Hallo,
In mijn auto heb ik 2 boxen in de hoedenplank en 2 in de deuren, nu zit ik eraan te denken om ledjes in die behuizing te zetten en deze te laten pulseren op de beat van de muziek. Nu is mijn vraag of iemand mij globaal kan uitleggen hoe ik dit voor elkaar krijg.

Groetjes

niet moeilijk beginnen doen
zet gewoon een 5tal ledjes ofzo in serie, weerstandje van 470ohm ertussen, gaat er een ledje kapot neem grotere weerstand
werk perfect ik heb het ook in mn grill zitten
(enige nadeel: je moet ge muziek toch wel half open hebben staan beginnen ze te werken)

voor de rest is het ZEER gemakkelijk en werkt het ZEER goed

wat een aanbieding, gaat er 1 led stuk dan moet je de weerstand aanpassen ofzo en dan gaat het goed.

Voor de rest is het ZEER gemakkelijk en werkt het ZEER goed

Wat een ONZIN.

Wat is het doel van de LED's?
Daarna zijn er tal van variable van toepassing om een PEAK led te laten werken zonder defecten.

De quick and dirty methode als ook toegepast in de GAMMA boombox:
http://home.deds.nl/~elektronica/MEWmuzieknipper/muzieknipper.png

In plaats van LED1 kun je een aantal LED's in serie zetten en JP1 en 2, de transistor en D3 en LED2 weglaten.

http://home.deds.nl/~elektronica/MEWmuzieknipper/MEW_muzieknipper.html

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]

bedankt voor alle reacties, om op nijhuisr te reageren, het doel van de leds is om een lichtgloed te geven en op de beat deze gloed te versterken.

nie zage nijhuisr, ik heb het zo gedaan, en mijn leds branden al voor 2 jaar, ik heb er 5 in mn grill zitten, en 5 achter de achterruit, werkt perfect, dus wa maakt het uit, je kan natuurlijk beginnen met al die bazaar ertussen te zetten, maar je kan het ook simpel proberen om het resultaat te zien

Je auto is al een bazaar...

Werkt perfect... met kans dat een ledje stuk gaat. Wat is dat nou voor manier van 'ontwerpen'. |:(

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (65%)]

nee jong, leer lezen, je zet er gewoon een weerstand tussen die groot genoeg is,zodat ze nie kapot gaan, kzeg toch bij mij werkt het al 2 jaar perfect

ik ga maandag de boombox schakeling even nabouwen en kijken of hij werkt zoals ik het in mijn hoofd heb. Ik zal jullie nog wel laten weten of ik er tevreden mee ben of ik iets anders zoek :). Bedankt voor de reacties

groetjes

Op 7 maart 2009 16:42:12 schreef Lucky luke:
De quick and dirty methode als ook toegepast in de GAMMA boombox:
http://home.deds.nl/~elektronica/MEWmuzieknipper/muzieknipper.png

In plaats van LED1 kun je een aantal LED's in serie zetten en JP1 en 2, de transistor en D3 en LED2 weglaten.

http://home.deds.nl/~elektronica/MEWmuzieknipper/MEW_muzieknipper.html

Professionele tekst bij je schema :p

LED1 en 2: Horen tor te beschermen, maar zijn waarschijnlijk overbodig

Wahaha :P

Ik bedoel dat die tor waarschijnlijk toch wel stuk gaat*, en misschien nog goedkoper is dan 2 leds ook (hangt af welke e-boer je hebt en welke LED's je neemt.)

Ja, de tekst staat er een beetje doorheen. Ach, wat geeft het, het werkt. Hoe vind je de volumeregeling? Ik heb dat nog niet getest overigens, met die buren.

* even voor we weer gaan stuiteren over wat is dat nou weer voor manier van ontwerpen: Ik heb die tor bij de tests nog niet stukgekregen, maar ik sluit niet uit dat het anderen met lomper versterkers en zwaardere belastingen dan een fietslampje en zwaarder voedingen dan een 9V blok het wel lukt.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (32%)]

Op 7 maart 2009 18:49:57 schreef thomas1234:
nee jong, leer lezen, je zet er gewoon een weerstand tussen die groot genoeg is,zodat ze nie kapot gaan, kzeg toch bij mij werkt het al 2 jaar perfect

Nee 'jong'... je post het zelf zo. Dus leer je eigen posts onthouden.

ik heb de schakeling op een breadboard gebouwd, als ik mijn signaal voor de eerste condensator zet dan brandt alleen de groene en mijn lamp out en reageert de lamp out niet op het audio signaal. Ook heb ik de diode voor de basis van mijn transistor weggehaald, en heb ik de condensator van het filter wat lager gemaakt. Nu werkt mijn LED die ik op de LAMP OUT heb gezet wel met een spanning van ongeveer 3V, alleen is de led niet echt fel. Tussen de voeding en de led heb ik ook nog een weerstand van 220 ohm gezet. Als ik wil dat mijn led feller brand draai ik de spanning omhoog, hierdoor gaat de led wel feller brander maar pulseert deze niet meer op de beat. Weet iemand toevallig hoe ik deze feller laat pulseren, en dus niet feller branden en zachtjes pulseren. Ik wil dat de led een beetje brand en dat de puls fel is. Mijn audio signaal komt trouwens uit de computer en nog niet uit de autoradio, weet niet of dit veel verschil maakt?

