Shock Media

Navigatie

Jongensradio anno 2007 Deel4

Forum > HF > Jongensradio anno 2007 Deel4 << Vorige | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | Volgende >>
Naam Bericht
Frithjof Sterrenburg

Zo, ik heb weer een nieuwe inlogcode voor het archief en hier is het schema van de EM87 dipper:

Die EM87 is nogal zeldzaam, ik had ook een EM80 en 84 getest maar die gingen slechts tot circa 40 MHz. De 87 gaat tot circa 130 MHz en de laagste frequentie die ik bereik (afstem-C van 2x150 pF, Amroh F4 smoorspoeltje) is 60 kHz (geen tikfout!). De anodespanning kan rustig lager, evt. grotere anodeweerstand. Radioortje heeft het helemaal door: het Oog van Chthulhu!

Ik snap er geen sikkepit (!) van dat we die ellende van Pietdepiet niet kunnen oplossen. Op dit forum zit aan radio-IQ enige Giga-eenheden en het is gewoon een DC brugje. Mijn trouwe echtgenote komt behulpzaam met een slagzin aanzetten die in haar ouderlijk gezin uitgesproken werd bij een uitzichtsloze situatie:
"Daar ligt de Hoop van Staat, wie stuit nu Spanje's woede?"
Misschien lucht dat op, sloeg natuurlijk op Willem de Zwijger.

Voorts heb ik in mijn aantekeningen van rond 1960 een vergelijkbaar schema gevonden als Piet heeft, daarin is de compensatie schakeling duidelijker te snappen. Uit twee verschillende bronnen kwamen de verschillende waarden voor R.

De Grote Hellehond Zelve
(Z)weetvoetje

@radioortje: Ik heb ook laatst een dipper gemaakt. Die is wat gebruiksvriendelijker dankzij het ontbreken van de potmeter. Maar ik zou m eens moeten vergelijken met een gewone dipper, of ie misschien minder gevoelig is.

Maar anders is het wel een idee om zoiets te bouwen. Da's een stuk praktischer.

@Piet: Misschien is het ook interressant om eens te meten of de oscillator eigenlijk aanslaat. Moet je HF-probe maken. Heel simpel, en eigenlijk ook erg onmisbaar.
code:

shottkey/germanium/1n4148
                  ||
       meetpen  o-||---o------>|------o--------o   naar voltmeter
                  ||   |              |
                 1N    |              |
                      .-.            .-.
                      | |            | |100k
                      | |47k         | |
  korte draad         '-'            '-'
 naar aarde van        |              |
 het te meten   o------o--------------o------o   naar aarde voltmeter
 apparaat
(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)

Eigenlijk snap ik die hele schakeling met dat metertje niet zo. Als je de potmeter positiever draait, dan slaat de wijzer negatiever uit; terwijl de buis meer stijlheid zou moeten hebben op dat moment. Pas wanneer de buis zoveel roosterstroom geeft dat de het rooster negatief wordt, gaat de wijzer positief uitslaan. Dan is dus de roosterspanning al gezakt tot onder nul. Dus dan heb je effectief de steilheid van de buis niet verandert.
Moet die meter echt niet andersom geplaatst worden?

OHja, ik krijg met die nieuwe trafo'tjes eindelijk versterking tot boven de 30MHz. Ik heb alleen nog last van een kleine oscillatie. Maar goed, dat zal ik nog wel gefixt krijgen. Als snap ik niet echt waar die oscillatie vandaan komt. Maar goed, ik heb versterking van 1 tot >30MHz, en daar ging het om.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 12 mei 2008 11:08:41]
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
rbeckers

@(Z)weetvoetje,
met gebruik van BC546 of een andere tor?
(Z)weetvoetje

bc546

Ik heb ook nog 2n3866's liggen, die gebruik ik wel voor de wat meer vermogende trapjes.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 12 mei 2008 12:06:38]
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Pietdepiet

Ik heb even een HF-probe gemaakt.

Als meetpen het ik een stukje koperdraad van 10CM met aan het einde een printheader genomen. Als ik de header in/bij het spoeltje van de dipper houd, dan meet ik afhankelijk van het spoeltje en de stand van de varco een spanning van enkele(10-150)millivolts.
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
(Z)weetvoetje

Je mag die meetpen gewoon echt contact laten maken hoor. Dat is de bedoeling ervan.

