is er iemand die mij het volgende uit kan leggen?
ik kwam in de laatst kampioen (gratis blad van de ANWB) ongeveer de volgende zin tegen:
"bij het kopen van een nieuwe lamp dient u te letten op het juiste voltage (12V) en wattage.
het was iets soortgelijks, weet niet of dit helemaal letterlijk is, heb het neit bij me hier
ik ben toch eens gaan zoeken en volgens van Dale zijn deze woorden goed:
voltage
wattage
't zal aan mij liggen, maar van voltage heb ik naast het gebruik door noobs in de elktro nooit gehoord: dat heet SPANNING
en voor wattage heet dit VERMOGEN
ben ik nu zo'n zeiekrd, maar wat mij betreft mogen de in mijn ogen foutieve woorden als amperage en voltage per direct uit de van dale geschrapt worden!
deze woorden scheppen een onduidelijk beeld over de begrippen stroom, spanning, vermogen en weerstand en doen de verschillen tussen grootheden en eenheden VOLLEDIG teniet, wat bij de meeste beta studenten al een heel heftige dobber is!
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (10%)]
Ja Henk en er zijn ook TL Buizen dus lichtgevende buis buizen. Maar wat wil je ook als het merendeel van onze bevolking de nederlandse taal verwaarloost. Te beginnen bij de radio en tv. Men pakt piraten op maar vergeet dat er veel zijn die nog het nederlandse lied draaien. Al ben ik meer een klassieker wat muziek betreft , maar dat onze kultuur "verengelst" wordt vind ik een bedroevende zaak.
tja ik twijfel of dit met verengelsing te maken heeft: ik heb niets op tegen om engels te spreken, sterker nog, van mij mogen ze nu het nederlands afschaffen, maar dit is ZEER irritant voor mensen in opleiding. Ik heb net even onze stagair gevraagd en die zei: voltage is een eenheid. vind ik op zich knap!
maar bij mi op school is altijd geleerd:
spanning volt
stroom ampere
vermogen watt
weerstand ohm
enz. enz.
nu mag ineens ook
voltage volt
stroom ampere
wattage watt
weerstand ohm
Voltage , Wattage , dit zijn woorden die in Belgie al lang gebruikt worden. Heb het persoonlijk niet opgezocht of het nu in de Vandaele stond maar ik heb er geen probleem mee.
Misschien dat er in een vervoeging die op het woord gebruikt word men snel op Voltage en Wattage uitspreekt als men de spanning en het vermogen meet.
Ik heb niet vaak bvb al horen klagen over al de engelse termen en afkortingen die nu al in onze taal terecht zijn gekomen.
Het zal allemaal wel met de term Multicultureel te maken hebben zeker, bepaalde dingen zullen altijd wel veranderen of we het nu willen of niet.
Mvg Luc
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Moet je eens in België komen wonen...
Zijn hier totaal ingeburgerde termen sinds zolang ik mij kan herinneren.
't Is zelfs zover dat als je mensen aanspreekt over spanning, stroom, weerstand of vermogen dat ze je bekijken alsof het in Keulen aan het donderen is.
Ik gebruik de bovenstaande termen ook alleen als ik op CO post, of met een Nederlandstalige techneut discuteer.
Normaal is het hier inderdaad 'voltage', 'amperage' of 'courant', 'wattage' en 'resistentie' in de volkstaal (ik spreek dan ook voornamelijk Frans en Brussels dialect).
@DE OLDE: Bij ons is het geen 'verengelsen' maar 'verfransen'
Zo is bij ons (in het Brusselse) een kogelpen een 'bic' (en kan ik op 2 handen tellen hoeveel keer ik het woord 'kogelpen' gebruikt heb in mijn leven).
België is vol van deze termen:
'vis platiné': kontaktpunten van de ontsteking
pile: batterij (wegwerp of oplaadbaar)
delco: stroomverdeler in de auto
ampoel: gloeilamp (fr: ampoule)
fusibel: zekering (fr: fusible)
stotz: zekering (merknaam)
plons: zekering (fr: plombs)
bobinage: spoel
interrupteur: schakelaar
disjoncteur: onderbreker
differentiel: aardlekschakelaar
En nog duizenden anderen...
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Taal evolueert, dat is gewoon zo. Sommige dingen irriteren mij ook (vooral dat "mijn" vervaagt into "me", zoals in "ik pakte me fiets") maar dat is nu eenmaal zoals het gaat. Je kan je daarover opwinden maar die natuurlijke trend is niet te stoppen.
