Zo jongens... Tijd voor wat antwoorden :)

We kennen een maand controle systeem in de ambu. Van apparaten die we weinig gebruiken / weinig stroom verbruiken (glucose meter / larynchoscoop) worden de batterijen elk kwartaal vervangen, zo zou dat bij dit apparaatje straks ook kunnen gaan, dan kunnen we het opladen voorkomen, want niet alleen het snoertje is lastig en storingsgevoelig, maar ook het geheugeneffect van NICD of NIMH is een vervelend item !

Het aantal reanimatie's in onze regio is 1 per dag, dat betekend dus dat in 1 auto het klokje gedurende zeg maar 1 uur per dag wordt gebruikt... kortom (30 auto's en 30 dagen in de maand) is elke auto 1 uur per maand.

Ehmmm... mijn collega die over de reanimatie's gaat gaf aan dat een apparaatje met cijfers, dus een gewone count up teller met 7 segment displays, de voorkeur geniet. Hij vond de andere oplossing ook erg mooi, maar cijfertjes zijn duidelijker en spreken meer.

Ik kwam daar ook nog een mooi schema van tegen :

http://www.elektronika.lt/_sys/storage/2008/03/30/Schema.png

Dat ziet er wel mooi uit, toch ??

Hoi,,

Mooi schema , ziet er goed uit voor jouw toepassing.
Voor de 3 schakelaars vind je wel een logische/handige functie.

Zo'n schakeling zou standaard in iedere ambulance moeten zitten..

bert,

Jammer. Ik vond dat idee met die losse LEDs echt goed...

Maar eh.. Dat schema is toch min of meer identiek aan wat ik hier gisteren ergens neer plempte? Paar knoppen extra, maar die heb je IMHO in jouw toepassing niet nodig. Ding-aan-ding-uit. Reset: even uit-en-aan zetten. Het *kan* natuurlijk wel met een reset knopje :)

Even natte vinger rekenen: je hebt gemiddeld 6 segmenten branden (niet beredeneerd, maar voor een orde-grootte... factor 2 ernaast is nog niet zo spannend, gaat alleen maar de goede kant op). Normaal 10mA per segment. Zit je dus op 60mA. Stroomgebruik van die AVR laten we achterwege (zeker bij zo'n grove schatting).
Een AA heeft een capaciteit van 3Ah. Laten we de zelfontlading achterwege (denk dat dat veilig is bij een batterij die regelmatig vervangen wordt). Dan zou je dus 50 uur op zo'n batterij kunnen draaien. Statistisch gezien ga je dat in een ambulance dus niet halen in 3 maanden (als ik het goed begreep zit je statistisch gezien op 3 uur/kwartaal en dus per batterijen set), dus dat past wel.

Nou ja, is het een kwestie van de juiste behuizing voor de juiste prijs vinden (ik zou ze niet bij Farnell halen in elk geval :) ). (Wel jammer dat 7-segment displays niet rond zijn... Moet je een hoop gaan zagen :)) En dan daar de PCBs op pas maken. Bestaan er mooie kastjes waar 3 AA in passen? Liefst met houder-al-in-kastje en dan ook nog in een kwaliteit die het een redelijk aantal jaren uit houdt?

@EricP : jou schema is nog mooier, want daar staat zelfs de buzzer al op !!!

Ik denk dat ik dit maar eens ga bouwen en een programmer ga kopen, en dan wellicht nog even wat vraag over het programma !!

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken, tot zover !!

Op 6 oktober 2010 15:22:04 schreef Stan1:
Huuuuuuuuuuuuuuuh, van onderwerp veranderd ?
Gooooooooooh wat rammeld mijn idee, ik denk dat jouw hoofd meer rammeld >:)

Denk even aan je postgedrag.

-Minder aanvallend
-Minder popiejopie
-Geen onnodige quotes of onnodige posts

CO is geen chatbox, je hebt het ook niet tegen je vriendjes.

Voor die programmer: scoor ergens een 2de hands STK500. Stond er hier laatst nog eentje bij V&A. Heb je er gelijk een development board bij. Een tijdje geleden heeft Smoerijff hier ook nog een mooi ontwerpje gepost. Geen idee of hij die dingen nog levert. Ik meen wel M$-only. Tuxgraphics heeft ook nog een geinig ding. Zeker waar voor z'n geld. Enig nadeel daarvan is dat ze een eigen programmeer connector verzonnen hebben. Maar een verloopje is zo gemaakt. Emuleert de programmer van een STK500 en doet het ook onder Linux (FTDI chippie om UART aan USB te hangen).

