Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik heb inmiddels de trafokerntjes binnen.
Ik kreeg de boel van RS in drie enveloppen van drie verschillende koeriers binnen

Helaas zijn de kristallen en de USB-sockets er (nog?) niet bij, terwijl ze een dubbele portie MKT condensatoren hebben gestuurd.
Geen best begin voor een eerste keer.
De buisvoetjes waren uitverkocht en zullen naar verwachting donderdag worden verstuurd.
@Tidak Ada
RS werkt dus duidelijk vanuit verschillende magazijnen
Heb je al inzicht op wanneer alles compleet is?
Heb van het weekend een printje kunnen etsen, en ook maar meteen een stuk opgebouwd om de USB connectie te kunnen testen. Dat is dus ook waar het mis gaat in Windows7. De installatie van de avr309.inf (.dll en .sys) zorgt tijdens de install al voor een blauw scherm, met de 'AVR309.sys' als oorzaak. Tijdens de installatie natuurlijk ook waarschuwingen dat de driver niet ondertekend is en het gebruik kan zorgen voor een instabiel systeem.... klopt
Ik heb hier geen WinXP systeem waar ik mee kan testen, maar zou het ook graag werkend krijgen in Win7. Waarschijnlijk dat het in Vista ook problemen geeft. Iemand hier ervaring mee?
opbouw tot nu toe, print wacht nog een paar torren en spoel 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Het wachten is op de USB connectoren van RS, die niet op voorrrad bleken en idem voor de buisvoeten van BACO 
Het lijkt me niet zinvol (uit kosten overwegingen) om een en ander in meerdere zendingen te versturen.
Inderdaad komen de zendingen van RS uit 'alle windhoeken'.
Printje ziet er netjes uit! (ook de onderkant?).
Keramsch voetje, of is het witte kunststof?
Werkt Win-7 lekker, of kan ik toch beter WinXP-PRO kopen?
Heeft iemand al ervaring met installatie via Win2000, WinXP(-32 en -64) en Vista?
Of moeten we op "Het Lek" wachten 
Windows 7 werkt opzich erg goed, zelfs op mijn wat oudere pc (athlon 2600+, 1gb intern). Het kan zijn dat je even wat op zoek moet voor drivers, maar alles draait als een zonnetje.
Voetje komt van dickbest en is kunststof, maar voelt degelijk met goede klemming van de buis.
Printje aan de onderzijde is ook goed gelukt, klein foutje tijdens het strijken met een klein baantje rond de chip. Hier was een kleine reparatie nodig. Zal ook de onderkant nog een keer posten.
edit: ook op een WinXP systeem krijg ik het nog niet werkend. Online nog wel iemand gevonden met in eerste instantie hetzelfde probleem: daar zat het in de geprogrammeerde fuses. Ik heb geen idee hoe deze zouden moeten staan en hoe ik dit kan checken. Ik heb enkel via ponyprog de hex-file op de chip gezet.
edit2: 'timetec' (die 'iemand' uit de vorige link) heeft hulp gezocht op avrfreaks.net wat betreft de fuses, hier de link met info http://www.avrfreaks.net/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&am…
Ook info wat betreft het gebruik van een EM800 buis en een aanpassing aan de elko C2, deze heeft hij verhoogd naar 330uF
edit3: om nog wat info te groeperen, hier ook nog een topic op het duitse Elektor forum. http://www.elektor.de/forum/foren-ubersicht/elektor-foren-der-treffpun…
DeKemp
Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer
Hmm, dit is wel een leuk iets. Ik zou graag Set 3 willen met een AVR, een nieuwe EM84 en een buisvoet. Het layout voor de print komt ook gewoon zodat zelf het printje kan maken?
Edit, zonder AVR. Zie dat je de HEX zo van de elctor site kan plukken.
[Bericht gewijzigd door DeKemp op (18%)]
Tidak Ada
Helaas zijn de bestellingen al gedaan en is bijna alles binnen.
Wèl kan ik je de trafokern, de MOSFET's, de transistor en het kristal nog leveren. De rest zal geen moeilijkheden opleveren bij de reguliere handel.
