Voor deze paar vrije dagen had ik toch weer is een Elektuur/tor gekocht om weer is wat te gaan solderen. Het onderstaande artikel trok mijn aandacht: Elektor Magic Eye USB, Buis toont CPU-belasting
Een simpele schakeling met twee nieuwe uitdagingen voor mij, een microcontroller en een elektrode buis. Leuk project lijkt me om weer is wat te doen in de elektronica. Ik heb al uitgezocht dat een progger voor een Attiny2213 echt het werk niet is en de EM84 buizen makkelijk verkrijgbaar zijn via bijvoorbeeld Ebay.
Nu heb ik alvast twee vragen wat betreft vervangende componenten die wel gewoon bij dick best te krijgen zijn:
1) kan ik voor de mosfets IRLU014's de IRFU120N pakken? (resp. Vdss 60V, Rds 0.2Ohm, 7.7A t.o.v. Vdss 100V, Rds 0.2Ohm, 9.4A)
2) In plaats van de BY448 de BYV26D? deze heb ik nog. De BY448 is tot 1600V maar de secundaire spanning uit het trafootje voor de buis is max 220V, voldoet de BYV26D met 800V ook?
Zijn er nog meer mensen van plan om dit te gaan bouwen? wellicht dat dit een mooi centraal topic kan worden voor deze schakeling.
ps: is het toegestaan om een scan/foto van het schema uit de elektor hier te plaatsen? dat praat wat makkelijker
Voor de FET's kan je de IRFU120 iig niet gebruiken.
De IRLU014 is een Logic-Level FET, die direct vanuit de µC kan worden aangestuurd. Met de IRFU120 kan dit niet.
De diode moet kunnen. De spanning loopt toch niet zo hoog op.
Op 31 december 2009 15:07:22 schreef geronimoos:
ps: is het toegestaan om een scan/foto van het schema uit de elektor hier te plaatsen? dat praat wat makkelijker
Nee, zie colofon van Elektor.
Ik wil hem gaan maken, maar eerst moet ik nog eea opruimen. En ik wil het ook een beetje modden.
We hebben een desktop uit de aldi, die hebben van boven zo'n harddisk tray (of hoe noemt dat) indertijd dus ook een externe HHD gekocht die erin past maar helaas is deze overleden.
De behuizing heb ik nog dus ik ga het schema(of de print) aanpassen, ik dacht de voeding van de 12V lijn te halen en de transfo aan te passen.
Kan dit zonder problemen?
En waarom draait de AVR op 3,3V is dat omdat hij anders de USB signalen niet herkent?
e:/
Kan je die schakeling opbouwen op breadboard? of mag dat niet ivm. de hoge spanningen voor de buis aan te sturen, µC in de war, ...
En staat die buis niet verkeerd? normaal zijn de aansluitingen toch van achter:+, nu moet je van bezij erop kijken.
ok, duidelijk wbt elektor schema's
Om even in het DickBest straatje te blijven, de IRL540N is een logic level mosfet, wel wat overkill voor deze schakeling: Vdss 100V/Rds 0.044Ohm/36A. De lagere drain-source weerstand is alleen maar positief lijkt me, deze dus wel bruikbaar?
@watchout3
Bijkomend voordeel van overschakelen naar een 12V voeding is dat je niet meer gelimiteerd bent aan de 500mA max van een USB poort. Nu is het 'voorverwarmen' van de gloeidraad frequentie gestuurd zodat bij een koude draad niet meer dan 500mA verbruikt wordt.
Het spoeltje heb ik alvast gemaakt. Hieronder afgebeeld zonder de kern gemonteerd. Primair 4/6/6/4 windingen (totaal 20) in serie en secundair 220 windingen met 0.1mm gelakt koperdraad, onder de rode isolatie.
De logic level mosfets uit de m'n vorige post is dat een goede vervanger voor de IRLU014?
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
juiste spoelhouder gebruikt ? juist kernmateriaal ?
we gaan weer iets maken maar beginnenr met er al de verkeerde componentnen in te stoppen ...
Het is inderdaad een andere spoelhouder, maar volgens het artikel mag ook een andere spoel gebruikt worden met vergelijkbare afmetingen. Het kernmateriaal is gelamineerd weekijzer ipv van ferriet, met een gelijke oppervlakte als de EFD20 kern. Ik weet dat weekijzer minder geschikt is voor hogere frequenties ivm met ijzerverliezen, kom ik hiermee in deze schakeling in de knoop?