Plezier ermee.

Op 6 oktober 2010 19:18:57 schreef Henry S.:
[...]
Denk even aan je postgedrag.

-Minder aanvallend
-Minder popiejopie
-Geen onnodige quotes of onnodige posts

CO is geen chatbox, je hebt het ook niet tegen je vriendjes.

Dit was mijn laatste bijdrage aan CO. ik wens niet zo aangesproken te worden, ik ben waarscheinlijk ouder dan jij...

A. het was niet aanvallend!
B. het was niet popiejopie!
C. Ik reageerde alleen op iemand met schoolmeestergedrag en dit past dus niet in een topic

Ik probeerde de TS van tips te voorzien en zat/zit niet te wachten op een schoolmeester die over mA of Ma valt en die alles wat ik aan gaf loopt te bekritiseren. Dus helaas na 6 jaar was dit mijn laatste bijdrage!

@Stan1... Nee joh... Je hebt zo goed meegedacht en geholpen !!!
In ieder geval veel dank daarvoor in ieder geval....

Op 6 oktober 2010 19:59:28 schreef Stan1:
Dit was mijn laatste bijdrage aan CO. ik wens niet zo aangesproken te worden, ik ben waarscheinlijk ouder dan jij...

jouw keuze... maar lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys eens en gedraag je naar je leeftijd...

Zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1164659#1164659
En een verwijderde post met als inhoud 'ha ha ha'

Ja heel volwassen hoor..

C. Ik reageerde alleen op iemand met schoolmeestergedrag en dit past dus niet in een topic

A en B komen zo over, en C had je achterwege kunnen laten.

[...]
Dit was mijn laatste bijdrage aan CO. ik wens niet zo aangesproken te worden, ik ben waarscheiijnlijk ouder dan jij...

Ik probeerde de TS van tips te voorzien en zat/zit niet te wachten op een schoolmeester die over mA of Ma valt en die alles wat ik aan gaf loopt te bekritiseren. Dus helaas na 6 jaar was dit mijn laatste bijdrage!

Als je nou (na blijkbaar minimaal 6 jaar met electronica bezig te zijn geweest...) nog steeds niet begrijpt wat het verschil tussen een mA en een MA is... Dan ook nog mA en mAh door elkaar haalt... Dat zegt toch meer over jou dan over mij, niet?

Voor wat betreft punt A en B: ik denk dat heel veel mensen dit anders zien dan jij. Wat betreft punt C: je oplossing (ohnee, het was een idee...) vond ik erg slim. Je uitvoering (oh, dat was ook een idee... hmzz... nu wordt het ingewikkeld) is gewoon niet de meest handige. In plaats van dat je dat nou accepteert en er van probeert te leren, ga je er zonder enige argument erg popie jopie en aanvallend tegen in. Je hebt nergens onderbouwd of ook maar geprobeerd te beargumenteren waarom jouw idee beter zou zijn, ondanks dat ik je daar meerdere keren om gevraagd heb. Jammer dat je niet in staat bent (onderbouwde!) kritiek te verdragen...

En schoolmeester gedrag? Dat valt best mee. Ik heb je niet eens aangesproken op je beroerde Nederlands... En dan doel ik niet op een typo...

Normaal 10mA per segment. Zit je dus op 60mA.

Een fatsoenlijk HR led display doet 't al met 1.5mA per segment. Dus heel wat minder.
Deze bijvoorbeeld (de HDSP-E103):

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm2517e-lednew.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op (28%)]

wat een gezeik van zowel stan als eric zeg!
Iemand kan er toch naast zitten, iedereen weet ook wel als iemand schrijft dat een led 20MA gebruikt, dat dit milli ampère moet zijn.
Ik kan je ook zeggen dat de capaciteit van een CR2032 zo`n 220mAh -250mAh is. Lijkt me ook erg weinig, maar moet het dan gelijk een welles nietes spelletje zijn?
Ik voel hier een eindeloze discussie tussen 2 personen die allebei beweren de enige oplossing te hebben. Is het daar nou om te doen?
We proberen hier de TS te helpen en niet elkaars ideeen afzeiken.

@arco: Datasheet spect als max. 15mA. Lees je dat nog af bij 1.5mA? Bij 5mA geeft het ding aanmerkelijk meer licht dan bij 1mA overigens - toch al snel een factor 6... Is toch weer 5mA/segment minder dan aangenomen... dan ga je het zeker redden met AA... Geeft de TS de vrijheid om het model batterij te kiezen wat ze daar toch veel gebruiken.

