoel en de afstem C, en een detector gevormd door de diode en de condensator en weerstand.

Het ontvangen signaal is gemoduleerd met een laagfrequente toon. De amplitude van het hoogfrequente signaal (fig. 6a) varieerd dus in de frequentie van het laagfrequent signaal (fig.6b) De stroom door de diode loopt alleen in de positieve (of negatieve, als je de diode omdraait) perioden (fig. 6c)

De condensator wordt hierdoor opgeladen, maar ook weer ontladen door de weerstand. Het verloop van de gelijkspanning volgt dus dat van de stroomamplitude. Door de keuze van de weerstand (niet te groot, omdat de lading van de C voldoende snel moet kunnen variėren, maar ook niet te klein omdat dan te snel ontladen wordt) volgt de spanning over de C dus amplitude variaties van de hoogfrequente wisselspanning. Het laagfrequente signaal is dus beschikbaar als een wisselende spanning over de C (fig. 6d) Na de koppelcondensator is de gelijkspanningscomponent geblokkeerd en houdt je de laagfrequente toon over (fig. 6e)

bron: J.Schaap, Kortegolf Amateurisme, Philips Tech. Bibliotheek, 1962
pa2hgj - - Genootschap "De Mexicaanse Hond". Cave Canem
fred101
Golden Member

Zo hij is nu weer zo goed als hij was. Er is enorm veel te horen, even vergeleken op de zelfde antenne met de FT201 maar daar was het vrij stil vergeleken met de hydrodyne. De VFO varco moet nog wat verder gekortwiekt worden dan wordt afstemmen wat makkelijker (nu is het echt fingerspitse gevoel om hem er net 2 a 3 KHz naast te zetten. Heb hem op twee spanjaarden afgestemd waarbij het lukte om ze totaal te "isoleren". Geen bijgeluiden maar weer gewoon AM kwaliteit SSB (ook al kan dat dus feitelijk niet, zo klinkt het wel)

Ikke is weer blij, kan ik morgenvroeg weer eens lekker gaan zitten zenden.

Volgende project wordt een morsezendertje zodra ik morse goed genoeg kan. Ga nu nog even oefenen. Maar eerst de FT101e repareren, heb nu de onderdelen.

Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
(Z)weetvoetje

Pfoe, nou komen de echt lastige projecten bij fred om de hoek kijken. Morse leren... Nou, ik wens je veel succes, bij mij wil het nog steeds niet lukken. Nouja, ik wil het nog steeds wel leren, maar tis niet makkelijk en ik mis de discipline.

Ik kom nog wel eens een keertje bij je luisteren hoe het werkt. (als jij tijd en zin hebt)

@FET: Daar heb je gelijk in, maar dan is deze methode in ieder geval simpel, in vergelijking met een aparte mixer. Achja, eigenlijk zijn we het ook altijd wel eens

@Piet: Als je die schakeling van me op breadboard gaat maken, dan is het handig om aan de FET een paar extra draadjes draadjes van +/-1cm te solderen die recht naar onder wijzen. Op die manier kan je m erin steken zonder de draden van de FET zelf te hoeven buigen. Die zijn namelijk niet stevig. Dat doen ik in ieder geval altijd.

Als aanvulling op het verhaal van mans:
Wat je bij AM-modulatie dus doet is het volgende je hebt een 'draaggolf'. Die draaggolf is bijvoorbeeld 1V groot. Dat wil zeggen, het is zo'n golfje dat van -1V tot 1V loopt, en dan weer terug. De frequentie van de draaggolf is de zendfrequentie, bij een zender op 675kHz zitten er dus 675.000 piekjes en dalletjes per seconde in. Dat is VEEL meer dan geluiden die je kan horen, je oren gaan maar tot zo'n 20kHz.
De modulatie vergroot of verkleind de draaggolf. Zoals je ziet wordt de draaggolf min of meer 'geplet' tussen 2 keer het audiosignaal (modulatiesignaal). Waarom doen ze dat nou? Waarom zou je niet gewoon ineens het audiosignaal de lucht in sturen? Dat komt omdat je op bijvoorbeeld 675kHz veel makkelijker elektromagnetische straling kan maken dan dat het met 1kHz (geluid) gaat. Dankzij die modulatie van de draaggolf kan je alle informatie/geluid overbrengen door toch alleen maar die hoge frequentie van 675kHz te verzenden. Dat zou nooit lukken als je direct het audiosignaal zou proberen uit te zenden.