Anders ga ik opzoek naar een ferriet kern met gelijke afmetingen.
Ja, trafoblik (toch iets anders dan weekijzer) vindt hoge frequenties niet fijn. Je kunt dan nog beter een trafo uit een oude PC voeding o.d. slopen.
duidelijk, maar jammer. Ik zal is kijken wat ik nog heb liggen aan printen met schakelende voedingen.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron
Silicon Member
neen. geen aandelen. twas sarcastisch bedoeld. We gaan een weerstation maken maar we hebben alleen een touw en steen...
Elektuur maakt een mooi ontwerp, geeft volledige bouwhandleiding en we gaan aanmodderen met de rotzooi uit de schroothoop. Daarbij niet gehinderd door enige kennis van zaken [ERM]* trafoblik in plaats van ferriet, kern met andere diameter, totaal verkeerde transistoren [/ERM]*
-------------------------------------------------------------------
* [ERM] [/ERM] tags are (C)(TM)(R) Free_electron Heavy Industries
but allowed to be used freely for non commercial purposes. This
includes a perpetual, non-revocable licence for CircuitsOnline and
its users/owners. ERM is short for Eye Roll Mode . The (C)(TM)(R)
does not need to posted every time. ERM is pronounced correctly
as euhrm (while sighing deeply)
---------------------- end of disclaimer -------------------------
en dan nu terzake :
waarom draait de boel op 3.3 volt : omdat usb transmissie levels makkelijker te halen zijn met de gebitbangde USB poort in dat geval. Dit draait weer op een nep-usb interface die voor gene meter compliant is.
op breadboard moettie te bouwen zijn als je de eilandjes die je niet gebruikt in het hoogspanningsgedeelte verwijdert door ze effe heet te stoken met de soldeerpook komt het goed. Dat usb ding is wel niet breadbord friendly qua pitch maar das op te lossen met een dremel ...
DIe URLU mosfets zijn lastige dingen. digikey en mouser hbben ze niet in voorraad .... effe kijken.
STD12NF06L-1 STMicroelectronics
RFD3055LE van IRF
NTD70 en NTD85 familie van on semiconductor
zouden goeie vervangers kunnen zijn.
bij die spoel zou ik proberen een kern en spoellichaam te vinden die dezelfde grootte is. als het spoellichaam te groot wordt zal de inductantie van de ganse boel te veel veranderen. ik zou zelfs niet afwijken van dat spoellichaam.
voor de psole moet je eerste de secundaire winding ( hoogspanningswinding) en dan de primaire.
[Bericht gewijzigd door free_electron op (41%)]
Het leek mij ook al geen rendabele investering. 
Ik snap je punt wat betreft 'Elektuur maakt een goed ontwerp, hou je er alsjeblieft aan' maar voor mij blijft een deel van de hobby ook het budget verzamelen van componenten en het uitproberen daarvan. Online een lijst maken bij een internationale elektronica boer, printje bestellen bij elektuur en de boel in elkaar solderen geeft weinig voldoening. Daarom zijn de tips en adviezen zeker welkom, het is duidelijk dat die ijzeren kern bijvoorbeeld niet had gefunctioneerd.
Spoellichaam en kern EFD20 kan ik voorlopig alleen vinden bij Farnell en RS. Ik zoek nog ff verder, wellicht dat ik voor de min of meer exotisch mosfets toch nog een bestelling moet doen.
Bedankt voor de vervangende types hiervoor, ik ga is kijken in de datasheets en eventuele shops.
op breadboard moettie te bouwen zijn als je de eilandjes die je niet gebruikt in het hoogspanningsgedeelte verwijdert door ze effe heet te stoken met de soldeerpook komt het goed. Dat usb ding is wel niet breadbord friendly qua pitch maar das op te lossen met een dremel ...
[ERM]Denk je nu de leuke uit te hangen of heb je je vergist met een gaatjesprint (eurocard):+ [/ERM]>:)
nukkel
Waar om schrijven zo veel mens en tegen woordig alle samen stellingen in twee woord en?
Het doel van deze hobby is precies om creatief te zijn; de uitdaging ligt hem net in het gebruik van de onderdelen die men heeft.