groetjes

ik weet niet of je het signaal in de auto rechtstreeks van de speakeruitgang haalt, maar zoja maakt dat een behoorlijk verschil. uit de geluidsuitgang van de computer komt line-out, dat is een behoorlijk klein spanninkje. de spanning van de speakeruitgang in de auto is veel groter!
dat wat er uit de computer komt is waarschijnlijk te klein voor de schakeling. een mp3 speler hoef je trouwens ook niet te proberen, dat is hetzelfde verhaal.

Om LED'jes te laten oplichten op het ritme van de "boem, boem, boem", ongeacht het algemeen geluidsniveau, heb je toch wat meer nodig dan een paar weerstanden en wat dioden.

een vriend van mij zei dat ik beter een MOSFET kan gebruiken dan de tor die ik nu gebruik, dit ga ik dinsdag dan ook even met hem uitproberen. Tot dan, mijn TEC(telecommunicatie) tentamen leren >_<...
Als iemand trouwens een betere schakeling voorhanden heeft dan die boombox, laat hem alsjeblieft zien ik ben nieuwsgierig :)

groetjes

Als je iets beter wil, betaal je daar een prijs voor - daar is geen ontkomen aan.
Aanschouw dit:

http://prosje.be/CO/Schemas/Beat-LED.png

R1 en C3 hebben enkel tot doel, de opamp van een "Rustige" spanning te voorzien. Bij een wagen laat dat nog al eens te wensen over.
C1, D1 en D2 vormen een diodepomp. Ze vormen een enkelzijdige gelijkrichter, waarbij een mogelijke gelijkspanningscomponent op de ingang geblokkeerd wordt. Op punt 'A' komen bijgevolg enkel de positieve signalen terecht - minus de doorlaatspanning van D2.
R2 en C2 vormen een laagdoorlaatfilter, waardoor op 'B' de gemiddelde spanning komt te staan.
Met P1 kan je nu instellen, wanneer de LED moet oplichten. Immers, zodra de spanning op 'C' hoger wordt dan op 'B' gaat de uitgang van IC1 van laag naar hoog, waardoor T1 opengestuurd wordt.
Als de schakeling te veel op hoge tonen reageert, kan je een kleine C (1nF of zo) tussen 'C' en GND plaatsen. Maar ik verwacht hier geen problemen, omdat juist de lage tonen de grootste spanningszwaai hebben.

Je kan uiteraard de schakeling meermaals opbouwen, met telkens een andere instelling voor P1, zodat er meer LED's oplichten bij "BOEM" dan bij "boem". In dat geval kan je beter een duo-opamp of een viervoudige opamp (LM324) nemen. R2 en C2 kunnen dan de rederentiespanning aan alle opamps leveren. Ook van C1/D1/D2 heb je maar 1 exemplaar nodig. Enkel P1 en het uitgangsgedeelte moet voor elke LED afzonderlijk uitgevoerd worden.

kijk dit is wat professioneler en meer waar ik op zoek naar ben, heel erg bedankt pros. Ik ga dit dinsdag uitproberen. Ook die uitleg is heel erg handig.

Groetjes

Oke ik heb de schakeling gebouwd en hij werkt precies zoals ik hem wil. Nu moet de schakeling nog werken met het signaal van de autoradio. Ik hoorde van vrienden dat ik dit autosignaal er niet zomaar mag opzetten of wel? Kan iemand mij tips geven hoe ik dit aansluit op elkaar?

Groetjes,

nogmaals kudoos aan pros

Pros' schakeling is inderdaad veel netter, dat ding wat ik postte is nogal heel erg quick and dirty inderdaad.

Pros: Ik heb denk ik ook wel een toepassing voor die schakeling (of eigenlijk, een vriend van een vriend, die is nl. een boombox aan het bouwen.), dus ook van mijn kant: Dank je wel!

Je kan dat rechtstreeks op de boxen aansluiten. Daar is het voor ontworpen.

Als je het wil aansluiten op een line-uitgang, moet er nog een versterkertrapje tussen omdat de ingangsimpedantie van dit ding te laag is. Daarnaast is het signaalniveau van een line-out nogal laag, zodat je enige versterking kan gebruiken. Je zou dat zo kunnen doen:

http://prosje.be/CO/Schemas/Opamp-versterker.png

Maar zowat elke schakeling met een niet al te lage ingangsimpedantie en enige versterking is bruikbaar.

oke, en de OUT van de opamp is dus het signaal wat op de eerste schakeling komt?

Zo is het.

Ik zou deze opamp ook voeden vanuit de R1/C3 combinatie, net als de andere opamp.

Simpele LM3915 werkt dacht ik ook op 12 volt van de accu. http://www.circuitsonline.net/circuits/view/59