[CO Labvoeding] Opbouwvragen en correcties

Dat maakt niet uit. Als ze even duur zijn zou je die van 2x 12V kunnen nemen, die aparte wikkelingen kun je later misschien ooit nog ergens anders voor gebruiken.

If you want to succeed, double your failure rate.

mogen dan andere transformatoren gebruikt worden dan een ringkern ?
uiteraard minstens 80VA.

Elke dag meer, leer je steeds ook bij
Henry S.

Moderator

Zolang het een 50Hz trafo is maakt het niets uit.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
flash2b

Special Member

Ik heb mijn eerste exemplaar nu af,en hij doet het. Ik heb in plaats van de TIP142 een TIP132 genomen. Voor U2/U3 heb ik een CA3140S gebruikt, zo'n mooie metal can op-amp.

Ik vond de ruimte rond C3 en C9 aan de krappe kant, mijn elco's waren iets dikker.

Het resultaat:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00390sm_cleaned.jpg

Zowel U1, U2, U3, R9, R18 en R19 worden wel warm, zonder dat de voeding sterk word belast. (ca. 1.2W bij 24V). Mijn metal can opamps kunnen de warmte wel goed kwijt.

Wat was eigenlijk het idee op de print rond de ruimte van C1? Mijn elco is een stuk kleiner (wel 4700µF/50V) maar er is ruimte voor een knots van een exemplaar. Op het voorbeeld was de elco ook kleiner dan de ruimte die was gereserveerd. Ik heb trouwens het gat in de PCB onder C1 verkleind door een soldeerbusje.

Als trafo gebruik ik een gemodificeerd 2x24V exemplaar, waar het is gelukt de midden aftakking te splitsen zodat ik nu 2 gescheiden windingen heb. Ik moet nog de tweede print maken zodat ik uiteindelijk een dubbele CO labvoeding heb.

Henry S.

Moderator

U1, R9, R18, en R19 worden wat warmer maar zijn daar op berekend. Je opamps worden warm. Ik heb geen datasheet van de CA3140S bij de hand, misschien zijn er wat verschillen met de standaard DIL CA3140E.

De diameters van de elco's is gedaan aan de hand van de meest gangbare recente types. Behalve C1, onze voorkeur ging uit naar een platte versie met snap-in pootjes. Het gevolg daarvan is dat ook twee elco's van 2200µF passen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
flash2b

Special Member

Ik denk dat de CA3140E ook wel warm word. Bij een ander schema waar ik een CA3140E voedde met +/- 15V werd deze ook al licht warm.

De voeding spanning voor OP-AMPs in het ontwerp ligt dicht tegen het maximum. Door de belasting van de groene led (LED2) en R9 aan de uitgang, ging mijn open afgevlakte elco spanning (op C1) gelukkig wel een paar volt terug.

Alléén de trafo, brugcel en de afvlak elco leverde een spanning van rond de 35V op, dicht bij het maximum van de OP-AMP.

Wel vreemd dat ik de datasheet voor de 'S' versie nergens kan vinden.

toffe opampjes in zo'n blikje. Op de plaats van de elco kunnen inderdaad ook 2 kleine modellen van 18mm diameter en 7.5mm pitch (zo uit mn hoofd).
Kijk wel wat uit met die solderingen bij de aansluiting van de TIP. Daar loopt alle stroom door en je wilt niet dat ze zichzelf gaan lossolderen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Als ik mijn (dubbele) labvoeding wil zekeren die ik dit dan het beste door primair te zekeren met 1A (traag, 2x de waarde uit de handleiding) én secundair met 1.5A (traag?).

Alleen aan de 230V kant zekeren lijkt me niet heel veilig verstandig in dit geval...

In feite regelt je schakeling de stroom voor het aangesloten circuit. Als de labvoeding zelf om een of andere reden kapot gaat, dan trekt hij die primaire ook wel mee.

Kwaad kan het natuurlijk nooit om ook secundair te zekeren.

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

Op 14 april 2011 11:04:36 schreef sinuz:
Als ik mijn (dubbele) labvoeding wil zekeren die ik dit dan het beste door primair te zekeren met 1A (traag, 2x de waarde uit de handleiding) én secundair met 1.5A (traag?).

Altijd primair zekeren, en uitkijken met secundair zekeren. 1.5A (2.25A bedoel je, maar je bent de vormfactor vergeten) is veel te laag, bij volle belasting door loopt secundair door de trafo een piekstroom van ruim 6A. Als je secundair wilt zekeren, doe dat dan na de bufferelco.

Maar je moet sowieso primair zekeren, een trafo heeft een rendement >95% en kan sowieso sterk overbelast worden dat een secundaire zekering weinig toevoegt.

Alleen bij meerdere wikkelingen (jouw situatie) kan secundair zekeren wat toevoegen wegens ongelijke belastingen, maar zet de zekeringen dan tussen print en collector van de TIP142.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

In hoeverre ga je de goede werking (regeling) van de voeding verstoren als je ipv een trafo van 24 vac een trafo van 21 vac gebruikt?
(buiten het feit dat je misschien geen 30 vdc bij vol vermorgen meer zal halen)
Ik heb een ringkern van 2 x 10,5vac met 10 A die ik zou willen gebruiken.

