Dickbest is inmiddels weer terug van vakantie, kan je goed zien dat alleen hij al twee verschillende buisvoeten heeft voor print montage. Is er eventueel animo voor een printje met 'universele' aansluiting? dus met 5 draad aansluitingen onder elkaar waar je de buis aansluit.
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=24…
Ik heb daarstraks een mailtje gehad waarin hij zei dat hij het buizenspul al ging bestellen dus ik vrees dat je te laat bent...
TA zijn internet explorer is zo'n beetje aan het crashen, voor de rest werkt zijn pc nog wel (en kan dus e-mails beantwoorden, vermoedelijk via outook oid).
[Bericht gewijzigd door watchout3 op (44%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Allen die hebben besteld graag even naar mijn mail address mailen (profiel).
De buizen en buisvoetjes zijn besteld en betaald.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (26%)]
3x MKT 100N/250V €0,90
Zie deze in de lijst staan, weet je de raster maat van deze blokjes? Standaard is dit 15mm voor deze waarde, en het Elektor printje heeft gaten voor 5 of 7.5mm. Elektor gebruikt de extra klein uitvoering (grijs) ipv van de standaard rode blokjes.
15mm steek was standaard voor 100nF/400V (Evox), er is helaas behoorlijk huis gehouden in verkrijgbare afmetingen en spanningswaarden.
Voor de modificatie naar EM800 een tip: De stuurspanning kan met de bestaande weerstandswaarden PWM'en tussen 0V en 25V, voor een andere maximale spanning moet R4 aangepast worden.
En een correctie: Over R3 maximaal 200V, en dat is ok voor een standaard CR25 maar ervaringen met SMPSen leert dat zo'n hoogohmige weerstand op den duur onderbreekt bij een groot spanningsverschil. Zet daar in plaats van 330k twee weerstanden in serie, 150 en 180k, elk ¼W.
Ik heb twee buisjes EM84 binnen, zie foto. Doosje op de achtergrond is niet origineel, maar kan uit de gele opdruk niet de fabrikant halen. iemand?
Ik kreeg ze trouwens verzonden in een doos voor een videoband, stevig en nagenoeg onbreekbaar voor 1.76 porto kosten.
edit: gevonden, zijn duitse RFT tubes, hier staan ze vrijwel allemaal: http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Mag_Augen/Baen…
[Bericht gewijzigd door geronimoos op (18%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
De steekafstand van de condensatoren, die ik van AST heb zijn 0.3" en passen op de Elerktor printjes.
Die zijn geschikt voor 0.2" en 0.3" (extra eilandje + gaatje).
Die buisjes kunnen ook van '' WF zijn, een dochter van RFT, voor zover ik weer, iig Oostduits.
Ik ga binnenkort een mail versturen aan alle deelnemers. Het gaat wat moeilijk, want de PC, die ik voor internet gebruik heeft het begeven.
Daarom moet ik nu de mail van 'overal en nergens' bijelkaar halen en dat verwarring.
Watchout trekt zich om stuidieredenen terug uit de bemoeienis en ik ben een en ander nu op een rijtje aan het zetten.
De buisjes zowel als de voetjes zijn besteld en betaald.
In princiepe wil ik de componenten op de CO-stand in Rosmalen distribueren. Voor wie ze snel wil hebben kan ik ze opsturen tegen TNT tarief.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (51%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 1 februari 2010 19:54:42 schreef geronimoos:
Ik kreeg ze trouwens verzonden in een doos voor een videoband, stevig en nagenoeg onbreekbaar voor 1.76 porto kosten.
Gouden tip, staat hier nog een doos VHS tapes te wachten op de container, misschien de dozen eens bewaren... Het voegt wel wat gewicht toe.
@Jochem
Ik vond het zelf ook wel een inventieve oplossing, in mijn geval ging het om deze twee buisjes met wat kranten in zo'n zwarte videoband doos. Maar buisje of 6 moet net zo goed passen.
Dan nog iets, heb het artikel een tweede keer gelezen en de software gedownload, en vraag me af of er nog problemen te verwachten zijn wat betreft de PC-software icm Windows 7. De CPU_usage tool is geschreven voor WinXP. Als ik de .exe file run in Win7 sluit hij gelijk weer af, maar dit kan misschien ook komen omdat er nog geen USB device te herkennen valt!?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Windows 7 kent zowel de gewone compatibiliteitsmodus (rechtsklik, eigenschappen) als een volledige emulatie. In dat laatste geval kan je wellicht alleen de CPU-belasting van de virtuele machine tonen, dus heb je daar minder aan.
Tidak Ada
Is de software ook compatiebel met Win2000?
Dat gebruik ik vanwege hardware (Nikon Coolscan-III) nog steeds.
Op 28 januari 2010 00:15:59 schreef Henry S.:
Het programmeren van de AVR is niet zo moeilijk: http://electronics-diy.com/avr_programmer.php
Vanavond even dit circuitje gebouwd en zowaar mijn eerste AVR succesvol geprogrammeerd met Ponyprog
De hex-file staat dus in de Attiny2313, nu de rest van de schakeling nog. Wellicht van het weekend even het eerste deel opbouwen om te zien of ik de AVR als USB device aan de gang krijg in win7.