Maar omdat je nu al wat spanning meet is de kans groot dat hij wel oscilleert. Maar het kan evt. ook nog gewoon de 50Hz-brom uit het net zijn die je opvangt.

Ik merk dat de oscillaties in me versterkertrap waarschijnlijk veroorzaakt worden door de parasitaire capaciteit van de trafo. Mag ik bij zo'n ferrietkerntje de windingen ook los van elkaar leggen? Dus niet alle windingen helemaal verdeeld over de hele kern, maar bijv. 30windingen dicht langs elkaar aan de ene kant van de kern, en 10 windingen dicht langs elkaar aan de andere kant.
Ik kan ook nog een groter kerntje nemen, dat zou ook moeten schelen.
Pietdepiet

Als ik met de meetpen een van de aansluitingen van de spoel aanraak, dan meet ik afhankelijk van de varcostand+spoel een waarde van enkele volts. De potmeter stand beïnvloed de waarde hoogstens met 100mV.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 12 mei 2008 14:59:34]
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
rbeckers

@(Z)weetvoetje,

ik heb een tijdje geleden met ferrietkernen geëxperimenteerd. o.a wikkelingen gescheiden van elkaar.
10 windingen aan de ene kant en 10 aan de andere kant.
Redelijk goede resultaten mee behaald.
Probeer gewoon op een kern uit.
(Z)weetvoetje

@Piet: Dan slaat de oscillator in ieder geval niet aan. Dat is een ding dat duidelijk is.

@rbeckers: Nou, ik heb t net geprobeerd, en het werkte niet. Ik kreeg op de ene spoel een hele andere golfvorm te zien als op de andere spoel. Vrij slechte koppeling dus. Het doet nog wel iets, maar neit genoeg.
Zijn er andere methodes om de effecten van parasitaire capaciteiten tegen te gaan?
Nouja, ik kan ook het schema wel aanpassen, zodat het wel werkt.
rbeckers

(Z)weetvoetje, kun je mischien beter een grotere kern gebruiken? Bij mijn kern experiment ( ) heb ik o.a. een blok van 2MHz gebruikt en dat ging vrij goed.
Pietdepiet

Niet? Hij slaat toch juist wel aan?
fred101
Golden Member

Kun je de boel niet neutrodiniseren met een Ctje.

Vanmiddag de FT897 aangezet, Zit mijn cat interface te proberen (alleen luisteren). Lijkt te werken begint de set na een 15 minuten ineens te knipperen, ratelen, geeft TX error (ben niet aan het zenden) en er komt rook uit de set. Nu meet ik bij die cat-zekering geen 13,8V spanning meer, de 8V spanningsregelaar is degene die heet wordt. Het schema is redelijk beroerd. Je ziet wel dat er 13,8V op die smd zekering moet staan maar niet waar het vandaan moet komen. Alle signalen en spanningen zijn in 1 lijn getekend. Dus je weet niet wat ertussen zit en een kortsluiting veroorzaakt in de 8V en zorgt dat er geen 13,8 bij de cat interface komt. Nu snap ik dat verhaal van transistors have ratings ineens wat beter geloof ik.
Ben iets te veel verwend de laatste tijd met sets waarbij je wat probeert en als het fout is vonkt er wat of gloeit er even iets en daarna is alles nog heel of het desbetreffende defecte onderdeel tenminste duidelijk herkenbaar aan zijn krokante jasje. Helaas is het mijn enige 70cm set dus ik moet hem wel maken en als rechtgeaard amateur natuurlijk wel zelf.

Fred
Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Pietdepiet

quote:
Kun je de boel niet neutrodiniseren met een Ctje.

Was dit aan mij gericht? Dan zou het fijn zijn als je zou uitleggen wat neutrodiniseren is. Google geeft maar 1 hit. Hmm, iets gevonden op neutrodynisatie, maar ik snap het nog niet helemaal.