Kun je gewoon gebruiken, behalve dat je de uitgangsspanning niet haalt (maar dat zei je zelf al).

If you want to succeed, double your failure rate.
flash2b

Special Member

Als je een andere trafo gebruikt, moet je ook de weerstanden R5..R8 aanpassen zoals beschreven in [CO Labvoeding] Modificaties.

Als je dit niet doet, dan verloopt het regelbereik van de spanning potmeter niet netjes, het laatste stukje verandert de uitgang spanning niet meer.

Henry S.

Moderator

Op 9 mei 2011 17:17:40 schreef Fanon:
In hoeverre ga je de goede werking (regeling) van de voeding verstoren als je ipv een trafo van 24 vac een trafo van 21 vac gebruikt?
(buiten het feit dat je misschien geen 30 vdc bij vol vermorgen meer zal halen)

Ook met een 24V trafo is 30V uit bij volle belasting niet mogelijk.

Wat uiteindelijk de maximale spanning wordt wordt oa bepaald door de trafo en de bufferelco. Het beste is meten en vervolgens aanpassen aan je wensen, zie verder in het eerder genoemde topic.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ik heb hier een 2x12v 120VA ringkerntrafo. Kan ik dan de 315 mA zekering blijven gebruiken of moet ik dan een zwaardere gebruiken, want hij klapt er nu telkens uit.

Verder wil ook de gehele voeding standaard houden zoals hij geleverd is. Dus 0-30 V en 0-1.5A, ondanks de mogelijkheid dat het stroombereik vergroot kan worden met deze trafo. Kan ik dan de voeding zo houden zoals hij nu is?

Ik was even in het schema van de CO Labvoeding aan't neuzen en vroeg me af wat de functie van Q2 en Q3 is. Het lijkt op een soort bias om de maximum stroom voor de stroom-begrenzing in te stellen ?

Succes kent vele vaders, doch falen is immer een weeskind.

is het mogelijk om voor C1 een 4700uF 25V ipv een 50V te gebruiken?

Henry S.

Moderator

Op 14 mei 2011 17:54:55 schreef fertinator:
ik heb hier een 2x12v 120VA ringkerntrafo. Kan ik dan de 315 mA zekering blijven gebruiken of moet ik dan een zwaardere gebruiken, want hij klapt er nu telkens uit.

Neem een stapje hoger, een ringkerntrafo trekt bij het inschakelen meer stroom.

Verder wil ook de gehele voeding standaard houden zoals hij geleverd is. Dus 0-30 V en 0-1.5A, ondanks de mogelijkheid dat het stroombereik vergroot kan worden met deze trafo. Kan ik dan de voeding zo houden zoals hij nu is?

Dat kan, je voeding is de begrenzende faktor.

Op 14 mei 2011 18:10:01 schreef Roelken:
Ik was even in het schema van de CO Labvoeding aan't neuzen en vroeg me af wat de functie van Q2 en Q3 is. Het lijkt op een soort bias om de maximum stroom voor de stroom-begrenzing in te stellen ?

Nee, een kleine inschakelvertraging.

Op 6 juni 2011 20:20:27 schreef Stekke_stim:
is het mogelijk om voor C1 een 4700uF 25V ipv een 50V te gebruiken?

Nou... alleen als de gelijkgerichte spanning daar onder blijft! Bij een 25V elco mag die niet hoger worden zo'n 20V (marge ingebouwd).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 6 juni 2011 20:25:07 (14%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

en dan had ik nog een vraagje ik heb hier nog een 220uF 63V liggen mag dit ook gebruikt worden voor C3 ipv 35V

en voor R5 en R6 27K 1% of 33K 1% ipv 30K 1%

[Bericht gewijzigd door Stekke_stim op maandag 6 juni 2011 20:58:49 (18%)

63V is goed maar die weerstanden mag je niet veranderen.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

In de beschrijving van de labvoeding staat dat je een koelvin van maximum 1.5K/W moet gebruiken.
Ik heb hier in de rommelbak wel wat koelvinnen gevonden, maar op geen een van allen staat een waarde vermeld. Kan iemand beoordelen of een van deze koelvinnen geschikt is voor de labvoeding?

http://www.imgdumper.nl/uploads4/4df6057bea6ac/4df6057bea2d7-100_6194.thumb.jpg

Is dat 5mm papier? Denk niet dat deze voldoende hebben. De profielen van 1.5K/W zijn een stuk groter.
Zie bijv:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=463805
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=463802

Vergelijk op http://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=399 jouw maten eens met vergelijkbare profielen. Dan heb je een idee wat ze kunnen koelen.

Het is inderdaad papier met 5mm vakjes.
Dan zal ik een grote koelvin moeten aanschaffen... bedankt!