Denk er wel aan dat de weerstanden voor de buis spanningen van minimaal 300 V moeten kunnen hebben. De meeste ¼W weerstanden gaan tegenwoordig maar tot 200 à 250V. Je moet namelijk rekening houden met naaldpieken van de omvormer, die flink kunnen oplopen. Elektor vind ik daar een beetje slordig mee. Voor korte tijd zal het best wel gaan, maar die weerstandjes zullen er wel eerder door 'op gaan'. ik heb daarom voor 1W metaalfilmweerstanden gekozen voor die 22K en 330k weerstanden
Er zijn, zoals je kunt zien, mensen hier op het forum, die de printjes zelf maken. Is iets goedkoper, maar niet vertind.
Mail maar even naar het adres in mijn profiel, dan kunnen we het verder afhandelen.
Helaas is de IA eigenlijk al voorbij, er is al besteld. Mods, wellicht handig om IA weer uit te titel te halen en verder te gaan met de 'ontwikkeling'?
Even verder met de fuses van de AVR; momenteel staan deze zoals in onderstaand screenshot uit Ponyprog. (FOUTIEF dus)
Nu heb ik me ook is ingelezen in de datasheet en deze site waar het programmeren van fuses in ponyprog besproken wordt. Bij gebruik van een externe oscillator, moeten de CKSEL0..3 bits volgens mij op 1111 staan, wat betekent dat ze alle vier uitgevinkt moeten worden. Is dit correct?
Ook hebben we dan nog CKOPT, waar de site het volgende over zegt:
If CKOPT is unprogrammed (checked), than the swing is smaller and power consumption is less as well. Typically if resonator is up to 8MHz then leave CKOPT (checked=unprogrammed) and programmed (unchecked) above 8MHz.
Deze moet in ons geval (12mhz) dus ook op 'unchecked' staan. Is dit de vierde bit in het eerste rijtje, weergegeven als WDTON? CKOPT staat er niet tussen in ponyprog...
Ik heb hem aan de praat 
Ik heb hem gewoon op breadboard gebouwd en dan op de pwm uitgang een lpf en dan een led bar driver. Erg leuk, helaas wordt niet de volledige schaal gebruikt omdat hij maar maximaal 3,3V binnenkrijgt ipv 5V.
Waarom moet die attiny eigenlijk 3,3V hebben? Is de usb communicatie 3,3V ofzo?
edit:
Oh, en ik ben nog op zoek naar goede drivers van windows 7, als ze al bestaan...
[Bericht gewijzigd door pientertje op (13%)]
Mooi! en nu ben ik wel benieuwd onder welk besturings systeem je de driver hebt kunnen installeren.
Dit is mij nog niet gelukt op een WinXP systeem. Kan ook nog te maken hebben met de fuses die mogelijk nog niet goed staan, zie vraag 2 
Heb je de AVR zelf geprogrammeerd? zo ja, hoe staan de fuses?
Ik heb hem op xp geïnstalleerd
Bij mij werkt het eerst ook niet, maar toen had ik de clk /8 fuse aan laten staan. Die moet uit. De klok stond op 8,0 Mhz -> 65ms. En brown out op 1,8V. Maar dit heb ik in avrstudio gedaan, daar staan de fuses in normale mensentaal uitgelegd.
Wat gebeurt er precies?
edit: inderdaad bij jou staat de clk /8 aan...
ok, bij mij zegt XP bij het handmatig selecteren van de drivers dat 'deze drivers geen informatie over hardware bevatten' en vervolgens zijn er geen mogelijkheden tot installeren.
Fuses dus, CLK/8 staat bij mij aangevinkt wat inhoudt dat de bit een 0 is. Volgens deze calculator, http://www.engbedded.com/fusecalc/, moet alles dan uitgevinkt worden, incl SUT0 en SUT1 en CKSEL0..3. Voor het draaien op 12mhz met extern xtal en een opstarttijd van 65ms, staat het dan dus zo: CKSEL = 1111 en SUT = 11
Voor een brownout op 1.8V (is dit nodig??) zou je eventueel BODLEVEL0 aan moeten vinken.
Yes! het is gelukt. En niet alleen in WinXP maar ook in Win7 wordt de AVR nu herkend. Dus de foutieve fuses veroorzaakten meteen een blauw scherm in win7, na het herprogrammeren van de AVR en het in pluggen van de USB gaf het systeem 'Nieuw USB apparaat gevonden' --> 'AVR309:USB to UART'
:):)
Zo staan de fuses nu, alleen BODLEVEL aangevinkt (ponyprog)
En hier apparaatbeheer met CPUshow.exe op de voorgrond. Software van Elektor doet het dus ook onder Win7, incl correcte weergave van de processor belasting.