@stijnos: Het probleem van Stan is dat hij ergens een stellingidee poneert diedat (aantoonbaar) rammelt en als je hem dan vraagt hoe hij dat ziet (ofwel: onderbouw het eens) hij snel van onderwerp verandert. De tijdbasis was er zo een. De capaciteit van de batterij was er zo een. Het al dan niet oplaadbaar zijn was er zo een. Het opladen met dat microchip ding was er zo een. Als dan iemand nog een verhaal over capaciteiten ophangt en het verschil tussen MA, mA, mAh en weet ik wat nog meer niet kent, een uitwerking neerlegt en dat een 'idee' noemt... Zeker voor het doel wat de TS voor ogen heeft, moet je iets hebben wat het gewoon doet. Stan had dat in zeer beperkte mate. Dat wil niet zeggen dat mijn idee *het* idee is (wellicht komt er nog iemand met een controllertje / CPLD / whatever waar het min of meer af fabriek allemaal in zit... altijd beter), maar het voorziet wel in alles wat de TS vraagt en in alles waar het 'idee' van Stan duidelijk in tekort schiet. En ik heb ook nog eens onderbouwd waarom en hem meerdere keren gevraagd uit te leggen waarom zijn uitwerkingidee naar zijn idee wel zou voldoen. Geen enkele keer antwoord op gehad... Als je dat afzeiken noemt, dan is dat voor jouw rekening, het is niet anders dan meerdere malen een 'zwak punt' bloot leggen en eens vragen hoe degene die het bedacht heeft dat goed ziet komen. De TS heeft er zeker wel wat aan als wat gemaakt wordt wat niet voldoet? (beetje jammer, zeker al het van te voren te voorzien was...)

Verder kan het toch niet zo zijn dat iemand die beweert 'dagelijks' met datasheets bezig te zijn (ok, hij zou ook de bij de archiefvernietiging van Philips kunnen werken :) ) consequent eenheden onjuist noteert, met optellen met z'n onjuiste eenheden opeens een factor 10 verkeerd zit, daar op aangesproken wordt, en het dan ook nog gaat verdedigen als zijnde 'gezeik' en dan ook nog verwacht serieus genomen te worden?! En nogmaals, het gaat niet om een typo maar om iemand die er gewoon een rommeltje van maakt.

Overigens blijf ik erbij dat het idee van Stan voor die LEDs goed was. Jammer dat de TS het anders ziet, maar ik kan de TS wel begrijpen.

[...]

Is het werkelijk nodig zó boos te worden?
Ik vind het jammer.
Denk een beetje aan de aantal uren dat de mods zijn aan te besteden om CO zó vriendelijk en interessant te laten.
Niemand wilde ruzie met U hebben.
Blijf als CO meededeler,U eer is niet in spel.
In tegendeel, U zal zo bewijzen dat U accepteert kritiseren te zijn, zelfs als U niet akkoord gaat met wat men schrijft: dat is zeker een eervol gedrag.

@EricP:

Nog even nagerekend, stroom door segmenten op bovenstaande foto is ~2mA. ((6v-1.6v) / 2k2)
Is zoals te zien nog heel goed zichtbaar zelfs bij gewoon daglicht.

Op 7 oktober 2010 11:19:08 schreef Emilien:
[...]
Is het werkelijk nodig zó boos te worden?
Ik vind het jammer.
Denk een beetje aan de aantal uren dat de mods zijn aan te besteden om CO zó vriendelijk en interessant te laten.
Niemand wilde ruzie met U hebben.
Blijf als CO meededeler,U eer is niet in spel.
In tegendeel, U zal zo bewijzen dat U accepteert kritiseren te zijn, zelfs als U niet akkoord gaat met wat men schrijft: dat is zeker een eervol gedrag.

Beste Emilien,

Ik heb mij voorgenomen om geen bijdrage / deel te nemen aan CO, maar vind het wel zo netjes om jou te beantwoorden.

Om met een TS mee te denken en van ideeën te voorzien, moet je tegenwoordig blijkbaar minimaal HTS of universitair geschoold zijn, er word door een persoon gezemeld over m(A) m(A) MA(H) dit terwijl iedereen hier begrijpt wat er bedoelt word. Ik heb dus geen HTS of universitaire achtergrond en de kennis die ik heb, heb ik mijzelf bijgebracht. CO was ooit een forum voor en door hobbyisten, maar tegenwoordig, door 1 persoon word er gezemeld over van alles. Diverse COers leveren hun bijdrage tussendoor, ik ook ondertussen dat ik hier een idee op het forum plaatste, was ik ook met mijn werk bezig en dit heeft natuurlijk voorrang. En ja als een MOD dan komt met een dergelijke partijdige verhaal dan ben ik er klaar mee. Als de MOD van CO dit namelijk op een fatsoenlijke manier (dus via een PM en niet in het openbaar) had dit wel zo netjes geweest.