Ik heb ook een poging tot gedaan om de print te hertekenen aangezien baantjes tussen IC-pootjes bij soms de neiging hebben om te verdwijnen of kortsluiting te maken met de pootjes.
Zitten mogelijke fouten in die tot teveel storing kunnen leiden?
Ik de aansturing van de FET's gewisseld aangezien ik hiermee een draadbrug kan uitsparen, volgens mij geeft dit geen problemen ofwel? (enige probleem zou de opstart spanningsverdubbelaar kunnen zijn)
De namen van de componenten zijn nog hetzelfde, enkel die R2 en R3 zijn gesplitst in 2 weerstanden (noemen nu Rx.1 en Rx.2)
Ha watch-out, nog een printje, is zelfs wat kleiner geworden dan het origineel of niet? Waar heb je deze in getekend? IC-voet met niet-ronde eilandjes staat niet in PCB-express, dit is toch net wat mooier.
Nog even wat opmerkingen van mijn kant:
- bij de USB connector komt het baantje van links-boven wel erg dicht langs het eilandje rechts-boven. Ook kan je de grote massa punten nog verbinden met de massa die er al langs loopt.
- eilandjes van R1 zitten wel erg dicht bij de IC eilandjes. Het raster is 1.27mm en dan is dit minder dan 0.3mm.
- gebied boven R4 en C5 is wat rommelig (vind ik) en je 'driehoek-verbinding' heeft een opening in het midden.
Ha watchout, nog een printje, is zelfs wat kleiner geworden dan het origineel of niet? Waar heb je deze in getekend? IC-voet met niet-ronde eilandjes staat niet in PCB-express, dit is toch net wat mooier.
Het is in Eagle getekent, alle of toch bijna alle componenten zijn ge-edit zodat ik grotere pads heb. Daarstraks wou ik al een volgend printje tekenen (USB progger van smoerijf). Blijkt dat mijn costum lib verdwenen is, niks terug te vinden enkel een of andere snelkoppeling die in niemandsland uikomt... Om te janken 
Een halve dag "verscheten" met dat trafotje te tekenen... (men edit skillz zijn wel enorm gestegen nu
)
Indien iemand hier een remedie voor heeft mail men dan ff aub.
(misschien vallen ze uit het schematic en board te halen oid?)
Nog even wat opmerkingen van mijn kant:
- bij de USB connector komt het baantje van links-boven wel erg dicht langs het eilandje rechts-boven. Ook kan je de grote massa punten nog verbinden met de massa die er al langs loopt.
Was gebeurd maar vergeten op te slaan, ofwel is dit nog een iets oudere screen capture.
Dat van die massa kan ik iet volgen. (of bedoel je de behuizing?)
- eilandjes van R1 zitten wel erg dicht bij de IC eilandjes. Het raster is 1.27mm en dan is dit minder dan 0.3mm.
Doen we dan maar op hoop van zegen:+
- gebied boven R4 en C5 is wat rommelig (vind ik) en je 'driehoek-verbinding' heeft een opening in het midden.
nja misschien wel... Dat gat in die driehoek zal ik nog aanpassen. Met de componenten opstelling vind ik niks mis (momenteel). De banen die richting de fet's lopen zijn iets dikker aangezien hier een 'hogere' stroom gaat lopen.
e/: Diegene die de eagle bestanden willen, stuur me maar een mailtje, aangezien het ivm copyrightsniet op CO zal mogen.
@pientertje: ja ik vermoede al zoiets
geronimoos bedoelt volgens mij dat je de grote bevestigingsgaten van de usb-connector met de massa moet verbinden.
moet, moet...
niks moet he
Ik bedoelde inderdaad de behuizing van de connector. In het elektuur printje zijn deze punten ook verbonden aan de massa.
Ik heb nog veel standaard gehouden in PCBexpress, het edit'en van componenten is flink tijdrovend. Ik ga van de week proberen om de steek van een buisvoet van DickBest goed in de layout te krijgen en dan te etsen. Bij chassis montage kan ik deze gaten altijd nog gebruiken.
Op 7 februari 2010 17:01:50 schreef watchout3:
e/: Diegene die de eagle bestanden willen, stuur me maar een mailtje, aangezien het ivm copyrightsniet op CO zal mogen.
Geen probleem zolang het jouw files zijn en ze wilt publiceren.
Ik wil ook nog even m'n pcb layout laten zien, ik heb m'n buisvoet kunnen opmeten (dickbest) en een component aangemaakt met de 9 pads op een steek van 18mm. De buisvoet komt dus in eerste instantie op de print, net zoals in het Elektor ontwerp. Printje is 100x43mm.
Als iemand de lay-out wil gebruiken even een mailtje dan is het geregeld.

maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik hoop dat je je hebt gerealiseerd dat het venster van de buis zich boven pin 7 bevindt, dus aan de lange kant van je printplaat op enige afstand van de rand?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Klopt inderdaad. Voorlopig vind ik dat ook wel ff goed zo, als de schakeling werkt en ik er een mooi kastje voor wil maken (RVS bv.) komt de buis toch in een chassisvoet te staan.