Kijk naar België: men probeert al bijna 100 jaar daar "Algemeen Beschaafd Nederlands" in te voeren, het is de officiële taal, wordt gebruikt in alle media, in scholen wordt AN gesproken en in officiële communicatie wordt het gebruikt, maar alle moeite ten spijt is er is geen enkele Belg die het vrijwillig gebruikt. Als je in groep zou zeggen "Gaan jullie mee een pilsje drinken?", toch vrij correct taalkundig gezien, word je gewoon voor gek verklaard. Dat geldt even goed voor hoger opgeleiden, of zelfs taalleerkrachten.
Vermogen is de correcte Nederlands term voor, wel, vermogen. Maar waarom zou wattage, vooral als de eenheid WATT (ok, VA
) is, minder duidelijk zijn dan vermogen? Omdat er iemand 150 jaar geleden vond dat die smerige Fransen of Engelsen nu genoeg invloed hadden gehad op onze taal?
Nog een beter voorbeeld zijn de SI eenheden: vind je dat de snelheidsaanduidingen veranderd zouden moeten worden van km/h in m/s? Zelfde verhaal. Ook in de techniek hebben we gevestigde waarden: in PCB ontwerp hebben we het toch ook over mils en niet over microns?
Ik vind dat er in ieder land slechts 1 taal onderwezen zouden moeten moeten: een officiële taal voor communicatie, onderwijs, zaken en ieder ander praktisch gebruik. Dat mag van mij Engels zijn of zelfs Esperanto of Chinees. En dan kan je zoveel talen voor "cultureel gebruik" hebben als je wil: Nederlands, Vlaams, Limburgs, whatever. Ik zie niet in wat de toegevoegde waarde is van al die kleine taaltjes zoals Nederlands voor het communiceren, en als mensen nostalgisch doen over hun taal, gaat het toch altijd over de culturele en emotionele kant ervan.
Ik heb mijn jeugd verdaan met het studeren van Duits, Frans, Engels, Nederlands en Latijn. De Fransen en Duitsers spreken redelijk Engels tegenwoordig, en na 10 jaar in het buitenland blijft er van mijn AN ook niet veel meer over.
Dus ook ik vind "stroom", "spanning" en "vermogen" makkelijker omdat ik het erin geramd heb toen ik nog jong was, het voor mij de voor de hand liggende keuzes zijn, en het makkelijker van de tong rolt. Maar als ik eerlijk ben, vind ik dat Voltage, Amperage en Wattage eigenlijk meer voorde hand liggende keuzes waren geweest. En daarom worden ze ook courant gebruikt.
En de taal van de engineering is toch het Engels, dus waarom proberen dit tegen te gaan? Tijdverlies.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
De Van Dale bewijst niet dat een woord 'correct' is. In de Van Dale worden woorden opgenomen als ze veel gebruik worden. Omgekeerd dus.
Dat de ANWB het zo schrijft in z'n blad vind ik nog niet eens zo erg: de gemiddelde onder-geschoolde (een autorijder kan iedereen zijn natuurlijk) kijkt naar 'VOLT' en 'WATT' op het doosje. Maar waar het gebruikt wordt binnen het vakgebied kun je toch verwachten dat men op de hoogte is van grootheden en eenheden. Je ziet het ook al met 'kilometrage'... ellende.. 
@Turbokeu: in Nederland noemen we die pen ook zelden 'kogelpen', 'balpen' is echter wel een veelgebruikt woord.
En de taal van de engineering is toch het Engels, dus waarom proberen dit tegen te gaan? Tijdverlies.
Ehm, van mij mogen we allemaal engels gaan praten, maar ook dan hebben we het over power en current toch?
[Bericht gewijzigd door Jochem op (15%)]
power = vermogen
current is stroom
vaar spanning is volgens mij inderdaad voltage. (zou niet weten wat het anders is, iemand??)
uiteraard helemaal netjes: Potential difference!
@Bert_mc: "Je kan je daarover opwinden maar die....."
Je bent niet de enige Bert, maar ook jij gebruikt een
niet bestaand werkwoord, nl: "KANNEN"
Het moest dus zijn: "Je KUNT je daarover opwinden....."
Maar moet je eens in Duitsland komen, daar klinkt het soms
nog misselijker: Het vermogen van een automotor wordt
reeds uitgedrukt in "die PS-Zahl"
NL: "Het PK-getal", dus ook Voltgetal, stroomgetal....
Wat ik ook steeds vaker tegenkom, is: "Moet je IS kijken"
Heah ????
"Moet je" = "kijken" ???????