Een afwijkende spoelkern gebruiken is uit den boze, maar een afwijkende print kan dan weer wel?
free_electron
Silicon Member
@watchout. breadboard is voor mij wat jullie 'gaatjesprint' noemen. met 1 eilandje per gat.
op zo een wit prikding zou ik dit niet bouwen. hoe ga je daar die lampvooet in kwijt persen ?
@geronimoos : dat je wilt 'experimenteren snap ik . maar het meest kritische in dit ganse ontwerp is die transfo.
andere windingverhouding / spoeldiameter / kernmateriaal en de boel werkt niet.
is gaatjesprint in het engels niet perfboard (oid)
of als je het liever old school op een broodplankje doet(vanwaar de originele betekenis komt):
De lampvoet moet zowieso gaat een chasis montage worden 
In mijn "ex-externe harde schijf" zit een klein printje met een usb connector en een power connector, ik ben niet van plan om de boel keurig uit te meten, keurig te plaatsen en dan nog keurig te zagen. Dus ga ik al de dingen die in de weg zitten "onderbreken" en dan draadjes solderen aan de overgebleven baantjes:+
andere windingverhouding / spoeldiameter / kernmateriaal en de boel werkt niet.
Dus die transfo laten bollen op +12V mag ook niet (mits herberekeningen en wat trail'n error mbv een weerstand)
K'weet trouwens niet of je het schematje hebt, indien niet mail me dan ff
[Bericht gewijzigd door watchout3 op (18%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@ WO:
Je kunt hem natuurlijk ook op de 5V aansluiting van je PC aansluiten. Dan hoef je niks te veranderen aan de voeding.
Het meest voor verandering komt de buis zelf in aanmerking. Er zijn buizen die veel geschikter en esthetischer zijn voor het doel, maar dat had ik je privé al verwittigt.
@Mod's:
Mijn trafoverhaal kan wel naar hier verplaatst worden als dat zinvol is.
Aan iedereen:
Samen kopen bij Farnell voor die trafo onderdelen en misschien de FET's???
Om inderdaad even wat info te groeperen, hier het linkje van het 'trafo verhaal' van Tidak Ada. http://www.circuitsonline.net/forum/view/81084
Als er besteld gaat worden bij Farnell doe ik ook graag mee voor trafo en fets. Ik heb nog geen andere leveranciers kunnen vinden dan farnell of RS.
Ik heb al een tweetal buisjes EM84, maar het enige verschil met de EM800 is dat de indicator nu uit 1 richting komt toch? eigenlijk is dat beter geschikt voor de toepassing inderdaad. Pin-out is ook uitwisselbaar.
EM800
[Bericht gewijzigd door geronimoos op (32%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Let Op!
De aansturing van de EM800 is alleen anders!!
Kijk maar eens naar de datasheets!!
EM84: http://frank.pocnet.net/sheets/010/e/EM84.pdf
EM800 http://frank.pocnet.net/sheets/124/e/EM800.pdf
@ geronimoos;
Mebestellen kan. Ik heb nog nooit iets bij die jngens gekocht, dus ik wacht nog even af of er nog anderen iets willen bestellen.
Keeep it hot 
Tidak Ada
Meer aansturen zal niet lukken: 2× gloeistroom is te veel voor USB. Lees je Elektor artikel nog eens goed door.
Belangrjkste probleem met de EM800 is de aanturing. Het spanningsbereik is totaal anders, je zult dus de ATtiny anders moeten programmeren of herprogrammeren(??). Misschien lukt het nog met een OpAmp....Maar dan moet je die ook weer gaan voeden met 2× 15V.
Dan is het geen eenvoudig geintje meer.
Tidak Ada
Even Kicken voor het "samenkopen":
Ik heb het volgende gevonden:
- Trafomateriaal bij Farrnell verkrijgbaar
- De FET's worden door RS geleverd
- EM84 verkrijgbaar bij Jan Wüesten (AJF)
Dat levert het volgende probleem:
Zowel bij Farnell en bij RS kom je niet aan het minimum orderbedrag 
Jan Wüsten rekent ongeveer Eur. 20 per zending. Dat's tamelijk veel voor een paar buisjes, maar hij doet het niet onverzekerd.
Ik wil al bija een jaar spullen van hem kopen, maar voorlopig loont het niet.
Dit betekent:
- We moeten meer mensen hebben om samen te kopen
- Zijn er nog anderen, die een order bij genoemde bedrijven willen stellen?
Mensen, laat even wat horen, anders wordt het niets.....