-Ik partijdig... jouw mening die ik niet deel, je beticht iemand van iets maar zelf maak je je nu schuldig aan stemmingmakerij.

-Verder wordt moderatie altijd op een forum zelf uitgevoerd, mail kan je negeren, een post niet. Dus als ik je aanspreek op je kinderachtige postgedrag dan heb je dat maar te verdragen, of je neemt afscheid, even goede vrienden. Dat is moderatie, als je daar niet tegen kunt heb je niets op een forum te zoeken.
Als je daar vragen over hebt, dan kan je altijd mailen met een moderator, niet zoals je nu doet alsnog je gelijk te willen halen met een zeurpost.

De reden heeft Jeroen je ook duidelijk uitgelegd, dan is hij net zo partijdig zeker...

Verder discussies via mail.

En de belediging aan het adres van alle CO bezoekers is voor je eigen rekening...

Topic is weer open.
TS hoeft geen last te hebben van voorgaande discussie.
Vanaf dit punt alleen ON-TOPIC, overige klachten via de mail en/of "lieve moderators".

Mooi zo

Maar dan even voor het overzicht.
Op welke punten zit je nog vast Peter?

Ik heb even meegelezen, maar is een display echt nodig ?
Ik heb geen kaas gegeten van reanimatie, maar zijn de piepjes van het "ritme" niet belangrijker, dan om te zien wat er op het display staat ? (Liever ogen op de patient, dan op een klokje)

Ik dacht namelijk dat een metronoom (1 sec), op basis van een NE555 iets zou kunnen betekenen. Vervolgens 2 buzzertjes met verschillende toonhoogtes, zodat je hoort wanneer 1 seconde voorbij is, en eentje voor de 120 seconden. En dan 2 stuks x-stage binary counter om de 120 seconden te halen.
Verder 3 of 4 stuks 1.5V AA batterijtjes en nog een LEDje erop.

OK, meer chipjes, maar geen geprogrameer. Maar mochten de seconden belangrijk zijn om af te kunnen lezen, dan is dit schema niet zo geschikt. Een microcontroller is dan een mooiere oplossing, ook omdat je er allerlei andere functionaliteiten in kunt bouwen (over ADC een batterijcheck).

Hoe zou ik dat doen?
Ik zou Cmos 4000 technologie kiezen omdat verbruik is heel weinig en kan direct op batterij werken zonder spanning regelaar. (werking met spanning 3V tot 18V)
Voor tijd display, zou ik een flikkerende led bargraph van 12 leds kiezen.
Elke led is dan 10s. Alleen een led zal flikkeren voor minder gebruik, de anderen blijven uitgeschakeld.
Hoofd oscillator zou een LMC555 zijn(cmos versie van 555 - zeer stabiel !) met 4040 als frequentie verdeler(uitgang frequentie van 1/10Hz)
Dan een 12 bits shift register met twee 40174 (elke uitgang van de shift register zou een led controleren), een biep oscillator met versterker (werkt alleen na 120s), en een reset circuit met keuze door schakelaar (automatische werking of manual) en reset schakelaar.
Ook een sensor "low battery" met flikkerende led.

1x per seconde? Zijn de "hints en tips voor reanimatie" /weer/ veranderd? Ik moet volgens mijn EHBO cursus 90x per minuut drukken....

dat zou je inderdaad ook nog als optie kunnen toevoegen.

je hebt een klokpuls van 1Hz voor de teller en een van 90Hz (of welke waarde dan ook) om een geluidssignaal te maken met een reanimatie ritme, eventueel in-/uitschakelbaar met een knop

Ik denk dat het niet nodig is...kan zelfs vervelend worden als 2 zulke toestellen in dezelfde ambulantie zijn aan te werken.
En zal ook verbruik vergroten, zonder nood.
Zie wat TS schreefde:

Een seconden teller die als je hem aan zet tot 120 seconden telt, dan een piepje geeft en weer opnieuw begint met tellen tot 120

In mijne mening, wil hij een verwachting hebben van de doorlopend tijd (bargraph met 12 leds van 10s is voldoende, denk ik)en een piepje na 120s.
NB: als oxurane, zou ik ook voeding door 4 AA batterijtjes voorzien.

De TS had een stuk terug overleg gehad met een chef oid. die had aangegeven dat 7 segment (dus waarde op scherm) de voorkeur had.