De eerste keer dat ik dit tegenkwam, enkele jaren geleden,
heeft het me zeker een kwartier gekost, om te ontdekken
dat er: "Moet je `s kijken" werd bedoeld.
Ik weet de exacte zin niet meer, want in bovenstaande zin
zal het nog meevallen, om het te ontdekken.
Destijds was de zin langer en complexer.
Ik vind een uitspraak als "Niet zeuren, een taal leeft"
ook onzin, zo kun je alles wel op jouw manier schrijven.
En dan wort hed er nied beetur op 
Advies: Voordat je een bericht post, lees het dan eerst
nog even door, en corrigeer het eventueel.
Nog iets: Schrijf geen spreektaal. In geschreven taal
zit geen intonatie, de lezer weet niet wat je bedoelt,
en wanneer die de klemtoon ergens anders legt, kan er
het tegenovergestelde worden gelezen, als wat de schrijver
wilde zeggen. Dit kan niet, wanneer in correct Nederlands
wordt geschreven. Dan klinkt zo`n zin vreemd, met die
klemtoon op de verkeerde plaats, maar de betekenis is nog
steeds dezelfde.
Groeten,
Eddied
[edit] Of iets in de Van Dale staat, wil m.i. nog niet
zeggen, dat het correct is; zij kletsen de bevolking na.
Als de bevolking de taal maar genoeg verkracht, komt het
vanzelf in de Van Dale 
Jochem
Anoniem
@Turbokeu: de laatste die je aanhaalt de "differentiel" wat wij hier in Nederland een aardlekschakelaar noemen is naar mijn mening jullie benaming beter, want het is geen aardlekschakelaar, maar een verschilschakelaar, maar al die Franse benamingen die je noemt zullen door de meeste Vlamingen niet zo heel snel worden gebruikt denk ik.
Ik heb in de jaren 60 in Addingkerke gewerkt en daar was Franse woorden gebruiken bijna zoiets als vloeken in de kerk.
Zelf woon ik nu een groot gedeelte van het jaar in Frankrijk maar daar gaat ook het Engels in de techniek steeds meer gebruikt worden, is vaak wel verwarrend vooral in de PC taal, maar we leren er mee te leven.
Gr. Hans.
grapjas 
das een ander soort spanning
ik denk dat excitement de lading beter dekt (vooral als er voldoende spanning is en je het vast pakt)
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (25%)]
Jochem
Bart Hiddink
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Ik ben zelf lid van 'Onze Taal' en daarin worden dit soort discussies vrij vaak gevoerd.
Het gaat allemaal om de dynamiek in de taal.
Denk maar aan straattaal;
Waggie voor auto
Boxu voor luidsprekers
Pattas voor velgen
Doekoe voor geld
Etc, etc..
Het gaat erom of je begrijpt wat er wordt bedoeld.
Bij straattaal kan ik me de verwarring overigens nog wel voorstellen.
De 'Dikke' is leuk, maar je kunt het ook met Google doen:
Wattage geeft ruim 4 miljoen hits..
Van mij maggie blijven! 
Volgens mij is dit alles niet helemaal correct. Indien we over de specificaties spreken van een component, dan is het mogelijk en toegestaan om de termen 'voltage' en 'wattage' te gebruiken. Indien we echter iets willen zeggen over de meetwaarden die op een gegeven moment meetbaar zijn op/aan een component, dan dienen de termen 'spanning' en 'vermogen' te worden gebezigd.
voorbeeld:
"Deze lamp heeft een wattage van 40W"
"Deze motor verbruikt een electrisch vermogen van 100W"
Just my two cents....
Fripster
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Op 1 november 2007 11:17:05 schreef Eddied:
@Bert_mc: "Je kan je daarover opwinden maar die....."Je bent niet de enige Bert, maar ook jij gebruikt een
niet bestaand werkwoord, nl: "KANNEN"
Het moest dus zijn: "Je KUNT je daarover opwinden....."

Wat wil je, geboren in putje Limburg tussen twee mesthopen en ondertussen dus al bijna 11 jaar weg uit de lage landen. Ik heb helemaal niet de pretentie van goed AN te kunnen, zeker niet omdat de enige plaats waar ik het gebruik CO is.
Om eerlijk te zijn is me in die tijd de nuance tussen "kan" en "kunt" ook ontgaan, zelfs nu je me er attent op maakt. Geen goede trend...
Ik vind een uitspraak als "Niet zeuren, een taal leeft"
ook onzin, zo kun je alles wel op jouw manier schrijven.