De zender stuurt allemaal elektromagnetische straling de lucht in. Als je een antenne hebt, dan vangt die dat weer op. Daar staat dan ook een hele kleine spanning op, op die frequentie.
Nou heb je een spoel en een (afstem)condensator. Dat kan je min of meer zien als een gewicht aan een veertje. Als je een gewicht aan een veertje hangt, dan wil dat gewichtje heen en weer gaan trillen op een bepaalde frequentie, maar niet op een andere frequentie. Stel dat je tegen dat je steeds op het goede moment een druppeltje water op het gewicht laat vallen, dan gaat ie heel erg op en neer stuiteren. Maar als je de druppeltjes iets te snel of iets te sloom laat vallen, dan blijft het gewichtje bijna stilstaan. Je zou er ook een hele hoop druppeltjes in allerlei andere tempo's op kunnen laten vallen, dan gebeurd er niet. Hij reageert alleen op druppeltjes op het goede tempo, zodra die er zijn, dan gaat ie trillen, anders niet.
Hetzelfde doet de antenne. Die antenne bevat spanning van allerlei zenders, maar je LC-kring (die spoel en die afstemcondensator) zijn alleen maar gevoelig voor precies die zender die op de goede frequentie zit. En de condensator en de spoel gaan dus alleen op dat tempo trillen. (675 kHz bijvoorbeeld) Hoe dat trillen precies in zijn werk gaat is nog een beetje lastig te snappen. Maar dat is eigenlijk een elektrische vorm van het gewichtje aan een veertje. De wiskunde erachter is precies gelijk!

OK, nu hebben we dus een LC-kring waar hetzelfde signaal op staat als er uitgezonden wordt door die ene zender.
De diode is een soort ventiel dat alleen de positieve (of negatieve) piekjes doorlaat, zoals in plaatje c staat. De condensator en de weerstand zorgen er nu voor dat die piekjes afgevlakt worden tot een gelijkspanning. Een condensator lijkt een beetje op een batterij, je laadt hem op, en hij blijft net zolang zn spanning houden totdat je m weer ontlaad. Hij wordt opgeladen door de diode, en de weerstand ontlaadt m heel langzaam, zodat die hele snelle piekjes op 675kHz afgevlakt worden tot een bijna constante spanning. Maar de condensator wordt wel veel sneller ontladen dan dat de amplitude(modulatiesignaal) van het (HF)signaal heen en weergaat. De spanning over de condensator is dus ongeveer even groot als de spanning van het modulatiesignaal (= geluidssignaal).
Als je nu de diode zou omkeren, dan gaat het precies andersom, dan kleeft de spanning over de condensator juist aan de onderste puntjes van het zendsignaal. Gelukkig is dat ook precies het audiosignaal. Dat geeft hetzelfde effect als het omkeren van de aanlsuitdraadjes van een luidspreker. Het geluid blijft hetzelfde, je hoort niet dat alles ineens is omgedraaid.

Waarom moest je nu speciale germanium of shottkey-diodes hebben? 2 redenen:
1: een gewone diode geeft altijd een 0.6V-0.7V lager uitgangssignaal dan het ingangssignaal, hij snoept zelf wat spanning weg. Net zoals een ventiel, aan de andere kant van het ventiel houdt je meestal minder druk over. De meeste zenders geven maar 0.5V of misschien nog minder spanning. Als die diode 0.6V wegsnoept blijft er dus niets meer over. Die speciale diodes die snoepen maar 0.2V van het signaal af.
2: Veel diodes die schakelen maar heel traag aan en uit. Voor die zender van 675khz moet die diode ook echt 675000 keer per seconde aan en uitschakelen. Nouja, als ie dat niet haalt, dan blijft ie bijvoorbeeld steeds open staan, of blijft ie juist steeds dicht. In ieder geval heb je dan niets aan je diode.

Ik hoop dat ik nou éém en ander een beetje duidelijk heb gemaakt.
Pietdepiet

Het is duidelijk! Bedankt!

Rbeckers, daar had ik al gekeken, maar daar wordt het niet echt uitgelegd, maar nu snap ik het.
rbeckers

@Pietdepiet, dit is een gratis cursus elektronica en hf. Als je vragen hebt, vraag ze. Je had kunnen zeggen dat de link niet duidelijk was.
De simpele zaken heb je nu gehad en het wordt steeds lastiger.

Het kan zijn dat ik net die post gemist heb, maar heeft je folie afstemcondensator nu een sluiting op ong. de helft?

@Fred, ik weet niet of ik je succes of sterkte moet wensen. Morse heb ik nooit geleerd maar dankzij de PC kan ik het wel volgen.
Pietdepiet

@Rbeckers, Ik heb nog niet gemeten, was ik van plan zo te doen.

