Ik kreeg per toeval een een elektuur print in handen met als codenummer EPS83410. als ik het goed heb is het een digitale thermometer met als uitlezing 2 stuks 7 cijferige LED display's. de sensor is een LM335.
Nu heb ik de volgende vragen :
- ik ga binnenkort naar de centrale bibliotheek om het elektuurartikel te kopieeren. ik begrijp dat hij uit 1983 komt. weet iemand welke maand?
- Ik vraag mij af of er iemand weet of het ding ook een schakel uitgang heeft die boven een bepaalde drempelwaarde omschakelt?
Dat is de koelplaat thermometer uit de HG van 1983.
blz 7-44.
Dat ding heeft een open collector uitgang.
Er hoort een CA3161/CA3162 in. Die zijn lastig te verkrijgen.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (23%)]
Op 9 oktober 2008 19:28:13 schreef Hugo Welther:
Er hoort een CA3161/CA3162 in. Die zijn lastig te verkrijgen.
Laat het nou een opgebouwde en werkende print zijn.

Dank aan allen voor de snelle info.
Ik begrijp dus dat ik aan die collector uitgang een schakeltor of relais kan hangen?
Vraagje van mijn kant :
Inmiddels heb ik deze thermometer al enkele jaren in mijn klasse A versterker zitten. hij werkt goed, dat is het probleem niet.
Het punt is dat, op het moment de transistor T3 in geleiding komt en een daarop aangesloten (klein) relais moet inschakelen,
dat relais een paar seconden gaat staan "klapperen". en dat is dus knap irritant als je muziek zit te luisteren.
Hetgeen volgens mij wordt veroorzaakt doordat de thermometer net op de grenswaarde zit.
mijn gevoel zegt mij dat dit heel eenvoudig op te lossen moet zijn met een diode,
dat als de transistor in geleiding komt, hij dat ook blijft, en niet steeds weer afvalt
Wie weet raad ?
Uploaded with ImageShack.us
[Bericht gewijzigd door Knustelsmurf op (12%)]
Een relais aan T3 moet voorzien zijn van een vrijloopdiode. Deze beschermt T3 tegen te hoge collectorspanningen als het relais uitgeschakeld wordt. Mocht je relais al voorzien zijn van een vrijloopdiode en het relais klappert nog steeds, dan kan je een weerstand van 150 à 180kΩ tussen de collector van T3 en pen 2 van de LF356 zetten voor een beetje hysterese.
De meest voor de hand liggende oplossing lijkt mij om de opamp iets meekoppeling te geven, ofwel hysterese. Hoe groot de weerstand daarvoor moet zijn is wel te berekenen maar experimenteren is misschien gemakkelijker.
EDIT: de LM335 heeft natuurlijk een lage uitgangsimpedantie, geen idee of een weerstand dan volstaat voor de hysterese. Een diode aan de uitgang van de opamp in serie met R11, en dan een kleine condensator vanaf dat knooppunt naar de massa zou ook kunnen. Dan bouw je een kleine uitschakelvertraging in.
[Bericht gewijzigd door HarmTido op (41%)]