En dan wort hed er nied beetur op
Ik heb niet gezegd dat we spreektaal moeten beginnen schrijven. Officieel Nederlands is ook een hutsepot van leenwoorden, uitzonderingen en gebrek aan logica. Ook moeten we accepteren dat we onder sterke invloed staan van buitenaf, en dat ons daartegen verzetten zinloos is.
Vermits het eerste doel van een taal is om duidelijk te helpen communiceren, vind dat taal systematisch vereenvoudigd moet worden, en dat houdt ook in dat bepaalde nieuwe woorden aanvaard moeten worden.
Dus als "voltage" duidelijker omschrijft dan "spanning" waar het om gaat, dan moeten we dat naast "spanning" ook "voltage" toelaten.
Jochem
Op 1 november 2007 13:04:59 schreef fripster:
Volgens mij is dit alles niet helemaal correct. Indien we over de specificaties spreken van een component, dan is het mogelijk en toegestaan om de termen 'voltage' en 'wattage' te gebruiken. Indien we echter iets willen zeggen over de meetwaarden die op een gegeven moment meetbaar zijn op/aan een component, dan dienen de termen 'spanning' en 'vermogen' te worden gebezigd.
Ik kan me bij die stelling wel aansluiten ja.
hier was het ook al eens aan de orde overigens.
Zoals ik al zei: ik hoor nog niemand zo zeggen 'er staat voltage op die draden'.
edit: quote toegevoegd vanwege post van Bert_mc die tussendoor kwam
[Bericht gewijzigd door Jochem op (55%)]
Als het dan echt ons dialect moet zijn, lees dit dan maar eens.
wc rigkementen voe Westvloamingen !!
Osje no 't vertrek goat, moeje op 't
volgende letten:
Ist voere kart of voere neure,
Doet oltied de grendel op de deure,
Broek omleeghe, of je rok omooghe
Azo bluft de bril oltied droge
Ist voer e pisje of voe te kakken,
Tis in de pot dat 't moet zakken
En ejje nie vele gin tied,
Ziet daje 't papier der nie neffens smiet,
En pakjet ' t latste blatje,
Peinst ook op een ander zen gatje,
Hier moeje nie lezen of de tied rekken
Mor osghe vors goat an de sjas trekken,
En otter e bitje an de pot bluft plakken
Mag je grust de bustel pakken
Zieje kleiren in orde en perfekt
Osje ut thuzetje vertrekt,
Vodaje vors goat, gepist of gescheten,
Je nanden waschen nie vergeten,
Oje gieder dus peist op ol die wenschen,
Zieje gieder ook propere menschen!
Enzelfs hier kan het nog gekker worden , zie maar eens naar de topic titel hier
http://www.circuitsonline.net/forum/view/54320
Mvg Luc
Bart Hiddink
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Hier is een vertaalprogramma voor het Haags:
http://www.shockmetal.nl/siemens/haagseharrie/taalindex.htm
Techniek staat teigewoâhdag voâh niks...

Spanning is wel degelijk "tension", althans in Engels Engels.
Denk maar aan de "high tension supply", en in TV's ook de EHT oscillator.
Gek genoeg had ik "voltage" al wel eens eerder gehoord (maar niet van collega's), maar "wattage" of "amperage" nog niet.
De logica achter de nieuwe benamingen is duidelijk (gewoon de eenheid, en dan "-age" eraan vastplakken.
Maar er is een praktisch probleem: Lengte is lengte, maar metrage is iets anders dan inchage.
Zo krijg je voor iedere oude grootheid nu een heleboel verschillende nieuwe. Ik vind het geen echte vooruitgang.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Henk, ik ben plotsklaps fan van je geworden. Gewoon stroom en spanning! Ik kan er nog wel wat verzinnen.
Energie - Jouleage
Tijd - Secondage
Magnetisch veld - Tesläage
Inductie - Henryage
Versterking - Decibelage
Jochem
Op 1 november 2007 13:38:48 schreef Frederick E. Terman:
Maar er is een praktisch probleem: Lengte is lengte, maar metrage is iets anders dan inchage.
Zo krijg je voor iedere oude grootheid nu een heleboel verschillende nieuwe. Ik vind het geen echte vooruitgang.
Dat is precies waarom fripster z'n redenering wel ergens op slaat: als je weet dat een specificatie ergens van in watt of in volt wordt uitgedrukt, is een wattage of voltage dus al wat minder vreemd.
@muddy: de mate van gelijkenis van je postgedrag met het postgedrag van dat van een bepaalde moderator hier zou je ook nog het Henryage kunnen noemen.
[Bericht gewijzigd door Jochem op (54%)]