Pientertje bedankt in elk geval, weer een hoop geleerd over AVR's en fuses. 
hoe heb jij de drivers geïnstalleerd onder windows 7?
heb je 32 of 64 bits windows?
Hij accepteert de drivers bij mij niet, hij zegt dat hij ze niet kan vinden. Ik wel opstarten met f8 gedaan en dan met driver handtekening ding uit.
[Bericht gewijzigd door pientertje op (48%)]
Na het inpluggen komt de AVR als 'onbekend apparaat' in m'n apparaatbeheer te staan, vervolgens heb ik hier via 'stuurprogramma bijwerken' de juiste drivers handmatig geselecteerd. Je krijgt dan nog 10 waarschuwingen dat het allemaal niet de bedoeling is wat je aan het doen bent, maar na een hoop negeren werkt het dus gewoon. Is een 32bit versie.
Vandaag de spulletjes van Tidak binnen gekregen, bedankt hiervoor, erg netjes verpakt. En met als gevolg dat ik vanavond gelijk even het spoeltje heb gewikkeld en de mosfets op het printje heb gezet
en ja, hij doet het! 
spoeltje met secundaire winding
http://i293.photobucket.com/albums/mm42/jeroenzand/DSC05409.jpg
Totaal
Totaal
En de verplichte onderkant met naast de IC het etsfoutje
Ik moet wachten tot na Rosmalen aangezien ik dan pas de spullen in ontvangst mag nemen, en ik s'maandags examen wiskunde heb... 
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Kom je naar Rosmalen? Buisjes kan je daar vinden en een spoellichaampje met mosjes en 250V Ctjes is er wel nog op overschot
, spoeldraad weet ik zo meteen niet maar dat zal er ook wel ergens te vinden zijn.
[Bericht gewijzigd door watchout3 op (34%)]
Een geprogde AVR heb ik nog wel voor je, en ik heb van Tidak ook 3 mosfets gekregen waar ik er maar twee gebruik... das de score tot nu toe 
electro_freakz
Dat zou allemaal heel mooi zijn:D
Ik ben idd in rosmalen, moet dan alleen de stand vinden waar ze die buisjes hebben.
Moet sowieso toch 2 versterker buisjes hebben.
Zijn dat speciale mosfets dan?
grote kans dat ze hier ergens tussen de 28 lade kasten liggen...
AVR?:O
PIC zou handiger zijn, kan ik zelf proggen.
maarja, ik zal al blij zijn als ik de onderdelen heb:)
[offtopic modus/AAN]
Ik ben echt jaloers dat jullie zo een mooi ding hebben!
[offtopic modus/UIT]
Tidak Ada
@Watchout,
Ik had net aan elektro_freeks geamaild dat ik misschien ergens nog MOSFET's, een kristal en een trafokern zou kunnen lospeuteren.
Het overschot zit in jou pakketje. Als jij het je door e_f laat betalen, komt het denk ik wel goed. Ik zal het opsturen, dan blijft het binnenlandse post en voor dat kleine beetje blijf ik onder 50 gam (= € 0,88). De grotere pakketjes kostten meer, omdat ze in een doosje moesten.
Ik zal verder nog kijken wat ik nog heb en het er ook bijvoegen.
@elektro_freakz
Inderdaad kun je die buis en het voetje ook in Rosmalen kopen en anders op 17 April tijdens het "Dreiländertreff" in Aken in de schoolmensa aan de Neuköllnerstraße 15, Rothe Erde, Aken.
Dit ham-fest is de moeite waard, zeker vanuit jouw woonplaats.
De MOSFETS waren alleen bij RS verkrijgbaar.
@geronimoos:
Processor is een ATtiny (is dat hetzelfde als een AVR?). Ik ben een complete nitwit wat dat betreft.
electro_freakz
Ik heb echt geen idee hoe jullie dat regelen, degene die het geld in ontvangst neemt, moet zich maar even melden.
Iemand die een AVR teveel heeft?Ook had ik graag het schema gehad, om hem een beetje te kunnen aanpassen (pinout buisje)