Gevonden: 'Neutrodyniseren: het opheffen van ongewenste terugkoppeling in een versterker'
Nu weet ik nog niet hoe je het doet. Sterker nog, ik weet niet eens of deze opmerking aan mij was gericht.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 12 mei 2008 20:22:29]
Hugo Welther
Moderator

Fred, heb je het service manual van de 897?
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
fred101
Golden Member

@hugo, ik heb het service manual en daarnaast de orginele schema's die bij de set zaten

@nijntje: was voor zweetvoetje bedoeld, sorry
fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Pietdepiet

Zo'n vermoeden had ik al, iemand nog ideeen?
Frederick E. Terman

Als de HF probe flink gaat aanwijzen als je in de buurt van de oscillator komt, dan zou ik zeggen: de oscillator doet het.
Als je het nog niet vertrouwt, kun je tussen de ingang en aarde van de HF probe eens een spoeltje aansluiten en dat in de buurt van de spoel van de dipper houden. Als je dan wat ziet, kan dat echt alleen HF zijn, en geen brom.

Maar je kunt dat ding toch horen op een radio? Een spoel voor die frequentie zit er vast ook wel bij.

@(Z): de instelling van de buis zal niet veel verlopen als je aan de potmeter draait; de meter heeft zo'n lage weerstand (in verhouding) dat er maar weinig spanning over valt. In ieder geval, die potmeter zit er daar niet voor; hij is echt voor wat tegenstroom.
Pietdepiet

@FET
Hij slaat ook uit op de manier die jij aangaf.

Als ik de radio en dipper beide op 88MHz(Andere frequenties zullen ook wel werken, niet geprobeerd) en dan de dipper aanzet, wordt het stil op de radio. Net als bij de FM-bug, als die op de goede frequentie zit, maar er geen muziek aanhangt.

Maar we wisten toch al dat hij oscilleerde? Aangezien hij gewoon goed werkt als de gevoeligheid op max staat?
Frederick E. Terman

Dat dacht ik ook. Maar omdat (Z) schreef:
quote:
Op 12 mei 2008 16:56:11 schreef (Z)weetvoetje:
@Piet: Dan slaat de oscillator in ieder geval niet aan. Dat is een ding dat duidelijk is.
We zijn het erover eens dat hij in ieder geval wel aanslaat.
Maar dan is er toch eigenlijk niets ergs aan de hand? Alleen moet die potmeter vrij ver open. Dat zal dan wel aan het ontwerp (de onderdelenwaarden) liggen. Later kun je dat zelf altijd nog verbeteren, als je zin hebt!
Pietdepiet

Conclusie: 4 topics pagina's over niks.
Het vreemde is, dat Hugo zei, dat de dipper het bij hem thuis wel deed als de potmeter niet helemaal open staat.

@Fred
Jij hebt toch ook zo'n dipper? Hoe zit dit bij jou dan?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 12 mei 2008 21:52:23]
rbeckers

quote:
Op 11 mei 2008 17:11:09 schreef Pietdepiet:
...

Zonder buis staat hij inderdaad negatief, tot ik met de potmeter bij het punt kom waar hij normaal richting 10 zou gaan, zonder buis gaat hij dan naar 0.

@FET
En wat verklaart dan bovenstaand gedrag? Ik heb het schema bekeken maar kan dat niet verklaren.

@Pietdepiet
De griddipper werkt dus, alleen het instelbereik van de potmeter is slecht.
Edit: nou Pietdepiet je maakt leuke puzzzels!
[Bericht gewijzigd door rbeckers op 12 mei 2008 21:54:50]
Hugo Welther
Moderator

quote:
Op 12 mei 2008 21:51:59 schreef Pietdepiet:
Conclusie: 4 topics pagina's over niks.
Het vreemde is, dat Hugo zei, dat de dipper het bij hem thuis wel deed als de potmeter niet helemaal open staat.