@(Z) Ik kom er net achter dat ik geen BF900 heb gekocht maar 3*BF247A, zijn die ook bruikbaar ipv de BF900?
(Z)weetvoetje

BF900 is heel anders. Die heeft maar 1 gate, ipv 2. Je kan er wel een ander soort audion mee maken. En dat is dan wel een stuk simpeler. Eigenlijk behoudt je dan de kristalontvanger, maar zet je de bf247a erbij om hem precies alle weerstand in de spoel te laten opheffen.
Ik heb het hierboven gehad over een LC-kring. Ideaal gezien zou er geen verlies in de spoel en condensator zitten, maar in de praktijk zit het er wel. Net als dat gewichtje aan het veertje gaat het steeds minder hard slingeren. Om dat tegen te gaan moet je er iets bij zetten dat dat beetje signaal dat 'weglekt' door de weerstand er weer terug in stopt. Die FET doet dat heel mooi.

Dan moet je ene Q-multiplier bouwen.

code:

------------------------- 12V
                              |
                             .-.
                             | | 220
                             | |
                             '-'
                              |
                              |                       
                            |-+
                            |       200p
          ,---------------->|-|     ||   shottkey
          |        |          |-----||----|<|------> audio uit
          |      ||)          |     || |      |
   afstem---     ||)         .-.      .-.    .-.
    cond.---spoel||)-------->| |   10k| |    | | 10k
200-500pf |      ||)         | |1k    | |    | |
          |        |         '-'      '-'    '-'
          |        |          |        |      |
          '----------------------------------------- gnd

(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)

Dit is de simpelste vorm ervan. En de resultaten zijn al best aardig.
Omdat je geen spoel met aftakking hebt kan je er een extra terugkoppelwinding omheen leggen. Dat werkt ook goed. Dus ipv. dat die 1k potmeter naar de afstemspoel gaat, gaat ie naar een wikkeling die van aarde naar de potmeter loopt. 10-20 windingen zullen waarschijnlijk voldoende zijn. De antennewikkeling moet je gewoonhandhaven zoals ie is.
(overigens dus gewoon de spoel en condensator houden die je nu al gebruikt)
De diode mag zo'n OAxx zijn.
Nouja, simpeler dan dit wordt het niet.

Hoe het precies zit met de werking van de terugkoppeling wil ik nog wel uitleggen, als je daar behoefte aan hebt.
Pietdepiet

Dan ga ik eerst dit eens proberen, voordat ik die andere ga maken, want dit kan wel met de BF247a toch?

Ik snap nog niet wat je bedoelt met die koppelwinding, hoe moet ik die nou aansluiten? Kan ik daarvoor die tweede winding van mijn spoel gebruiken of moet ik die zelf wikkelen?
echtepino

quote:
Op 24 januari 2008 17:12:11 schreef (Z)weetvoetje:
BF900 is heel anders. Die heeft maar 1 gate, ipv 2.

Nope,... BF900 is een dual gate mosfet.
Word lid van de Benelux DX Club
(Z)weetvoetje

oh, ik bedoel precies andersom...

je kan voor de koppelwinding niet dezelfde winding gebruiken als de antenne, maar want die is al in gebruik voor de antenne. Maar tis niet zoals de antenne een extra paar windingen rond de spoel. Die extra koppewinding sluit je dan aan op de aarde, en op de loper van de potmeter. De loper van de potmeter hoeft dan niet meer aangesloten te worden op het midden van de antennespoel.

Houdt er rekening mee dat je de die (terug)koppelwinding de goede kant op moet aansluiten. De verkeerde kant op werkt ie juist tegen. Het is een kwestie van experimenteren. Als je m dezelfde geluiden hoort maken als de kristalontvanger in het begin deed, dan weet je dat ie goed zit. De 1k potmeter is voor de terugkoppeling. Als ie naar de FET wijst staat de terukgoppeling vol open, en dan hoort zou ie moeten gaan piepen als de koppelwinding goed om zit.
Henry S.
Moderator

De BF247A is een broertje van de BF245A/BF246A.

http://www.alldatasheet.com/view.jsp?Searchword=BF245
http://www.alldatasheet.com/view.jsp?sSearchword=BF247

Nooit weg Schema's van Rd12tf en (Z)weetvoetje geven eenvoudige voorbeelden.

Ik kwam in de 'sloopbult' een printje tegen met de ZN414, BF494 en twee keramische 455kHz filters. Daarvoor nog een B961 mixer, een NE612 oscillator en BF982 buffer.

Volgens mij is dit gebaseerd op een Elex projekt, schema zit in een hele grote stapel... Ik zal zien of ik het orgineel kan vinden, was een superhet MG-ontvanger.
En wat spanning er op natuurlijk.

Edit: Het project teruggevonden in 'Hoogfrekwentschakelingen voor zelfbouw', de mixer en MF/Detector stages maken deel uit van een kortegolfontvanger. Elex 11-1985, 12-1985 en 1-1986.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 24 januari 2008 19:20:50]
Zoeken in topic 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | Volgende >>