Het gaat denk ik wat ver om hem opnieuw op te bouwen, wellicht moeten we de koop dan maar ongedaan maken.
Bij mij gaat garantie i.i.g. verder dan de voordeur.
Alleen even een manier verzinnen op dat ding terug naar hier te krijgen.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
Pietdepiet

@Rbeckers
Goed hè? Ze zijn zo goed, dat ik ze zelf niet eens kan oplossen

@Hugo
Nee hoor, dat hoeft echt niet. Als de potmeter op zijn max staat werkt hij verder prima. Ik heb er ook al veel aan gehad. Ik wil hem dus graag houden, omdat het gewoon een handig ding is. In ieder geval bedankt voor het aanbod!
Radioortje
Special Member

@ allen : Nu ben ik nog niet zo'n held met buizen , maar , als het schema van de dipper van nijnePiet vergelijkbaar is met wat Frithjof afgebeeld heeft , kan het dan niet zijn dat er een serieuze rimpel op de anode spanning staat , die je dan weer afleest op de meter ? Ik heb meegekregen dat er flink met de elco's gestoeid is , maar is(zijn) de diode(s)(brugcel) in de voedingslijn wel goed ? (als ik wat gemist heb , corrigeer me dan , is een beetje te wijten aan het mooie weer ).Sorry als ik een overbodige opmerking maakte ...

@ Frithjof : mooie schema's ga ik zeker wat mee doen ...
Maar vraagje , hoe ver mag bv. de voedingspanning zakken maar dat je wel nog wat ziet op zo'n indicator buisje ? Je zei dat de spanning wel wat lager mocht ...
Ik heb geen idee , of is dit iets om domweg uit te proberen , omdat het er voornamelijk aan ligt in hoe verre die versleten is ?

@ allen : Hoe werkt zo'n indicator buis eigenlijk ?
Er zijn er met die streepjes (bij mij bekend als de "kattenogen"),
met ronde uitlezing , bovenop de buis ,
en dan ook nog die andere ... álà EM 80 , een soort van halfronde aflezing , voorop de buis .
En is de voedingspannig daar belangrijker dan bij een "gewone" buis , die werken dus nog goed op een tiende van hun normale voewdingsspanning .

Met dit mooie weer , achterover geleund in mijn tuinstoel , verder nadenkend over mijn buizen superhet , komen er steeds meer vragen in mij op betreffend het verschil tussen een superhet met buizen of torren . Daar zal ik jullie nog niet mee gaan vervelen , omdat het met dit weer nog echt niet te doen is bij mij op zolder , waar mijn hobby hoekje is , een soldeerbout te doen ontsteken , en ik dus toch niet actief er mee bezig ben ( jaja ik weet het wel , met de winter dagen klagen we weer dat het te koud is , maar dan kan ik er nog een kacheltje bij aan zetten , wat ik ook weer dubbel vind , omdat ik naast de moederkachel van de cv zit)blablabla , het is nu mooi weer en daar geniet ik van ...

Groetjes Evert .

PS. @ Frithjof : Wat betreft die negativiteit over een DC ontvanger bij AM onvangst , ik gebruik daarvoor een Airmac XXXhuppelepup "Wave-analyser" , wat in principe een DC ontvanger is , maar eigenlijk voor andere doeleinden ( die mij niet geheel duidelijk zijn , ik kan er erg weinig op internet over vinden... ) bedoelt is . Misschien dat het daar ook aan ligt ...(Die Airmac is een beetje te zien op mijn avatar , waar mijn zoontje er op zijn manier "mee bezig" is ...)

PPS. @ Roeland : Ik heb meegekregen dat je een dipper gemaakt had en dat die naar wens werkte , en dat je er afbeeldingen van had laten zien , maar ik heb niet meegekregen dat je er ook een schema van achter gelaten had ... als dat wel zo is moet je dat even laten weten , dan blader ik wel wat pagina's terug ...
[Bericht gewijzigd door Radioortje op 12 mei 2008 23:37:17]
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
Frederick E. Terman

quote:
Op 12 mei 2008 21:53:29 schreef rbeckers:
[...]
@FET
En wat verklaart dan bovenstaand gedrag? Ik heb het schema bekeken maar kan dat niet verklaren.
Oh ja dat is waar ook. Ik dacht eerst dat de meter misschien zelf mechanisch onder de nul stond; vandaar mijn vraag daarover - het antwoord kwam neer op: Nee, met alles uit staat hij gewoon nul.
Dat weet ik dus niet. Maar, om met D.H. (wie?)te spreken: wir müssen wissen; wir werden wissen.
Zoeken in topic << Vorige | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | Volgende >>